Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Bericht door princesa »

In heb van DML vitamine B12 (Hydroxycobalamine 10mg/2ml) voorgeschreven gekregen. Ik moet het elke dag nemen dan een halve ampul per keer.

Zijn er meer mensen die dit voorgeschreven hebben gekregen? En waar bestellen jullie dit? Waar halen jullie de injectienaalden vandaan? Ook van de apotheek?

En spuiten jullie zelf of laten jullie dat doen? Zie mezelf nog niet elke dag naar de huisarts gaan, die is op zaterdag en zondag sowieso dicht, maar goed, hoe dan ook is minimaal drie maanden lang elke dag wel vaak! Is het moeilijk om zelf te spuiten en hoe leer je dat?

En dan mijn laatste vraag: ik moet dus een halve ampul per keer spuiten, maar kan ik de andere helft dan bewaren voor de volgende dag?

Sorry, hoop vragen in een keer, maar het is allemaal nieuw en spannend voor mij.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door janine »

Hey, als je op b12 zoekt kom je genoeg topics hierover tegen:
admin

Ik prik mijzelf 3 keer in de week in mijn bovenbeen en haal de naalden enz bij de apotheek. Niets wordt vergoed, ook de b12 niet.
Het is niet moeilijk te leren, kwestie van de goede plek en erin jassen maar!
Wel moeilijk om te doen..ik ben geneigd veelste langzaam te prikken en dan gaat t erg stroef.. je zou gewoon met een vaartje hem erin moeten knallen.. maarja blijft toch beetje eng!

Geen ervaring met halve ampullen, maar een open ampul lijkt mij niet echt hygienisch. Dan zou ik eerder zorgen dat je de hele ampul in 2 spuiten doet.. maar ook dan is het "open".

p.s je zou ff de assistente van je huisarts kunnen vragen het 1 keertje voor te doen, bijv de helft van je dagdosis, en je dan met haar bijzijn gelijk zelf de andere helft van de dagdosis doet. Dan heb je het gelijk geleerd.

Ik weet niet hoe groot de naalden zijn die je gaat gebruiken?
(opzuignaald, naald om te zetten, spuiten, en naaldencontainer heb je nodig)
Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door princesa »

Janine, dankjewel. Had die topics al een beetje doorgelezen, maar nergens iets zien staan over elke dag spuiten en over halve ampullen gebruiken... Ga deze week toch even langs mijn huisarts en vraag daar dan inderdaad of de assistente mij kan leren spuiten en hoe het zit met de halve ampullen.
Don't judge what you don't understand...

Mijn blog: princesasview.blogspot.com
Gebruikersavatar
agent-du-jour
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2010, 16:23

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door agent-du-jour »

als je het elke dag moet nemen, zal het niet intramusculair zijn maar subcutaan (onderhuids): http://nl.wikipedia.org/wiki/Subcutaan

de bedoeling is dan dat je wel de hele ampul opzuigt, zodat alle vloeistof in de spuit zit, en dan de helft injecteert. als je dan het plastic kapje weer over de naald doet, kun je de volgende dag de helft injecteren.

ik zou even per mail anders even contact opnemen met de verpleging van DML, als je daar bent leggen ze precies uit waar je kan spuiten enz
ik weet zo niet of je dan beter de tweede dag een andere naald dient te gebruiken.
ik spuit zelf intramusculair, vandaar. maar subcutaan is me destijds wel uitgelegd door de verplegers, maar ben het meeste weer een beetje vergeten

even mailen kan geen kwaad denk ik

succces
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door janine »

Waarom zou ze bij elke dag persé subcutaan moeten?
Ik spuit zelf om de dag IM.
Subcutaan is heel makkelijk, dat spoot ik hiervoor, dat zou je zelfs ongeoefend kunnen doen. (afgezien dat het natuurlijk wel eng is, zomaar een spuit, daar niet van.. ben zelf ook niet zo'n held)
Gebruikersavatar
agent-du-jour
Actief lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 16 sep 2010, 16:23

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door agent-du-jour »

ik zeg niet dat het zeker is..

maar heb nog nooit gehoord dat iemand elke dag IM moet en dan een halve ampul...
IM is toch altijd een hele ampul en dan om de dag of 2 keer in de week..

bij subcutaan staat op het behandelplan 1/2 ampul of 1/3, tenminste dat is mijn ervaring, bij mij staat het er wel eens subcutaan op, maar ik doe het IM..

maar goed, zoals ik al zei, even mailen zal een hoop duidelijk maken toch
en even op het behandelplan kijken of er sc of im op staat
Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door princesa »

Dank voor al jullie reacties. Er staat SC bij, dus elke dag een halve ampul subcutaan. In Brussel namen ze de telefoon niet op vandaag, dus heb daar geen uitleg kunnen vragen. Ga het morgen weer proberen. En heb vrijdag sowieso een afspraak bij de HA staan, dus dan vraag ik meteen om uitleg hoe en waar te injecteren.

