Hoelang/hoevaak/hoelaat rust/slaap jij?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Bericht door baukje »

Veel te weinig omdat ik mezelf altijd een aanstelster heb gevonden.
Dus voel ik me goed, doe ik alles.
Voel ik me niet goed, probeer ik alles te doen. En wordt daar vreselijk voor gestraft, zowel fysiek als mentaal omdat ik mezelf dan weer een aanstelster vind.
Maar dankzij deze site weet ik dat het echt is.
De duizelingen, de spierzwakte, de intoleranties, de moeheid, de pijn, het slechte slapen, mijn gebrek aan concentratie, mijn geheugenverlies.
Ik WIL alles wel, maar kan het gewoon niet.

Vanaf vandaag ga ik voldoende rusten!
Hoeveel dat zal zijn, weet ik nog niet.
Maar ik ga beter naar mijn lief luisteren (en naar mijn dochters, die weten het vaak beter dan ik).
En proberen naar mijn lichaam te luisteren zonder boos te worden of eigenwijs te zijn.
Gebruikersavatar
ella
Beginner
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 okt 2009, 21:47

Bericht door ella »

Als ik smorgens van bed ga kak ik al snel in en dan heb ik dagen nodig om te herstellen. Ik slaap echt tot 3 a 4 uur in de middag en ga rond 23.00 op bed. Verder rust ik veel. Als ik een beetje energie heb probeer ik iets te doen zoals met een vriendin de stad in of met mijn moeder boodschappen doen of paardrijden. Maar dan ben ik na een uur ook wel op.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Er wordt hier toch behoorlijk wat gelegen en gerust ... Wat een k*tboel is me dat toch zeg! Hebben ze na al die jaren nog steeds niets anders gevonden voor ons?!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik ben er deze week achter gekomen dat als ik niet genoeg rust mijn lijf in de griepstand schiet. Knalrode wangen, me &#%voelen, en regelmatig verhoging. Dus ben gedwongen om veel te liggen en te slapen.....
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Dat van die griepstand herken ik heel zeker.
Het vervelende is alleen dat hoe moe ik ook ben, ik overdag niet kan slapen.
En ´s nachts zonder medicatie ook niet trouwens.
Ik geef er vaak ook niet aan toe dat ik eigenlijk gewoon moet gaan liggen en dat is niet zo handig. Ik ga het toch maar proberen.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Bericht door anaska »

In het begin van mijn ziekte:
het tijdstip waarop ik opstond verschilde, omdat ik vaak pas rond 6 uur 's morgens kon slapen. Ik lag dan 's nachts wel in bed, maar klaarwakker. Als mijn dag begon, ging de pc aan tijdens het ontbijt om mails te checken en dergelijke. Daarna douchen, aankleden enz. en boodschappen doen. Dat deed ik dagelijks omdat ik daarmee een reden had mezelf te wassen hoeveel moeite het me ook kostte, en mezelf ook dwong toch wat buitenlucht te happen en mensen tegen te komen. De supermarkt was ongeveer 2 minuten fietsen bij me vandaan. Meestal lukte het, niet altijd. Na het boodschappen doen was al mijn energie op en moest ik rusten de rest van de dag. Koken deed ik uit potjes, en in mijn allerslechtste periode kant-enklaarmaaltijden. tv kijken ging niet, radio luisteren ook niet.
7,5 jaar later: ik sta meestal rond een uur of 9,10 op. ik doe er lang over echt wakker te worden (achter de pc). Vaak 1,5 a 2 uur. Dan actief zijn, bijvoorbeeld naar het zwembad en daarna meteen door om boodschappen doen. Dan rusten, eten en drinken (daar doe ik best lang over), dan weer actief, bijvoorbeeld opruimen, of schilderen. Ik moet vaak rond een uur of 17.00 liggen. Ook al slaap ik niet, daar rust ik echt van uit. Soms maar een half uurtje. Als ik een dag heb gehad zoals hierboven beschreven, moet ik 's avonds rustig aan doen. Wel maak ik dan nog het eten, ruim wat op, en daarna tv kijken. Ik ga meestal rond een uur of 23.30 slapen.
Soms heb ik evengoed nog dagen dat ik opsta en weet dat het niets gaat worden die dag. Dan moet ik de hele dag rusten. Meestal weet ik dan wel waar het van komt.
Nu ik mijn berichtje over lees lijkt het alsof ik best veel kan, en mischien is dat ook zo :) , maar ik heb ook nog veel beperkingen.
Gast

Bericht door Gast »

Mijn rust is ook afhankelijk van dag tot dag gemiddeld van 14 u tot 18 u per dag. Veel meer dan laptop kan ik niet - mijn huishouden is sinds mijn ziekte een puinhoop en ik die zo perfectionistisch was pfff. Sommige momenten kan ik ermee overweg andere momenten niet. Ik probeer minder te slapen dat mijn lichaam zou willen maar ritme in mijn leven lukt niet. Ik leef niet van dag tot dag maar van uur tot uur. De pijn, migraines, ongezond en alle andere symptomen en ziektes (ontstekingen enz...) en gezin maken het onmogelijk om een dagelijkse ritme te behalen.
Gebruikersavatar
aranysindra
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jun 2011, 21:02
Locatie: balen

Bericht door aranysindra »

waw, als ik dit alles lees ben ik blijkbaar nog bij de gelukkigen! ik ben ook thuis van het werk sinds september 2010. ik werkte 4/5de diensten in een rusthuis. toen kon ik niets anders dan gaan werken, voor de rest sliep ik constant. het laatste jaar deed ik alleen nog maar de late diensten, van 3 u tot9 u, vroege dienst was veel te zwaar. van oktober 2010 tot ongeveer januari 2011 sliep ik heel veel, ik stond rond 11u op, liet de hondjes buiten en ging mijn paard voeren, dan sliep ik van 1u tot ong 5u, dan eten maken, eten, diertjes voeren en weer slapen.
vanaf januari gaat het stilletjes aan weer beter, tot zover dat ik enkele dagen normaal kan functioneren maar dan toch aan mijn limiet zit en een dag of twee moet rusten(lees slapen). misschien doseer ik niet genoeg maar ik vind dit enorm moeilijk, mijn vriend waarmee ik samenwoon is een echte spring int veld, hij heeft genoeg aan 5u slaap per nacht (unbelieveble) en hij snapt dikwijls echt niet dat ik niet meer kan, ik probeer door te bijten tot ik letterlijk door mijn benen zak en dan pas geef ik toe en ga ik rusten. niet echt de ideale situatie maar ik kan moeilijk toegeven dat ik de gewone dingen niet meer kan... ik wil zoveel doen en het gaat zo dikwijls gewoon niet, enorm frustrerend. maar ik mag mezelf dan toch nog gelukkig prijzen. ik wens iedereen hier betere momenten toe!!!
error
Beginner
Berichten: 67
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:56

Bericht door error »

Ik ga rond 23.00 slapen en sta op tussen 07.00-08.00 naargelang mijn zoontje het toelaat :-).
Hou me heel de dag bezig met nuttige en nutteloze dingen. (afwas, stofzuigen, tv, pc etc). Rond 16.00 krijg ik het even moeilijk maar dat gaat vrij snel over. Zolang ik geen zware en/of fysieke taken doe is het allemaal leefbaar maar ook niet meer dan dat...
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Ik slaap meestal tot na 13u, maar soms is het nog later, zoals vandaag (slapen tot bijna half vier). Als ik vroeger opsta, dan merk ik dat het nog slechter gaat, dan ben ik letterlijk de hele dag bezig met mezelf wakker te houden. Mijn ogen vallen dan de hele tijd toe. Ik kan ook niet meer dan gewoon zitten achter mijn laptop met twee stoelen zodat ik mijn benen kan uitstrekken. Langer rechtstaan dan 30 seconden gaat niet meer.

Soms lukt het wel om nog een uurtje buiten te gaan, maar met veel rustpauzes, en meerdere dagen rusten nadien (en uiteraard het voor velen van jullie bekende griepgevoel). Soms doe ik nog een dutje van een uurtje of 2-3 in de namiddag of avond. Ik ga naar bed om 1u en lees nog tot 2u.

Dat ritme is heel spontaan gekomen, van de ene dag op de andere, en vreemd genoeg voel ik me daar nog het "beste" bij. Probeer dat maar eens uit te leggen aan niet-cvs-mensen.
Gebruikersavatar
ikje
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: 13 mar 2011, 16:42

Bericht door ikje »

ook ik heb na het lezen van al jullie reactie's het gevoel dat ik hier nog bij de gelukkigen ben.
een vast slaapritme heb ik niet omdat ik nog 4/5 werk met vroege en late diensten. tijdens mijn late week 14-22u doe ik helemaal niets anders dan werken en slapen. tijdens mijn vroege week 7.30-16u doe ik meestal na het avondeten een dutje om daarna toch nog even tv te kunnen kijken. ook 's middags op het werk probeer ik even te rusten een half uurtje met de ogen dicht in de zetel zitten,helpt me beetje om de dag door te komen.

gisteren en eergisteren ging het weer even heel goed,wel vroeg gaan slapen maar tijdens het werken minder pijn en een beetje energie...
vanmiddag een halve dag overuren genomen,thuis gekomen en uitgeteld enkele uren in slaap gevallen op de zetel. (loop ik mezelf dan voorbij op de dagen en uren dat ik moet werken en moet ik het dan daarna bekopen? is het gewoon toeval? ik weet het niet)

op vrije dagen houd ik meestal wel een middagdutje ofwel net na de middag tussen 13 en 14.30u ofwel van 15.30 tot 17u hangt er van af wanneer nood het zwaarst is

groetjes
Gebruikersavatar
swingmoeke
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2011, 09:05
Locatie: aartselaar

Bericht door swingmoeke »

ik sta gewoonlijk om 8 uur op
en dan doe ik zoveel mogelijk 20 min aktief iets doen 10 min rusten of lezen maar niet slapen
zo voel ik dat ik niet over mijn grenzen ga
en ja slapen is een echt probleem voor mij
daar moet nog aan gewerkt worden
maar eens ik slaap slaap ik goed
Gebruikersavatar
ananasje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:14

Slapen

Bericht door ananasje »

samengevoegd. admin

Hoeveel uur slapen jullie op een etmaal?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Slapen

Bericht door felixloena »

Is daar niet een poll van?
Ik zal eens even zoeken

heb een gelijkaardig topic teruggevonden :wink: admin
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Slapen

Bericht door felixloena »

Ik kan het zo gauw niet vinden...
Ik slaap 's nachts zo'n 8 tot 9 uur, soms 's middags nog een uurtje.

Een half jaar geleden, voordat ik het dieet voor mijn intoleranties ging volgen was het veel meer: toen sliep ik zo'n 10 uur 's nachts en over dag nog 2 uur.

Mijn slaapkwaliteit is veel beter nu, en ik heb minder nodig
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie