angst

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
elena
Actief lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 31 mar 2012, 20:01

Bericht door elena »

Ik krijg ook angsten, maar dan omdat ik het gevoel krijg dat ik gewoon niet meer normaal ben. De controle kwijt raken over je leven is wat mij betreft het moeilijkste wat er is op dit moment. Die angst had ik eerder niet omdat mijn leven gewoon goed liep, dus wat mij betreft komt de angst voort uit de maandenlange (en voor jullie jarenlange) klachten en het gewoon niet kunnen vertrouwen op je lichaam. Het ene moment is het andere moment niet. Vroeger kon ik spreken van goede of slechten dagen, dit kan nu echt per moment anders zijn.

Ook het misselijk worden (gewoon van het zien van mensen of van geuren, zelfs van een lekker vers gebakken broodje) of schrikken van geluiden. Mijn benen leiden een eigen leven en doordat ik me moeilijk kan focussen zet ik soms per ongeluk iets naast de tafel ipv op de tafel wat natuurlijk een knal geeft op de grond. Daar schrik ik dan zo van dat ik soms in huilen uitbarst. Ook reageer ik veel agressiever dan normaal. Soms kan ik wel gooien met dingen uit frustratie of krijgt mijn kind het te verduren als het allemaal niet lukt wat dan weer schuldgevoelens met zich meebrengt. Ik kan wel alleen gaan wandelen in het bos, maar wat als ik niet meer terug kan omdat mijn benen me in de steek laten? Eigenlijk logisch toch dat dit angsten met zich meebrengt.

Ik probeer ze zelf ook wel onder controle te houden door ademhalingsoefeningen en dicht bij mezelf te blijven maar dat lukt niet altijd en dat hoeft ook niet. Gelukkig komt er altijd weer een nieuwe dag en een nieuw moment ...
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

ik begrijp wat je bedoelt elena,je kunt gewoon niet op je eigen lichaam vertrouwen en dat maakt je soms bang.
sterkte hoor.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Controle over het lichaam verliezen is m.i. beangstigend en lichamelijk en geestelijk invaliderend.

In het begin van mijn ME stond ik te huilen onder de douche omdat ik geen energie / kracht meer had om mezelf in te zepen, erg confronterend.....

Voordat ik ME kreeg liep ik 2,5 uur continue hard aan 1 stuk door zonder echt moe te worden.
Toen had ik dus juist het tegenovergestelde effect veel tot maximale controle over mijn lichaam...

Ik herken mezelf nu soms niet meer terug als de persoon die ik was voordat ik ME kreeg hetgeen mij beangstigt voor de toekomst en het invaliderende verloop hiervan.

Daarnaast ga ik ervanuit dat vitale organen flink op hun donder krijgen van ME, enfin das mijn bescheiden ME-mening he misschien heb ik het wel compleet mis....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Voor mensen met een paniekstoornis (angst) kan uitkomst van volgende onderzoek misschien handig zijn: 21 mensen met stoornis kregen supplement of placebo toegediend

Resultaat: dagelijks 12 Inositol gedurende 4 weken deed de frequentie en ernst van angst opvallend dalen

Inositol werkt niet bij ADHD, alzheimer, autisme of schizofrenie.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@elena Wat jij beschrijft zijn echt psycho-neurologische klachten, overbekend bij ME. Alleen de angst kan wel mede getriggerd worden door een psychologische factor als contrôleverlies, zoals je schrijft.
Life smells...
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik denk dat een ME-patient een grotere kans heeft om ook geestelijk geinvalideerd te geraken als een gezond persoon.

Het probleem is als je deze angst en paniekstoornissen bespreekbaar wil maken bij je huisarts heb je (grote) kans om een ongewenst en tevens onterecht psychisch etiket opgeplakt te krijgen dit met alle mogelijke gevolgen van dien...

Met dank aan het niet erkennen van ME als lichamelijke chronische ziekte...

Ik ken geen enkele ME-patient die geen vernield korte termijn geheugen heeft....

Daarnaast denk ik dat je door ME ontvankelijker bent voor het oplopen van angst en (bijna)paniekaanvallen, enfin das mijn bescheiden ME-mening he...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
marieke_73
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 sep 2011, 11:40

Bericht door marieke_73 »

hallo allemaa, ik heb een gegeneraliseerde angststoornis en ik blijf erbij dat ik die ontwikkeld heb door de ME. Zou bv graag een pup willen maar als ik eraan denk raak ik totaal in paniek voor de zorg voor zo'n beestje en of ik dat lichamelijk wel aankan. Dus ...wat een ellende is dat zeg. Heb al verschillende malen een paniekaanval gehad, vreselijk. Heb nu AD namelijk Anafranil....
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt "volmaakt "!
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Bericht door danielle »

