Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Bericht door nabo »

Hoi allemaal,

ik vroeg me af hoevaak jullie per dag rusten? en hoelaat en hoelang doen jullie dat dan??
En met rusten bedoel ik echt ogen dicht, geen geluid om je heen.

Ik rust nu alleen tussen de middag 1,5 uur.
Eigenlijk heb ik meer rust nodig, maar als ik rust kan ik niet slapen dus ik zit steeds te draaien en me te ergeren.

Ik ben sochtends al om 7 uur wakker en ga er savonds ook al om 7 uur in omdat ik dan echt niet meer kan.
Zie hier soms mensen die nog berichtjes sturen om 23 00 !!
Hoe doen jullie dat?????

Nou ben benieuwd naar jullie rustmomenten..

liefs xxx
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Nabo

Het scheelt bij mij erg per dag.....
Ik slaap elke dag uit tot ongeveer 10.00 uur(mijn man start de kids altijd op)
Als ik iets aktiefs ga doen dan moet ik daarna echt plat en ben bijna niets meer in staat!!!
Ik kan ook de dag rustig aan doen zonder al teveel inspanning en dan hou ik het wel vol tot s avonds...

Soms moet ik er s morgens vroeg uit en dan trek ik de hele dag echt niet dan moet ik naar bed s middags en als ik dat niet doe word ik echt ziek.....
Sinds ik de Rivotril gebruik (advies DML) gaat het slapen een stuk beter en voel me wat uitgeruster s morgens......maar DE vermoeidheid is niet over en moet enorm op mijn grenzen letten(wat erg moeilijk is voor me!)

De situatie waar ik nu in zit na de operatie tja dan kan ik eigenlijk bijna niets meer doen en heel erg rustig aan doen :roll: :roll:

Lieve groeten Niessie
esther26
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 dec 2007, 15:21

Hoelang/hoevaak/hoelaat rust jij?

Bericht door esther26 »

Hoi nabo

Ik sta in de ochtend rond negen uur op. Dan ga ik eten en als het na het eten nog lukt: douchen en/of aankleden. Daarna ga ik ongeveer 1-2 uur rusten.
Dan doe ik de voorbereidingen voor de lunch en ga eten. Na het eten rust ik van 13.00 tot 17.00 soms langer. Dan probeer ik voor het eten nog wat te doen b.v. lezen. Daarna eten en na het eten kijk ik televisie. Tijdens de reclames rust ik ook even uit anders wordt het teveel. Om negen uur neem ik slaapmedicatie en dan ga ik om tussen half 10 en 10 naar bed.

Tijdens het rusten slaap ik in de regel niet. Ik probeer mezelf de hele tijd wakker te houden ( wat moeilijk is) Mij is het advies gegeven om overdag niet te gaan slapen. Ik voel me wel vaak onrustig. Heb jij dat ook? Kun je daarom niet slapen?

Als ik mij niet houd aan mijn rustschema ga ik over mijn grenzen en gaat het nog slechter. Zoals nu. Foei. Straks gauw rusten.

Mss is het een idee om als je gaat rusten een ontspanningsoefening te doen. Dat doe ik ook af en toe. Wat ik irritant vind is dat ik me altijd behoorlijk lig te vervelen, maar iets doen is ook niet mogelijk. Moeilijk.

Liefs Esther
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik moet er elke ochtend om 8 uur uit voor de kat, dat moet ik echt zelf doen. Soms ga ik terug naar bed, maar vaak ook niet. Zo rond deze tijd kak ik in, maar probeer het dan te rekken (gaat vandaag niet lukken, heb vannacht slecht geslapen) tot na de lunch anders eet ik niet.
De ene keer slaap ik 's middags 2 uurtjes, dan 3 en als ik ergens naar toe ben geweest slaap ik vaak wel 4 uur als een blok.
Soms is mijn systeem te zeer van slag om 's middags te slapen. Ik ben dan steenkapot maar lig dan ook inderdaad alleen maar te draaien.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Ik word 's morgens erg vroeg wakker en probeer dan te blijven liggen tot half negen. Dan ga ik naar beneden en ruim ik meestal een half uurtje op. Dat varieert van een wasmachine insteken, een vaatwasser uitladen en ondertussen start ik de computer op. Dan pak ik een kopje koffie en lees ik mijn mails. Eventueel nog iets schrijven en dan voel ik me meestal alweer duizelig worden met laptop op schoot op de bank.
Dan gaan de oogjes dicht. Slapen kan ik niet, dat lukt alleen met medicatie, dus ik lig meestal wat te koekeloeren. Na een halfuurtje, probeer ik dan weer iets te lezen om vervolgens weer te ontdekken dat de oogjes spontaan dichtvallen. En zo komen we door de dag. Rusten, een beetje lezen, rusten, een beetje tv, rusten, misschien douchen, rusten, rusten en iets knabbelen, rusten, iemand bellen, rusten, rusten en nog eens rusten.

Zo ongeveer :-({|=

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Idd Esther, die afwisseling. Met een wekkertje doe ik een kwartiertje iets en dan stop ik. Zo verdeel ik mijn 4 kwartiertjes over de dag: 2 voor de middagslaap en 2 erna.

