Gebruik kokosolie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
jeus
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:02

Bericht door jeus »

Kersvers lid van deze site (Zie: wie ben ik), geeneens zelf ME/CVS patient en dan ga ik toch de brutaliteit vertonen mij te mengen in een diskussie naar aanleiding van de uitzending van Een-Vandaag over het Chronisch Vermoeidheid Syndroom en nieuwe aanwijzingen dat het XMRV-virus daar een rol in zou spelen.

Na mijn aanmelding vanavond heb ik nogmaals de tijd genomen om enige fora na te lopen, om te ontdekken of er in de kring van deelnemers wellicht toch al geexperimenteerd wordt met inzichten zoals ik die hieronder ga presenteren. Een knuppel in een hoenderhok wellicht, maar ik mag hopen dat degenen die mijn artikel - want dat gaat het wel worden -lezen, beseffen dat mijn belang hierin geen ander is dan het verspreiden van informatie waarmee eenieder die daarmee zijn voordeel wil doen vrijelijk kan experimenteren. Ervaring daarmee kan ieder zelf opdoen.

In het item van Een-Vandaag werd aan de orde gesteld dat er toch sterke aanwijzingen zijn dat XMRV een belangrijke rol speelt bij ME/VCS. Dit virus behoort, zo werd aangegeven tot de retro-virussen, is dus verwant aan het HIV dat bij AIDS zo'n grote rol speelt. Met nadruk schrijf ik "een grote rol speelt" en niet veroorzaakt. HIV veroorzaakt geen AIDS. Er zijn inmiddels talloze gevallen van AIDS waarbij geen HIV besmetting valt te constateren en er zijn HIV besmette personen die zelfs na jaren geen AIDS ontwikkelen. Dat neemt overigens niet weg dat deze besmetting, net als alle andere opportunistische besmettingen (zoals die meen ik genoemd worden) aangepakt moeten worden. Bij ME/CVS geldt mogelijk iets vergelijkbaars: Of het XMRV als (mede-)veroorzaker van ME/CVS beschouwt moet worden danwel als een begeleidend kenmerk, een soort bijverschijnsel of een besmetting door een slecht functionerende afweer is van secondair belang.

De Nijmeegse arts Van der Meer toont grote reserves, terwijl De Meirleir al geruime tijd behandelt met anti-virale middelen. Met een zekere succes, meen ik te begrijpen, daar hebben diverse forumleden vast de nodige ervaring mee. Over bijwerkingen wordt echter niet gerept. Alhoewel beide artsen, elk op verdedigbare gronden, een ander standpunt innemen, zijn beide typische representanten van de allopathische geneeskunde: ziektes worden bij deze - in mijn ogen pseudo-wetenschappelijke, want zwaar op kwasi-Darwinisme leunende - zienswijzen opgevat als veroorzaakt door (in dit geval) enge beestjes (virussen, bacterien en andere kwaadaardige organismen) die het gemunt hebben op gezonde mensen.

Gezonde mensen worden niet ziek!

Al meer dan een eeuw wordt de mensheid in toenemende mate geplaagd door ziekteverschijnselen waarvan inmiddels meer dan afdoende is komen vast te staan dat ze opgevat moeten worden als cultuurverschijnselen welke veroorzaakt worden door ronduit belabberde voeding als gevolg van chemisch geknutsel van de voedingsmiddelen-industrie. Kanker, hart-en vaatziekten, hypoglycemie en ouderdomsdiabetes, diverse reumatische aandoeningen, overgewicht en nog wat van die akelige aantastingen van de gezondheid zijn stuk voor stuk terug te voeren op halfbakken kennis omtrent de samenhang tussen voeding en gezondheid en ziekten. Genoeg gekankerd. De toon is wel gezet lijkt mij.

Wat heeft dat alles nu met ME/CVS te maken, vraagt U zich terecht af.

Mogelijk meer dan u voor mogelijk houdt.

