Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

@niessie:
Verschillende onderzoeken hebben laten zien dat vooral positieve onderzoeksresultaten gepubliceerd worden en negatieve resultaten niet of vertekend, alsof het toch positieve resultaten zijn. Hierdoor, betoogt zij, wordt het gunstige effect van antidepressiva in de dagelijkse praktijk sterk overschat. Ook dringen verhalen van patiënten of nabestaanden over vervelende en soms heel ernstige bijwerkingen nauwelijks door. (...)
Bron: Evidence(?)-based practice? Over valkuilen, mythes en verhalen
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

ZZ bedankt het zegt helaas genoeg :roll:
Gebruikersavatar
veertjebb
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2010, 00:02

Bericht door veertjebb »

mhm, dat laat me eraan denken wat mijn vorige huisarts in 2005/2006 zei... "Je bent depressief!"
Hij schreef ad voor, efexor denk ik nog te weten -heb onlangs mijn kast gekuist :lol:
Ik pakte dus na lange aarzelen een AD pilleke, in de hoop dat die klachten dan wel verdwijnen. In de hoop dat die Dr gelijk had, omdat ikzelf dat met die Depressie NIET kon geloven... En omdat die pijn en al die klachten in al die weken dat ik intussen ziekgeschreven was niet verbeterden maar verslechten...
Dus ik een pilleke op... :shock:
Die dag huurde ik een redelijk grote camionette... haha. Heb dus niet (meer) kunnen parkeren en ben boum achterwaarts tegen een gevel oeps... Ben verdwaasd uitgestapt, heb proberen te vatten wat er gebeurd was. Pfffft ik ben dan gewoon ermee gestopt.

Had na de echtscheiding een "echte" depressie. 20kg vermagerd in 3 weken en moest dan ook AD nemen. Mijn kindjes waren toen nog klein. Ik neem dus mijn 1° pil, tijdens het eten, en ik weet tot nu niet meer hoe ik dan in mijn bed geraakt ben... blijkbaar was ik totaal WEG. Mijn kids hebben me naat boven gebracht? Hoe? Geen idee...
Ben er dankzij mijn liefde voor hen en mezelf :wink: uiteindelijk zelf gebeterd of gesterkt als alleenstaande.

Jaren later werd ik ziek... door een bloedklonter. Diepe Veneuze Trombose. Maar ook deze tegenslag kreeg me niet klein! Ja, heb geweend. Was bang. Maar op een normale manier. Heb daardoor ook nog veel pijn en ben uitgeput. Maar dan plaatselijk. Dus in het been, bij lopen, staan zelfs zitten etc.

2 jaar later ben ik echter heel raar ziek geworden. Wat nu CVS of (hoor ik liever: ) ME geworden is. Ook dan wilden ze mij AD geven maar ik heb heel lang geweigerd... tot begin dit jaar. Ik kon niet meer. Ben echt zo kapot. Heb paniekaanvallen en huilbuien etc etc. En dat gaat nu wel ietsje beter met Venlafaxine Retard Mylan 75mg.
Maar genezen? Nee, dat niet. Is gewoon ietsje draaglijker in mijn hoofd van die angsttoestanden... meer niet. Pijn en al de rest is onveranderd!

Maar wat ik raar vind, dat een reumatoloog AD mag inzetten voor zijn patienten?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Oh oh oh, ik ben dus niet de enigste ...

De enigste keer dat ik ergens ben tegen gereden, was na mijn eerste opname ... tegen de garagemuur.

Dat heeft me véél geld gekost want de leasingmaatschappij heeft me geen cadeau gedaan.

Heb de pech gehad dat er een flauwe plezanterik tevens enkele weken later met een scherp voorwerp mijn hele zijkant heeft bewerkt - en die van de rest van de auto's in de straat - en dat dat voor mijn rekening was.

Meer dan 2000 euro om te mogen herspuiten. Ik was tegen dat muurtje gereden en vandalisme was niet gedekt in de verzekering van de maatschappij.

Doet nog pijn als ik er aan denk.

Om op je vraag terug te komen. Een reumatoloog ziet ook fibromyalgiepatienten. Dat noemen ze weke delen reuma of ontsteking van het bindweefsel. Daar geven ze antidepressiva voor ...

