Spuitje tegen stress

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Spuitje tegen stress

Bericht door marlène »

Stress, stress, stress, iedereen heeft altijd veel stress. De combinatie van werk, gezin, actief sociaal leven, gaan sporten, het huishouden en er goed uit zien wordt iedereen te veel. Maar wat is de oplossing? Yoga, meditatie, kalmeerpillen, geen vriendinnen meer, minder gaan werken... of een spuitje tegen stress?

Amerikaanse wetenschappers zeggen dichtbij een soort 'vaccin' tegen stress te staan. Eén injectie zou de stress verminderen, zonder dat je het kalmer aan hoeft te doen.

Glucocorticoïden
Neurowetenschapper Robert Sapolsky bestudeert het stresshormoon glucocorticoïde en de invloed ervan op het immuunsysteem, kanker en infecties. Elk zoogdier maakt dit hormoon aan in acute stressituaties, maar er is een groot verschil tussen mens en dier bij de verwerking ervan. Waar een dier als de zebra de productie van het hormoon stopzet, produceert de mens er veel te veel als gevolg van chronische stress én kunnen ze de productie niet meer stilleggen.

Giftig voor het lichaam
"Het hormoon wordt een giftige stof voor het lichaam, zowel biologisch, door het vernietigen van hersencellen en een verzwakking van het immuunsysteem, als sociaal, doordat mensen hun humeur en temperament minder in de hand hebben", verklaart Sapolsky.

Aangepast herpesvirus
Het team van Sapolsky slaagde erin een herpesvirus zodanig aan te passen dat het ontworpen neurobeschermende genen in de hersenen kan brengen om de glucocorticoïden te neutraliseren voor ze enige schade toebrengen. Tests bij ratten toonden al aan dat het werkt, een test bij mensen moet nog uitgevoerd worden.

Gefocust kalm
"Ik geloof echt dat het mogelijk is om de hersenstoffen zodanig aan te passen dat ze 'gefocust kalm' zijn. We zijn op weg naar een formule waardoor kalmeerpillen nooit meer nodig zouden zijn ", aldus Sapolsky, die evenwel waarschuwde dat het nog jaren kan duren voor het product op de markt wordt gebracht.

"Ik ben nog altijd een beetje verbaasd dat het werkt", geeft Sapolsky toe in het tijdschrift Wired. "Maar we hebben bewezen dat het kan, dat het mogelijk is de hersenschade door stress te verminderen."

Spanningsgevoel
Bij mensen zou het vooral de bedoeling zijn het gevoel van spanning lang ná het kritieke moment te verminderen. Dat zou je frisser en energieker maken, in plaats van de neus van je collega's af te bijten. Volgens de onderzoekers 'kan het de samenleving' veranderen. (edp)
03/08/10 14u26


Zo wil ik er ook eentje, voor als ik naar de controle-arts moet die beweert dat ik niet ziek ben, om geen stress meer te hebben van mijn verlies aan eigenwaarde door jobverlies en dus financiële zekerheid, uitzichtloosheid op genezing, onhandige opmerkingen van de medemens, om nog maar te zwijgen van de vergeetput waar je in terechtkomt bij velen, jarenlange pijn die niet te behandelen bleek, ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie