niet diep slapen / doorslaapstoornis: wat helpt?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

niet diep slapen / doorslaapstoornis: wat helpt?

Bericht door Puck74 »

Dit onderwerp bestaat vast al, maar ik kan het nergens vinden!!

Ik slaap redelijk goed in, maar ben vaak en snel wakker. Ik slaap dus niet goed door. Ik ben ook snel uit mijn slaap te halen.
Als ik redelijk slaap gaat het nog wel, maar er is ruimte voor verbetering!
Nou loop ik ook te klooien met eten, en ondanks dat het de laatste tijd beter gaat (minder honger momenten) heb ik toch weer 's nachts honger, wat ik echt belachelijk vind!!
Maar nou dacht ik, als ik nou beter en dieper slaap dan wordt ik misschien niet zo snel wakker als mijn maag wat leeg voelt.

Om een lang verhaal kort te maken. Wat zijn jullie ervaringen met bv melatonine? Of eventuele andere middelen. Het hoeft geen paardenmiddel te zijn. Ik ben wel zeer benieuwd dat als ik beter kan slapen hoe ik me dan overdag evt beter kan voelen???

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Slecht slapen

Bericht door hayes »

Mss eens proberen of een zakje met hopbelletjes naast je hoofdkussen helpt ? Hop staat bekend als kalmerend en slaapverwekkend. Ik heb het al een tijdje en helpt wel wat vind ik. Het is zeker geen wondermiddel, maar aangezien je zegt dat het niets sterk moet zijn is het mss niet nodig om meteen pillen te pakken.
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Slecht slapen

Bericht door Jazzie »

Hoi Puck,
Als je op zich goed inslaapt, is melatonine niet het middel voor jou want melatonine is juist een inslaapmiddel.
Wat jij waarschijnlijk nodig hebt is een doorslaapmiddel.
Maar eerst doe je er verstandig aan te laten onderzoeken wat precies jouw slaapprobleem is. Kom je bijvoorbeeld wel in alle slaapfases, krijg je genoeg diepe slaap, enz.
Dit kun je laten onderzoeken bij ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede/Veenendaal. Die hebben een speciale slaappoli voor ME-patiënten. Ze zullen je waarschijnlijk een nachtje (thuis) laten slapen met elektroden op je hoofd geplakt (doet geen pijn ofzo hoor) en zo wordt dan je slaappatroon/hersengolven geregistreerd. Dit heet officiëel een c-EEG of slaap-EEG en aan de hand van wat daar uit komt kunnen ze je de juiste slaapmedicatie voorschrijven.
Ik heb zelf kort geleden ook zo'n c-EEG bij de Gelderse Vallei gehad en met de voorgeschreven (doorslaap)medicatie slaap ik een stuk beter. Ook hebben ze mijn melatonine-aanmaak getest door middel van een simpele speekseltest die ik thuis kon uitvoeren en kon opsturen naar de Gelderse Vallei. Daaruit bleek dat ik geen melatonine nodig had omdat ik gewoon goed insliep, net zoals jij waarschijnlijk.

Voor meer info over deze polikliniek zie http://www.geldersevallei.nl/faq/37/pol ... toornissen
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

slaapmedicatie voor doorslaapstoornis

Bericht door huppelepup »

samengevoegd. mod.

Hallo,

Ik heb vanuit EDE amitriptyline voorgeschreven gekregen maar dit middel is niks voor mij. Nu verloopt de communicatie stroef dus wil ik hier in mijn eigen regio of via de huisarts een ander middel gebruiken.

Nu is mijn vraag welke middelen zijn er nog meer die te gebruiken zijn bij doorslaapstoornis. Ik heb hier ergens eens gelezen van een middel dat best wel gevaarlijke bijwerkingen had, iets van psychoses en zelfdoding. Graag zou ik willen weten welk middel dat is want dan weet ik dat ik daar in ieder geval niet aan begint.

BVD.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Kan je niet helpen maar ook in België wordt A veel voorgeschreven in lage dosis.
Verdraag je het niet ?
Van alle slaapmedicatie is het ongeveer het enige waar ik niet ziek van word.
Het is spotgoedkoop maar mij hielp het niet en dus heb ik het vorig jaar afgebouwd.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

senna@ ik moet een hele per dag nemen maar dan ben ik s ochtends en s middags zo stoned dat ik niks meer kan. En een halve tablet werkt niet meer. Vandaar.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Een natuurlijk middel wat bij mij goed werkt is de ujjayi ademhaling.
Door langzaam en diep te ademen stimuleer je het parasympathische zenuwstelsel. Deze stimulatie zorgt voor een rustgevend gevoel en onderdrukt het sympathische zenuwstelsel. Een overactief sympathische zenuwstelsel houd je s'nachts wakker en veroorzaakt een onrustig gevoel.
Daarnaast zorgt de ujjayi ademhaling ervoor dat de chemoreceptoren minder gevoelig worden waardoor je minder behoefte hebt om te ademen en ontstaat er een licht kooldioxide overschot in je bloed.
Kooldioxide is een lichaamseigen slaap en kalmeringsmiddel en verhoog ook nog eens de zuurstof toevoer naar de cellen.
De wetenschap:
http://thevirafoundation.org/images/Tra ... Part_I.pdf
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Interessant !

@huppelepup : over hoeveel mg heb je het dan ?
Ik nam 10 mg (mocht gaan tot 50 maar heb dat nooit gedaan).
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

Bericht door chika »

Hey,
Ik heb hier ergens eens gelezen van een middel dat best wel gevaarlijke bijwerkingen had, iets van psychoses en zelfdoding.
Ik heb hier ook al ergesn deze info gelezen ivm het slaapmiddel TRAZOLAN.
Maar ik moet zeggen dat ikzelf Trazolan gebruik, en hier zeker niks van gemerkt heb. Integendeel, ik ben er goed mee geholpen.

Ik gebruik het wel in zeer kleine dosis: Moest aanvankelijk starten met een week een halve, en daarna dan een hele per nacht... Maar omdat ik er te hevig op reageerde (gevoel bewustzijn te verliezen) nam ik maar een vierdetje. En ben dit blijven doen.

Met mijn vierdetje ben ik dus goed geholpen, slaap ik goed door en ben ik overdag ook helemaal niet 'groggy'...
Ik heb er wel een tijdje aan moeten wennen, maar ik reageer altijd zeer hevig op medicatie.
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het idd het middel trazolan was waarover ik gelezen had.

senna@ ik het 10 mg amitriptyline voorgeschreven gekregen maar dat is veel te sterk voor mij. Ik reageer op meerdere medicijnen zo.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@huppelepup Heb je het al wel met 5 mg geprobeerd?
Life smells...
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

@huppelepup Heb je het al wel met 5 mg geprobeerd?
Ja ik ben teruggegaan naar 5 mg en dat hielp in het begin wel wat maar na een tijdje niet meer. Toen ben ik weer gaan proberen het te verhogen maar dat is een drama.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Je kan misschien eens promethazine proberen? Mij is in Ede vertelt dat vroeger moeders ontdekten dat als ze hun kinderen die 's nachts wakker waren wat hoestdrank gaven die beter doorsliepen. Als de tabletjes te sterk voor me waren geweest dan adviseerde de internist hoestdrank in te nemen. Gebruik het momenteel naast een half tabletje amitriptyline. (moest wel stoppen met een ander medicijn doorslaapmedicatie waar ik de naam kwijt van ben :oops: )
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik neem 1/2 Zolpidem om in te slapen
en vroeger 1/3 Lerivon (AD) om door te slapen, dat heb ik dan afgebouwd naar 1/8 en ben uiteindelijk gestopt.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Zolpidemtart was de naam.
Plaats reactie