Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Slapen

Bericht door asje »

Als alles goed gaat een uur of tien achter elkaar. Soms kan ik nog langer slapen.
Life smells...
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Slapen

Bericht door san-34 »

Ik slaap s nachts 9uur, in het weekend vaak 10u. Overdag probeer ik ook iig anderhalf uur te slapen maar daar ben ik nog vaak te eigenwijs voor :oops:
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Slapen

Bericht door stargazertje »

's Nachts minimaal 10 uur en overdag 30 minuten tot meerdere uren (dat hangt af van hoe rustig het overdag is)
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

s''nachts 3 uurtjes #-o ,en s'middags 2 uurtjes.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik slaap zo'n 7 a 8 uur en word daarbij altijd een paar keer wakker.

Overdag doe ik een oefening van een uur (een soort bodyscan), ik kom dan wel echt tot rust maar overdag slapen lukt me niet.

De rest van de dag rustige activiteiten.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik slaap snachts zo'n 10 a 12 uur.
Meestal van 22.00-09.00.
Dan moet ik de hond uitlaten.

Om 13.00 ga ik weer in mijn bed voor 2 a 3 uur, als ik niet meteen slaap maar nog wat ga rusten of tv staren dan slaap ik bijvoorbeeld van 14.00-17.00.
In ieder geval is het hier tussen 13.00-17.00 rust waarvan 2 a 3 uur slapen. Geen bezigheden.

Mijn dag bestaat uit opstaan, hond uitlaten, rust (eventueel eventjes computer) en soms ook 2 uur slapen, hond uitlaten, middageten, slapen, hond uitlaten, avondeten, hond uitlaten, hele avond liggen op de bank, voor het slapen nog even voor de deur op het gras hond laten plassen, slapen.

In totaal dus zo'n 14-17 uur echt slapen.
Beduidend meer uur dan toen ik begon op dit forum.

Na jarenlange ervaring is dit het aantal slaap waarmee ik zo goed mogelijk functioneer.
Minder slapen kan voor een paar keer, maar dan fiks aantal weken inhalen. En mijn functies gaan drastisch achteruit, hele dag zwaar bonkhoofd met een dikke smoglaag over mijn hersencelletjes, pijnlijk lijf, rode lupusachtige wangen enzovoort.

Het advies: minder slapen, niet overdag slapen enzovoort heeft mij de afgelopen jaar alleen maar in de vernieling geholpen.

Anderzijds zet bovenstaand aantal slaap de achteruitgang niet stop.
Maargoed.. mag een mens zich nog een beetje leefbaar voelen gedurende de dag?

Tevens geeft bovenstaand activiteiten en slaap niveau mij de mogelijkheid om zo nu en dan de panty uit te schieten. Bijvoorbeeld een verjaardag of een trouwerij.
Make-upje op, leuke kleren aan (ipv huispak) en dan de hele bliksemseboel voor de gek houden, niemand die enigzins de gedachte krijgt dat mijn week er als bovenstaand uitziet. Laat ze maar denken.
Hetzij beroerd, maar ik ben wel aanwezig!!

Dus; neem je rust! (voor alle nog eigenwijze en ontkennende forummers)
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Van de week zei iemand tegen mij (ook ME patiënt): "tijdens de revalidatie heb ik geleerd om niet te slapen 's middags omdat het slecht is" :shock: Nou ik luister alleen nog naar mijn lijf en niet wat een ander denkt dat goed voor me is! :twisted:
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

JannekeB schreef:Van de week zei iemand tegen mij (ook ME patiënt): "tijdens de revalidatie heb ik geleerd om niet te slapen 's middags omdat het slecht is" :shock: Nou ik luister alleen nog naar mijn lijf en niet wat een ander denkt dat goed voor me is! :twisted:
Je hebt groot gelijk, je lichaam geeft het zelf aan. Wel merk ik dat ik beter slaap nu ik me niet meer een groot deel van de dag in de slaapkamer bevind (slaapkamer is om te slapen, toen ik veel op bed lag werd het een leefkamer). Het zal mede om deze reden zijn dat ze dat proberen aan te leren.

Ook zei iemand: als je er niet van opknapt, waarom zou je dan telkens rusten? Ok, die persoon heb ik duidelijk gemaakt dat het lichaam niet anders kan, maar deels is het wel zo: ik voelde me er ook niet beter van, dus misschien kon ik net zo goed wat andere rustige dingen doen. Ik raakte namelijk steeds meer geïsoleerd.

Ik wil nog steeds wel graag kunnen slapen overdag, maar mijn lichaam voelt te onrustig aan. Om toch tot rust te komen heb ik nu wat alternatieven voor mezelf (voor infraroodlampje liggen, mediteren etc).
yoyo
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 06 apr 2011, 19:40

Bericht door yoyo »

Ik slaap ook zo'n 10-11 uur, wordt meestal wel een keer wakker 's nachts.
Kan niet voor 9.00u bed uitkomen en als ik 's morgens wat heb, ben ik 's middags echt op. Plan dan ook liever niks in de ochtend. Verder als ik me rustig houd, slaap ik niet overdag. Wel veel rusten, maar dan vaak toch nog wel met TV kijken, lezen, enz.
Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

als je er niet van opknapt, waarom zou je dan telkens rusten
omdat als je het niet doet, je conditie nog slechter wordt in vele gevallen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik slaap zo'n 10 uur maar eigenlijk heb ik 12 a 14 uur nodig om mij een klein beetje mens te voelen. Maar dit krijg ik niet altijd voor elkaar gezien mijn werk helaas. Maar als ik veel slaap voel ik mij wel beter dan als ik 10 uur slaap. Overdag slaap ik niet ik rust wel af en toe.

Groetjes,
Sterre
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik slaap "slechts" 10 uur voorheen sliep ik 12 uur, maar ik kan vaak niet langer als 10 uur slapen i.v.m. stekende zenuwpijnen in mijn spieren met name in de benen en druk op de borst waar ik telkens wakker van word maar ook door ademhalingsproblemen, abnormale winderigheid, hartritmestoornissen en benauwdheid word ik wakker :(

Ik heb eigenlijk 12-13 uur nodig maar door de (zenuw)pijn en progressiviteit van de invaliderende klachten ben ik al "blij" met 10 uur....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Slapen

Bericht door ananasje »

samengevoegd, je stelde de vraag al een pagina eerder. admin

Hoeveel uur slapen jullie zo op een etmaal? En wanneer kruipen jullie er 's avonds in? Ik probeer overdag niet te slapen, maar kruip 's avonds wel al om half 9 in bed. 'k Heb dan zo'n 10 uur slaap per nacht. Maar het is lastig om overdag niet bij te slapen of nog vroeger naar bed te gaan! En tegelijk haat ik het dat ik nu al geen avond heb.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Bericht door diederik »

nabo schreef:Zie hier soms mensen die nog berichtjes sturen om 23 00 !!
Hoe doen jullie dat?????
Voor mij lukt dat omdat ik meestal pas om 11 30-12 30 uit mijn bed ben :twisted:
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik ga meestal rond 24.00-01.00 naar bed.
Ik ben al mijn hele leven een avond mens (zelfs als kind al) en ben vrijwel niet vóór die tijd in bed te krijgen.
Ik vermoed dat ik misschien wel het delayed sleep phase syndrome heb of een andersinds ontregelde biologische klok.
Ik sta meestal rond 10.00 op, maar beter zou het zijn als ik nog langer zou slapen.
Maar ik heb daar dus de balen van dat ik zoveel van mijn tijd moet slapen (niet lullig bedoeld naar wie dan ook, dit geldt puur voor mijzelf).
Ik heb er ontzettend veel moeite mee dat ik een groot deel van mijn leven/tijd kwijt ben aan slapen ( ik zou willen dat ik maar 5/6 uur slaap nodig had) , maar heb geen keus.
Ik word vaak wakker tegen de vroege ochtend en slaap dan weer in en word weer wakker enz.

Als ik te weinig heb geslapen krijg ik problemen, zoals bijv. niet goed meer kunnen praten en lopen en doodmoe zijn enz.
Overdag ga ik eigenlijk nooit naar bed, tenzij ik het echt niet meer trek en niet anders meer kan.
Maar over het algemeen verzet ik mij er tegen.
Of dat slim is...

Over het algemeen ben ik s'avond op mijn best (geestelijk, niet altijd lichamelijk) en wil ik niet naar bed.
Ik weet dat ik dan de volgende dag problemen kan krijgen, maar deze strijd voer ik al mijn hele leven.
Alleen vóórdat ik echt slecht/zo ziek werd kon ik daar nog redelijk goed tegen, nu niet meer.
s'Morgens ben ik op mijn slechts en heb uren nodig voordat ik wat normaal ben en eventueel de deur uit kan.
Plaats reactie