MBO, HBO,WO?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

MBO, HBO,WO?

Bericht door Eressea »

Tja, ik ben nu echt helemaal vastgelopen met mijn studie (krijg je als je de ene ontsteking na de andere krijgt). Ik kan net 1 uur per dag redden, en geen huiswerk, dus dat is iets te weinig. Dus nu zit ik weer eens thuis, me afvragend wat ik nu nog kan... Thuisstudie is voor mij echt niets, er moet iemand achter mijn kont aanzitten. En daarbij, verlies ik dan al mijn sociale contacten. Werken is ook niet echt een optie, ik ben geen handenmens, en met alleen een havo-diploma kun je dan weinig... ik zou wel graag iets met scrapbooking of fotografie gaan doen, maar voordat je in dat wereldje zit... dat wordt knokken. Nu zat ik te denken, misschien dat ik op HBO niveau iets zou kunnen, of op de uni juist... ik ben niet dom, uit een test kwam dat ik hoogbegaafd ben. Ik heb een enorme drang tot leren en alles willen weten, alleen werkstukken en stages zijn voor mij een ramp... Heeft iemand een idee hoe ik toch een studie zou kunnen volgen? Zou MBO, ondanks de grote stagekant nog wat kunnen zijn voor mij? Of juist een universiteit? Ik baal echt van die onzekerheid die dit allemaal met zich meebrengt... thuiszitten is echt helemaal niks, daar wordt ik alleen maar depressief van.
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

RE: MBO, HBO,WO?

Bericht door Marloes »

Hallo Eressea,

Wat vervelend dat het niet gaat om te studeren.
Ik vind eht vervelend voor je, maar als je maar 1 uur per dag iets kunt doen, blijft er weinig anders over dan een thuisstudie.
Over dat je dan je sociale contacten kwijt raakt: heb je deze nu bij een studie dan? Want je studie is dan wel alleen, maar je hebt op die manier wel meer tijd voor je vrienden omdat je zelf je tijd in kan delen en er geen momenten zijn waarop je per se een toets moet doen of moet leren ofzo.
Een echte opleiding is eigenlijk vrijwel onmogelijk met 1 uur per dag, omdat je, ook al krijg je hulp en vrijstellingen, het daar niet mee red.. En dan moet je waarschijnlijk ook nog eens reizen naar een hbo of uni gebouw, wat ook erg veel energie kost.
Ik kan verder op dit moment niet zoveel zinnigs zeggen, behalve veel succes ermee!

Groeten,
Marloes
Keep on rockin'
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Elders op deze site zag ik iemand, die van de dekaan v/d Uni zelfs een kamer kreeg aangeboden, vlakbij! Maar niet alle opleidingen zijn zo tegemoetkomend, helaas.

Maar ik begrijp je probleem. Mijn zoon deed ook ff geschiedenis a/d OU, maar vind zo'n thuisstudie ook maar niks en eenzaam. Straks gaat hij misschien toch weer een HBO doen om die reden. MBO heeft hij ook over gedacht, maar in feite maakt dat niks uit: de vermoeidheid slaat dan evengoed toe, en je ergert je ook misschien aan sommige al te makkelijke onderdelen omdat het verschil te groot is en de moeite evenveel energie vergt. Bij het VWO en HAVO bv.heb je vlgs. mij bv. meestal/heel vaak dezelfde stof te verwerken en verschilt alleen de puntentelling.

Welke studie deed/doe je trouwens, dat het niet lukt?

En zou je die familieweekends niet om de week kunnen doen, zodat je energie spaart?

Ja, en die ontstekingen: met steeds hoge koorts zeker. Ik ken dat van mijn zoon...

Ben benieuwd welke weg je gaat kiezen en sterkte ermee. Een stevig gepsrek met je dekaan hoe nu verder, is dat niet een eerste optie?
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

”Marloes” schreef:Over dat je dan je sociale contacten kwijt raakt: heb je deze nu bij een studie dan? Want je studie is dan wel alleen, maar je hebt op die manier wel meer tijd voor je vrienden omdat je zelf je tijd in kan delen en er geen momenten zijn waarop je per se een toets moet doen of moet leren ofzo.
Ja, dat is wel zo, maar mijn vrienden zijn vooral via internet, en de weinige vrienden die ik in het echt zie, kan ik niet vaak zien omdat ze ook studeren enzo. Ik vond het dit jaar geweldig om naar school te gaan, ik had ook een hele leuke klas enzo, en ik vrees dat als ik niet ergens naar toe moet/kan, dat ik dan echt wegzak. Had ik afgelopen maanden al toen ik thuiszat. Vandaar…
”Annac” schreef:Welke studie deed/doe je trouwens, dat het niet lukt?
Godsdienst Pastoraal Werk, in Ede. Iets met geloof dus :) Geweldige studie, geweldige begeleiding, ik voel me er ontzettend gesteund, ook omdat bijna elke klasgenoot wel wat heeft (je doet niet voor niets zo’n studie :P dan heb je meestal echt een roeping, of genoeg meegemaakt en genoeg vertrouwen met God opgebouwd om dat te gaan doen). Mijn mentor is ook geweldig, samen met de examencommissie, en doen er alles aan, helaas kunnen ze nu niks meer eigenlijk.. ik mag wel blijven, maar het word niet geadviseerd, want ik zal het nooit kunnen halen. Als het beter gaat zou ik wel terug mogen komen.
”Annac” schreef:En zou je die familieweekends niet om de week kunnen doen, zodat je energie spaart?
Valt mee hoor, zo’n familieweekend is maar eens in het jaar, maar het kost een hoop opkrabbeltijd…
”Annac” schreef:Ja, en die ontstekingen: met steeds hoge koorts zeker. Ik ken dat van mijn zoon...
Aye, het bekende verhaal… dit keer een dubbele, is ook weer eens interessant. Kun je van de benauwdheid niet meer slikken of omgekeerd of whatever.
”Annac” schreef:Ben benieuwd welke weg je gaat kiezen en sterkte ermee. Een stevig gepsrek met je dekaan hoe nu verder, is dat niet een eerste optie?
Ja, idd, dat heb ik gedaan, en nu krijg ik nog een gesprek met iemand die veeeel optmistischer is dan mijn mentor (als dat al mogelijk is :P) Dus ik ben benieuwd, maar verwacht er eigelijk niet al te veel van.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Het klinkt ff heel hopeloos, imderdaad.

Maar stevig bijkomen,eerst, denk ik......
Plaats reactie