Invloed Vitamine D tekort?

Hier is er plaats voor vragen en discussie over Fibromyalgie, Lupus, EDS, Lyme, Sjögren, Addison, B12-tekort, MCS,...

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
solidg
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 sep 2010, 09:15

Invloed Vitamine D tekort?

Bericht door solidg »

Ik zie dat er steeds word gevraagd als vit B12 en D getest is.
Bij mij was een tijd terug een tekort aan ijzer ... D niet getest.

Ik ga terug om mijn ijzer status te laten checken en die was ok nu.
Ik vraag HA om vit D ook te testen.. en ja hoor, een tekort.

Nu vraag ik mij af in welke mate de vit D voor problemen kan zorgen.
Tot zelfs the root of all evil? (dat zou straf zijn niet?)

Ik heb:
spiertrekkingen (fasciculaties), spierstijfheid/pijn na inspanningen.
Darm en maag last (spastisch)
Vermoeidheid

zowat the usual me/cvs eigenschappen dus.
ik krijg b12 injecties, niet omdat ze een tekort hadden gevonden,maar om te proberen want ze hadden mij al hoge dosis pillen gegeven voor te testen.

Vraag me vooral af als vit D echt een grote invloed heeft gehad mss, en als het bijvullen grote verbeteringen kan opbrengen.
Ben nu met D-cure ampullen bezig. 1x per week (middelmatige dosis)
Ik weet ook niet hoe 'erg' het tekort was, is telefonisch niet meegedeeld.
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Invloed Vitamine D tekort?

Bericht door annek »

@ solidg,

Op de site van www.natuurarts.nl vind je ook goede info over vit.D
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi solidg,

Ik vraag steeds bij nieuwe leden, die nog geen officiële diagnose ME/CVS hebben, of de vit. B12 en de vit. D is getest. Het rare in Nederland is dat (huis)artsen/internisten dit bijna nooit testen. Het kost bijna niets en toch doen zij het niet, dat vind ik onbegrijpelijk.

Door een vit. B12 en/of vit. D tekort kunnen ernstige klachten ontstaan en kunnen mensen erg ziek worden. En als er niets aan wordt gedaan, ontstaan er op den duur ernstige beschadigingen in het lichaam, die niet meer hersteld kunnen worden.

Bij mij heeft de huisarts daar ook nooit naar gekeken en getest. Totdat ik een internist tegenkwam die dit wél deed en toen bleek: ernstige tekorten.
Deze internist noemde het standaard onderzoek, die elke (huis)arts/internist in Nederland zou moeten doen, als er een patiënt(e) aan hun tafel zit die heel veel klachten heeft en doodziek is, dan is onderzoek daar naar noodzakelijk en van levensbelang.

Gezonde mensen kunnen dus een vit. B12 en/of vit. D tekort hebben en daarvan ziek zijn geworden.

Daarnaast komt het best vaak voor dat ME/CVS-patiënten een vit. B12 en/of een vit. D tekort hebben. Bij ME/CVS wordt er met een hoge dosering smelttabletten of hoge dosering B12-injecties behandeld, omdat ME/CVS-patiënten sowieso vit. B12 tekorten hebben in hersenen, spieren en cellen en wordt het gebruikt om te ontgiften.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 15 okt 2010, 12:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik ben wel getest op vitb12 en vit D maar ik val volgens de artsen binnen de referentiewaarden en daar gaat het nu juist mis :shock: de referentiewaarden zeggen lang niet alles en er zijn zelfs wat de vit D betreft heel verschillende referentiewaarden binnen Nederland :shock: dus als je in bv Limburg laat testen val je binnen de waarde en in Hoorn val je bv wel buiten de waardes(ik heb het dan wel over dezelfde metingen he!!!)

Er is ontzettend veel onwetendheid over vooral de vitb12 en vit D dat is het grote probleem......en het is zoals DML ooit tegen mij zei dat de artsen eens niet zo moeten kijken naar de waardes maar naar de klachten en de gesteldheid van de patient dus KIJKEN EN LUISTEREN naar de mensen!!!

