Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

ja dat had ik ook in het begin..

later werd t minder, maar nog steeds heel pijnlijk.

En nu lekker verdoving!
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Ook bij mij was de pijn dus niet te harden en ik blijk nu achteraf allergisch te zijn geweest voor de hulpstoffen in de ampullen. Daardoor werd ik almaar zieker en zieker.
Ik heb een tijd zonder gedaan en nu ben ik een alternatief merk aan het proberen.
Ik wilde graag zelf spuiten, maar mijn huisartsassistente weigert.
De reden hiervoor is dat zelfs zij niet intramusculair mogen spuiten als er geen arts in huis is!
Intramusculair kan een shock brengen of als je net naast prikt allerlei andere nare dingen met zich meebrengen. Daarom willen ze dat ik daar ben met een arts onder handbereik.
Ik dacht ; ik meld het maar even.

Vandaag 1e spuit gehad en geen centje pijn, zelfs zonder verdoving!
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

:D nou fijn is dat dat ze daarachter zijn gekomen!

veel merken hebben benzyl alcohol erin zitten, naar spulletje is dat en dat wil nog wel eens voor flinke pijn zorgen. er zijn meerdere merken waar het niet bij in zit.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

een naald voor het opzuigen en een aparte naald voor het injecteren wil ook nog wel eens helpen
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi mieperdepiep,
mieperdepiep schreef:een naald voor het opzuigen en een aparte naald voor het injecteren wil ook nog wel eens helpen
Goede tip! Ik gebruik ook 2 naalden, 1 voor opzuigen en 1 voor injecteren. Heb ik geleerd van een doktersassistente. Je kunt namelijk met het opzuigen uit de ampul per ongeluk de rand van het glas raken en dan zit er een braampje aan de naald, wat je niet kunt zien, maar dan wel pijn doet bij het injecteren.

Ik spuit heel, heel langzaam en verwarm de ampul (broekzak) tot lichaamstemperatuur. Bij mij doet het injecteren geen pijn meer. Soms heb ik wat napijn van de ingespoten vloeistof.

Groetjes, Louisa
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Bij mij moet er nog begonnen worden met spuiten zodra ik de ampullen geleverd krijg. door de verhalen hier krijg ik toch wel wat lood in mijn schoenen.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Hoi stargazertje, ik zou me niet teveel zorgen maken als ik jou was. Het spuiten valt echt mee. Eventueel kan je de injectie ook over 2 dagen verdelen als je heftig reageert, dat heb ik in het begin ook gedaan. Maar bij de meeste mensen gaat het gewoon goed joh ;-).
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Wat raar dat je niet zelf thuis mag prikken!
Zowat iedereen op t forum doet het.

Als je weet hoe het moet, kan er bijna niks mis gaan hoor!
Bil in kwadranten verdelen en hupsa!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi nabo,

Best veel huisartsen in Nederland doen érg paniekerig over B12 in hoge dosering en ook paniekerig over zelf injecteren. Mijn huisarts wilde geen van beiden (ook niet met een verklaring zodat hij/zij de aansprakelijkheid niet draagt), dan heb je vette pech als ME/cvs-patiënt.
Ik heb zelf een andere weg moeten zoeken, :wink: wat is gelukt. Ik spuit in mijn bovenbeen en dat gaat prima.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

Nou net tnt aan de deur pakketje binnen en spuiten maar gehegeh.
ging hardstikke goed met insuline naaldjes in schouder gezet nergens last van.
wel is mijn broer even thuis gebeleven ivm anafalistiche schok.

ik heb ze van lophakomt zonder benzyl alcohol dus dat moet niet pijnlijk worden hopelijk.
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stardust,

Welkom bij de "B12-prik-club". Ik hoop dat je, net als ik, (een beetje, of eigenlijk, natuurlijk, veel) verbetering/verlichting van de klachten zult krijgen van de B12-injecties.

Groetjes, Louisa
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Hmm, ik heb van Lelystad begrepen dat je weet waar je moet prikken en dan je veel verkeerde dingen kan raken. Ook dat je instinctief je terugtrekt als je je prikt. Vandaar voor mij 3x per week de huisarts voor 10 weken. Ik hoop zo dat er niets bijtends zit in de ampullen. Denk dat ik het wel ga merken de 1e keer. :roll:
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Je kunt namelijk met het opzuigen uit de ampul per ongeluk de rand van het glas raken en dan zit er een braampje aan de naald, wat je niet kunt zien, maar dan wel pijn doet bij het injecteren.
dat ook, maar als er B12 aan de buitenkant van de naald zit (als je de lucht uit de spuit hebt gehaald dus) dan kan die vloeistof op je huid gaan "branden". De 1 heeft er last van de ander niet, maar t kan net even t verschil maken.
Hmm, ik heb van Lelystad begrepen dat je weet waar je moet prikken en dan je veel verkeerde dingen kan raken. Ook dat je instinctief je terugtrekt als je je prikt.
in principe is er in de bil enig risico, daar is het wel erg belangrijk dat je op de juiste plek prikt. Er loopt nl een grote zenuw door je bil het been in en die moet je niet raken.
In je been moet je natuurlijk ook op de juiste plek prikken maar daar zijn de risico's op complicaties erg klein. Maar het moetje natuurlijk wel door een bevoegd iemand geleerd worden en nooit op eigen houtje gaan prikken :wink:
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

louisa schreef:Hoi stardust,

Welkom bij de "B12-prik-club". Ik hoop dat je, net als ik, (een beetje, of eigenlijk, natuurlijk, veel) verbetering/verlichting van de klachten zult krijgen van de B12-injecties.

Groetjes, Louisa
Hey Lousia,

Hehe hoor ik er eindelijk bij [-o<, ik ben zeer benieuwd, ik hoop dat er wat verbetering komt ja! elke % is er een

Groetjes joost
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
princesa
Donateur
Donateur
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 jul 2010, 21:05

Bericht door princesa »

Mieperdepiep, klopt inderdaad wat je zegt van dat branden op de huid als er nog wat b12 aan de buitenkant van de naald zit. Duurde even voordat ik daar achterkwam, maar tegenwoordig schut ik mijn naalden even uit voordat ik spuit.

Zijn er hier trouwens mensen die zowel SC als IM geïnjecteerd hebben? Ik heb zes maanden elke dag SC gespoten. Op mijn nieuwe behandelplan staat twee keer per week IM. Heb met Himmunitas gebeld en volgens DML maakt het geen verschil of je SC of IM injecteert. Doe het daarom nu nog maar even SC, omdat ik nog een heleboel korte, dunne naaldjes heb en ik anders weer 'les' moet krijgen in het IM prikken. SC is heel easy, IM lijkt me toch enger.

Maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!
Plaats reactie