niet diep slapen / doorslaapstoornis: wat helpt?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Toen ik nog in de wao zat, dat is ruim 13 jaar geleden. Sliep ik 16 uur per dag. Ik had toen al een omgekeerd dag/nacht ritme en heb me laten omscholen tot hondengeleider in de beveiliging. Ik hoefde alleen avond en nachtdiensten te draaien. Ik ben begonnen met 80 uur toen 100 uur en mijn maximale is 120 uur.
Ik kon het daarna met 10 á 12 uur slaap vanaf, soms korter.

Nu ben ik uit de hondenbrigade gezet en mag ik geen nachtdiensten draaien.
Dit is erg moeilijk na 20 jaar een omgekeerde ritme.

Ik gebruik voor het slapen:

10 mg diazepam
75 mg lyrica
0.5 mg alprazolam
5 mg melatonine
soms 10 mg zolpidemtart.

Ik heb vaak als ik deze medicatie inneem rond 22:30 uur dat ik om 03:00 uur nog klaar wakker ben.

Nu moet ik zeggen dat als ik geen melatonine in neem ik dit wel merk.
Ik moet eigenlijk met 2.5mg gebruiken maar op het potje staat 1 = 5mg.
Ik ga dwars door de medicatie heen.

Mijn man is van de zolpidemtart binnen 15 minuten vertrokken terwijl ik het bijvoorbeeld al 2 uur eerder er 2 van in had genomen. En dan nog klaar wakker.

Een joint heb ik ook een keer gebruikt, maar de pijn werd niet minder en ik werd er ook niet slaperig van. Ik had er alleen een enorme vreetkick van. Dus ook geen optie.

Nu slaap ik heel onregelmatig, kort, lang, tussendoor.
Maar als ik slaap, slaap ik enorm diep, ik hoor en zie niets. Al breekt het huis af. Al heb ik visite (is me ook een keer gebeurd).
Soms val ik gewoon in slaap, al is het zittend. Al vecht ik nog zo hard tegen de slaap.

Ik ben benieuwd na het slaap onderzoek in het ziekenhuis.
Of ik slaap, of ben de hele nacht wakker.

Oja, en op mijn ademhaling letten, raak ik in paniek en ga ik hyperventileren.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Valeriaan samen met magnesium voor het slapengaan, zou ook een alternatief kunnen zijn.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Lichttherapie kan het verstoorde slaap/waakritme weer in goede banen lijden wanner je dit consequent en lang genoeg volhoudt...ik experimenteer hier mee op dit moment en het lijkt de goede kant op te gaan, zie ook: http://www.goodlite.nl/lichttherapie-bij-slaapproblemen

Ook bemerk ik positief effect van de magnesium spray die ik nu sinds een paar dagen gebruik...

Verder slik ik ook nog wel wat rigoreuzere middelen, Rivotril en Amitriptyline 10mg. Ik hoop deze in de toekomst te kunnen gaan afbouwen als het pos. effect van bovenstaande doorzet...

Succes!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Met die omgekeerde dubbele ademhaling krijg je dus een langzame diepe en dat werkt erg ontspannend als het je lukt. Die basisademhaling is heel eenvoudig:
# uitademen en nog een keer uitademen (het wordt na oefening vanzelf één lange)
# niet echt adem vasthouden maar een soort vloeiende overgang fabriceren
# inademen en nog een keer inademen
# niet echt adem vasthouden, maar een soort vloeiende overgang fabriceren

Dat moment er steeds tussen is voor een betere uitwisseling van oude en nieuwe gassen.
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

Graag had ik geweten of er iemand een zelfde ervaring als ik heb en of er iemand een oplossing heeft.
Als ik ga slapen slaap in onmiddellijk en ik slaap een hele nacht maar ik heb bijna iedere nacht drukke dromen (geen nachtmerries) ; het lijkt alsof ik een hele nacht in de weer ben , lopen, fietsen , werken ... steeds weer die drukke dromen. ben soms uit de adem als ik wakker wordt. ben zelfs naar de slaapkliniek hiervoor geweest en ze kunnen mij niet helpen.

