Tips aanvragen WMO voorzieningen

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door marianneke »

Heeft iemand tips voor mij waar ik rekening mee moet houden voor het aanvragen van voorzieningen WMO. Ik ben op zoek naar een oplossing voor mijn vervoersprobleem, kan ondertussen geen auto meer rijden en openbaar vervoer is ook geen optie meer. Ik kan gewoonweg niet lang en ver genoeg meer lopen of fietsen om van en naar het station of de bushalte te komen. Nu moeten steeds mensen vrij nemen van hun werk om met mij mee te gaan naar afspraken maar dat kunnen ze niet iedere week of soms meerdere keren per week blijven doen voor langere tijd.
Ik wil nu gaan proberen of het me gaat lukken via het WMO loket om daar een aanvraag in te dienen om gebruik te kunnen maken van hun vervoersvoorziening, desnoods tijdelijk. Ik ben alleen zo bang dat het verzoek afgewezen wordt omdat er volgens hen geen sprake is van een ziekte die voor dergelijke beperkingen zorgt.

Ik wil ook eens kijken of ik niet toch huishoudelijke hulp kan aanvragen, ik geloof dat ik daarvoor een aanvraag bij het CIZ in zou moeten dienen. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat, en waar ik eventueel terecht zou kunnen voor hulp bij het aanvragen hiervan?
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door tanto »

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... o-aan.html

Bij de gemeente dus. Je kunt hulp vragen bij stichting MEE. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik hoor wel eens dat WMO-aanvragen lang kunnen duren.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door felixloena »

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... ingen.html

Hier vind je mijn ervaring en die van anderen. Ik ben al ruim een jaar bezig en nog geen resultaat helaas. Wachten is nu op de rechter :x

Succes ermee.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door felixloena »

Bij het CIZ kun je iets aanvragen wanneer je het psychisch niet meer trekt in de vorm van begeleiding. Voor huishoudelijke hulp moet je bij het wmo loket zijn.

Met MEE heb ik helaas ook geen goeie ervaring. ME is geen erkende ziekte, dus wilden ze me niet helpen. Kon niet eens iets uitleggen over de medische gegevens die ik heb, ze hadden hun standpunt direct klaar.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gast

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door Gast »

hoi marianneke,



wmo aanvraag gaat via de gemeente
je krijgt geen huih. hulp als je een partner hebt, of kinderen
partner wordt geacht mee te helpen in huishouding( ook al werkt ie 60 uur per week)
kinderen vanaf 12 jaar ook, vanaf 18 zijn ze volwassen, dus geen hulp
via wmo site gemeente kunt je kijken hoe je en aanvraag kunt indienen
voor bijv een scootmobiel, je moet dan in principe niet meer kunnen lopen dan 100 meter
ik weet niet hoe het zit met andere vervoersdiensten ?
als de aanvraag is ingedient komt er een arts op bezoek die moet kijken of je in aanmerking komt, hij zal je van alles vragen op gebied van klachten,gezondheid, of je nog werkt etc
je moet je hier heel goed op voorbereiden
dus zorg dat je al je beperkingen, etc goed kunt formuleren,( misschien kun je cvs/me weglaten?)
ook zal er op de site staan dat de gemeente wil dat al zijn burgers moet kunnen medelen aan de maatschappij, vandaar de rolstoel en scootmobiel voorziening
misschien kan de huisarts iets voor je betekenen?
veel sterkte ,want zoals je al gelezen hebt, zijn sommige gemeentes idd zeer streng
Gebruikersavatar
kim27
Actief lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 17 dec 2009, 10:45
Contacteer:

Tips aanvragen WMO voorzieningen

Bericht door kim27 »

Ik heb wel goede ervaring met MEE. Ze hebben mij uitstekend geholpen door het voor mekaar krijgen van tijdelijke huishoudelijke hulp (om mijn partner te ontzien toen hij overbelast raakte) maar vooral heel belangrijk: kinderopvang voor m'n zoontje.

