angst

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Asje,

Denk jij dat die constante angst en chronische pijn van invloed kunnen zijn op het (dis)functioneren van het hart, ik maak mij daar namelijk weleens zorgen over?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat denk ik niet direkt.
Life smells...
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

marieke_73 schreef:hallo allemaa, ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en ik blijf erbij dat ik die ontwikkeld heb door de ME. Zou bv graag een pup willen maar als ik eraan denk raak ik totaal in paniek voor de zorg voor zo'n beestje en of ik dat lichamelijk wel aankan. Dus ...wat een ellende is dat zeg. Heb al verschillende malen een paniekaanval gehad, vreselijk. Heb nu AD namelijk Anafranil....

Jeetje wat herkenbaar zeg!! Vreselijk is het om een gegeneraliseerde angststoornis te hebben. Altijd maar piekeren, druk maken om van alles en overal beren op de weg zien. Ik heb er in periodes echt heel erg veel last van. En dan ook paniekaanvallen enz. Op dit moment zit ik ook in zo'n rotperiode en heb ik er heel veel last van. Ik slaap er slecht door want ik pieker maar door en mijn hoofdpijn die ik er al zo erg heb, wordt er ook erger door. Het is zo vermoeiend. Ik wil liever geen medicatie, als een aanval te erg is neem ik heel af en toe diazepam, maar probeer dit eigenlijk haast nooit te doen. Ik heb wel psychologische hulp, maar het helpt me niet echt. Je moet t toch voornamelijk zelf doen. Ik ben nu maar weer begonnen met gedachten opschrijven en omzetten in positieve gedachten om mezelf gerust te stellen.

Zo te lezen zijn er dus meer mensen hier die er last van hebben. Het staat bij mij ook erg in verband met mijn ME
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Bente (and others),

Kan het zijn dat door ME (chronisch ontstoken hersenpan + darmen?!) je ontvankelijker bent dan gezonde personen om (uiteindelijk) angst en paniek klachten te ontwikkelen, die indruk heb ik namelijk wel?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
fourm
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012, 19:48

Bericht door fourm »

(Her)kent iemand het ook dat je angst krijgt na een inspanning.
Zelfs al is het een ontspannende inspanning geweest?

Gisteren bijvoorbeeld heb ik een heerlijke ontspannen wandeling in de natuur gemaakt.
Behalve wat zware benen in het laatste deel van de wandeling ging het goed, voelde het heerlijk, en was trots op het behaalde resultaat.
Ongeveer een half uur na thuiskomst (en de rust weer in het lichaam kwam) begonnen de angsten te komen.

Baal hier zo van, dat het fijne gevoel van iets leuks gedaan hebben zo snel verdreven wordt door soms de meest absurde angst(en).
Heb er dan ook geen grip meer op.
Valeriaan tabletje wil het nog wel wat tegenhouden maar toch voel 'k wel die onrust van binnen.

Groetjes.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Angst na inspanning, hoe neurologisch wil je 't hebben. Ik ken het niet maar ik denk dat je mss wel iets kunt slikken wat structureel helpt ipv incidenteel zoals Valeriaan. Ik weet niet wat je slikt of doet aan behandeling?
Life smells...
Gebruikersavatar
fourm
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012, 19:48

Bericht door fourm »

Momenteel geen enkele behandeling of medicatie.
We zijn 2 maand geleden verhuisd en wou eens kijken wat nieuwe woonomgeving met mn gezondheid doet.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Oh ok, dan zou je wel eens iets kunnen proberen ivm die angst. Ik heb het net met iemand over L-theanine en GABA, een goeie magnesium kan ook helpen. Als je een beetje googled op natuurlijke rustgevende middelen kom je wel meer tegen. Het gaat er wel om dat het structureel iets doet zodat je er geen last van hebt na inspanning.
Life smells...
Gebruikersavatar
fourm
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012, 19:48

Bericht door fourm »

Dank je wel. Zal eens gaan googlen.
Trouwens in het verleden wel a.d. gehad maar inmiddels 2 jaar daar vanaf.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Daar zou ik niet weer aan beginnen als er alternatieven zijn, jouw angst houdt direct verband met inspanning, dat is duidelijk neurologisch.

