Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ik slaap ongeveer 11 uur.
en ben echt een ochtend mens.
En overdag nog 1 uur in bed. meestal rond 11 uur
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

omdat als je het niet doet, je conditie nog slechter wordt in vele gevallen.
Ik heb daar voor mezelf dus een middenweg in moeten vinden: ik raakte onderprikkeld en suf van telkens proberen te rusten/slapen (wat toch niet lukte) en kon me moeilijk ontspannen.

Natuurlijk heb ik veel rust nodig, maar het bleek effectiever te zijn om die oefeningen te doen, dan telkens maar te liggen. Ik kon een uur 'slapen' in feite vervangen door 15 min oefenen. Dit gaf veel meer voldoening. Ik kon me door die oefeningen beter ontspannen en ook de slaap is beter geworden. Ik kon hierdoor vaker rustige/half liggende activiteiten doen en ben zo wel uit een dal gekropen.

Sinds ik die oefeningen doe is er dus veel veranderd. Het kan zijn dat ik gewoon wat vooruit ben gegaan, maar ik denk dat het veel heeft geholpen dat ik mijn rusttijd wat effectiever heb gemaakt.

Vraag: de mensen die overdag slapen of die heel veel uren maken: slapen jullie dan ook echt, of dommelen jullie dan een beetje?
Gebruikersavatar
nokkos
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2010, 17:00

Bericht door nokkos »

Eerder sliep ik rond de 16 tot 18 uur per dag. Maar de laatste 2 jaar door behandelingen sterk verbeterd. Nu rond de 9 uur per dag en 1x per week een uurtje overdag.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik slaap echt.
In tegenstelling tot "vroeger", toen was ik echt een moeilijke slaperd.
Ik heb nu maar 5minuten nodig.
Gebruikersavatar
ikje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 mar 2011, 16:42

Bericht door ikje »

bij mij hangen de rustmomenten nog grotendeels af van m'n werk (vroege,late's...) tijdens m'n middagpauze zoek ik vaak de rustigste ruimte uit en doe ik even m'n ogen toe.
voor en na het werk doe ik meestal weinig of niets meer.

weekends en vrije dagen dienen ook echt om bij te rusten slaap dan ook makkelijk 14u op een nacht en lig daarna gewoon de hele dag op de zetel om me tussenin naar tafel te slepen om te eten

weet niet van waar het komt maar soms zijn er ook nog eens zeldzame echt goede dagen... dan geniet ik gewoon en lijk ik te blijven kunnen doorgaan... al merk ik meer en meer dat dit niet zo slim is want dat ik dit meestal de dag nadien des te harder moete bekopen...leren met vallen en opstaan zeker?!

groetjes
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

slapen

Bericht door blossom »

samengevoegd. adm.

Ik las laatst iets over ME dan deze mensen wel 12 uur per dag slapen en ik vroeg mij af of dit klopt.
Ik heb namelijk dat ik juist niet te veel moet slapen omdat ik dan juist nog vermoeider raak en hoofdpijn krijg.
Daarnaast heb ik wel last van dut momenten dat ik dan gewoon niet meer wakker kan blijven.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

slapen

Bericht door stargazertje »

Ik denk dat het aan de persoon ligt en of deze een slaapstoornis heeft of niet.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

slapen

Bericht door asje »

Het kan ook dat als je één nacht langer slaapt die klachten krijgt maar na meerdere dagen dat niet meer hebt.
Life smells...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

slapen

Bericht door diederik »

Bij mij varieert het gewoon enorm. In slechtere periodes slaap ik gemakkelijk 14-16u per dag, in betere 7-8...
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

slapen

Bericht door verlorengezondheidman »

Hoeveel ik ook slaap, die progressieve ME-klachten blijven mijn leven domineren.

Net als @Diederik slaap ik in slechte periodes gruwelijk, je zou zeggen ongezond veel...

Ik ben ervan overtuigd dat ik slaapstoornissen heb, zowel in als doorslaapstoornissen heb ik, daarnaast sluit ik niet uit dat ik ook slaapapneu heb ontwikkeld (wellicht onder impuls van ME?!) :cry:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

slapen

Bericht door feuer »

Als ik mijn wekker niet zet, slaap ik 11-12 uur achter elkaar door.
Maar merk geen verschil tussen 7 uurtjes of 12 uur slapen, voel me na 12 uur ook nog niet uitgeslapen.
Gebruikersavatar
kaatje38
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2011, 13:26

Bericht door kaatje38 »

Ik probeer altijd een vast slaapritme aan te houden, ook in het weekend en in vakanties.
Dus dat wil zeggen altijd op tijd in bed en uit bed. Uit bed kost vrijwel altijd heel veel moeite, omdat ik nooit uitgerust wakker wordt.
Wel ga ik overdag met regelmaat ff liggen, want anders krijg ik mijn ene been niet meer voor de andere.
Het slapen zelf gaat soms goed, maar vaak niet.
Dan kan ik niet in slaap komen en/of slaap ik niet door.
Mijn ME klachten zijn helaas niet minder als ik wel een goede nachtrust gehad heb.
Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten.
(Nietzsche)

--------------------------------------------------------------------------------
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

kaatje38 schreef:Ik probeer altijd een vast slaapritme aan te houden, ook in het weekend en in vakanties.
Dus dat wil zeggen altijd op tijd in bed en uit bed. Uit bed kost vrijwel altijd heel veel moeite, omdat ik nooit uitgerust wakker wordt.
Wel ga ik overdag met regelmaat ff liggen, want anders krijg ik mijn ene been niet meer voor de andere.
Het slapen zelf gaat soms goed, maar vaak niet.
Dan kan ik niet in slaap komen en/of slaap ik niet door.
Mijn ME klachten zijn helaas niet minder als ik wel een goede nachtrust gehad heb.
Helemaal mee eens, ik heb het in mijn vakantie niet zo op de wekker en word dan standaard rond 8 uur wakker.
Plaats reactie