niet diep slapen / doorslaapstoornis: wat helpt?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Bedankt , er zijn dus nog wel andere middeltjes. Ik zal er nog achter aan gaan.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik had zelf ook zolpidemtart, maar hier ging ik gewoon doorheen.
Mijn man gebruikt hetzelfde en die is binnen 15 minuten vertrokken terwijl ik nog uren bezig kan zijn.

Ik heb mijn eigen samenstelling gemaakt.
In iedergeval heb ik van het VMC melatonine gekregen, moest eerst met een halve tablet beginnen deze heb ik met 1 hele tablet verhoogt.
Daarnaast heb ik Lyrica capsule 1x van het VMC.

Wat ik daarbij heb aangevuld is Alprazolam 0.5 mg 1 tablet en 10 mg diazepam. Hier kan ik wel redelijk op slapen. (niet altijd).

Ik had geen bijwerkingen van de Zolpidemtart 10 mg. Al nam ik er 2 in.
Ik ging er gewoon dwars door heen.
En het zijn inderdaad inslapers en werken maar 4 uur.

Ik heb vroeger zelfs een joint geprobeerd, maar ook hier ging ik dus dwars doorheen. Het enige wat ik er van kreeg was een vreet kick. Voor de rest bleef de pijn en viel ik niet in slaap.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb deze besteld bij de Roode Roos:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... ofaan.html
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

Bericht door jokke13 »

ik heb ook lang last gehad van zeer onderbroken nachten.
ik was elk uur wakker en zat dan sigaretjes te roken...
tot ik tetrazepam(myolastan;spierontspanner) begon te nemen.
elke avond eentje van 50mg,en ik slaap nu vrij normaal...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Ik wil slapen!

Bericht door stargazertje »

samengevoegd. admin

Ik heb met doorslapen al zeker 1,5 jaar enorme slaapproblemen. Dat is alleen maar erger geworden via externe pogingen om dit beter te krijgen. De laatste 2-3 maanden is het alleen nog erger geworden en slaap ik max 3 uur achter elkaar of nog minder. Daarna ben ik bewust wakker om na +/- 10-15 minuten weer verder te slapen. Overdag kan ik max 30 minuten achter elkaar slapen voor ik weer wakker schiet. Gisteravond sloeg het wel alles toen ik ondanks alle slaapmedicatie en een extra temazepam na 2 uur nog "klaarwakker" was en niet in slaap kon komen. Toen ik eindelijk wel in slaap was gevallen werd ik ook wederom constant tot opstaan wakker.

Inmiddels kan is de dag doorkomen zo enorm moeilijk geworden. Herstellen van de verplichte activiteiten/afspraken is ook haast tot niet mogelijk en alles wat extra gebeurd geeft tranen. Toch alleen op bed/bank liggen is echter ook niet aan me besteed al probeer ik het wel zoveel mogelijk. 's Avonds zit ik steeds vaker te huilen van pure vermoeidheid, overprikkeling en frustratie. Niet fijn! Mijn lichaam heeft en geeft ook steeds meer klachten.

Wie weet iemand iets waardoor ik eindelijk weer eens door kan slapen? Valeriaan etc lieten me alleen maar meer wakker en hyper zijn. Ik wil zo graag nu eens doorslapen en wakker worden met het gevoel: ah, wat heb ik lekker geslapen. Is dat nu zo gek? :roll:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat is helemaal niet gek :!: Slaap is het eerst belangrijke en héél naar en ondermijnend als het niet lukt. Het enige wat ik kan zeggen is dat ik toen ik begon met marihuana als inslaapmiddel het probleem voor mij was opgelost, ik sliep toen ook door. Is altijd blijven werken.
Life smells...
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Sorry ik gebruik uit principe geen alcohol en/of drugs.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Slaapmiddelen zijn ook drugs, maar goed ieder zijn meug.
Life smells...
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Bericht door anaska »

Stargazertje, je weet waarschijnlijk dat bij ME-patiënten de melatoninehuishouding verstoord is? Melatonine is een stofje dat je normaalgesproken 's avonds laat aanmaakt, en waar je slaperig van wordt.

Ik heb temazepam en valeriaan geprobeerd, maar ik werd er alleen maar suf van en sliep nog steeds niet. Maar melatonine werkt wel bij mij!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Marihuana heeft een nare bijklank in de volksmond vanwege drugsgebruikers. Net zoals tabak. Echter in het lichaam zijn celreceptoren die langzaam maar zeker de aandacht beginnen te krijgen van wetenschappers. Juist gedoseerde marihuana blijkt heel goed te werken bij pijnbestrijding en slaapproblemen. Het is een plantje en geeft mits juist gebruik geen nevenwerkingen.