@esther26: wie heeft jou dat advies gegeven? Als je moet slapen dan moet je slapen, dat is niet voor niks. Er is bij ons geen kwestie van gewenning of "niet goed" het is pure noodzaak om weer een beetje bij te tanken!!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik sta altijd pas na 10 uur op.
En eigenlijk moet ik de hele middag rusten waarvan minimaal 2 uur slapen.
Kan maar een paar uur per dag 'actief" zijn (tv kijken, computeren enz), en dan nog vol ik mij altijd beroerd.
Ik zou dus nog minder moeten doen.
(en gelukkig hoef ik hier niks in huis te doen.. wat ik op een dag doe is echt minimaal dus)
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Ik sta elke dag tussen 8 en half 9 op. Dan rommel ik wat met mijn dieren tot 9 uur en dan kijk ik een uurtje TV. Daarna doe ik iets (wat dan ook ) en dan weer zitten en hangen. Na de lunch en de hond weer zitten en hangen. Ook ik kan overdag niet slapen, hoe moe ik ook ben. Sinds deze week probeer ik in mijn rustmomenten ook echt geen prikkels van TV, boek, muziek oid te hebben, want het blijkt dat je jezelf daarmee toch erg belast. Dan aan het eind van de dag eten koken en met manlief kletsen. Om 20.00 uur ben ik op en dan ga ik vaak vast in bed liggen. Maar door DSFS slaap ik in de regel, ondanks amitriptyline, rivotril en melatonine, niet voor 23.00 uur in.
Ik heb nu heel lang niets gedaan en gerust, maar ik lijk er wel zieker door te worden. Dus ik ga proberen wat meer activiteit aan te brengen ( vaak en kort ) met echte rustpauzes zonder prikkels. Eens kijken of dat iets brengt.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

Ik sta elke ochtend om 9u op, en werk dan van 10 tot 12 daarna ga ik eerst eten want daarna kan ik eigenlijk niet meer van de bank af komen. Om half 5 moet ik dan nog de post doen en de hond uitlaten.
De rest van de dag doe ik niks, al moet ik wel bekennen dat de tv vaak zachtjes aanstaat omdat ik anders juist niet tot rust kom. Ik zoek wel altijd een rustig programma zonder schreeuwerige reclames tussendoor.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

Ik sta pas op om 10.30h - 11h. Na het ontbijt doe ik enkele kleine dingen (bv afwasmachine uitladen). In de namiddag lees ik meestal men mails en als ik nergens naartoe moet rust ik daarna een uurke ofzo en evt. nog eens rond 17h. Als ik wegmoet (kinesist, dr...) rust ik erna. Meestal tss 17-19h.

Als ik 's morgens al weg moet vr.een doktersafspraak ofzo, lig ik verder heel de dag op de zetel.

's Avonds ben ik meestal op men best. Meestal ga ik slapen tussen 22h-23h. Maar het gebeurt ook dat ik rond 21h al in slaap val.
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

Kort gezegt rust ik gedurende de dag, en slaap ik gedurende de nacht.
als ik 3 uur iest gedaan heb met name iest waarbij ik moet staan, is het de rest van de dag zowiezo horizontaal.

Veder ziet mijn dag er omgeveer hetzelfde uitals die van Cleopatra volgens mij,

Greets
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik werkte vorig jaar nog grotendeels, en ben thuis van september.
En ik heb heel veel geslapen de voorbije maanden, de hele nacht (een 10 a11-tal uur) en de meeste namiddagen, ook nog enkele uren.
Verder lig ik nog heel veel in de zetel.
Gebruikersavatar
mariabel
Beginner
Berichten: 40
Lid geworden op: 14 sep 2010, 13:39

Bericht door mariabel »

ik sta om 8 uur op.. verzorg de dieren en laat de honden uit.. dan rusten als ik thuis komt.. op de bank maar vaak op bed.. dan slaap ik vaak een uur ongeveer.. dan weer eten.. en proberen wat te doen.. dan weer hangen op de bank... honden uit laten.. eten en tv kijken.. en rond 10 uur naar bed...
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

De ene dag sta ik om 7 uur op en doe ik de hondjes en ga dan nog voor 1 a 2 uurtjes op de bank liggen slapen daarna een kopje koffie en wat in huis rommelen als het lukt dan doe ik rond 11 uur weer de hondjes en ga daarna zelf wat eten dan lig ik vaak weer 1 a 2 uurtjes op de bank te slapen of als dat niet lukt probeer ik iets te lezen. TV is voor mij te druk.
rond 16.00u doe ik nogmaals de honden begin met het avondeten en probeer nog gezellig te zijn voor het mannetje en dan om 20.00u is het voor mij toch echt bedtijd.

Op dagen dat mijn vriend thuis is doet hij vaak de honden en probeer ik gewoon wat te rommelen en soms mee te gaan een boodschapje te doen. Dan kom ik ook een uur later mijn bed uit (8u) en slaap ik vaak niet meer 's middags maar ga wel om 20.00u naar bed.

Ik heb dus gemerkt dat de honden toch wel een hele opgaaf zijn maar ik heb het graag voor de schatten over. :D
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Bericht door angelsandra »

Ik rust eigenlijk continu. De laatste dagen probeerde ik weer wat meer te doen maar ik wordt meteen gestraft ervoor. Ipv dat ik in bed lig met laptop op me schoot ben ik nu een paar dagen achter de pc gaan zitten. Nou dit hield ik 2 uur vol, toen begon de ellende weer en s'avonds weer verhoging en keelpijn, opgezette lymfklieren etc.

Dus zelfs achter een pc zitten zit er niet meer in. Ik breng de dagen dus in bed door. Gelukkig dat er internet bestaat zodat er toch nog contact met de buitenwereld gemaakt kan worden.
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Plaats reactie