Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Duurde even voordat ik daar achterkwam, maar tegenwoordig schut ik mijn naalden even uit voordat ik spuit.
Dat branden kan echt verschrikkelijk zeer doen maar als je 2 naalden gebruikt is dat afschudden niet nodig. Eerste naald ontluchten, nieuwe naald er op en injecteren maar. 2e naald hoeft nl niet ontlucht te worden
maakt het geen verschil of je SC of IM injecteert.
das niet helemaal waar. Als je em in de spier zet kun je er veel langer mee dan wanneer je em SC zet. Dat maakt in ieder geval wel degelijk verschil als je zoals ik een B12 tekort hebt, ik weet niet hoe dat bij jullie is.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Weet iemand of je 2 vit B12 injecties achter elkaar kan hebben zonder een rustdag er tussen?
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

stargazertje schreef:Weet iemand of je 2 vit B12 injecties achter elkaar kan hebben zonder een rustdag er tussen?
´

hangt af van de dossis denk ik, wel op letten dat je roteert met injecties spots dan als je het elke dag doet. Anders is er kans dat de vloeistof zich gaat inkapselen.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Bij de huisartsenpraktijk wisten ze het niet dus daar gaat mailtje 10 oid naar Lelystad coaches deze maand. Hopelijk geven ze nu eens een antwoord wat gewoon duidelijk is. [-o<
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Weet iemand of je 2 vit B12 injecties achter elkaar kan hebben zonder een rustdag er tussen?
Heeft men dat in Lelystad geadviseerd? Dat lijkt mij vreemd en geen goed idee, zeker omdat jij best snel reageert op medicaties/supplementen.

Volgens mij moeten er 2 of 3 dagen tussen de volgende injectie zitten (10 mg) als je meerdere malen per week moet spuiten. Ik spuit 1x per week, de rest van de week gebruik ik B12 smelttabletten.

Pfff, wel een beetje oenig van de huisartsen praktijk. Bij injecteren van B12 injecties van 1 mg, wordt er in de beginfase niet meer dan 2x gespoten in de week en dan gaat het om een lage standaard-dosering.
Staat gewoon in hun protocol, lijkt mij even een kwestie van goed nalezen.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Weet iemand of je 2 vit B12 injecties achter elkaar kan hebben zonder een rustdag er tussen?
Mag wel maar heeft naar mijn mening weinig zin. Je zult het (bijna) allemaal weer uitplassen. Maakt het onnodig duur. Maar het kan ook weer geen kwaad.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Bij de huisartsenpraktijk wisten ze het niet dus daar gaat mailtje 10 oid naar Lelystad coaches deze maand. Hopelijk geven ze nu eens een antwoord wat gewoon duidelijk is. [-o<
:wink: Ik heb het nog even bij mijzelf nagekeken....
Heb jij van Lelystad niet "het uitvoeringsverzoek injecteren huisarts, de machtiging en de artsenverklaring" gekregen? Want, daar staan alle instructies in.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

louisa schreef:Hoi stargazertje,
stargazertje schreef:Weet iemand of je 2 vit B12 injecties achter elkaar kan hebben zonder een rustdag er tussen?
Heeft men dat in Lelystad geadviseerd? Dat lijkt mij vreemd en geen goed idee, zeker omdat jij best snel reageert op medicaties/supplementen.
Groetjes, Louisa
Hier 'moest' er ook, ik dacht 10 dagen, achter elkaar geprikt worden op advies van Lelystad, die hoge dosering, daarna 2x per week. (oplaadkuur werd dat genoemd). Geen effect hier, niet positief en niet negatief (behalve de pijnen tijdens en na het prikken).
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik had Lelystad ook een mailtje gestuurd en er moet inderdaad een rustdag tussen zitten. Balen want in de week van 2e Paasdag kan ik er dus maar 2 hebben ipv 3 (plan nu maandag, woensdag en vrijdag) omdat ze niet in het weekend prikken. Zelf prikken zie ik niet zitten omdat mijn oma al flauw is gevallen bij het prikken van een sinasappel en ik het ook niet zo op naalden heb.
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

Hello allemaal,
Ik ga morgen als het goed is beginnen met hydroxycobalamine 10mg 3x in de week. De vervangde huisarts wilde het niet bij mij doen omdat hij er niet achter staat (mijn huisarts is op zwangerschapsverlof, weet ook niet of zij het wel zou doen). Nu ga ik met volle moed morgen proberen te vragen of die assistentes het wel aan mij kunnen leren. Ik bedoel zij zijn er voor mijn medische zaken en ik ga hoe dan ook spuiten dus dan kunnen ze het mij toch maar beter goed laten doen denk ik zo. Ik ga op aanraden van een huisarts van een vriendin die ook b12 moet maar die het wel bij de huisarts doet, gebruik maken van de 0,5 x 16mm in mijn been, aangezien ik best tenger ben.
Hopelijk valt het mee!
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik denk dat ze het je niet gaan leren. Intramusulair kunnen de assistentes ook alleen doen als er een huisarts in dne praktijk aanwezig is. Er loopt een belangrijke zenuw door je achterste en je moet weten waar je wel en niet moet prikken.
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

Ik wil het in mijn been leren doen, als het lukt :shock:
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ik zou het je wel willen leren, ben ook assistente.
Maarja dat word lastig he! haha.

Ik hoop dat ze je het gaan leren want het is echt heel makkelijk. succes
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

Ik hoop het ook! Ik laat wel weten wat er is gebeurd.
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

@nabo dat is wel handig zeg dus dan hoefte jij niet te smeken bij de huisarts :lol: Uit nieuwsgierigheid, waar woon je ergens?
Plaats reactie