Goede boeken over ME gezocht?

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Goed boek gezocht

Bericht door annek »

Hoi Stargazertje,
Op deze site http://www.hetalternatief.org/Boeken.htm vind je info over boeken.
Eerste deel met boeken over de ziekte ME
Tweede deel boeken over leven met ME
Bij sommige, zoals Onbewoonbaar verklaard van Yoke Boon, vind je een voorpublikatie.
Misschien is dit een passende aanvulling.
Succes, Annek

aanvulling: Onze boekenlijst admin
Gebruikersavatar
Tux
Actief lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 15 apr 2010, 13:11

Goed boek gezocht

Bericht door Tux »

Ik vond op een andere site:

Baete Marcella – De bondgenoot
Uitg. Prometheus/Bert Bakker.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Basten Els – Het verborgen geluk
Het boek is te bestellen op http://hetverborgengeluk.4ya.nl
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Boon Yoke – De strandstoel in mijn keuken
Uitgever: Aqua Fortis (België)
ISBN: 90-5904-035-X
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De Groot Marja – ‘Misschien, dacht ik’
ISBN: 90.77751.09.2
Bestellen: www.eigenboek.nl
of
maddydegroot@hotmail.com
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dorrestein Renate – Heden Ik
Uitgever: Contact
ISBN: 9025402267
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enthoven Wies – Bange helden
Uitgever: Arena
ISBN: 9069746794
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jackson Alistair – Het Chronische Vermoeidheidssyndroom
Uitgever: Deltas
ISBN: 90 447 0188 6
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Longden Deric – Tot het bittere einde
Geen verdere info gevonden
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Macintyre Anne – Leven met ME
Uitgever: La Riviere & Voorhoeve
ISBN: 9038400950
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saffloer Luk – Te moe om te sterven
Davidsfonds Leuven
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Saffloer Luk – Genoeg! Een jaar als geen ander.
Davidsfonds Leuven
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Schonckert Monique – Meer dan moe
Uitgever: Houtekiet
ISBN: 90 5240 871 8
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van Reeuwijk Christine – Wie weet morgen
Uitg. Narratio, Gorinchem
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wilkinson Steve – Myalgische Encephalomyelitis
Uitgever: Servire BV
ISBN: 9063253761 and 9063253850
It doesn't matter if it's truth or fiction as long as it fools the mind.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Goed boek gezocht

Bericht door stargazertje »

Thankx voor de tips, maar ik zoek echt het liefs 1 en max 2 boeken die goed en juist zijn. 8-[ :wink: Ik heb de vraag gesteld omdat mij niet duidelijk werd uit alle boekenlijsten welke ik nu moest nemen. Ik heb jammer genoeg niet het geld om ze allemaal te kopen en de concentratie niet om ze allemaal te lezen. :-k
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Goed boek gezocht

Bericht door annek »

-Lenen of voor je laten lenen bij de bieb?
-Op de site van bibliotheek/boekhandels/bol/etc korte samenvatting/resenties lezen?

-Ik vond: "Heden ik" van Renate Dorrestein wel aardig, maar heeft zij ME gehad? (Ik weet niet beter dat je vooralsnog niet geneest van ME)
Het geeft een beeld van hoe je er aan toe kunt zijn. Ik herkende veel uit een periode dat ik minder ziek was.
-"Meer dan moe" van Monique Schonkert heb ik ook gelezen. Vond ik aangenamer dan "Heden ik"
van Dorrestein. Jammer ik heb ze ooit uitgeleend aan iemand die niet meer in beeld is.
Anders had ik ze opgestuurd. Maar ja daar heb je ook niets aan.
-Strandstoel in mijn keuken + -Onbewoonbaar verklaard van Yoke Boon, Stukjes van gelezen en de voorpublikatie. Boeiend, Duidelijk en beeldend. Wel heftig, maar voor mij herkenbaar.

Een boek blijft een persoonlijke keus en situaties en omstandigheden van MEers zijn divers.
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Hoi :) ,

Ik vond meer dan moe van Monique Schonkert prettig lezen en herkenbaar. Ik heb zelf voor de stukken tekst die voor mij heel herkenbaar waren een potloodstreep gezet. Ik vind het nogal moeilijk om te vertellen en goed uit te leggen hoe ik me kan voelen en op die manier krijgen degenen die het lezen daar een goed beeld van. Mijn moeder heeft het gelezen en vond het erg heftig, maar begrijpt nu beter hoe ik me voel, dat merk ik heel erg. Ze heeft mijn vader en zusje ook aangeraden het te lezen. Mijn vriend is er nu in bezig.

