héél erg moe na vitamine D inname, bijwerkingen?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gast

Bericht door Gast »

nijntje,


merk jezelf dan verschil als je vit d op peil is, qua vermoeidheid, en de spieren?
Gebruikersavatar
merle
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2010, 19:05

Bericht door merle »

Misschien komen mijn klachten dan toch niet van de vit. d... en is het meer een terugval. Het enige wat echt veranderd is, is de d inname, vandaar dat ik daar als eerste aan dacht.
Of idd een gevoeligheid van een bestanddeel o.i.d. Ik denk niet dat mijn bloedwaarde nu al veel hoger is, dus denk niet dat het daaraan ligt. Ik word begin december weer geprikt en dan zal ik wel zien of het al is opgehoogd.
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

ik ben nog nooit hélemaal op peil geraakt... maar tot 20,xxx , maar ik merk het vooral aan sterkere nagels, geen haaruitval meer,....
daaraan merk ik ook zelf dat ik een tekort heb als mijn nagels weer heel slap zijn en breken, mijn haar "met pakken" uitvalt... ik doe een bloedcontrole en bingo, ik zit heel laag...
voor mijn spieren krijg ik magnesiuminfusen, vorige week heb ik er geen gehad en dat voel ik nu heel goed...
goh de vermoeidheid dat is een groot probleem... ik heb betere perioden maar ik heb het gevoel dat dit niet echt gelinkt is aan supplementen of medicatie, ik voel me wel beter na mijn behandeling met eiwitten, zovirax, glutatione, vitamine C, B12, + aminozuren en andere supplementen die ik om zeven weken vijf dagen intraveneus krijg. Mijn dunne darm neemt nl héél slecht voedingsstoffen op door mijn coeliakie.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Hee dat is interessant. Ik heb ook vrij veel haaruitval en slappe nagels soms. Heb het altijd meer gekoppeld aan vit B en / of Calcium. Maar wellicht speelt D dus ook nog mee. Neem nu weer braaf mijn druppels met de R in de maand 8) .
Gast

Bericht door Gast »

nijntje,

dan ligt waarschijnlijk het probleem in de dunn darm, die neemt je vit d niet op.

stier,

magnesium , vit d en calium werken op elkaar in
ik heb altijd vit d gekregen zodat mijn calcium beter wordt opgenomen
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Lijkt me ook dat de vit D het lichaam wel stimuleert om beter te gaan werken, maar het lichaam hier simpelweg niet toe in staat is. Dit kan wel dergelijke reacties uitlokken. Veel supplementen lijken me een stevig duwtje in de rug als alles terug op gang aan het komen is, maar hbb maar een beperkt nut als alles plat ligt..
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Gebruikersavatar
jessie
Actief lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 13 dec 2005, 11:55

Bericht door jessie »

Voor de vetoplosbare vitaminen (A, D, E, K) geldt dat men er niet te veel mag van innemen. Ze worden immers in het lichaamsvet gestockeerd en kunnen zo een overdosis veroorzaken
Volwassenen: tot 50 microgram per dag. Bij overmatig gebruik kunnen in het lichaam kalkafzettingen ontstaan, in combinatie met misselijkheid en zwakte. Teveel vitamine D kan diarree en gewichtafname veroorzaken.

Dus niet zonder arts op eigen houtje hoges dosis innemen.
Misschien overbodig maar moest het wel even kwijt ;-)
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

inderdaad Jessie, daarom is het oa belangrijk om regelmatig bloedcontroles te laten doen als je vetoplosbare vitamines neemt!
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

als ik een beetje rond kijk op i-net krijg ik de indruk dat 'het geneesmiddel vit d op voorschrift' anders is dan de gewone kruidvatpilletjes en datdie eerste ook bijwerkingen kan geven, de kruidvatvariamt niet.

Zou hier nu daadwerkelijk zoveel verschil in kunnen zijn?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Nee, geen verschil.
Alleen evt hogere dosis, maar 1000 a 2000 IU per dag is absoluut veilig hoor.
Het beste neem je capsules in olie, aangezien D vetoplosbaar is.
Gast

Bericht door Gast »

ik krijg sinds 2 weken 50.000 ie/ml per week, in 1 dosering
moet nog 2 weken en dan bloed prikken, dit is onder begeleiding van een internist
hij tempert mijn enthousiasme, dat de problemen hiermee weggaan, merk zelf ook nog geen verschil, maar 2 weken is tekort
als ik de uitslag heb zal ik het doorgeven op mijn topic over: mijn cvs is waarschijnlijk? hartfalen
grote inname vit d mag alleen onder begeleiding van een arts, wat je in de winkel koopt is waarschijnlijk wel veilig, want lage doseringen, helpt het dan wel voldoende is de vraag
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik heb van diezelfde ampullen (50000 IE), maar ik word er echt heel beroerd van.
Hoe kan dat nu weer??
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Tanto: geen idee. Ik ken zelf alleen de 25 000 IU-ampullen, dus de helft, maar ik heb al meermaals meegemaakt dat ik mij een hele periode slechter voelde na inname van dingen met vitamine D - zelfs van omega-3-supplementen waar zelfs maar 75% van de ADH inzat, en die pakte ik zelfs maar om de 2 dagen.
Een week later ging het dan weer beter, bij de ampullen was dat echt pas een dikke maand later.

Ik ben niet 100% zeker dat het samenhangt, maar dat veel neergangen in mijn ziektegeschiedenis samenhangen met verhoogde D-inname, is mij in ieder geval al wel opgevallen.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Dank je voor je antwoord. Ik ga die ampullen toch maar niet meer nemen; ik ben er echt van geschrokken (flauwtes, misselijk, duizelig). Ik ga wel een tijdje 1000 IE tabletten nemen, kijken of dat beter gaat.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Zijn jullie op de juiste manier getest op vit D gebrek. Er moet getest worden op 25 OH én 1,25 OH. De huisartsen testen meestal maar eentje, die dan een tekort lijkt aan te geven. Maar in werkleijkheid heb je geen tekort maar een teveel aan vit. D. Dan is het juist heel slecht om supplementen vit D te nemen.

Zie hier meer uitleg http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... chive.html

Er zijn diverse topics over. Even zoeken op 1,25 AND OH.

Ik weet niet of het daaraan ligt natuurlijk....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie