Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

16mm is wel echt heel kort hoor! Is bedoelt voor subcutaan. Als je heel tenger bent zou je gewoon 25mm kunnen gebruiken

En ik persoonlijk vind dat als het VC injecties voorschrijft dat ze dan ook moeten leren injecteren!
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Nee indd haha.
Heb het mijn moeder geleerd en ik spuit zelf vaak!

Ik woon in omgeving haarlem.
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

@nabo Wat makkelijk! Ja ik woon in Den Haag dus dat is wel een beetje te ver.

Nou ik ben geweest hoor, wat een ontzettend verwarrende trip was dat. De voorinformatie is dat ik 3x in de week b12 moet injecteren. Helaas wilde de vervangende huisarts dit niet bij mij doen omdat hij er niet achterstond. Wel zei hij dat ik het het beste in mijn been kon doen en dan gewoon recht erin zeg maar.

De huisarts van een vriendin raadde mij ook aan om het in mijn been te doen en dan opzuigen met naald van 0,8 x 40mm en spuiten met een naald van 0,5 x 16mm. Nu ben ik naar de apotheek geweest, maar zij haalden een overzicht erbij dat als je IM wil spuiten dat je op zijn kleinst 0,4 x 25mm kan gebruiken. Ook vertelde zij mij dat ik op moest passen met het openbreken van de flacon omdat er splinters of iets in kon komen. Ze raadde mij aan om het niet zelf te doen.

Bij de huisartsassistenten aangekomen, vroeg ik hun of zij mij in ieder geval konden uitleggen hoe ik het het beste kon doen. Hierbij antwoordden ze alledrie dat ik het echt niet zelf moest gaan doen, want dat is gevaarlijk. En sowieso niet in mijn been, maar of mijn kont of mijn arm. Ik legde uit dat de vervangende huisarts het niet wilde doen, waarop de assistent een beetje vreemd keek. Ik legde haar wat meer uit over de dosis en ook dat niet alleen DML dit voorschrijft maar ook gewoon een Nederlandse arts in Lelystad en dat de werking verder gaat dan het aanvullen van het tekort wat in je bloedtest naar voren komt. Zij keek en zag dat er uit een eerdere bloedtest gebleken was dat ik 170 had, dat vond zij eigenlijk wel weinig. Zij besloot om te gaan overleggen alsnog met die huisarts. Na een tijdje kwam ze terug en riep ze me mee, ze zei; tja.. ik mag het niet geven, maar ik mag het wel uitleggen. Terwijl ze het uitlegde, zei ze van nou weetje anders doe ik het gewoon wel (blijkbaar vond zij het ook stom van die huisarts). Omdat ze heel aardig was en ik allang blij was dat ze mij wilde helpen, zei ik dat ze dat maar niet moest doen, want dan krijgt zij dalijk problemen.
Nou goed, dus zij raadde me echt absoluut af om het in mijn been te doen want dan kan je dalijk een aantal dagen je been of iets niet gebruiken in ieder geval echt een afrader. Beter in mijn kont of in mijn arm. Voor mijn kont gebruikt zij de 0,8 x 40mm, kleiner kan niet zei ze en in mijn arm dan de 0,5 x 16mm. In mijn arm zou het wel kunnen gebeuren dat de vloeistof een beetje blijft hangen, dit kan je dan wegmasseren en dan gaat het ook goed. Sowieso zei ze om het niet recht erin te doen, maar ietsssie schuin. Wat haar toch het beste leek is dat ik desnoods via die huisarts van die vriendin de injecties liet doen en dan eventueel ervoor betalen en dit terugvragen via de verzekering.

Wat een gedoe en onduidelijkheid! Ook al lees ik over dat veel mensen op het forum het al zelf doen, zakt de moed zo wel in mijn schoenen, dalijk ben ik nog verder van huis. Daarnaast waarom heeft iedereen een ander verhaal over hoe je het moet doen, met welke naald en waar?

Even laten bezinken maar...

Groetjes
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi blaze,

:oops: Pfff, wat een gedoe en wat maakt men (huisarts en assistenten) je onnodig bang/onzeker over de B12 injecties. Er is niets gevaarlijks aan en injecteren in het boven been is ook helemaal niet gevaarlijk. Het is onzin wat je wordt verteld van je been niet kunnen bewegen, niet te kunnen gebruiken etc. In je boven been masseer je ook de plek even waar je hebt geïnjecteerd.
Ik kan niet bij het "achterwerk" komen en dat is het boven been een prima andere optie :wink:, is mij verteld.

Ik heb het injecteren in mijn boven been geleerd van een dokters-assistente en als je de juiste stapjes weet die je moet nemen, is er niets engs en gevaarlijks aan.
En van dat glas en glassplinters is ook flauwekul, de glazen ampul breek je met een tissue erom heen als bescherming en die leg je dan gelijk weg.

Eén naald gebruiken voor opzuigen vloeistof en één nieuwe naald gebruiken voor het injecteren. Dan kan er niets fout gaan.

P.S. :P en dan te bedenken dat ik super bang was voor prikken, naalden en injecteren...... Ik injecteer al een tijd zelf. En er is niets engs aan.

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

jeetje wat een gedoe allemaal!!

