Wie is er beter geworden met anti-depressiva?

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Wie gebruikt er anti-depressiva om te genezen?

Peiling eindigde op 26 nov 2010, 21:37

Ja, het werkt en duidelijke verbetering merkbaar.
6
12%
Nee, geprobeerd maar het werkt niet.
23
46%
Ja maar is niet efficient en bovendien verslavend.
6
12%
Nee ik weiger een antidepressivum te nemen omwille van ...
15
30%
 
Totaal aantal stemmen: 50
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik denk dat Cansado iets anders bedoelde ... volwassenen die kindjes misbruiken, dat zijn zieke geesten in een gezond lijf.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Ik bedoelde het als een grapje hoor, natuurlijk is het erg zoals jij het bedoelt. Ik bedoel juist die mensen die bewust andere mensen kwaad willen aandoen. Door zo'n zieke geest moesten wij 5 jaar geleden verhuizen.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ja, maar je kan wel ziek worden door misbruikt of mishandeld te worden, he.

Die zieke volwassenen zijn ook ooit kinderen geweest, wat heeft hen ziek gemaakt?
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Cansado/karolien/marlene;

De laatste tijd stel ik mij de de vraag of ME/cvs wellicht een levenslange gevangenisstraf is dat je als gezonde geest levenslang bent/wordt opgesloten in een ziek/lek (ether)lichaam/immuunsysteem :roll:
Op zich niet vreemd dat je dan naar verloop van tijd depressief wordt, dan heb ik het nog niet eens over die destructieve C.G.T. :cry:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

@VGHM: helemaal met je eens, zo voelt het ook voor mij; opgesloten zitten in een ziek lichaam. Ik wil heel veel maar kan het helaas niet allemaal meer. Netals de kwelling van Tantalus, of zoiets. Daar word je niet bepaald vrolijk van, toch?!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Zijn er nog mensen die willen stemmen op de poll?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ VGZM

Mijn ervaring is dat de ziekte je mentale gezondheid behoorlijk kan aantasten.

Daarmee bedoel ik niet enkel de depressieve gedachten ten gevolge van het uitzichtloze van de situatie en de niet aflatende pijn die op een bepaald moment de overmacht nemen.

"Het" kruipt waar het niet gaan kan en neemt de controle over van je geest.

Op dat moment ben je jezelf niet meer en verander je in een niet aflatende zeurpiet, soms een hysterisch viswijf, dan weer een apatisch lethargisch leeg lijf, ... je geest kan de duizenden gedachten per dag niet meer tot rust brengen, lawaai wordt een hel en ga zo maar door.

Ik ken persoonlijk twee mensen die er autistisch door zijn geworden. Mijn vader en mijn nicht.

Sindsdien begrijp ik voor het eerst hoe mijn vader zich moet voelen en waarom hij altijd roept, de emoties van anderen niet begrijpt.

Zijn parameters zijn helemaal verstoord, net als toen ik de meest gekke neurologische verschijnselen kreeg zoals het gevoel dat mijn hersenen smolten als overhitte ijzerdraadjes. Ik werd ziek van nadenken zoals van wandelen! Onhoudbaar.

Maar zoals jullie weten is dat gebeterd, anders kon ik dit niet schrijven. Ergens heb ik me erbij neergelegd dat het nooit meer als tevoren wordt en anderzijds doe ik er alles aan om een oplossing te vinden om het leefbaar te maken want er is beterschap mogelijk.

Dat weet ik nu na wat ik heb meegemaakt. Het moet nog beter kunnen! Een lichaam heeft een behoorlijke reserve-capaciteit en de kennis is er, alleen moet deze kennis samengelegd worden.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Marlène,

Je zegt wat ik altijd al bedoeld heb, maar ik kan het niet zo goed onder woorden brengen.

ook voel ik de dag nadat ik gezondigd heb aan vb. gluten, dat ik depressief, kwaad... ben. blijkbaar zit er iets in mijn systeem(ik vermoed mijn darmen) dat dit bewerkstelligd.
Gebruikersavatar
kit
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2009, 10:13

Bericht door kit »

Ik ga akkoord met Pip. Ik vind de antwoordmogelijkheden in deze poll trouwens nog altijd te onevenwichtig.
Ik heb al jaren ervaring met AD. Goede én slechte ervaring. Ik heb vele AD moeten uitproberen vooraleer ik een product vond waar mijn lijf echt mee klikte. Ik heb het ook allemaal meegemaakt: apathisch worden, droge mond, hoofdpijn, misselijkheid,... zoveel mogelijke bijwerkingen! Nu neem ik al jaren Efexor 150, dus geen lichte dosis. En ik voel me goed. Ik nam daarvoor andere, maar omdat ik te licht sliep, heeft de neuroloog me doen overschakelen op Efexor. Ze hebben nooit geholpen om dieper te slapen, maar houden mijn gemoed wel stabiel. Ik neem nu ook sinds anderhalf jaar Trazodone, in principe ook AD maar vaker toegepast als slaapmiddel. En ik slaap ook dieper nu. (helaas, ik ben overdag nog even moe).