Als XMRV verwant is aan HIV dan heeft het daarmee wellicht - ik ben voorzichtig - een typische eigenschap gemeen, namelijk dat het omhuld wordt door een vetlaagje, een vethuidje zo u wil. Er zijn vele micro-organismen (virussen en bacterien) die van zo'n vetmanteltje voorzien zijn. Dit vethuidje is buitengewoon soepel, om het mogelijk te maken door te dringen tot de meest gunstige omgeving om naar hartelust voort te planten. Net als wij als het ware. Het "gaat heen en vermenigvuldigt U" geldt blijkbaar op elk nivo. Met enige vorm van kwaadaardigheid heeft dit vooralsnog bitter weinig uit te staan. Sterker zelfs, dit vetmanteltje is door zijn aard buitengewoon kwetsbaar en overleeft de confrontatie met sommige stoffen, die door de mens als voedingstof gebruikt kunnen worden, volstrekt niet. Op grond daarvan gaat daar een krachtige anti-biotische werking van uit.

Nee, ik heb het niet over knoflook, alhoewel die ook een krachtige breedspectrum werking weet te ontwikkelen, rauw geperst na een tiental minuten. Ik doel hier op laurinezuur, een vetzuur dat voorkomt in lauriervet, uit de vrucht van de laurier (de echte - Laurus nobilis - niet de laurierkers), waaraan het zijn naam te danken heeft. Wellicht nog wel gebruikt in de farmacie. Het vormt echter ook het voornaamste bestanddeel van kokosolie (zo U wil: kokosvet, want in ons kouwe kikkerland is het alleen tijdens hittegolven vloeibaar). Omdat het hier een voedingsmiddel betreft dat bij sommige volkeren al duizenden jaren een hoofdbestanddeel vormt van de dagelijkse kost en soms wel tot 60% voorziet in de calorie/energie-behoefte, is het mogelijk er zoveel van binnen te krijgen dat naast de waarde als voedingsmiddel, ook de anti-virale en anti-bacteriele werking zich ruimschoots kan ontplooien.

Nu zou ik bovenstaande informatie niet zo breeduit etaleren op dit ME/CVS-forum als ik als niet over sterke aanwijzingen zou beschikken dat deze kennis voor betrokkenen relevant zou zijn.

Een groot deel van deze gegevens is afkomstig uit het boek 'The coconut oil miracle' een herziene versie van 'The healing miracle of coconut oil' van Bruce Fife, een voedingsdeskundige en natuurarts, welke zelf aanvankelijk zeer sceptisch was, maar een schat aan gegevens en ervaringen verzamelt heeft.

De specifieke kennis omtrent XMRV in verband met ME/CVS ontbreekt nog in dit boek (2004), maar positieve ervaringen met Chronische Vermoeidheid worden wel degelijk al aangevoerd.

Laat ik, om mijn bijdrage van vandaag tot een zekere afronding te brengen, enige gegevens op een rij zetten die hier van belang zijn.

Met chronische vermoeidheid worden, ook op deze site, een aantal mogelijke besmettingen in verband gebracht (afgezien van XMRV) waartegen kokosolie werkzaam is. Een kleine bloemlezing van bacterien en virussen die het loodje leggen, omdat ze voorzien zijn van een vetmantel die desintegreert door kokosolie:

Virussen:
HIV, Mazelen, Herpes simplex, Herpes viridea, Sarcoma, Hepatitis C, Leukemia, Influenza, Epstein-Barr, Cytomegalovirus, Human lymphotropic (type 1) e.a.

Bacterien:
Listeria monocytoges, Heliobacter pylori, Hemophilus influenza, Chlamidia pneumoniae, Staphylococcus aureus, div. Streptococci (A,b,F en G), div Gram-positieve en gram-negatieve organismen.

Bovendien div. schimmels/fungi: Candida, zwemmersexceem

Voor degenen die in het bovenstaande aanleiding zien tot een experiment dat weinig meer kost dan een relatief kleine verandering in voedingsgewoonte de volgende aanwijzingen:

Op naar de plaatselijke Toko, neem gewoon de eerste de beste kokosolie (virgin kwaliteit is nergens goed voor). Gebruik deze rijkelijk bij het koken/bakken/smoren. Gebruik daarnaast gerust echte boter om te smeren, beslist geen margarines of ander modieus vetknutselwerk. Gebruik voor salade als dressing olijfolie. Laat andere, ook plantaardige olieen weg of wees er spaarzaam mee. Haal visolie vooral uit verse vis. Mogelijk is aanvullend gebruik van lijnzaadolie met kwark vermengd ook (Dr.Budwig) gunstig bij ME/CVS.
Eet desnoods tot enige eetlepels kokosolie per dag, gewoon als medicijn.
Verwacht geen resultaat binnen enkele dagen of zelfs weken, alhoewel sommige positieve uitwerkingen zich snel kunnen aandienen. (Een uitgebreide massage met kokosolie verloste mij binnen enkele dagen van zwemmersexceem.)

Voor de sceptici en twijfelaars: vraag, bekritiseer met argumenten, ga zelf op onderzoek en informatie uit op het net. Verwacht van mij geen prompte reacties; al naar gelang de aard en het belang doe ik mijn best, en vul ik t.z.t. het bovenstaande aan als daar vraag naar is en ik antwoorden weet.

Veel succes ermede
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

@Jeus; Volgens mij heb je bovenstaande reactie op de verkeerde plek geplaatst,
en zou hij beter passen op het forum biomedische behandelingen. DML schrijft trouwens kokosnootolie voor in de vorm van tabletten. Het lijkt mij verstandiger je eerst te laten testen op het virus vooraleer een (alternatieve) behandeling ertegen te beginnen. Zou je namelijk door een voorafgaande behandeling allicht minder virus in het bloed (xmrv schijnt zich vooral in het lymfesysteem op te houden) hebben, zou je wellicht vals-negatief testen. Dit zou het onderzoek kunnen schaden en de positie van me-patienten zou weer verzwakken.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Hmm.. ik bak alleen maar in en met kokosolie, geen vooruitgang hoor!
(rijkelijk, virgin, geurloos en met kokossmaak, alles, moet toch ergens mijn calorietjes vandaan halen)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo jeus,

Mag ik je een vraag stellen? Als je geen ME/CVS hebt, welke ziekte(n) heb je dan wel? Je heb te maken met vermoeidheid? Bij tijd en wijle gebrek aan energie?
jeus schreef:ME/CVS heb ik niet, alhoewel ik van tijd tot tijd over weinig energie beschik.
Weet je, dat Chronische Vermoeidheid (CV) géén ME/CVS is? Chronische Vermoeidheid komt voor bij overspannenheid, burn-out. ME/CVS is een ernstige lichamelijke ziekte!

Volg je zelf een behandeling met kokosolie onder begeleiding van een erkende complementaire arts/natuurarts? Of heb je dit op eigen houtje gedaan en spreek je uit persoonlijke ervaringen?
jeus schreef: 1. Wat heeft dat alles nu met ME/CVS te maken, vraagt U zich terecht af.
2. Nu zou ik bovenstaande informatie niet zo breeduit etaleren op dit ME/CVS-forum als ik als niet over sterke aanwijzingen zou beschikken dat deze kennis voor betrokkenen relevant zou zijn.
3. Een groot deel van deze gegevens is afkomstig uit het boek 'The coconut oil miracle' een herziene versie van 'The healing miracle of coconut oil' van Bruce Fife, een voedingsdeskundige en natuurarts, welke zelf aanvankelijk zeer sceptisch was, maar een schat aan gegevens en ervaringen verzamelt heeft.
4. De specifieke kennis omtrent XMRV in verband met ME/CVS ontbreekt nog in dit boek (2004), maar positieve ervaringen met Chronische Vermoeidheid worden wel degelijk al aangevoerd.
5. Met chronische vermoeidheid worden, ook op deze site, een aantal mogelijke besmettingen in verband gebracht (afgezien van XMRV) waartegen kokosolie werkzaam is.
Waar zijn jouw stellingen en sterke aanwijzingen, behalve uit een boek, wetenschappelijk op gebaseerd? En een mening etaleren over ME/CVS en XMRV en gebruik van kokosolie vind ik erg voorbarig. Er moet nog veel vervolg onderzoek gedaan worden door wetenschappers/internisten naar XMRV.

Het is namelijk niets nieuws wat je vertelt, zie een willekeurig site uit natuurdiëtisten-land: http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 534&page=9
jeus schreef:Voor degenen die in het bovenstaande aanleiding zien tot een experiment dat weinig meer kost dan een relatief kleine verandering in voedingsgewoonte de volgende aanwijzingen
Ik vind het onverstandig dat je ME/CVS-lotgenoten adviseert om zelf te gaan experimenteren met het gebruik van kokosolie.

Mensen hier zijn ernstig ziek, ME/CVS, gebruiken (veel) medicaties en moeten alles eerst met hun behandelend ME/CVS-arts/internist en ME/CVS-diëtist(e) bespreken, alvorens iets "nieuws" te willen toevoegen. Dat "nieuwe" idee is misschien helemaal niet verstandig.

Ik ben ietwat sceptisch over jouw verhaal. Dit, omdat hier op het forum vaker therapeuten met "halleluja-therapieën die ME/CVS zouden genezen", zijn geweest.

Ik hoop niet dat dit uiteindelijk ook jouw bedoeling is van de ervaringen die je zelf met kokosolie hebt gehad, om ME/CVS-lotgenoten te gaan vertellen dat de ziekte met het gebruik van kokosolie te genezen is.
Dit geldt ook voor het genezen van, volgens jouw stellingen, van:
jeus schreef:Een kleine bloemlezing van bacterien en virussen die het loodje leggen, omdat ze voorzien zijn van een vetmantel die desintegreert door kokosolie:

Virussen:
HIV, Mazelen, Herpes simplex, Herpes viridea, Sarcoma, Hepatitis C, Leukemia, Influenza, Epstein-Barr, Cytomegalovirus, Human lymphotropic (type 1) e.a.

Bacterien:
Listeria monocytoges, Heliobacter pylori, Hemophilus influenza, Chlamidia pneumoniae, Staphylococcus aureus, div. Streptococci (A,b,F en G), div Gram-positieve en gram-negatieve organismen.

Bovendien div. schimmels/fungi: Candida, zwemmersexceem
Als kokosolie z'on wondermiddel zou zijn, zou DML en mijn ME/CVS-vriendelijke internist ME/CVS-patiënten vol gieten met kokosolie, maar dit gebeurt niet in de praktijk.

Kokosolie kan misschien een kleine ondersteuning zijn bij een te volgen diëet onder begeleiding van een ME/CVS-arts/internist in samenwerking met een ME/CVS-diëtist(e) (waar er maar een paar van zijn in Nederland), niet meer en niets minder.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
annek
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 290
Lid geworden op: 28 okt 2008, 20:37

Bericht door annek »

@louisa, weer goed wat werk verricht!

@jeus, ik ben gebruiker van kokosolie (omega&more) het is gezonde keus, maar toen...
Kun je niet voor allerlei wetenswaardigheden en tips een eigen log op deze site aanmaken, alles op één plek makkelijker te traceren. Verder.... ik onderschrijf de reactie van Louisa
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo jeus,
jeus schreef:Een groot deel van deze gegevens is afkomstig uit het boek 'The coconut oil miracle' een herziene versie van 'The healing miracle of coconut oil' van Bruce Fife, een voedingsdeskundige en natuurarts, welke zelf aanvankelijk zeer sceptisch was, maar een schat aan gegevens en ervaringen verzamelt heeft.

De specifieke kennis omtrent XMRV in verband met ME/CVS ontbreekt nog in dit boek (2004), maar positieve ervaringen met Chronische Vermoeidheid worden wel degelijk al aangevoerd.
Afbeelding Ik heb wat rond gelezen over Bruce Fife. En ik ben bang dat het "helende wonder kokosnoot olie" toch weer één van de vele onzin verhalen is, waar ME/CVS-patiënten niet op zitten te wachten.

Waar het "helende wonder", volgens het boek en andere "halleluja-verhalen op internet en op meerdere fora", (erg) goede verbetering heeft gegeven, is onder andere bij CV (Chronische Vermoeidheid).
En daar zit nu precies mijn scepsis: ME/CVS is een ernstige ziekte en iets totaal anders dan CV!

Er wordt ook gesproken, op internet, over "halleluja-verhalen van wonderbaarlijke genezing bij Lyme". Daar geloof ik dus evenmin in.

Jeus, ik hoop, dat je echt met betere argumenten en sterkere aanwijzingen en wetenschappelijk onderbouwde bewijzen, gaat komen.

Als het ten goede kan komen van ME/CVS, prima, maar als dat niet mogelijk is, lijkt mij dit ME.cvs-forum niet de juiste plaats om als etalage te gebruiken voor het verkopen van onzin. Daar is geen enkele ME/CVS-lotgenoot bij gebaat.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo jeus,

Bruce Fife N.D., ontdekker van het Coconut Oil Miracle, werkt samen met het Coconut Research Center: http://www.coconutresearchcenter.org/aboutus.htm

Dr. Bruce Fife: http://translate.google.nl/translate?hl ... %26hl%3Dnl
Over Bruce Fife, n.d.

De Coconut Research Center is een not-for-profit organisatie, geëxploiteerd door een bij alle vrijwillige medewerkers onder leiding van Bruce Fife, ND Dr Fife is de auteur van 18 boeken waaronder The Coconut Oil Miracle (voorheen getiteld The Genezingen van kokosolie) , Coconut Lover's Cookbook en eten dik, dun blik, de Detox Boek, verzadigd vet mei Save Your Life, en gezondheidsrisico's van elektromagnetische straling.

Hij is de directeur van de Southern Colorado hoofdstuk van de "Weston A. Price Stichting en dient als de redacteur van de Nieuwsbrief gezonde manieren.

Books by Bruce Fife, ND: Boeken door Bruce Fife, ND:
* Coconut Cures * Coconut Cures
* Cooking with Coconut Flour * Koken met Coconut Meel
* Coconut Lover's Cookbook * Coconut Lover's Cookbook
* Eat Fat Look Thin * Eet vet Look Thin
* Healing Miracles of Coconut Oil * Genezingen van kokosolie
* Saturated Fat May Save Your Life * Verzadigd vet kan je leven redden
* The Detox Book * De Detox Boek
* Health Hazards of Electromagnetic Radiation * Gevaren voor de gezondheid van elektromagnetische straling
* The Palm Oil Miracle * De Palm Oil Miracle
Deze expert heeft geen enkele binding en ervaringen met de ernstige ziekte ME/CVS en de behandeling daarvan. Hij is geen ME/CVS-arts/internist.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Bericht door cansada »

Mijn complimenten, Louisa!
Op zo'n verhaal zat ik nou te wachten. Eerllijk gezegd had ik graag zelf een dergelijk verhaal willen typen, maar ik ben helaas niet zo helder van geest. Alsof door 't gebruik van cocosolie die nare XMRV uit te roeien is. Als 't zo'n wondermiddel is, waarom ligt 't dan niet in de schappen van AH?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Kokosolie is gewoon een onderdeel van de puzzel net zoals de mineralen, de vitaminen, de probiotica, ... Als we ze allemaal combineren, komen we weer bij het voedsel waar de mens oorspronkelijk voor gemaakt was.

Het zal ons niet genezen, wel de slaagkansen verhogen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Marlène,,

Helemaal mee eens!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi marlène en karolien,

:wink: Ik ben het helemaal eens met jullie stelling.
Ik schreef eerder:
louisa schreef:Kokosolie kan misschien een kleine ondersteuning zijn bij een te volgen diëet onder begeleiding van een ME/CVS-arts/internist in samenwerking met een ME/CVS-diëtist(e) (waar er maar een paar van zijn in Nederland).
In het totaal plaatje, als klein schakeltje in de behandeling/verlichting van ME/CVS, is dat prima.

En de informatie over kokosolie is niets nieuws. DML werkt er ook mee, heb ik begrepen en diëtisten, die verstand hebben van ME/CVS, werken er ook mee. Het hangt helemaal van de specifieke darmproblemen af die ME/CVS-patiënten hebben en daar is professionele begeleiding bij nodig.

Echter, jeus, probeert iets anders te etaleren, gezien zijn ervaringen (heeft overigens geen ME/CVS: is enkel bij tijd en wijle een beetje moe) en hetgeen waar hij naar verwijst aangaande Bruce Fife.
jeus, gaf aan dat hij met zijn vergaarde informatie waarschijnlijk "de knuppel in het hoenderhok zou gooien". Wel, dat klopt inderdaad.

En jeus, denkt verstand te hebben van ME/CVS, dat heeft hij dus niet. En hij geeft, als leek, een stelling/mening af over XMRV alsof dat de waarheid is.
En alle virussen, en XMRV, wegjagen met kokosolie? Dat zou prachtig zijn, daarom heb ik ze ook nog steeds, na een jaartje of 10 :lol: .
Hij is geen arts/therapeut, een ME/CVS-ervaringsdeskundige, maar volgens eigen zeggen: "een "hobby-dokter" voor vrienden, kennissen en onbekenden en strooit graag zijn wetenswaardigheden kwistig en gul in het rond", zoals hier op het forum.

Als hij iets zinnigs kan toevoegen aan het forum voor ME/CVS-lotgenoten, is dat prima. Maar, ik heb zo mijn twijfels.

:wink: En tot nu toe, heeft jeus, niet terug bericht met interessante informatie als ondersteuning van de sterke aanwijzingen, onderbouwd met wetenschappelijke bewijzen, die zijn stellingen en ervaringen staven.
Maar, wie weet, misschien komt dat nog?........

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeus
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:02

Bericht door jeus »

Waarde Louisa,

heb ik een 'interim' reactie klaar, geef OK, ben ik blijkbaar op mysterieuze wijze toch uitgelogd. Al die tijd voor nop zitten werken.

Even geduld dus.

Eerst maar eens smakelijk eten
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo jeus,
jeus schreef:Waarde Louisa,
:wink: :lol: dat klinkt wel erg deftig......

Jammer, dat je je tekst bent kwijt geraakt. Het is een idee om een lange tekst in een Word document te typen en als het klaar is dan te kopiëren in een nieuw bericht op het forum.

Ik ben benieuwd naar je informatie.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik ben ook benieuwd wat je moet doen als je allergisch bent voor kokos en kokosafgeleiden. :-k
Gebruikersavatar
jeus
Beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:02

Bericht door jeus »

"Waarde Louisa"

dat bekt toch lekker? "Hallo Louisa" allitereert ook wel enigszins. En Hallo ook aan de anderen

Een poging - in wordpad - om mijn intermezzo deels te reconstrueren en met knip -en plakwerk over te hevelen en daarna hopenlijk vannacht nog aan enige inhoudelijke reactie toe te komen.

Mijn oprechte dank voor jullie reacties. Deze gaven aanleiding tot enige bezinning, waarvoor wat tijd nodig is. Net zoals jij, Louisa, Bruce Fife nader onder de loep hebt genomen op het net - gelijk heb je , prima - meende ik er goed aan te doen eerst maar eens wat huiswerk aan mezelf op te leggen. Primair reageren doe ik hoe dan ook zelden, tenzij het bij wijze van spreken nergens over gaat. Zoals ik mijzelf serieus neem, neem ik ook jullie commentaar of vragen ernstig. Vandaar dat antwoord uitbleef.

Was ik zo dapper de stap te nemen me met knuppel en al in jullie hoenderhok te begeven, roekeloos, naief of impulsief, was dat zeker niet. Jullie reacties zijn stuk voor stuk kwa toon, inhoud en invalshoek wat verwacht kon en mocht worden en een antwoord waard. Doch eerst over mijn huiswerk.

Wat ik gedaan heb vanaf gisteravond is het volgende"

1 Het gehele interview van FT met DML lezen
2 De nederlandse samenvatting van zijn boek tot me nemen
3 Het forum wat betreft alternatieve en biomedische aspecten doornemen, met name ook klachten, symptomen en benaderingen daarvan voor zover ik daarin aanknopingspunten zag.

Toen was het vijf uur 's nachts, zag ik wazig en troebel van traanvocht en troep. Mijn 'welverdiende' nachtrust bestond uit een vrijwel slapeloze nacht en het ondergaan van de kortste verkoudheid ooit. Mijn neus zat grotendeels dicht en toen ik tegen de middag opstond had mijn pijnlijke keel via mijn luchtpijp mijn longen van een laag schuurpapier voorzien. Hoe het met me gaat inmiddels, vragen jullie je af? Prima dank je. Welbeschouwd vat ik zoiets op als vooruitgang.

Na mijn fruitontbijt met krant, waarna lijnzaadolie met kwarkprutje:

4 Een handvol boeken omtrent het thema vet etc. nog eens doorgekamd.
5 Nog wat niet geheel parate kennis uit mijn encyclopedie geist.
6 De al vanaf het begin door mijn kop spokende antwoorden ondertussen laten rijpen.

Zo, kijken of dit wil plakken in het raam. Een kleine pauze en dan verder hoop ik.
Gesloten