Iemand een oplossing?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ danny

al eens rhodiola geprobeerd?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

dag marléné


rhodiola rosea??
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ danny

inderdaad uit Rusland
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
juliane
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 feb 2012, 11:58

Bericht door juliane »

Stargazertje, ik herken het, erg vervelend en vooral vermoeiend.
Ik neem aan dat je al heel veel geprobeerd hebt?
Nog wat opties die je kunnen helpen doorslapen;
- 5 htp
- B12 (methylcobalamin
- doxylamine
- L-taurine
- L-ornithine

Het is voor ME patienten echt de eerste prioriteit om goed te slapen!!
Sterkte en succes!
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

beter slapen

Bericht door sammie »

samengevoegd. mod.

heeft iemand een goede ervaring wat helpt om beter, vooral dieper, te slapen en minder moe wakker te worden?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

beter slapen

Bericht door semma »

Te licht slapen kan ook door te warm of niet warm genoeg komen. Het kan moeilijk zijn om uit te vissen welke de boosdoener was. Bij licht slapen krijg je die onrustige dromen.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

beter slapen

Bericht door malu »

Leren mediteren heeft bij mij geholpen om de slaap zo'n 10% te verbeteren. Maar het is een nare eigenschap van de ziekte. Slecht/ondiep slapen komt door constante immuunactivatie. Die zou je dus eigenlijk moeten aanpakken maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De genoemde slaapmedicatie (zoals amitriptyline, zolpidem, zopiclon, melatonine) kunnen je er doorheen helpen, maar lossen niks op.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

beter slapen

Bericht door felixloena »

mijn slaapkwaliteit is verbeterd door het dieet tegen voedselintoleranties. Medicatie hielp niet. Van het dieet had ik andere voordelen verwacht, maar dta mijn slaap erdoor verbeterd is, is een mooie extra bijkomstigheid.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

beter slapen

Bericht door malu »

Inderdaad is dieet heel belangrijk - vind het alweer zo vanzelfsprekend dat ik het niet heb genoemd :).

Vooral E621 (Ve-tsin/MSG/mononatriumglutamaat) werkt bij veel ME-patiënten een goede nachtrust tegen. Alcohol en koffie zijn al helemaal funest. Zelf volg ik ook een dieet waarbij rekening wordt gehouden met voedselintoleranties en waarbij de inname van biogene amines wordt beperkt (zoals histamine*, tyramine). Dit zit bv in pizza, oude kaassoorten, tomaat, spinazie, zuurkool, chocolade en in bewerkt vlees.

* "Histamine is een biogene amine. Het is een stof, die natuurlijk aanwezig is en een belangrijke rol speelt bij processen in het menselijk lichaam. Het menselijk lichaam maakt histamine zelf aan en breek het m.b.v. enzymen ook weer af.

Histamine ontstaat ook bij fermentatie of bederf van eiwitrijke (dierlijke) levensmiddelen, die rijk zijn aan het aminozuur histidine. Het ontstaat door decarboxylering van histidine. Vooral bacteriën en m.n. uit de familie van de Enterobacteriaceae zijn verantwoordelijk voor de vorming van histamine. (...)

Naast het risico voor gezonde mensen zijn er ook mensen die een histamine-intolerantie hebben. Door een verzwakt enzymatische afbraakmechanisme (veroorzaakt door genetische of andere factoren minder goed werkende DAO en HMT) zijn deze mensen ook gevoelig voor kleine verstoringen van het histamine metabolisme en dus voor lage hoeveelheden histamine in voedsel."
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

beter slapen

Bericht door sammie »

maar dieet tegen voedselintoleranties... waar volgen jullie dat dan? via orthomoleculair dietist?
Tread softly because you tread on my dreams
Plaats reactie