angst

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Idd er staan zo altijd massa's mogelijke bijwerkingen. Ze weten nl gwn niet precies hoe deze medicijnen werken. Dit zijn de pharmaceutische bedrijven die zich indekken tegen mogelijke klachten van gebruikers. Dit wordt zelfs ook bij andere gwne toestellen toegepast..
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
lano
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 feb 2010, 14:39

Bericht door lano »

Ik las op de vorige pagina over het omlaag brengen van de basisspanning, hoe doen jullie dat? Ik heb zelf een hele tijd ontspanningsoefeningen gedaan op aanraden van mijn psycholoog en later ook tai chi maar ik merkte van allebij helaas helemaal niets. Hebben jullie nog tips?
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Vertrouwen in jezelf en niet afhankelijk zijn van je lichamelijke sensaties.

Deze ziekte gaat met ons lichaam lopen en op den duur ook met ons verstand. Na een tijdje ben je jezelf en het overzicht kwijt.

Wat mij helpt is afzondering, weg van iedereen die me verkeerde signalen kan geven, in gezelschap van de telefoon. Just in case ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik doe idd ook ontspanningsoefeningen om mijn basisspanning omlaag te krijgen, danwel houden. Ik doe het liefst 2x per dag een paar minuten yoga, uitsluitend zittende oefeningen. Het is niet veel, dat realiseer ik me. Maar ja... meer zit er zowat niet in. Soms helpt ook om naar buiten te gaan, frisse lucht op te snuiven, er gewoon ff tussenuit zijn. Hiervoor geldt echter hetzelfde: is niet altijd haalbaar. Bovendien vraag ik me af of het direct effect op je gevoel zal hebben... misschien is het iets dat op een langere termijn effect heeft?

Daarnaast vraag ik me of af of angst/onrust/paniek ook niet het gevolg van vuil in ons lijf kan zijn. Soms word ik door een gevoel van narigheid overvallen, dan voel ik me heel onprettig, unheimlich zowat. Terwijl ik op dat moment niet specifiek iets kan duiden wat een mogelijke aanleiding is.

Vergeet ook niet (Marlene zegt het al): wie zou er niet onrustig, benauwd worden van zo'n treurige aandoening als M.E.?!

Sterkte, Lano!

PS - Als je interesse in yoga hebt, dan raad ik je het boek 'Beat Fatigue with Yoga' van Fiona Agombar aan. En nee, je kan M.E. er niet mee verslaan, maar ik vind dat er wel heel nuttige dingen instaan. Ook weer iemand die na jaren en jaren ziek geweest te zijn nu een weer zowat normaal leven heeft. Het kan dus!
Gast

Bericht door Gast »

ik kreeg snachts paniekaanvallen, doordat ik al zo lang zo slecht slaap..
heb nu amitr. 25 mg en neem deze savonds na eten in.. en rond een uur of tien savonds word ik toch moe, waardoor ik makkelijker in slaap val
heb geen last van bijwerkingen, dus dat scheelt
weet ook dat het na een poos niet meer helpt, dan is het uitgewerkt, dan kan ik verhogen
huiarts heeft mij gezegd dat dit middel niet verslavend is
heb ook lormetezapam max 2 keer per week, hierdoor ook niet verslavend
mijn slaapproblemen zorgen ervoor dat ik in een neerwaartse spiraal terecht kom, met alle gevolgen van dien..
dus ik ben blij met mijn medicatie
ik wens niemand die akelige angst en onrustgevoelens toe....
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Helaas voor een deel herkenbaar ja. Ik keek net op de site van Fiona Agombar. Die is dus hersteld van yoga / levensstijl e.d. aanpassen en niet van pillen he. Mzzzz. Ik weet nog altijd niet wat ik van deze ziekte moet denken. Eerst de testuitslagen bij DML maar eens afwachten (en tussendoor mijn yoga- en meditatieoefeningen doen ;-)).
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

stier schreef:Helaas voor een deel herkenbaar ja. Ik keek net op de site van Fiona Agombar. Die is dus hersteld van yoga / levensstijl e.d. aanpassen en niet van pillen he. Mzzzz. Ik weet nog altijd niet wat ik van deze ziekte moet denken. Eerst de testuitslagen bij DML maar eens afwachten (en tussendoor mijn yoga- en meditatieoefeningen doen ;-)).
Er bestaan nu eenmaal mensen die 'zomaar' weer beter worden of behoorlijk herstellen tot een bijna normaal nivo. Ik kan me voorstellen dat je dan niet exact weet waardoor en wij mensen zijn nu eenmaal van zingeving en dingen uit te leggen... de 'waarom'-vraag te beantwoorden. Dit zal haar niet-medisch verantwoorde uitleg zijn?