groetjes, Visje
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Nieuw boek uit: Morgen is er weer een dag,
het realistische en verbazingwekkende verhaal over het leven met de aandoening ME/CVS. De auteur vertelt grappig over haar gevecht voor erkenning en hoe zij met humor weet te leven. Het boek maakt de ziekte ME begrijpelijk...

je kan de spits afbijten door dit boek te lezen :)
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Bericht door pip »

Ik heb het al besteld, ben erg benieuwd! :-)
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Floor van Oormondt (Morgen is er weer een dag) is echt fantastisch :) Ze schrijft ook al voor de Lees ME, en is erg getalenteerd. Ik wacht met spanning op haar boek. Volgens Bol komt hij morgen of maandag binnen.

Zelf vind ik qua literatuur en herkenning het boek van Wies Enthoven (Bange Helden) het beste. Fantastisch boek! Heden Ik is ook erg goed, het dagelijks leven wordt ontzettend goed en met veel fantastisch verzonnen bijwoorden verteld - alleen het einde is een beetje... apart. En “jammer” (niet voor hun natuurlijk) dat ze via het alternatieve circuit genezen zijn.

Els Basten (Het Verborgen Geluk), Yoke Boon (De Strandstoel en Onbewoonbaar Verklaard) en Luc Saffloer (titels even vergeten) vind ik zelf geen aanraders. Yoke Boon vond ik saai, Luc Saffloer was meer een memoire, het gaat bijna niet over ME. Deric Longden (Tot Het Bittere Einde) vond ik erg indrukwekkend, maar ik betwijfel of het echt over ME gaat. Als het toch ME is, dan is het echt in het zwaarste stadium.

Mijn tips:
Wies Enthoven – Bange Helden
Floor van Oormondt – Morgen is er weer een dag
Christine van Reeuwijk – Wie Weet Morgen
Renate Dorrestein – Heden Ik

(en misschien is mijn boek met columns, zie link hieronder, ook een idee :oops:)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Goede boeken?

Bericht door blossom »

samengevoegd.

Welke boeken raden jullie aan om te lezen?
Heeft één van jullie bijvoorbeeld het boek "nooit meer moe" gelezen, en wat vond je er van?

:)
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Goede boeken?

Bericht door stargazertje »

Bange helden, Kafka in MEdisch land, boek anne MacIntyre.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Goede boeken?

Bericht door blossom »

Ok, ik heb bange helden al gelezen maar vond het niet zo'n goed boek, en het boek van renate dorresteijn heb ik ook gelezen die vond ik persoonlijk beter.
de andere twee ken ik niet idd bedankt!
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Goede boeken?

Bericht door dino »

Ik vond het boek van Mirande de Rijke (tweede die stargazertje noemt, kan even niet meer op de volledige titel komen), wel heel herkenbaar! Maar soms wat te extreem en te veel benadrukt van "ik ben ziek", weet niet, vond het een wat zware lading hebben. Voor mijzelf prima te lezen, voor omstanders weet ik nog niet.

Opmaak was ook slordig. Wel fijn dat de letters groter dan normaal gedrukt waren, maar ik stoorde me aan de opmaak en kromme zinnen, dus dat hielp nog niet veel :lol:.
Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Goede boeken?

Bericht door blossom »

Waarschijnlijk is dit ook per persoon verschillend welk boek voor hen de juiste is.

Wie van jullie heeft bijvoorbeeld het boek gelezen van michael maes gelezen: Nooit meer moe?
zie dit topic
Gebruikersavatar
nasa
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:59

Bericht door nasa »

Er is een nieuw boek: Wolfstijd. Van een Belgische studente geneeskunde die zelf ME/cvs krijgt. Zij en haar vader komen afwisselend aan het woord in het boek.
Ik las er een advertentie van in een tijdschrift voor welzijn (Weliswaar).
Was benieuwd, maar ik heb echt geen geld over om dat boek te gaan kopen. En ik hou me normaal niet bezig met boeken over ME ook nog eens :oops:
reacties wolfstijd: klik hier
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Zie inderdaad de reacties... Ik heb me eraan gewaagd, maar dat boek gaat bij het oud papier. Het was best wel gefocust op de psyche, en eigenlijk vooral ook op darmproblemen ipv ME, dat er voor mij geen erkenning, maar eerder ergernis was. Bij de stukjes van haar vader merkte ik dat ik hem zat uit te schelden - zijn uitspraken zouden regelrecht in het topic "vervelende opmerkingen van mensen zijn.." kunnen :P Later werd het wel beter, maar ik zou het boek in ieder geval aan niemand aanraden.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Plaats reactie