Vit b12 zelf spuiten? (Halve ampul? elke dag?)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

De bijsluiter zegt in de bil of het bovenbeen. Mag je dat zomaar veranderen?
Ik krijg hydroxycobalamine van de Natuurapotheek in Pijnacker.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

He Vlindertie,

Mijn B12 hoeft ook niet in de koelkast maar toch voordat ik hem zelf inspuit maak ik de ampul nog warm in mijn handen (3 a 4 min) en merk echt het verschil. De huisarts vond dit ook niet nodig en deed dit de eerste keer dus ook niet en wat je zegt na een kwartier kon ik gewoon niet meer lopen.

Dus nu ik het thuis doe maak ik het eerst warm en spuit heel langzaam, soms wel 7 minuten de vloeistof in mijn bovenbeen en blijf dan nog ff liggen. Het is zo minder pijnlijk maar fijn is anders.

Misschien als je toch in de wachtkamer zit te wachten gewoon vast de ampul in je (warme) handen opwarmen. Baat het niet schaad het niet :lol:

Succes ermee.
(ps. volgens mij mag je het ook niet zomaar in je bovenarm doen hoor. Zou de beschrijving maar aanhouden)
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ja inderdaad!
Ben het helemaal met jou eens nyx, dat doe ik ook altijd.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik weiger in mijn billen of benen wegens een mega prikfobie.

De vit B12 gaat dus in mijn bovenarm (daar zit ook nog een heel klein beetje spier) en dat lukt nu wekelijks sinds een 10-tal maanden.

Oma is verpleegster en zit al 47 jaar in het vak. Patienten komen van ver speciaal voor haar prikkwaliteiten. Heb ik even geluk zeg ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Ik heb ook 2x een periode vit b12 spuiten gehad. Maar jezus wat een pijn telkens. Heel af en toe had ik geluk en deed t wat minder pijn. Maar ik was altijd een paar uur zoet, voordat ik weer iets kon..
Ik was blij dat ik mocht stoppen.

Nu zit ik te denken om toch te vragen om weer te beginnen, aangezien ik laatste tijd best veel achteruit ben gegaan en de smelttabletten dus te weinig doe ( tenzij ik er heeeeel veel neem, dan merk ik t wel)
Maar de pijn houd me toch wel tegen hoor..

En ik lees dat de meesten dus en spuiten en smelttabletten nemen?
Dat heb ik toen niet gehad, dus misschien is dat nu ook een optie voor mij.
Ik heb in de zomer gemerkt toen ik van 2 naar 4 tabletten ging, dat er een verbetering kwam. Maar na een tijdje waren die 4 niet meer genoeg en ik wilde niet overgaan naar 6..
Vandaar mijn twijfel of ik weer aan injecties moet gaan denken..

Zou dan ook het liefst zelf willen spuiten, want 2x ergens heen is toch wel een beetje te veel.
Waar hebben jullie zelf leren spuiten?? bij de huisarts? Lelystad? DML?
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Ik heb uitleg bij de huisarts (dokters assistente) gehad.
Heeft er echt de tijd voor genomen.
De eerste keer deed ze het voor (in bovenbeen).
de volgende dag deed ik het zelf onder begeleiding (in bovenbeen) en de dag daarna mijn vriend (in bil) onder begeleiding.

In Lelystad kreeg ik alleen een recept voor de ampullen en naalden en zoek het verder maar uit. Dus huisarts gebeld en gevraagd hoe en wat.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik moet van DML nu ook dagelijks een halve ampul gaan spuiten, wat betekent zelf gaan doen. Voorheen deed de HA ass. het 2x per week in mijn bil, maar nu gaat het dus in been worden. Heb ik als eens IM bij mezelf gedaan uit pure nood, maar dat was zeer pijnlijk, en om dat nu dagelijks te moeten meemaken, weinig trek in.
Ik vroeg toen aan de broeder daar bij Himm. en die zei dat SC in b.been ook prima was voor dagelijks, maar vooral niet zelf in de bil spuiten wegens te gevaarlijk, terwijl DML dus specifiek IM zei in been, volgens de broeder maakte het niet veel uit. Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen, IM met elke dag veel pijn of SC en hopelijk minder pijnlijk?
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Waarom vraag je niet aan iemand in de buurt of die hem in je bil zet?
Mijn moeder heeft 2x gekeken en kan het nu zelf heel goed. gaat prima!
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb begrepen dat je de spuit tot de volgende dag kunt bewaren in de koelkast? Ik bedoel als je 2 ml optrekt en 1 ml inspuit. Zijn er meer mensen die dit doen?

Ook wat betreft de plek van inspuiten ben ik nog aan het experimenteren. B12 tot nu toe in mijn bovenbeen en Nexavir afwisselend in de buik en in het bovenbeen. Na 1 week heb ik al een gezellig aantal blauwe plekken, maar pijn heb ik er niet echt van, ook niet van het injecteren. Bij e B12 trek ik ook een klein beetje Xylocaine op.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb vanaf de eerste B12-injectie met Xylocaine gespoten. Zo, was ik vandaag toch ff vergeten dat spul erbij op te trekken... nu snap ik wat jullie bedoelen met dat het dan best pijn doet!
Dus voor iedereen die nog gaat beginnen: doe lekker 0,2 ml Xylocaine (verdoving) erbij en je hebt geen centje pijn!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

ik heb ook geen centje pijn ZONDER xylo, alleen een heeeeeeeeel geduldige partner die traaaaaaaag spuit.
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Nou dan heb jij echt geluk, want bijna iedereen heeft er veel pijn van.
En we spuiten ook traaaaaaaaaag.

Hoe langzaam ik het er ook inspuit het doet heel veel pijn!!

@ Stier Goed dat je het met verdoving doet! wat een verschil he.
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

ik zelf ben in lelystad bij dr wijlhuizen geweest en hij gaf mij het advies om eerst mijn ampul op te warmen onder de hete kraan. tot het echt heet is, voor je hem in spuit is het al weer wat afgekoeld en gaat het veel makkelijker inspuiten en je hebt daarna geen pijn meer. bij mij werkt het top. en volgens wijlhuizen en mijn ervaring word de kwaliteit niet minder er van. tja, ik heb wel blauwe plekken op me billen, maakt mij niet uit, ik zie ze toch niet hahaha. ik gebruik zelf 10mg/2ml dus die sterke donkere ampullen. via mijn huisarts bestel ik ze ook in de natuur apotheek te pijnakker. volgens mijn berekeningen toen ik begon was dit een goedkopere plek om te bestellen dan bij mijn gewone eigen apotheek, want die moeten weer speciaal bestellen bij de internationale apotheek en dan was ik 2 keer zo veel kwijt voor de zelfde aantal ampullen.
overigens ik ben een mietje, ik prik niet zelf, ik ga 3 X per week naar mijn huisarts om te laten prikken oeps hahaha :shock:
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik zit nu ook aan de hydroxo (10mg).
%&****#%$# wat een pijn! Nu snap ik waar mensen t over hadden.
Alsof je vuur in je been spuit, wat mij ruim 3 kwartier vuur/kramp tot in mijn voet geeft.
Bewegen van het been doet de pijn toenemen.
Weet niet waar ik het moet zoeken die 3 kwartier, van ellende misselijk en breekt het zweet mij uit.

Volgensmij heb ik ook xylocaine nodig!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Niet aan twijfelen !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Plaats reactie