Persoonlijk hou ik er ook niet van om in mn been te prikken.
Mijn moeder prikt d b12 in mn bil.
Dat heb ik haar uitgelegd en gaat prima.
In je eigen bil prikken word lastig! Kan iemand anders het voor jou leren?

pfff wat een gedoe! In je been kun je gewoon prikken hoor!
Gebruikersavatar
blaze
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:10

Bericht door blaze »

Helloo thnx voor jullie reacties.
Ja het was erg verwarrend, maar ik heb de oplossing gevonden :P
Die vriendin van mij die ook bij DML loopt, moet volgende week naar hem toe. Dus ik ga dan mee en dan leer ik het gewoon daar! :D
Ik laat jullie weten hoe dat is verlopen.
Groetjes
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Goedzo!!

Ben benieuwd! :D
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Wat is het langste dat jullie pijn/kramp bleven houden na zo'n B12 prik? Maandag moest ik blijven staan (ga normaal liggen op de bank) omdat alles dan meer ontspannen zou zijn. (ik was er echter anders van overtuigt omdat ik alle spieren al voelde, maar als ik niet telkens op de bank hoef te kruipen is het 't experiment waard). Resultaat was enorme pijn en dat de spier waarin gespoten is nu nog steeds verkrampt is. De andere kant die vandaag de pineut was doet zelfs minder zeer!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Slechts 1 keertje een paar uur last van gehad.
Heb er toen een warm-water-zakje opgelegd en dat hielp.

Hopelijk ben je er snel van af want het is geen pretje.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Wat ik voel, is soms napijn van de ingespoten vloeistof B12. Dat varieert van 10 tot 15 minuten en dat probeer ik dan weg te masseren. Het inprikken met de naald voel ik niet. En kramp in een spier heb ik nog nooit gehad.

En wat naar en vervelend, dat het bij jou zo pijnlijk is, dat begrijp ik niet helemaal goed. Doet de assistente van de huisarts het wel goed, vraag ik mij even af? Je moet namelijk mega-mega-langzaam de vloeistof injecteren, als zij dat te snel doet, doet het namelijk wel behoorlijk pijn.
En wordt de ampul uit de koelkast gehaald, of ook even opgewarmd?

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
karin1983
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 jan 2011, 03:31

Bericht door karin1983 »

Hoi Stargazetje,

Ik heb / had ook heel veel pijn na het spuiten, was niet uit te houden. Dit hield ongeveer 2 uur aan. Ik heb zelf twee keer gehad dat door de hevige pijn mijn zenuwen uitschakelde. Ik had toen 4 uur lang helemaal geen gevoel meer in mijn been. Ik krijg er nu xylocaine bij de spuit en nu heb ik helemaal nergens meer last van!

Succes ermee.

Groejes,
Karin
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik heb normaal een 4 tal uren kramp (begint vaak gelijk in de spier waar in is gespoten, vandaar dat ik pertinent ook weiger dat ze in mijn dij spuiten ipv bil. Anders kan ik dus niet meer autorijden en thuis komen.) Vandaag heb ik 1 flesje meegenomen in mijn BH (ik moet telkens zelf het flesje meenemen) om hem op te warmen, maar de inspuitplek was een probleem dus die was toen was het flesje al weer afgekoeld. Terugsteken was geen optie omdat hij al open was gemaakt, maar toch voelt alles een stuk beter dan de andere kant. Ik heb telkens een andere assistente dus ik ben net een antwoordapparaat. Bij de ene voel ik bijna niets tot even oei bij het inspuiten, maar deze assistente had ik vrijdag geloof ik ook al volgens mij. Toen werd de spuit er ook in minder dan 5 seconden ingejast. Maak me alleen zorgen over de blijvende kramp. Als het zo doorgaat moet ik zelf vrijdag gaan vragen of ze 2x achter elkaar aan mijn pijnlijkere kant spuiten.

Xylocaine kan ik trouwens tegelijk laten opzuigen en injecteren? Een extra injectie zie ik niet zitten. Moet dat ook 1 ampul per keer? Zo niet, kan ik het meerdere keren dan gebruiken? En moet/kan ik dat via Lelystad regelen?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Als de assistentes het er zo snel injassen, is dat zeker niet goed. Moet je gewoon wat van zeggen, het moet héél langzaam en geconcentreerd geïnjecteerd worden.

Sterkte en succes!!!

Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
karin1983
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 jan 2011, 03:31

Bericht door karin1983 »

Xylocaine en B12 tegelijk is geen probleem, doe ik ook. Eerst de B12 opzuigen en daarna de xylocaine.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

louisa schreef:Hoi stargazertje,

Als de assistentes het er zo snel injassen, is dat zeker niet goed. Moet je gewoon wat van zeggen, het moet héél langzaam en geconcentreerd geïnjecteerd worden.

Sterkte en succes!!!

Groetjes, Louisa
Ik heb maandag dus ook gezegd tegen de assistente dat hij er te snel was ingejast en dat ik er veel last van had. Geen reactie. Die dag moest ik dus blijven staan :roll: en deed ze er een paar seconden langer over. Normaal doen ze er iets van 10-15 seconden over, maar ik heb te maken met 15 assistentes daar dus heb ik vaak een andere.
Plaats reactie