Ik vind het jammer dat er zoveel negatiefs gezegd/geschreven wordt over AD, ook buiten het kader van CVS. AD hebben volgens mij al vele levens gered, oa dat van mij. Het is een kwestie van het juiste product, de juiste dosering, en een goede begeleiding.

Ook is het een misvatting dat AD verslavend zouden zijn. Als je gecontroleerd en langzaam (en begeleid door een arts!!!) de behandeling afbouwt, zal je weinig afkickverschijnselen merken. Helaas is het wel zo dat een groot deel van de AD-gebruikers waarschijnlijk dit product voor de rest van hun leven zullen nodig hebben. Je kan het vergelijken met diabetes: je lichaam maakt geen insuline (serotonine) meer aan, dus moet je het kunstmatig toedienen.

Tot slot wou ik nog even dit laten weten: Ik werd ooit ondermaats begeleid door een arts, die me "cold turkey" liet stoppen met AD. Ik ben niet lang daarna opnieuw in een (zwaardere) depressie gesukkeld. En hoe meer depressies je meemaakt, hoe groter je kans op herval wordt.
Experimenteer niet op je eentje met het stoppen/minderen van AD en vraag hulp aan je psychiater/huisarts. De gevolgen kunnen desastreus zijn...

Ik wou hier niet belerend zijn, maar ook eens een andere ervaring/visie benadrukken.

groetjes

ps: ik ben blij dat de AD die ik neem, de huilbuien en crisissen van moedeloosheid en wanhoop, veroorzaakt door ME, beperken tot sporadische uitbarstingen. Ik zou niet weten hoe ik anders de voorbije jaren overleefd zou hebben.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

@Kit;
Hoewel je best gelijk hebt in vele opzichten, gaat deze poll hier niet over...........
AD genezen ME/CVS niet, zoals AD geen enkele ziekte genezen kunnen!

Groetjes,

Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

@Kit ik vind dat je je gevoelens juist moet kunnen uiten en niet gaan onderdrukken.......het is niet goed om je gevoelens te onderdrukken ik zou zeggen huil,schreeuw,wordt boos en voel je soms ook eens blij.....
AD is bedoeld voor psychisch zieke mensen die het idd heel goed kunnen gebruiken.......

Ik blijf van mening dat AD bij ME/cvs niet moet worden gegeven ondanks dat je je heel depressief kunt voelen....dat hoort erbij als je psychisch wel gezond bent maar enorm wordt geblokkeerd in je doen en laten door een zeer ernstige zeer onderschatte lichamelijke ziekte als ME/cvs!!!!!!!!!

Ik ben het ook helemaal niet met je eens dat AD niet verslavend is dit is namelijk wel het geval en ik spreek uit ERVARING!!!!!
Ik voel me mss meer depri tegenwoordig ja dat zal ik niet ontkennen maar het hoort bij de lichamelijke beperkingen :roll: :roll: :roll:
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Ik voel me mss meer depri tegenwoordig ja dat zal ik niet ontkennen maar het hoort bij de lichamelijke beperkingen
Ik ben het helemaal met je eens @Niessie, het is ook niet niks wat we hebben. :cry:
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Cansado het is lood en loodzwaar..........en ik ben heel blij dat we elkaar zo kunnen steunen op oa dit forum dat hebben we zeker nodig :roll:
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

@Niessie: ja daar ben ik ook heel blij mee...toevallig heb ik zojuist weer een 'uitspraak' bedacht wat hiermee te maken heeft, maar daar bedoel ik natuurlijk niets verkeerds mee!
“Met ME/CVS ben je in wezen op jezelf aangewezen, je hebt de energie ook niet om op anderen te steunen.”
Laatst gewijzigd door cansada op 17 okt 2010, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kit
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 aug 2009, 10:13

Bericht door kit »

@ Ik onderdruk mijn gevoelens helemaal niet. En ik had geen last van depressieve gevoelens. Ik had effectief een depressie, en als ik nu geen AD zou nemen, zou ik opnieuw depressief zijn. Nu heb ik enkel nog af en toe depressieve gevoelens. Dankzij de AD.
Ik heb ook nooit gezegd dat AD CVS kunnen genezen. Ik vind het alleen niet juist dat er soms zo zwart/wit over wordt gedacht en dat er best wat nuance in het debat mocht komen.

Niessie schreef "@Kit; Hoewel je best gelijk hebt in vele opzichten, gaat deze poll hier niet over........... AD genezen ME/CVS niet, zoals AD geen enkele ziekte genezen kunnen!"

@ Niessie: dat is waar, AD behandelen de symptomen van een ziekte, niet de oorzaak van de ziekte. Maar ik dacht dit is een poll, en een forum, en ik mag dus ook even mijn mening uiten??? Een bijdrage doen???? Wordt blijkbaar niet geapprecieerd...
Plaats reactie