Geen idee waarom ik elke dag SC moet spuiten. Ik neem aan vanwege mijn hoge toxinegehalte (b12 is daar toch ook goed voor?).

Weet iemand wat voor spuiten ik nodig heb om SC te injecteren? Anders vraag ik het morgen wel bij de apotheek hoor, maar handige tips zijn nooit weg:) Het enige wat ik kon vinden is dat ik waarschijnlijk 0,6/25 mm moet hebben.
Don't judge what you don't understand...

Mijn blog: princesasview.blogspot.com
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door Esther »

Mijn apotheker vertelde me dat ik de ampul ook gewoon kan inslikken. Niks spuiten. Niet iedereen vindt het lekker, maar het lijkt me allicht fijner dan spuiten. Ik weet uiteraard niet wat dr. De Meirleir hiervan vindt. Ik zal het hem woensdag vragen.

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door princesa »

Inslikken? Oh wat bijzonder! Laat even weten wat DML daarvan vindt, ben benieuwd!
Don't judge what you don't understand...

Mijn blog: princesasview.blogspot.com
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door janine »

Voor subcutaan had ik 0,4 x 13 mm.
Lekker klein, kort en dun.

Tsjah.. als je darmen niks opnemen dan is het dom om zo'n ampul door te slikken.
Ik zou als ik jou was lekker gaan prikken. SC, is echt niet eng!
Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Vitamine b12 zelf spuiten?

Bericht door princesa »

Oh 0,4 * 13 mm? Dat is nog wel te doen inderdaad, lijkt me.

Heb onwijze problemen met mn apotheek. Eerst hadden ze ongeveer alles verkeerd voor me besteld (de antibiotica niet enteric coated, maar normale tabletten, de b12 1mg/2ml ipv 10 mg/2ml etc.), vervolgens kreeg ik niets mee, omdat het een recept uit het buitenland was. Pffff, zwaar gefrustreerd, ik had nota bene al met de apotheker gemaild over de medicijnen en in mail gezet dat ze voorgeschreven waren door een Belgische internist.

Anyhow, ga nu alles bij antverpia bestellen, dus moet nog even wachten totdat ik kan beginnen met spuiten (en slikken).
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

O Princessa, wat een gekloo*&* nou weer met je apotheek zeg. Goed dat je het bij Antverpia besteld. In NL kennen ze die B12 dosering sowieso niet, en bij Antverpia zijn ze aardig en snappen ze wat ze moeten leveren. Tot nu toe altijd erg goede ervaringen.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

B12 stress!!

Zo juist de huisarts gebeld, de assistent mag mijn niet leren prikken. Om te prikken moet je verpleegkundige zijn (bevoegdheid hebben). Subcutaan mocht wel. Ik moet er straks heen. Vind het toch wel spannend.
Kan ik niet van te voren paracetamol nemen zodat ik de prik niet zo voel?
(en als ik maar niet instort voordien).

@Princessa, ik heb b12 ook bij antverpia besteld. Dat ging goed. Ben alleen bang dat ze straks bij huisarts gaan klagen over de dosis (mevrouw dat mogen wij niet toedienen).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Subcutaan voel je weinig van hoor!
Onee.. je krijgt zeker hydroxocobalamine, daar geen ervaring mee maar men zegt dat die pijnlijk(er) is.
Ik denk vooral: ontspannen! Enne.,.. laat die verpleegkundige langzaam spuiten!
Desnoods doe je er een minuutje of meer over.. niemand heeft haast toch? Scheelt echt een hoop in gevoel.
En mocht t uit de koelkast komen, natuurlijk eerst op lichaamstemp verwarmen in je hand of bijv op je buik.
Been over elkaar slaan helpt ook, ontspant.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Janine, dank je voor de tips.

Ik heb er wel een beetje buikpijn van.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Plaats reactie