Mijn ervaring is dat neuraal therapie 1000 x efficienter is.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Depressief word je op den duur ook wel van jarenlang ziek zijn. Dat je hierdoor aan de AD moet, ja dat is dan wel logisch. Maar AD als behandeling voor ME/CVS, nee daar geloof ik niet in. Een middel waar je ook nog eens suffig van wordt, daar bedank ik voor. Door de ziekte ben ik al versuft genoeg, daar hoef ik geen enkele drugs voor te gebruiken.
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Ik ben aan het afkicken van de Efexor. Dat is nog een heel geknutsel. Ik maak de capsule open en haal er van die ienie mienie bolletjes uit. Er zitten er volgens mij wel meer dan 100 in en ik haal er momenteel 15 uit. Volgende week worden dat er 20.
Ik heb namelijk een keer geprobeerd om ineens te stoppen, een paar jaar geleden. Hellup. Dat ging niet goed. Ik vond mezelf een verschrikkelijk mens en maar zeuren en janken. Deze keer pak ik het beter aan. 'Creatief met AD' :mrgreen:

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Nymf
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 21 mei 2010, 09:41

Bericht door Nymf »

Eigenlijk moet je als ME-patiënt als het niet écht nodig is nóóit aan AD of kalmerende middelen of slaappillen beginnen. Ik weet uit ervaring dat het zeker met een slechte conditie heel moeilijk is daarvan af te komen.

Een heel groot compliment aan degenen die dat lukt! Heel langzaam afbouwen is in ieder geval aan te raden!

Een fijne zondag gewenst! 8) Wat zou ik nu graag in de duinen en op het strand wandelen! Lekker frisse lucht en het zonnetje erbij!
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Esther :D

Ik herken je geknutsel met de AD...ik heb 6 jaar aan de Cymbalta gezeten en in het begin een hele hoge dosis nl 90 mg!!!
Het afbouwen was één complete ramp :cry: uiteindelijk hield ik nog één capsule over van 30 mg ....nou ga die maar eens stoppen :roll: :roll: er zijn geen lagere doseringen dan 30 mg en het waren ook korreltjes dus een heel groot probleem :evil:

Ik heb toen zelf aan de apotheek gevraagd of zij iets voor me konden doen om de dosering langzaam te verminderen maar daar wilde ze niet eens over nadenken daar konden ze niet aan beginnen :evil:
Ik heb toen mijn huisarts ingeschakeld en die heeft het opnieuw gevraagd aan de apotheek en dan op medisch advies.....nou toen wilde ze het wel proberen
:evil: (leverde ze zeker veel meer geld op!!!)
Het is uiteindelijk niet gelukt het kon gewoon niet dus zijn we zelf aan het googelen gegaan en korreltjes zelf eruit gaan halen op gevoel ........
Het was een drama maar ik heb doorgezet(en mijn gezin ook) :wink:

Ik ben nu sinds 4 maanden van de ellende af en de huisarts gaf al aan dat hij vond dat ik van een rots was afgesprongen en vond het knap dat het me gelukt was!!!!!!!!!!!!!!

Voor mij dus nooit meer AD :evil: :evil: ik heb er ook nog eens helemaal niets aan gehad tja alleen lekker suffig en totaal geen gevoel meer........

Esther ik wens je heel veel sterkte met afbouwen en probeer vol te houden
Als je tips wilt vraag het maar hoor ik ben ondertussen echt ervaringsdeskundige :wink:

Liefs Niessie
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Hoi Niessie,

Altijd handig van die ervaringsdeskundigen in je vriendenkring :wink:

Wat voelde jij met het afbouwen?

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Hoi Esther

Ik was heel duizelig, veel transpireren,heel veel wisselende stemmingen veel onrust, slechter slapen en voor het thuisfront niet te pruimen!!!!
Ook veel meer hoofdpijn.....

Heb jij veel last van het afbouwen???
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Ik ben ook heel duizelig en transpireer me dood. Maar dat kan ook een symptoom van de ME/CVS zijn.Want dat had ik al voordat ik ging afbouwen. Ik slaap niet slechter en ik heb geen last van humeurswisselingen. So far, so good. Hoofdpijn is bij mij ook symptoom van ME/CVS. Komt voornamelijk uit de nek. Spieren die in een kramp zitten.

Vooralsnog dus niet te veel problemen. Ik heb alleen schrik dat ik straks weer net zo hyperactief ben als vroeger. En als je dan moet liggen, dan voel ik me helemaal gestraft
8-[

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik heb alleen schrik dat ik straks weer net zo hyperactief ben als vroeger.
oftewel een gezonde geest in een ziek lijf ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

marlène schreef:
Ik heb alleen schrik dat ik straks weer net zo hyperactief ben als vroeger.
oftewel een gezonde geest in een ziek lijf ...
:D :D :D
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Er lopen trouwens genoeg zieke geesten in een gezond lijf rond.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Een zieke geest hebben is ook erg, he, er zijn zoveel mensen die in de psychiatrie belanden omdat ze vb. als kind misbruikt zijn (miischien wel door een pater of pastoor?)
Mensen met soms kinderen, dat zijn echt hele drama's.
die mensen hebben hier ook niet om gevraagd, hoor.
Plaats reactie