slaapomgeving/bed

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kapha
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2010, 14:12

slaapomgeving/bed

Bericht door kapha »

Hoi allemaal,

Graag had ik jullie ervaringen ivm met slaapomgeving en een bed. Zelf slaap ik al jaren slecht. Ik heb denk ik al alle soorten homeopatische, inslaap en slaapmiddelen geprobeerd. Ik heb ook al ander kussens geprobeerd, mezelf omgedraaid (bed herplaatsen gaat niet wegens te weinig ruimte in de kamer). Ook heb ik al alles gebannen uit de slaapkamer (tv, boeken enz) om zo op deze manier proberen een 'psychologische' doorbraak proberen te krijgen. Ook dit hielp niet.

Langer dan 1u aan een stuk slapen lukt me niet. Hierdoor raak ik dus ook nooit uitgerust.

Mijn grootste probleem is ook dat ik elke nacht wakker wordt van een aanhoudende zeurende pijn. De pijn is niet zo erg dat ik echt pijnstillers moet gebruiken. Daarbij ben ik tegen het gebruik van pijnstillers en probeer ik dit enkel dus te doen indien het echt niet meer houdbaar is.

Niet alleen wakker worden maar ook een houding vinden die confortabel is, lukt me zelden. Het is vooral m'n heupen (dus kan niet op mijn zij liggen) en mijn nek en schouders. Het rare is dat mijn heupen me meestal geen last bezorgen behalve als ik lig. Maw door de dag valt het irriterende gezeur in me heupen best mee. Mijn nek en schouders daarentegen zitten soms zo vast dat ik zelfs me hoofd niet kan draaien. Uitleg van dokters is dat het me stresspunten zijn en geven dan ontstekingsremmers die naar mijn mening dus totaal niets helpen.

Ongeveer 10 jaar geleden heb ik een matras aangeschaft met veren. Dit zou ideaal zijn met mensen met rugklachten. Nu overweeg ik om een ander bed aan te schaffen om toch een meer aangename nacht te krijgen. Sommige raden een waterbed aan, andere raden het weer helemaal af.

Wat is jullie mening hierover? Heeft iemand ervaring met een waterbed?

Alvast bedankt voor jullie reactie/mening.

Liefs,

Kapha
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Op zich zou ik niet weten welk bed goed is.
Alleen ik heb ook altijd last van nek en schouders en ga zo af en toe
naar de fysiotherapeut en dit helpt geweldig nog beter dan ontstekingsremmers.
Zij masseert dan alles weer los.

Sterkte ermee.

Groetjes,
Sterre
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

slaapomgeving/bed

Bericht door Lea »

Dag Kapha,

Heel herkenbaar je verhaal hoor!

Vier jaar geleden hadden we een waterbed op proef. Het was in het begin heerlijk voor mijn nek. Die had al jaren niet meer zo soepel aangevoeld. Door de warmte van de matras ontspande die toen helemaal. Maar... mijn man en ik kregen heel veel last van pijn aan de heupen. Ook voor de warmteopwellingen 's nachts was het niet zo interessant.

Toen hebben we een boxspring gekocht met een bovenlaag van traagwerkend schuim. Dat zou de top zijn ivm lagedrukpijnen.
Maar daar zijn we heel erg door achteruitgegaan. Het gevoel dat jij nu hebt, was juist hetzelfde bij ons.

Twee jaar geleden hebben we eindelijk, voor ons toch, de juiste aankoop gedaan : een "flowsleeping" systeem. Het is van een nederlands bedrijf. Het is een combinatie van een beweegbare bodem met een natuurlatex matras.
Het was voor ons de ideale oplossing. Het heeft de voordelen van een watermatras (beweeglijkheid) maar niet de nadelen (te weinig steun aan de heupen en de schouders en de warmte).
Het wordt thuis geleverd en per persoon aangepast via een lintensysteem.

Je kunt misschien best eens googlen op "flowsleeping".