Vind het een heel complex iets en heel confronterend om zo tegen je eigen niet meer kunnen .aan te lopen
En er doen ook nog zulke (angst)gevoelens bij te hebben.
Ik heb mastopathie en dat is ook niet echt bevoorderlijk voor je gemoedsrust :(
Toen ik bij de harts kwam om aan te geven dat ik door mijn onbegrepen lichamelijke klachten nu ook nog erg angstig werd,wou hij anti-depresiva voor schrijven...
Heb gezegd dat ik daar niet aan begin.
Dan ga je voor mijn gevoel iets onderdrukken maar je doet niks aan de oorzaak en ten tweede wil ik nidat mijn kids 2 ouders hebben die aan die pillen zitten.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Marieke_73,

Ik ben ervan overtuigd dat deze ang-paniekststoornis ontstaan door mijn ME, net als al die chronische (schimmel) infecties.....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi danielle,

wat is mastopathie? nooit van g ehoord...

En "aan de pillen zitten" vind ik niet zo erg, als het daardoor beter gaat met je...hangt er ook vanaf welke pillen en hoe de werking ervan is...

Heb het al opgezocht wat mastopathie is, en dat heb/had ik ook, goedaardige knobbels in mijn borsten.
Bij het artikel staat: "kan verholpen worden door je voeding aan te passen", en dat is bij mij ook gebeurd, dus...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
danielle
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2007, 23:06

Bericht door danielle »

Hoi Karolien

Zijn idd knobbels in je borsten.
Heb daar altijd wel wat last van gehad,maar sinds 2 jaar is het heel erg.
Ben daar voor naar n chirurg geweest nadat ik n borstenonderzoek heb gehad,heb ook n knobbel in mijn oksel.
Hij had zoiets dan moet ik je hele borsten leeg halen want het zit helemaal vol.
Het enige wat volgens hem hielp is teunisbloemolie.

Ik ben niet zo van die pillen,slik met moeite n ibrufen.
Als het echt nodig is geen probleem,maar om iemand bij het eerste bezoek al aan de anti-depresiva te zetten :roll:
Heb echt het idee dat daarin best gepusht wordt,net zoiets als met medicijnen voor cholesterol.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hoi Danielle,

ik heb altijd geweigerd om antidepressiva te nemen, behalve 1x heeft een psychiater me gedwongen, want anders wou hij geen ziekendagen meer voorschrijven, en ik kon toen niet werken.
dus, daar ben ik ook heel erg tegen, hoor!

En, ik heb heel veel jaren heel pijnlijke borsten en knobbeltjes in mijn borsten gehad...dat zijn afvalstoffen die zich ophopen.
Ik ben er nu volledig vanaf, behalve, als ik weer een periode gluten ed eet, dan heb ik er nog eens last van.
Een voordeel van die toxische stoffen in je borsten zijn wel, dat je borsten niet gaan hangen als je ouder wordt, :wink:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
yvonne1987
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:38

Bericht door yvonne1987 »

Ik heb er ook last van. Erg herkenbaar. Voornamelijk in het begin van m'n ziekte. Bang om controle te verliezen zowel psychisch (gek worden) als lichamelijk, bang om achteruit te gaan en bang om dood te gaan. Met name, bij bewustzijnsdaling, hartkloppingen, hallucinnaties, dwanggedachtes, kortademigheid en pijn op borst.
Ik heb alle klachten laten uizoeken en alles wordt aan ME toegeschreven, dus psychisch was ik gezond en lichamelijk op ME na ook.
Het vervelende is, is dat zo'n paniekaanval de klachten verergt. Nu kan ik er goed mee omgaan. Ik zet mijn angsten aan de kant, zodat ik niet in paniek hoef te raken. Bewustworden dat je angstig wordt en dan afleiding zoeken of mezelf gerust stellen. De klachten blijven, alleen de angst/paniekaanvallen komen niet. Dat leeft een stuk prettiger :).
Nou nog hopen dat de klachten afnemen!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik ben ervan overtuigd dat angsten ook met de ziekte te maken hebben, en dat het niet zo makkelijk is altijd om dat dus aan de kant te schuiven.
Het zit gewoon in je lijf...en heeft m.i. met de toxines te maken die inwerken op je zenuwstelsel.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is bekend dat angst relatief veel voorkomt bij ME. Het is maar net hoe sterk die is of je dat kunt onderdrukken. Ik zou een lage dosis ad niet afslaan, denk niet dat je kan zeggen of dat slechter is dan steeds in de angst zitten wat enorm stresserend en ondermijnend is. Angst is net zo martelend als constant echt ondragelijke pijn en dat is niet gezond.
Life smells...
Plaats reactie