Zou MEE toch proberen! Gewoon een mailtje sturen...
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Bedankt voor jullie reacties

Ik heb geen partner of kinderen en ik woon alleen dus daarop kunnen ze een aanvraag huish. hulp bij mij in ieder geval niet afkeuren.

Ik denk dat ik toch maar eens contact op ga nemen met stichting MEE, en hopen dat zij mij hiermee willen helpen.

@Fekixloena, heb je verhaal gelezen, jeetje wat een strijd zeg om iets te kunnen krijgen waar je gewoon recht op zou moeten hebben. Wat is ME/ CVS toch een rotziekte, we voelen ons al zo beroerd moeten we ook nog eens een gevecht leveren tegen het onbegrip van instanties en medici.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@ Marianneke. Ben heel benieuwd hoe het bij jou gaat lopen. Hou je ons op de hoogte?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Heb ondertussen contact gehad met MEE. Er is nu afgesproken dat ik het eerst zelf ga aanvragen. Mocht de aanvraag afgewezen worden of mochten er zich andere problemen voordoen met de aanvraag kan ik weer contact opnemen en gaan ze kijken hoe ze me kunnen helpen.

Ik ga binnenkort maar eens samen met mijn vader naar het WMO loket, dat vind ik persoonlijk fijner dan zo'n onpersoonlijk telefoongesprek of papieren aanvraag. Ik ga in ieder geval een vervoersvoorziening aanvragen en huishoudelijke hulp en ik twijfel nog of ik ook meteen een rolstoel aan ga vragen.
Ik ga morgen in ieder geval wel eens informeren bij de thuiszorgwinkel of ik er zolang 1 kan lenen. Dan kan ik tenminste weer eens ergens mee naar toe in plaats van alleen maar thuis te moeten zitten.

De medewerkster van MEE vertelde mij dat ik voor vervoer van en naar behandelaars, dus ook de ergo en de fysio, bij de zorgverzekering moest zijn. Heb even opgezocht hoe dat zit maar als ik de voorwaarden zo lees om dat via de zorgverzekering geregeld te krijgen vraag ik me af of ik dat ooit voor elkaar zal gaan krijgen. Heeft er iemand hier toevallig ervaring mee?
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Ja ik. Ik krijg geen enkele kilometer vergoed voor Lelystad, omdat mijn verzekeraar daar geen contract mee heeft en omdat het 100 km verder ligt dan mijn reguliere ziedkenhuis. Da had ik daar maar heen moeten gaan werd mij gezegd. Ook bij hen doen ze niks voor een niet erkende ziekte.
Je moet dus VOORAF je zorgverzekeraar bellen en uitleggen wat je wilt gaan doen en dan kijken zij in je pakket etc en hoor je van hoe of wat. Daar hoef je verder niet op te wachten.
Je kunt naar zo'n loket gaan voor WMO, maar ik adviseer je ze thuis te laten komen. Het is best een lang gesprek over wat je hebt, wat je wel en niet kan etc. Dat moeten ze uitgebreid noteren om de aanvraag goedgekeurd te krijgen.
Let wel op bij hh-hulp dat ze gelijk effe een berekening van je eventuele eigen bijdrage maken! Anders heb je achteraf weer een verrassing.

Succes ermee!
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

vervoer naar ziekenhuis en/of andere afspraken

Bericht door agnes »

Voor vervoer van/naar een ziekenhuis zijn er (zeer beperkte) mogelijkheden in de basisverzekering. Daar kom je niet gauw voor in aanmerking.
Ik ben zelf verzekerd bij OHRA en heb al een paar jaar zittend ziekenvervoer uit de aanvullende verzekering. Het werkt als een soort deeltaxi, maar dan is het wat meer op tijd. Ik hoef er niks voor te betalen als ik met een bedrijf ga wat zij gecontracteerd hebben. Mijn ervaring met Connexxion hiervoor zijn goed.

In veel regio's bestaat er een deeltaxi. Je kan daar in de meeste gevallen zonder medische indicatie gebruik van maken. Tarief ligt hoger dan OV maar lager dan taxi. Je moet wel rekenen dat ze 15 min. eerder of later dan afgesproken mogen komen en max. 20 min. om mogen rijden.
Voor vervoer over grotere afstanden is er Valys. Als je een deeltaxi pasje hebt kan je op jaarbasis 750 km krijgen die je tegen goedkoop tarief kunt gebruiken. Zie ook www.valys.nl

Voor al deze dingen heb je de WMO niet nodig.

Voor korte (stads)ritjes gebruik ik zelf een Spartamet (fiets met hulpmotor, waarbij je niet hoeft te trappen).
Je kan ook een elektrische fiets (fietsen met trapondersteuning) overwegen.

Ook hiervoor geen WMO nodig.

Als je een redelijk inkomen hebt, kan het zijn dat een eigen bijdrage behoorlijk hoog is en wellicht zelfs hoger dan de kosten die vergoed wil krijgen. Zoek dus goed uit wat de eigen bijdrage zou zijn als je wat toegewezen zou krijgen, voor je alle moeite voor een aanvraagprocedure doet. Vraag evt. hulp bij MEE.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

vervoer naar ziekenhuis en/of andere afspraken

Bericht door felixloena »

@Vlindertje: je kunt kmvergoeding declareren bij de jaarlijkse belastingaangifte.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Mijn inkomen ligt momenteel onder bijstandsniveau dus ik hoef ook geen eigen bijdrage te betalen als het goed is. Ik moet alleen wel contact opnemen met het CAK die de eigen bijdrage vast stelt omdat ze uitgaan van het verzamelinkomen van 2 jaar terug en tja toen verdiende ik nog zo'n beetje het dubbele van nu en dat levert vast een heel wat hogere eigen bijdrage op welke ik dus niet zal kunnen betalen.

Voor vergoeding vanuit de zorgverzekering kom ik niet in aanmerking. Maar zoals ze het mij hebben verteld doen ze hier niet moeilijk over ritjes van en naar fysio en dergelijke. Juist om die rede dat de voorwaarden bij de zorgverzekeringen zo zijn dat je daar maar moeilijk voor in aanmerking komt.

Met een WMO pasje maak je ook gebruik van diezelfde regio of deel taxi zoals jij het noemt alleen dan voor een veel lager tarief, de rest wordt namelijk vergoed vanuit de WMO. En voor Valys kom je zoals ik het heb begrepen alleen in aanmerking wanneer je een WMO vervoerspas hebt.
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Heb net een brief gekregen van de gemeente dat ze de aanvraag ontvangen hebben en dat er advies is gevraagd aan het CIZ. Er wordt nu binnen 10 dagen contact met me opgenomen door het CIZ om een afspraak te maken voor een medische keuring. Heeft er iemand toevallig ervaring met medische keuringen van het CIZ. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden, dingen waar ik me alvast op kan voorbereiden?
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Ik wilde hier enkel reageren met een link naar mijn net geopende topic over overheidsbijdragen, onbekende subsidies, vergoedingen ivm verborgen kosten bij ziekte enz. wel iets om hier te plaatsen omdat dat volgens mij zeer welkom is juist met alle financiële moeilijkheden hier, mss hebben jullie er iets aan: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic-t-4587.html
(ik weet 't: niet on-topic, maar jullie moesten hiervan weten vond ik)

Marianneke: veel sterkte met je CIZ aanvraag! Ik kan je helaas niet adviseren, behalve dat je zo goed mogelijk voor jezelf (op papier als steuntje) duidelijk moet hebben waarin je hulp nodig hebt en waarom dat niet zelf kan. Juist omdat we met ME/CVS een moment mss een bepaald iets nog wel kunnen maar het niet moeten doen (dus niet kunnen) vanwege dan dagen tot weken echt niets meer kunnen. Schrijf de ergste beperkingen, gevolgen, situaties op, zorg dat duidelijk wordt hoe ernstig jouw situatie is en hoe dringend hulp nodig is.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Plaats reactie