Had je trouwens moeite met afbouwen/stoppen met de AD?
Life smells...
Gebruikersavatar
fourm
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: 10 dec 2012, 19:48

Bericht door fourm »

Heb ook zeker niet het plan om weer met a.d te gaan beginnen.
Het afbouwen heb ik heel rustig gedaan, op mn eigen manier, in 4 maanden tijd.
Maar ging nog met de nare verschijnselen die erbij kunnen horen.
Heel soms is het verleidelijk om te denken " met de a.d had ik vrijwel geen angsten" maar ook bijna geen andere gevoelens.
En hoewel die angst momenten vreselijk zijn wil ik de happy times niet (weer) ervoor kwijtraken.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Begrijpelijk. En als er een goed alternatief is is 't ook beter.
Life smells...
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Wat mij een beetje verbaasd is dat niemand echt over het visuele aspect praat.

Voor mij behalve de vermoeidheid is de overgevoeligheid voor licht en geluid het ergste.
En sinds ik een terugslag heb van een half jaar . Heb ik weer enorme paniek/angstaanvallen.
Maar ze komen niet zomaar.
Het is voornamelijk als mijn energie op is en ik de prikkels niet meer aankan.

Ik merk dat ik gewoon dingen langzaam verwerk. Ben zelf erg into fotografie. En sommige lenzen focussen niet erg snel in het donker . Of als je een foto van de lucht wil nemen maar die is helemaal grijs. Dan is de lens lang bezig om te focussen.
Voor mij zijn mijn ogen net zo. Sinds de M.E. duurt het voor mij gewoon lang als ik ergens naar kijk het te verwerken.
Kost heel veel moeite , Dus als ik van links naar rechts kijk doen mijn ogen gewoon er even over voodat ze echt het in focus hebben . Dat zou niet zo moeten zijn. Maar dat heb je ook als je koorts hebt . Of griep.

Afgelopen keer liep ik naar de A&H . Ik ga al in het donker om zo min mogelijk prikkels te krijgen . Maar eenmaal binnen was het zo licht en druk dat bij mij de energie direkt op was en ik een enorme angstaanval kreeg . Ik kon het niet verwerken.
Wou eigenlijk gaan zitten maar dan zouden mensen naar me toe komen,drukte etc. Of boodschappen laten staan en hem peren.
Maar heb het volgehouden , mezelf proberen te bedaren en afgerekend.
Toen ik buiten liep moest ik bijna janken .
De dagen erna totaal kapot .

Maar ik merk dat de overgevoeligheid voor geluid maar zeker licht en het niet kunnen verwerken van prikkels het grootste probleem zijn ??
Het ging een tijd een stuk beter en dan had ik ook wel wat last er van maar eigenlijk alleen als ik een ander soort boodschap moest doen .
Dus ja met de darmen zou een heel goed aanknopingspunt kunnen zijn.

:P
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja visueel is ook moeilijk: flitsen, scrollen over 't computerscherm, langslopende mensen, licht, ook het streepjesoverhemd van mijn baas, schrikken van mijn eigen haar, lampjes die in je ogen schijnen.
Geluid: bestek, kinderstemmen soms, gelukkig niet altijd, muziek, piepjes en bliepjes, helaas ook eetgeluiden van mijn naasten, keffend hondje bij de buren, 's nachts alle geluiden.
Is wel veel beter als ik uitgerust ben.

Vind mijzelf 's nachts wel eens geheel onder het dekbed met mijn hoofd, om geluid en licht te blokkeren, met alleen een openingetje bij mijn neus. Is wel een gedoe alles goed te krijgen. Ooglapjes is natuurlijk praktischer, alhoewel die te veel drukgevoel geven op oogbol, hebben jullie dat ook?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

:-)Je zou mij eens moeten zien liggen, heel gedoe idd. Die ooglapjes kan ik ook niet verdragen maar een badstof zweetbandje gaat prima, is heel licht en zacht.
Life smells...
Plaats reactie