Welk ziekenfonds is best in België?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Welk ziekenfonds is best in België?

Bericht door sowfia »

Volgend jaar ga ik samenwonen en we zijn van plan eens te bekijken of we bij een ander ziekenfonds niet beter af zijn. Nu zijn we allebei bij de CM, nooit ergens anders geweest.
Ik vraag me af of er in onze situatie meer voordelen zijn bij de andere ziekenfondsen? Of gewoon ervaringen met bijvoorbeeld het onafhankelijk ziekenfonds.
En in het bijzonder, patiënten van de meirleir, enige ervaring daarmee?

Bedankt!
Groetjes,
Sofie
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

De Liberalen stellen zich blijkbaar positief tov ME/CVS-patiënten op:
De Liberale Mutualiteit West-Vlaanderen wenst in 2010 de CVS-­problematiek nog meer onder de aandacht te brengen en ­beschouwt dit als een prioriteit voor haar werking. LM zal trachten om de ­verschillende zelfhulpgroepen onder één vleugel te krijgen zodat met vereende krachten duidelijker signaal kan gegeven worden aan de overheidsverantwoordelijken en de politiek. CVS kan genezen worden. Het is dus in onze ogen geen ?syndroom?.

LM West-Vlaanderen geeft het signaal aan de overheid: stop met de referentiecentra en geef de huisarts een belangrijke rol in de begeleiding van de patiënt. Niet alleen het medisch luik maar ook de sociale gevolgen omwille van de ziekte moet worden fijn getuned in een apart zorgproject. Er is werk aan de winkel en LM zet haar schouders eronder!
  • Daarom betaalt de LM CVS-patiënten bovenop de tussenkomst vanuit het RIZIV, een jaarlijkse tussenkomst van 350 euro.
  • Evenals hebben CVS-patiënten die lid zijn recht op tussenkomst in de kosten van ziekenvervoer in het kader van de behandeling van CVS.
  • Ook voor kinderen met CVS heeft de LM oog:

    Voor ouders is het niet altijd eenvoudig om onmiddellijk zelf tijd te maken voor de verzorging van hun zieke kinderen. Zeker voor ouders met een drukke baan of een eigen zaak kan dat voor onverwachte grote organisatorische moeilijkheden zorgen.

    Om daaraan tegemoet te komen organiseert de Liberale Mutualiteit in samenwerking met Solidariteit voor het Gezin (Sloebercity) een GRATIS oppasdienst voor zieke kinderen tussen 0 en 14 jaar.

    Gratis opvang is mogelijk tot maximaal 10 dagen per jaar, rekening houdend met een maximum van 3 dagen per ziektemelding en beperkt tot 9 uren per dag. Een medisch attest is noodzakelijk.

    Kinderen van wie de ouder(s) lijd(t)en aan het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) kunnen ook op deze oppasdienst beroep doen.
Onafhankelijk Ziekenfonds zou ook geen problemen geven tov ons...
Hoop doet leven!
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Dat is wel heel interessant. Maar ik zou dan wel bij de afdeling van Antwerpen moeten gaan... daar staat veel minder info over cvs. Maar vermits het hetzelfde ziekenfonds is, zal dit gelijkstaan neem ik aan?
De adviserend geneesheer, is dat dan iemand van het riziv, of iemand van het liberale fonds zelf?
(ben nog niet zo thuis in deze zaken)
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Waaw, mocht ik in West Vlaanderen wonen, dacht ik toch wel eens serieus na over de liberale ziekenkas. Al moet ik zeggen dat ik ook goede ervaringen heb met Cm , wel in de Kempen. Geen extra voordelen, maar wel veel begrip, al zal dit heel vaak van arts tot arts afhangen.
Gebruikersavatar
engelke69
Actief lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 jul 2010, 17:30
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)

Bericht door engelke69 »

Ik ben ook met de CM (Leuven) en ik ben daar tevreden over. Zoals Neeltje zegt, geen extra voordelen, maar wel veel begrip.

Mijn revalidatie in Pellenberg wordt wel volledig door de CM betaald. Maar zoals vervoer of tussenkomst is er niet.

Misschien massaal mailtjes sturen met vergelijking? Ieder ziekenfonds zou toch iets moeten doen voor ons?
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Bij Dml onderteken je papieren waarop staat dat de onkosten niet via de mutualiteit gaan.
Je trekt alleen iets terug van de consultatie.

Klinkt mooi zoals LM het verwoordt maar ik moest verder handelen met mijn huisarts maar ben daar geen stap verder mee geraakt.
Alsof huisartsen experten zijn !

Laat je goed informeren voor je een beslissing neemt.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie