Verslag van CONGRES XMRV (België) ME/CVS vereniging

Discussieer hier over conferenties, lezingen etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Verslag van CONGRES XMRV (België) ME/CVS vereniging

Bericht door Esther »

Lieve iedereen,

Ik heb mijn notulen net uitgewerkt in een ruw verslag van gisteren dat ik jullie niet wil onthouden. Alle informatie die ik heb, staat opgeschreven en ik houd niets achter. Het is uiteraard mijn verslag, dus eventuele fouten in de transcriptie kunnen het gevolg zijn van mijn interpretatie. Ik zal de data ook nog gaan verwerken in mijn blog: http://www.onwilliglichaam.blogspot.com

Nu ga ik even gestrekt op de bank. Mijn urinetest werd prachtig mauve/paars.
Ik heb dus iets onder de leden, :-k

Veel leesplezier!

Liefs,
Esther


Op het congres van de ME vereniging hield dr. De Meirleir een lezing over de laatste stand van zaken rond het xmrv virus. Hij vertelde dat hij 21 jaar geleden was begonnen met het onderzoek en destijds de ziekte al als een immuniteitsfout zag. In 1997 vermoedde hij een virus en noemde hij het zelfs Aids 2.

Hij verwijst ook naar dr. DeFreitas die in 1991 al een stukje van de retrovirussen in kaart kreeg, maar vanwege de enorme concurrentie met HIV, onder druk haar werkzaamheden heeft moeten stoppen. Wat er dan gebeurt, weten we ondertussen. In 2009 komt Lombardi met de ontdekking van het xmrv virus in 67% van de ME/CVS patiënten en dit wordt gepubliceerd in Science.

Onderzoek bij Macaue apen laat zien dat het virus zich razendsnel in het lichaam verspreidt. Hierdoor is de viral load – de hoeveelheid virus – niet lang zichtbaar in het bloed. Het virus verhuist naar de lever en het maag- en darmsysteem, de longen en de prostaat. Het virus heeft een voorkeur voor snel delende cellen en het lymfesysteem. Het is ook terug te vinden in de vrouwelijke geslachtsorganen. In een andere groep apen wordt zichtbaar dat het virus zich na 7 dagen in de milt, longen en lymfen bevindt. Na 14 dagen breidt het zich uit naar het maag- en darmsysteem.
De problemen met de viral load maken het moeilijk om het virus te detecteren.

Virus gaat niet door de wand van de cel, maar via een receptor Xprl. Toch ook weer niet enkel via deze receptor. ?
Het virus wordt gestimuleerd in Androgenen – Testosteron. Het afremmen van de mannelijke hormonen, remt ook de groei af van het virus in vitro.
XMRV wordt ook in secreties in de longen teruggevonden. De verzwakte afweer van het immuunsysteem zorgt ervoor dat het virus niet adequaat kan worden vernietigd in de cel.

In minder dan één maand na de publicatie van Lombardi verschenen er al de eerste negatieve studies. “Het is onmogelijk om op zo’n korte tijd goed onderzoek te doen, denk aan kweektijden e.d.”
Het is ook belangrijk dat er in studies 2 maal zoveel gezonde proefpersonen als patiënten worden onderzocht.
Discrepanties tussen de studies lag aan de methodology/technologie. De vier negatieve studies maakten ook gebruik van PCR, dat werkelijk de moeilijkste methode is om het virus op te sporen.

Dr. De Meirleir sprak ook over de Workshop in Washington. Daarbij gebruikte hij het woord politiek meermaals om aan te geven dat niet alle onderzoekers blijkbaar dezelfde belangen hebben. Zo beweerde de studie van Blomberg helemaal geen xmrv te hebben kunnen detecteren en dat terwijl er wel twee xmrv+ gevonden waren. De stalen kwamen namelijk van dr. De Meirleir. “Dat de studie dit niet vermeldt, is politiek”, zei de professor.
Hij had het ook nog over de andere positieve studies waar ik hier niet verder op wil ingaan omdat ze inmiddels bekend zijn (Zoals Cheney 74,5% xmrv+ van de ME/CVS patiënten, Hanson 80% en Mikovits in Londen 39 van de 50 patiënten). “Er zit veel meer aan te komen” volgens dr. De Meirleir.

Interessant is dat bloed van de familieleden van de XMRV+ ook voor 50% positief testte. Een andere studie op de workshop toonde aan dat veel cvs patiënten kinderen met autisme hebben. Autisme wordt hier gezien als een neurotroop virus dat het zenuwstelsel aantast.

Wat de behandeling betreft verwijst hij naar een onderzoek van Singh dat is besproken. Singh heeft 45 medicijnen uitgetest en kwam tot deconclusie dat er 4 waren die de groei beperken. Dat zijn Ragrevir, AZT, Tenofovir en Zidovodine (laatste twee zijn aidsremmers). Volgens dr. De Meirleir kan deze combinatie resistentie in de hand werken (?)
Cheney had in een persoonlijke communicatie laten weten dat hij goede resultaten boekte met Artusenate. Dit is een NFKappaB remmer.

Voor de diagnose XMRV zal het belangrijk zijn dat het terug te vinden is in de anti-lichamen (serology) en het bloed. Wanneer je enkel de anti-lichamen terugvindt, zegt dit niets over de plaats van de infectie en niets over de ziekte omdat je ook positief kunt zijn zonder ziek te worden. Enkel anti-lichamen bewijzen niets voor de zorgverzekering.

Momenteel wordt er een studie uitgevoerd op een overleden patiënt om te zien in welke delen van het lichaam het virus zich manifesteert. Daarnaast wordt ook veel onderzoek verricht naar xmrv bij andere ziektes waarover hij niks kan zeggen, buiten het feit dat het al in tien andere ziektes is geconstateerd. Dit feit lijkt wel het idee te versterken dat het virus een passant is.

De belangrijkste vraag momenteel is wat de lont is die het virus activeert. Dit is een belangrijke vraag om de weg om te draaien.
“Het virus is al veel meer verspreid dan we dachten!” zegt de professor. “We moeten het overactive immuunsysteem afremmen. Het is een stabiel virus en anti-retroviralen zijn niet nuttig.” (???)
Mynocycline (medicijn tegen acné)kan MS stoppen en heeft ook antivirale eigenschappen.

Het onderzoek naar MLV, familie van XMRV, bekend van de Alter/Lo studie wordt momenteel in België overgedaan. Er is ondertussen al bekend dat meer dan 50% van de patiënten het MLV hebben.

Tijdens de workshop zegt Frank Ruscetti, de ontdekker van HTLV1 & 2 dat het onderzoek in de kinderschoenen staat en dat er nog erg veel onderzoek nodig gaat zijn. Omdat wetenschappers in eerste instantie de boot afhouden ivm klinische onderzoeken met anti-retrovirale middelen, oefenen de 5 aanwezige journalisten/patiënten druk uit op de virologen. Die druk van de patiënten is volgens dr. De Meirleir enorm belangrijk geweest, want na 20 minuten hevig debateren gaven ze toe. Een viroloog staat ook verder van de patiënt af en ziet niet zoals een arts wat het virus aanricht.

Volgens dr. De Meirleir gaan de symptomen/klachten een grotere rol spelen dan het virus zelf. Denk aan de maag- en darmproblematiek. Hij haalt aan dat de viral load in een grote groep patiënten niet meer in grote dosissen aanwezig is. Daarom heeft hij geen goed oog op anti-retrovirale middelen en wil hij doorgaan met de bestaande therapieën die erop gericht zijn het immuunsysteem te herstellen.

Ik vraag na afloop van de lezing of dat het behandelen van de klachten niet dweilen met de kraan open is wanneer er nog steeds een virus actief is en blijft? Hij schudt hevig neen. Het is een vicieuze cirkel waarin we zitten. Het ene houdt het andere in stand.

Op een vraag uit het publiek of dat de ziekte seksueel overdraagbaar is zegt hij dat hem is gevraag om de data niet te tonen. Toch bekend hij dat het seksueel overdraagbaar is en dat die studies binnenkort uitkomen.

De tweede lezing wordt gegeven door Chris Roelants en spitst zich toe op de vraag naar de relevantie van de urinetest ten opzichte van het xmrv.
De urinetest laat watersulfide H2S zien. De test is gebaseerd op het concept of er een onevenwichtigheid is in TH1 (genoeg afweercellen/rode bloedcellen) en TH2 (anti-lichamen).TH1 wordt in verband gebracht met Crohn, IBS en MS, TH2 met ME, XMRV,HIV,mercuryvergiftiging en kanker. In deurinetest kleurt de urine donkerder wanneer er metabolieken terug te vinden zijn die men niet in normale toestand kent.

De test kan ook uitsluitsel geven of je op de goede weg bent met de medicatie die je neemt. De urine zou dan na verloop van tijd steeds lichter moeten kleuren in het testbuisje.

De urinetest is geen specifieke test voor ME. Het laat de verschuiving zien van TH1 naar TH2. Momenteel proberen ze de twee testen te correleren. Als het virus de oorzaak van ME is dan kan de urinetest een eerste proef zijn. De correlatie wordt momenteel in een publicatie gegoten.

Op het einde van de avond spreekt Katy de zaal toe over het belang van een Europees overkoepelend orgaan. In Europa zijn naar schatting 2 miljoen ME patiënten en lobbyen voor 2 miljoen is indrukwekkender en effectiever dan voor de 30.000 in België alleen. We moeten niet vergeten dat we moeten lobbyen bij de beslissers, zoals het RIZIV, en dat alles uiteindelijk neerkomt op geld. Zoals altijd.

Dit nieuwe overkoepelende orgaan wordt een internationale VZW met de maatschappelijke zetel in België. Bestuurster is Alice Vertongen. Momenteel bestaat het bestuur uit 5 mensen, zijn er 9 landen aangesloten en staan er 2 in de wachtrij.

Dit nieuwe overkoepelende orgaan wil onze belangen behartigen op Europees niveau. Ze willen een correcte erkenning van ME/CVS als organische ziekte met een biologische pathologie.
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Hoi Esther

Bedankt voor je duidelijke ook voor mij te begrijpen uitleg.
En ik sta versteld wat er al bekend is en wat dit verschrikkelijke XMRV virus aanricht.
Ik sta nog meer versteld dat er tot op heden bv zoals in Nederland er niets maar dan ook niets gedaan wordt. :oops:
En dat het idd weer om geld draait i.p.v mensenbelangen.
Dat is voor ME patienten al niet meer ongewoon. Helaas.

Goed werk van DR Meirleir.
Kan die viroloog kupperveld en internist v/d meer nog een puntje aan zuigen met hun slechte bevindingen. :evil:

En ook het riviz moet zich diep schamen om niets maar dan ook niets te ondernemen alleen al om 'EVENTUELE' besmetting te voorkomen.
Hoe je het wendt of keert het virus is overdraagbaar.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Verslag van CONGRES XMRV (België) ME/CVS vereniging

Bericht door marlène »

Wow, knappe samenvatting.

Ik vond het erg jammer dat mijn co-driver gisteren lastminute afbelde maar zeer blij als ik zo'n verslag lees!

Dank je wel.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Berthe,

Dank voor je verslag !
Je zet een vraagteken bij onderstaand stukje

“Het virus is al veel meer verspreid dan we dachten!” zegt de professor. “We moeten het overactive immuunsysteem afremmen. Het is een stabiel virus en anti-retroviralen zijn niet nuttig.” (???)

Maar ik denk dat ik dit wel snap. Ik heb namelijk uit de videoconferentie (Q&A sessie) van de eerste internationale workshop XMRV begrepen dat het XMRV virus (weet niet of dit ook voor alle MLV's geldt) een vrij stabiel virus is, en dat heeft consequenties voor de werkzaamheid van antivirale middelen. Een arts op de conferentie benadrukte dat ook. HIV is een snel replicerend virus, XMRV dus niet. En antivirale / HIV/AIDS middelen zijn vooral bedoeld het replicerende karakter van het virus te onderstrukken. De arts op de conferentie zei dat ze eerst meer onderzoek moeten doen naar hoe het XMRV virus zich gedraagt om te kunnen inschatten of de bekende antivirale middelen voor HIV/AIDS ook voor XMRV zouden werken. Hij schatte in dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn.
Het lijkt dat de meirleir hier ook naar hint en de nadruk legt op het versterken van het immuunsysteem.

Spannende ontwikkelingen allemaal, mij bekruipt ook steeds het gevoel wat melanie hierboven beschrijft, er gebeurt wereldwijd zo veel, alles is nog in een begin stadium dat snap ik, maar in Nederland wordt zelfs geen studie gedaan naar XMRV (of zouden ze in het Erasmus hier mee bezig zijn)! Bizar en frustrerend.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Bedankt voor het verslag.
Hoopvolle ontwikkelingen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Bedankt voor je verslag Esther.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Wauw, super, een verslag!
Ik ga hem de aankomende dagen proberen te lezen, echt heel fijn!

Ps: ik schrik wel van de informatie over kinderen van ME-ers met autisme.. is voor mij wel een belangrijk thema.. van jongs af is het voor mij al duidelijk; ik wil kinderen. Maar de laatste jaren vraag ik mij steeds vaker af: is het voor mij wel weggelegd in de toekomst?
En ook over mijn vriend, familie en liefhebbende maak ik mij zorgen.
Dat IK met de gebakken peren zit.. oke, maar dat mijn omgeving " risico" loopt vindt ik iets veel ergers!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi berthe,

Dank je wel voor het verslag!

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Goed verslag Esther, bedankt!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

poppetje schreef:He Berthe,

Dank voor je verslag !
Je zet een vraagteken bij onderstaand stukje

“Het virus is al veel meer verspreid dan we dachten!” zegt de professor. “We moeten het overactive immuunsysteem afremmen. Het is een stabiel virus en anti-retroviralen zijn niet nuttig.” (???)

Maar ik denk dat ik dit wel snap. Ik heb namelijk uit de videoconferentie (Q&A sessie) van de eerste internationale workshop XMRV begrepen dat het XMRV virus (weet niet of dit ook voor alle MLV's geldt) een vrij stabiel virus is, en dat heeft consequenties voor de werkzaamheid van antivirale middelen. Een arts op de conferentie benadrukte dat ook. HIV is een snel replicerend virus, XMRV dus niet. En antivirale / HIV/AIDS middelen zijn vooral bedoeld het replicerende karakter van het virus te onderstrukken. De arts op de conferentie zei dat ze eerst meer onderzoek moeten doen naar hoe het XMRV virus zich gedraagt om te kunnen inschatten of de bekende antivirale middelen voor HIV/AIDS ook voor XMRV zouden werken. Hij schatte in dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn.
Het lijkt dat de meirleir hier ook naar hint en de nadruk legt op het versterken van het immuunsysteem.

Spannende ontwikkelingen allemaal, mij bekruipt ook steeds het gevoel wat melanie hierboven beschrijft, er gebeurt wereldwijd zo veel, alles is nog in een begin stadium dat snap ik, maar in Nederland wordt zelfs geen studie gedaan naar XMRV (of zouden ze in het Erasmus hier mee bezig zijn)! Bizar en frustrerend.
Hoi Poppetje,

Dr. De Meirleir zei dat er nog geen patiënten waren die het al hadden geprobeerd en dat is onwaar. Als je namelijk Jamie Deckhoff en haar dochter volgt op hun blog, dan zie je dat zij veel beter zijn momenteel. Zij gebruiken een cocktail van middelen. (HAART)
Ik meen hier en daar ook al gehoord te hebben dat DML zelf ook wel eens anti virale middelen probeert.

Ik ben zelf persoonlijk huiverig van het idee resistent te worden. Tegen de tijd dat er een geschikt middel is ben je resistent.

De vraagtekens kwamen omdat hij eerst het gebruik van de middelen ontraadt en niet nuttig vindt, maar later wel de nadruk legt op de patiënten in de workshop (die wij allebei in de uitzending hebben gezien) die druk uitoefenen op de wetenschappers om toch maar klinische proeven met anti-retrovirale middelen te doen. Het zal mijn opleiding wel zijn, ik luister vooral naar de inconsistenties in een verhaal en dit was er één.)

Dan denk ik; Wat wil hij nu?
Hij wil uiteraard doorgaan met wat hij bezig is. Maar de vraag wat er het eerste is, de kip of het ei in dit geval is heel relevant.
In mijn ogen kun je de ziekte niet genezen zonder de oorzaak (het virus indien aangetoond) aan te pakken. Dat is dweilen met de kraan open.

Ik wil wel zeggen dat ik gisteren een naamgenote en patiënt van DML heb
gesproken die niet of deze forums zit, maar voor 80/90% beter is geworden door hem. Zo zie je maar weer.

Liefs,
Esther
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Allereerst Esther bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg TOP!!

Ik begrijp alleen niets meer van wel of geen antivirale middelen :shock:
DML geeft bij mij steeds weer aan dat ik moet beginnen met de Nexavir :shock: ....... :?

Er is trouwens wel een viroloog die met DML gaat samenwerken en die zit in Utrecht(dit heeft DML zelf gezegd) dus ik verwacht echt nog wel meer nieuws op dit front!!!!
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Bericht door Esther »

Lieve niessie,

De tegenstrijdigheid in de berichtgeving vond ik ook niet plausibel. Ik denk dat hij wel voor anti retrovirale middelen is, maar dat hij of alle artsen samen hebben beslist dat ze ons nog niet te veel hoop mogen geven. Straks denkt iedereen; hé dat wil ik ook en ontstaat er een ongebreidelde experimenteerdrang. Als hij het voorschrijft kan hij het controleren.

Liefs,
Esther
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

Bericht door poppetje »

He Esther,

Ja ik vind het ook een beetje raar, volgens mij was de patient van de Meirlier in de bijdrage van Een Vandaag over ME/CVS toch ook al aan de antivirale middelen ??. Raar dat hij nu zegt dat dat niet zo is, maar ik denk dat hij niet wil toegeven dat hij het in de praktijk al doet, het is puur experimenteel en volgens collega's dus nog zeker te vroeg/zelfs af te raden.

Ik vind het zelf ook heel moeilijk wat te doen, maar antivirale middelen zijn dermate heftig, dat ik voor mezelf eerst meer bewijs wil zien dat die middelen werken voordat ik die stap waag, maar het is een afweging die ieder voor zich moet maken. Het is soms gewoon een bijna duivels dilemma voor ons......
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

goh, hartelijk dank voor de uitgebreide samenvatting!!!!
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Bedankt voor de interessante samenvatting!
Plaats reactie