Nog veel succes met je zoektocht!

groetjes,
Lea
Gast

slaapomgeving/bed

Bericht door Gast »

hoi kapha,welkom op dit forum

heb deze vraag ook aan mijn reumatoloog gesteld, en hij vertelde dat ik een matras moest kopen die inderdaad overal voldoende steun gaf, dus schouders-rug-heupen, noemde geen merk
we zijn toen verschillende matrassen gaan uitproberen, en zijn uitgekomen op een mline matras
deze kun je ook in verschillende diktes kopen, helemaal ideaal was het mline kussen, speciale ondersteung in de nek
volgens mij konden we deze matras ook uitproberen, als deze niet beviel konden we ruilen, geloof ik, maar dat was niet nodig
trouwens als ik erg veel last heb van ontstekingen dan voel ik soms toch nog pijn, ondanks pijnstilling, dus helemaal weggaan zal het wel niet
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

Hoi Kapha,

Mijn nek en schouders worden wekelijks gemasseerd door een fysio. Verder is je verhaal heel herkenbaar. Ik denk alleen dat er geen verschil is tussen een gewoon goed bed of een supersonisch bed voor onze slaapproblemen.
Het enige wat bij mij helpt, is een mix van slaapmedicatie. Hierdoor wordt ik nog wel eens wakker van de pijn, maar slaap toch steeds zo'n 4 uur achter elkaar.
Er zijn al veel onderwerpen op dit forum over slaapmedicatie en er zijn best veel mensen die na veel jaren niet slapen overstag zijn gegaan. Puur omdat je toch echt wel nachtrust nodig hebt. Ik denk echt dat een superduur bed niet de oplossing is, maar een druppel op de gloeiende plaat.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

slaapomgeving/bed

Bericht door marlène »

Hallo Kapha

Zeer herkenbaar. Ik noem dat ligpijn. Die is bij mij volledig verdwenen na enkele maanden wekelijkse neuraal therapie.

Ze was niet eens gericht op het behandelen van deze pijn maar ze verdween er wel langzaam mee.
Zie de post van vrijdag 9 april onder Neuraal therapie
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... c&start=30

Je kan ook Alkala N kopen. Dat is een poeder dat je lichaam (en dus ook spieren) ontzuurt.
Een lepeltje in een groot glas water om 10u 's morgens gedurende zes weken en je zal minder spierpijn hebben. Gegarandeerd.

Apotheker Multipharma
Statiestraat 19
2600 Berchem

heeft het altijd in huis.


Meer info hier:
http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... lkala.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

slaapomgeving/bed

Bericht door Lea »

@ Joni: het is echt geen supersonisch bed hoor, eerder een "back to basic". Het helpt ook niet om alle slaapproblemen op te lossen, maar wel een deel van de klachten. Ik spreek gewoon uit persoonlijke ervaring.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

hier ook zon belachelijk slechte slaper.

Kapha , je kunt het goed verwoorden. Ik voel me altijd zon zeur als ik iets moet vertellen , daar last en daar lst en dit en dat. En tis inderdaad niet dat je het altijd uitschreeuwt van de pijn, maar het zeurende discomfort en de disharmonie van je lichaamsdelen.

Lea, ik heb gekeken op flowsleeping, kan de info niet goed tot me nemen. Mag ik vragen wat zon systeem kost? voor een 1 personns bed
Is het dan zo dat je lichaam wordt ontlast alsof je zeg maar op zou water drijven?
lijkt me zo heerlijk

tavy
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

@ tavy : ik weet de prijs niet zo goed meer en de papieren zitten nog in verhuisdozen...
Je lichaam wordt wel goed "gedragen" door dit systeem en het benadert het effekt van op water drijven. De latexmatras is ook belangrijk omdat hij heel soepel is en daardoor de bewegingen volgt.
In België weet ik dat ze o.a. bij Nirwana in Antwerpen verkocht worden.
groetjes, Lea
Plaats reactie