Klachten door gluten

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Klinkt niet echt goed. Moet inderdaad maar eens naar zijn voeding gaan kijken?
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Toch volledig laten testen op voedsel . Dat hadden ze bij mij ook moeten doen. Had mij veel ellende gescheeld
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Grig ben jij getest op coeliaki.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja negatief. Zei mijn arts.Maar toen ik de dokters assistente er na vroeg vertelde ze me dat er bepaalde Iga antistoffen laag waren . Die normaal met gluten te maken hebben. Dus ja dat heeft me wel wat aan het denken gezet ?
Ben nu wel glutenvrij. Dag 5 . voel me wel iets beter maar verre van hot ofzo. Maar zet door.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja volgens artsen is er blijkbaar glutenallergie of niets. Een intolerantie komt niet in het medisch woordenboek voor?
Als ik ooit in het bezit kom van een broodbakmachine voor glutenvrij brood dan ga ik ook weer wat experimenteren (al begrijp ik uit een ander topic dat dit nog erg lastig kan worden...)
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Coeliakie (uitspraak: seuliakíe of seliakíé) werd voor het eerst beschreven door de Griekse arts Aretaeos in het jaar 100. De kenmerkende maagdarmklachten gaven de aandoening haar naam: 'koilia' is Grieks voor buik. Coeliakie - ook wel aangeduid met glutenenteropathie of inheemse spruw - is een chronische darmaandoening, zich kenmerkend door een aangeboren glutenintolerantie die bij een onaangepast dieet leidt tot een beschadiging van het darmslijmvlies. De aandoening wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een immunologische reactie tegen een van de eiwitten van het glutencomplex. Er worden bij zo'n reactie antistoffen gevormd uit de IgA-klasse. Gluten is de naam voor een groep van eiwitten die voorkomen in alle granen, echter niet alle granen bevatten de gliadinefractie, die de oorzaak is van coeliakie. Rijst en mais zijn granen die wél gluten, maar geen gliadine bevatten. De aandoening leidt bij deze patiënten tot een verminderde absorptie van voedingsstoffen die verbetert bij het volgen van een glutenvrij dieet. Coeliakie wordt al decennia lang voornamelijk geassocieerd met maagdarmklachten. Echter uit recenter onderzoek blijkt dat tegenover elke patiënt met maagdarmklachten er acht staan zonder deze symptomen.[1]
Dit is de inleiding uit Wikipedia. Opmerkelijk dat deze klachten al zo lang geleden beschreven zijn, ik dacht dat het ook te maken had met de gemanipuleerde granen. Ook opmerkelijk er zovelen zijn waarbij de darmproblematiek niet voorop staat.
Interessant verhaal wel, http://nl.wikipedia.org/wiki/Coeliakie .
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja wel heeeel shocking. Ik zou het wel proberen. Ik voel me verre van goed. Maar wel al met wat dingen een kleinnnnnnne vooruitgang. Had ik al gezegd met nadruk op klein :-)
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Grigor, heb je ooit je bloeduitslagen opgevraagd? Zo kan je zelf nagaan wat die assistente bedoelde. Je hebt coeliakie en je hebt glutensensitiviteit, laatste word inderdaad niet erkend in de medische wereld ondanks dat mensen met klachten aanzienlijk kunnen opknappen van glutenvrij eten.

Ik volg een streng dieet sinds een aantal weken (niet alleen glutenvrij maar ook een hoop andere dingen-vrij), glutenvrij brood is prima te bakken in een goede broodbakmachine! Inmiddels vind ik het stiekem zelfs lekker =D> :lol:. Maak ook eigen ''beleg'' omdat ik weinig mag. Mij is dus ook uitgelegd dat zeker bij een ziek lichaam bepaald voedsel een te grote belasting is voor de darmen en je dat dan beter kunt laten. Onder andere gluten. Kan voor gezonde mensen/darmen al lastig zijn te verteren, laat staan als je al zwak bent. En zo zijn er meerdere voedingsmiddelen hoor, niet alleen gluten.

Wel fijn te lezen Grigor dat je je ietsiepietsie beter voelt!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik ga het inderdaad opvragen . Was echter de ontlastingstest . Morgen ga ik bellen .
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

Heb je in ieder geval meer duidelijkheid. Als ik iets heb geleerd in al die jaren is dat je niemand op dat gebied kunt vertrouwen helaas, altijd kopie opvragen en zelf alles checken en als er iets niet klopt daar weer achteraan gaan.

Ik vraag me af ontlastingsonderzoek betrouwbaar genoeg is..Ik had een bloedonderzoek voor coeliakie en dat is al niet geheel betrouwbaar. Meest betrouwbaar is bloedonderzoek + biopt. Je zou altijd nog kunnen vragen om een bloedonderzoek daarvoor, mocht de uitslag waar het over gaat twijfelachtig of fout zijn.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Denk dat nu alleen een bioptie nog kan want eet nu al geen gluten meer.

Maar een overgevoeligheid is niet te zien in het bloed of biotpie geloof ik.
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

als ik eens wist . . .
ik heb via DML allergieonderzoek laten doen.
volgens dit onderzoek heb ik weinig last van dingen - alleen van een paar dingen
die echt NOOOIT eet of tegenkom;
argan -amandelen en lobsters/kreeft
en gek genoeg ook kidney boontjes.
Voor de rest ben ik pico -bello.
Maar natuurlijk niet.
Ik zou niet weten hoe alle gevoeligeheden te vinden zijn -
volgens mijn onderzoeken alleen door eliminatie dieet :-(
te beginnen van een dieet van rijst/sla/kip-kalkoen en een beetje appel of peer
wél met de goede olieen erbij.
Eerst 3 - 4 weken schoonmaken / ontwennen
en dan steeds testen, uitproberen wat wel en niet werkt
vereist een ijzeren discipline.

Ik heb iets van 4 weken wel gedaan,, voelde iets beter,
maar het verhelpt de vermoeidheid niet.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

@She .

Ik bedoelde voor je kids. Zo snel mogelijk. Volgens mij kan het ook bij Pro Health
Gebruikersavatar
she
Gevorderd lid
Berichten: 1177
Lid geworden op: 24 sep 2010, 16:53

Bericht door she »

ah :-)
dank je !
ik weet niet of ik ze zo ver zou kunnen krijgen - om diezelfde ellende weg te bewandelen.
Ik ben overtuigd - en vind het erg lastig.
maar welliccht als we het met z;n allen doen het makkelijker zou zijn

nogmaals - lief van je
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Je zult wel moeten zodat ze niet dezelfde weg gaan bewandelen die jij nu doet als je het mij vraagt.

Ik ben ook als jonge jongen ooit in het ziekenhuis beland omdat ik overal uitslag had en een bult onder mijn knie. Kon niet meer lopen.
Ze konden niks vinden . Na 2 weken weer naar huis. Toen door een mesoloog geloof ik doorgemeten en geadviseerd te stoppen met suiker.
Ging enorm vooruit. Maar na 2 jaar geen suiker weer begonnen. "Ik was weer beter"
Right. Nu met de gebakken peren I guess.

Heb het nooit als lastig ervaren dat ik geen suiker mocht. Was nou eenmaal zo.
Plaats reactie