Bij mij werd er ook een laag vit b12 gevonden maar volgens de internist niet verontrustend :shock: moest maar wat tabletjes gaan halen bij het Kruidvat dan zouden de klachten wel verminderen en nee hoor geen vervolg van onderzoeken............
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi zuiderzon,

:wink: Dank je wel voor de link. Daar zat ik naar te zoeken, maar kon het niet vinden.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
solidg
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 sep 2010, 09:15

Bericht door solidg »

Ik heb al grote ogen opengetrokken over welke zaken ze niet testen bij het standaard bloedonderzoek wat toch wel had moeten gebeuren in mijn geval.
Ik heb zelf moeten vragen om ijzer waardes te laten testen.
Zo ook B12 en Vit D. Ijzer (en saturatie) en D tekorten gevonden erna...
B12 was niet goed meetbaar door pillen.
Benieuwd of het veel effect gaat hebben de Vit D ampullen.
Hopelijk helpt het allesinds mits dml afspraak pas voor 24/11 is :)
Gast

Bericht door Gast »

hoi ,
heb pas geleden te horen gekregen dat ik heel weinig vitd in mijn bloed heb, terwijl ik al jaaaren van de internist vitd capsules krijg!!!!
warschijnlijk word dit niet pgenomen in de darm, moet over 2 weken terugkomen...
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Zuiderzon bedankt
Gebruikersavatar
solidg
Beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 29 sep 2010, 09:15

Bericht door solidg »

Sinds ik aan de D zit ben ik echt sterk vooruit gegaan. Ik hoop dat het geen toeval is!
Mijn vermoeidheid is pak beter... nu nog mijn spiertrillingen enzo. Let's hope this bastard could fix it :)
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Raar maar waar, sinds ik 1000 a 2000 IU vit D slik heb ik minder rugpijn.
Spierpijn lijkt ook heeel ietsjes afgenomen.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

brandy schreef:hoi ,
heb pas geleden te horen gekregen dat ik heel weinig vitd in mijn bloed heb, terwijl ik al jaaaren van de internist vitd capsules krijg!!!!
warschijnlijk word dit niet pgenomen in de darm, moet over 2 weken terugkomen...
En het ligt er ook maar net aan welk merk je slikt (in olie gebonden?) en hoeveel IU. Bij een fiks tekort, bijv een waarde van 25 of zelfs 10.. ja kom je niet echt ver met een NL dosis van 400 a 600 IU.
Gebruikersavatar
merle
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 okt 2010, 19:05

Bericht door merle »

Ik had eigenlijk dezelfde vraag over vit D, maar ga de links uit dit topic even goed bekijken!
Laatst voor het eerst getest op vit d tekort; had een waarde van 20 (veel te laag!). Mijn vit B12 is overigens veel te hoog, omdat ik een tijd terug injecties gehad heb neem ik aan.. vraag me af of dat ook kwaad kan, een hoge waarde. Maar maandag weer naar de natuurarts voor bespreking van alle uitslagen.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi merle,
merle schreef:Ik had eigenlijk dezelfde vraag over vit D, maar ga de links uit dit topic even goed bekijken!
Laatst voor het eerst getest op vit d tekort; had een waarde van 20 (veel te laag!). Mijn vit B12 is overigens veel te hoog, omdat ik een tijd terug injecties gehad heb neem ik aan.. vraag me af of dat ook kwaad kan, een hoge waarde. Maar maandag weer naar de natuurarts voor bespreking van alle uitslagen.
:oops: Jemig, de waarde van 20 voor vit.D is mega-laag. Je kunt daar ernstige klachten van krijgen. Heb je daar medicatie voor gekregen?

En is de waarde van 20, trouwens, van een Nederlands of Belgisch laboratorium?

En nog een vraagje: krijg je nog B12-injecties? Je mag eigenlijk niet stoppen met B12-injecties, weet je dat? En dat de B12 bloedwaarde nu hoog is, kan helemaal geen kwaad. Het gaat erom of je klachten verbeterd zijn na de injecties. Zo, nee?, dan moet je doorgaan. En ME/CVS-patiënten moeten vaak heel lang (ook wel levenslang) B12-injecties blijven gebruiken. Dit, omdat er vaak een tekort is aan vit. B12 in de hersenen, cellen en spieren.

Als je vragen hebt, stel ze gerust, goed :wink:?

Groetjes, Louisa
Gast

Bericht door Gast »

solidg,

voor spiertrillingen/trekkingen kun je magnesium gebruiken, dit heeft mij wel geholpen
er is een samenwerking tussen vitd/magnesium/kalcium.
het houdt elkaar in evenwicht, zeg maar
Plaats reactie