@ Brandy - Jep, na een paar slechte nachten kan je mij mentaal gezien ook bij elkaar vegen. Om nog maar te zwijgen hoe mijn lijf er dan aan toe is. 's Nachts lijken dingen erger, is mijn idee. Met de nadruk op 'lijken', want vaak zijn gedachtes dan niet reeel. Fijn dat je er nu wat op gevonden hebt!
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

Je concentreren op het punt tussen de wenkbrauwen (meditatievorm) kan helpen,
omdat je je aandacht zo meer verplaatst van het zonnevlechtcentrum (ter hoogte van de maag),
waar emoties zich vormen, naar de plaats in het hoofd waar het denken zich bevindt.
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Angsten

Bericht door danielle »

samengevoegd.
lees ook (natuurlijke) medicijnen tegen angsten/emoties
admin


Hebben jullie ook meer last van angst gevoelens?
En ook al denk je "logisch" na,dan nog blijf je erin hangen?
Ik kan echt helemaal in paniek raken van binnen :oops:
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Bericht door danielle »

Sorry dat ik nog n topic had gemaakt :oops:

Ik heb niet zozeer de angst voor mezelf.
Mij gaat het meer om de mensen om me heen...
Mijn kids,man,ouders.
Vooral over de kids heb ik veel angst,moet ook erg opletten dat ik er niet teveel boven op zit en ze constant opbel enzo.
Is voor hun ook niet goed en wil ze niet opzadelen met mijn probleem,maar is wel vermoeiend.
Mijn man was ooit eens weg met de oudste toen ik sirines hoorde...
Heb ik mijn man eerst gebeld (12 x :oops: ) maar pakte niet op.
Toen ben ik er naar toe gereden,kwam daar huilend aan.
Had toen ook echt zoiets dit is niet meer gezond. :cry:
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

Hoi Danielle,

Ik herken het wat je schrijft, ben ook meer overbezorgd geworden over mijn vriend, familie en mijn katten. Had het altijd al wel een beetje, maar is wel verergerd. Ik doe mijn best dat wat meer los te laten, dat gaat steeds beter. Ik denk dat het gedeeltelijk met controle en het meer realiseren van de kwetsbaarheid van het leven door ME en andere dingen die we meemaken. Ik heb veel meer tijd om na te denken en stil te staan bij dingen.

sterkte en ik hoop dat je angst snel minder gaat worden.

lieve groetjes, Visje
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Danielle & @Visje,

Helaas 100% herkenbaar, ik denk zelf dat het door ME komt.

Mijn relativeringsvermogen lijkt een stuk minder te zijn geworden sinds ik ME heb.

Bij mij lijkt hoe slechter ik lichamelijk en geestelijk ben des te gevoeliger ik ben voor angst en paniekaanvallen en desorientatie.

Omdat ik lichamelijk zo zwak ben dankzij ME blijf ik soms hangen in angstdromen en heb ik moeite om (nare) gebeurtenissen te verwerken...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Zeeeer herkenbaar!
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Bericht door danielle »

Bedankt voor jullie reactie :wink:
Ben "blij" te lezen dat het erbij hoort.
Ik heb al vanaf kind dwanggedachtten komt voort uit angst en controle willen houden.
Heb daar nooit echt problemen mee gehad,tot ik me ik me lichamelijk dus heel anders ging voelen en allerlei klachten kreeg.
Daarmee naar de harts en die stuurde me naar n ademhalingstherapeut.
Dat hielp niet echt,al was ik wel heel blij dat eindelijk na veel harts bezoeken,iemand me serieus nam.
Al noemde zij de oorzaak van mijn probleem het chronisch stress-syndroom.
Had ik in het begin vrede mee,eindelijk een naam!!!
maar na n tijd had ik het idee,dat het dat toch niet was,ook al kan je van stress veel klachten krijgen.
Toen naar n psycholoog met verwijsbrief van de harts waarin stond angststoornis...
En dan kijken ze niet verder en blijven ze daar over door gaan.
Hoe ik ook probeerde uit te leggen dat mijn angst juist erger werd door mijn lichamelijke klachten..
Gebruikersavatar
visje
Gevorderd lid
Berichten: 897
Lid geworden op: 16 jan 2010, 20:58

Bericht door visje »

@ Danielle en vgzm, bij mij wordt het ook erger als de lichamelijke klachten erger zijn en niet andersom, zoals huisartsen en psychologen al snel denken. Wij weten wel beter, maar maak ze dat maar eens wijs. Daarom heb ik het er ook niet echt met de huisarts over, maar wel met de natuurgeneeskundigen waar ik regelmatig kom. Zij zeggen ook dat het met mijn fysieke toestand te maken heeft.
Plaats reactie