Zelf nog nooit geprobeerd, ken er te weinig van maar alles wat ik verneem over medicinale marihuana ziet er goed uit.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Dat is een goede vraag Anaska. Het is officieel getest bij Gelderse Vallei, en toen was mijn melatonineaanmaak normaal. Alleen dat was getest na 2 periodes van inname van melatonine iov Lelystad (waar ik heel heftig op reageerde) Kreeg toen na het testen te horen dat de testresultaten mogelijk incorrect zouden zijn omdat de melatonine-aanmaak een klap door de 2 innames had gekregen en daardoor het goede resultaat lieten zien. Weet niet of dit mogelijk is? Het liefste zou ik eigenlijk dat onderzoek en het slaaponderzoek over willen doen, maar dan hier thuis en op een juiste wijze. Alleen dat is niet mogelijk vanwege de geluidsoverlast. Alleen die is er maar vaak (als is het niet te voorspellen) tot 22 uur. :roll:
Laatst gewijzigd door stargazertje op 26 jan 2012, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik wil geen Marihuana nemen vanwege 2 punten. Ten eerste is mijn familie duidelijk snel verslavingsgevoelig. Dan ben ik liever alleen kort verslaafd aan de chocpasta ed. Het enige wat dan daar mee mis kan gaan is mijn gewicht. ;) Het tweede punt is dat ik denk dat ik het moet roken? Ik heb overgevoelige longen die soms al van een te hevig luchtje dichtslaan. Rook zorgt voor veel erger dichtslaan en bronchitus etc. Eigenlijk zou ik mijn 2 cavia's ook het beste niet kunnen hebben, maar zij geven zoveel goeds (ritme, een reden om uit bed te blijven komen, een reden om een klein wandelingetje te maken, etc). Zolang zij niet te dicht bij mijn gezicht komen kan ik het nog net volhouden.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Stargazertje,

Spacecake, weedkoekjes of met een vaporizer kan je ook medicinale cannabis gebruiken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaporizer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Medicinale_cannabis
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Heb je het met een lagere dosis op gunstige tijdstippen geprobeerd?

In een periode waarin ik 's nachts helemaal niet sliep, besefte ik dat spierverslapping een belangrijk onderdeel van slapen is. Die rotnachten bracht ik dus door met zoveel mogelijk niet-woelen. Inmiddels heb ik de omgekeerde tai chi-ademhaling geleerd.

# op de inademing ribbenkast uitzetten en ingaande ademhaling vidualiseren naar je centrum (de hara, ca. 2 cm ten zuiden van de navel, iets meer naar binnen). Op de uitademing buik laten uitzakken en uitgaande ademstroom visualiseren, hierop maak je eventueel uitgaande bewegingen. Langzaam, langzaam, langzaam. Het werkt gelijk ontspannend.
Ingaande en uitgaande bewegingen slaat op karate, tai chi en zo. De karatestoot/trap is altijd op de ademhaling en arm/been terugtrekken op de inademing.

# Lange ademhalingscyclus met volgende visualisatie: je inwendige scanner begint bij de voetzoelen. Op de laaaaaaangzame inademing langs de achterkant, je hele lichaam (dus alle vormen, vetrollen en knokkels volgend) langs de achterkant omhoog naar je kruin. In vloeiende beweging gaat het bovenop over naar de uitademing die de contouren van de voorkant precies volgt.

# uitgebreide oefening:
Beginnen inademen visualiseren vanaf fe hielen, langs de binnenkant van de bovenbenen omhoog en bovenaan de borst splitsen naar de binnenkanten van de armen.
Uitademen visualiseren langs binnenkant armen over handpalmen en vingertoppen,
Inademing visualiseren over handrug, buitenkant armen, schouders, zijkant hoofd naar boven.
Op kruin Vloeiend wisselpunt naar uitademing langs achterhoofd, hals, rug, benen, hielen naar de voetzolen.

Bij de uitgebreide oefening loop ik vaak vast op de lengte. Zolang je de stroomrichting aanhoudt, kan je tussentijds keren. Bv. langs benen omhoog inademend met wissenpunt bij de liezen en weer omlaag uitadement. Het gaat om energiebanen die in de oostere therapieën bekend zijn.

[edit: had de terugweg van de uitgebreide oefening fout neergezet)
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Ik slaap ook veel beter sinds ik mijn ademhalingsoefeningen doe. Ik doe dan wel een simpelere versie (ujjayi ademhaling) dan die van Semma. Daarnaast is me opgevallen dat een hoog/normaal CO2 gehalte ontspannend en slaapbevorderend werkt. Je kunt het CO2 gehalte verhogen door middel van een korte adempauze aan eind van je uitademing. Het is dan ook belangrijk om langzaam en diep te ademen.
Plaats reactie