Wat met angst voor terugval na een goeie periode?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Wat met angst voor terugval na een goeie periode?

Bericht door Nickje »

Hoi allemaal,

Met mij gaat het op het moment (godzijdank) redelijk goed, ik voel mij langer dan 3 weken best wel goed voor mijn doen en het is mogelijk om tot zover het kan een redelijk leven te hebben. Nou ben ik hier natuurlijk super blij mee, maar de angst is er toch steeds dat op een gegeven moment alles weer in elkaar stort. Ik vraag me dus af; wat doen jullie met angst en onzekerheid over een terugval van vermoeidheid als het een langere periode goed gaat?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Voor mezelf ga ik ervan uit dat zo'n goede periode elk moment weer afgelopen kan zijn (dat leert de ervaring mij tenminste).
Daardoor geniet ik tot in mijn tenen van elke dag dat zo'n goede periode voortduurt.
Elke goede dag ervaar ik als een extra cadeautje.

Mijn uitgangspunt is dus eigenlijk: De slechte dagen.
Dat is het tegenovergestelde van de goede dagen als uitgangspunt nemen en voortdurend angst hebben dat de slechte dagen aan zullen breken.

Dit is de aard van het beestje hoor, want ook op andere gebieden sta ik zo in het leven.
Als ik bijvoorbeeld een dagje naar de Efteling heb gepland, verwacht ik niet dat het stralend weer zal zijn of dat er nauwelijks rijen voor de attracties zullen staan.
Nee, ik hou er in mijn achterhoofd rekening mee dat het pijpestelen regent en/of dat ik voor elke attractie een uur in de rij moet staan.
Maar dan nog verheug ik me op zo'n 'dagje-uit'.
Alles wat vervolgens minder erg blijkt te zijn dan het 'ramp-scenario', geeft mijn dag (die sowieso al leuk zou zijn) een extra gouden randje.

Sommige mensen zouden mijn aanpak als pessimisme bestempelen, maar mij helpt het juist om teleurstellingen te voorkomen, en extra te genieten van alles.

Herkent iemand deze aanpak, of ben ik enige in mijn soort? :)
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Nee Jazzie, zo denk ik ook vaak.
Ik zie mezelf juist optimistisch....denk altijd - het kan nog erger....
Bijv bij de efteling regen - dan is het vaak rustig en geen rijen, dus positief..... . Ik zoek overal wat positiefs in.

Ben afgelopen dagen door de pijn heen gelopen met extra risico op een terugval..... Heb 1 dag heel wat ibuprofen geslikt en was daardoor bijna hyper :lol: . Toch heb ik nu nog steeds geen tegenslag ...soms moet je risico's nemen. Heb iig een paar zeer leuke dagen gehad :wink:
(natuurlijk wel tussendoor constant wat gerust hé, niet aan 1 stuk door energie gegeven)

Maar de angst is er zeker wel hoor Nickje, ik probeer er gewoon niet aan te denken, want ik kan er vaak toch niks aan doen. Ookal ben ik super braaf geweest met m'n energie, dan nog krijg ik altijd wel weer een paar slechte dagen.....

groetjes..
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Nickje,
Heel herkenbaar.
Enigzins rustig aan blijven doen als het goed gaat.
Eventueel de angst in je lichaam voelen. Zit die bij je keel, op de maag. En je focussen op het gevoel. Met je gedachten het gevoel beschrijven. Verandert het? Heeft het een vorm. Een kleur? Zwaar, licht poreus?
Vaak helpt het om bij het gevoel in je lijf te blijven. Meestal trekt het binnen drie minuten weg of wordt het minder. ( Met wat oefewning).
Succes en vraag gerust meer erover of andere tips.
Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Ik sluit me bij superwomen aan. Ik probeer overal het positieve van in te zien. Natuurlijk ben ik na een paar goede dagen bang voor een terugval. Ik weet nog in het begin dat als ik mijn spieren niet voelde (in de vervelende zin) en me goed voelde dat ik dacht dat het telkens moe zijn gewoon een soort onbewuste aanstellerij was. Serieus, soms dacht ik werkelijk dat ik gek was. Ik snapte er niets van en daardoor was ik erg onzeker. Inmiddels heb ik wel geleerd en gelezen dat dit er bijhoord. Ik hou er rekening mee dat er weer een terugval kan komen, maar daardoor laat ik me niet mijn vreugde om die goede dagen afnemen. Gelukkig blijft het bij mij redelijk constant, dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben.
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi, inderdaad nog even een aanvulling:
Ik ben met heel veel terugvallen flink vooruitgekomen.
Door op de trend te letten ( dieptepunten verbinden, hoogtepunten verbinden, tussentijden tussen terugvallen bekijken) kun je soms weer wat meer vertrouwen krijgen.
En het is natuurlijk de vraag of jij terugval(len) gaat krijgen. Ieder mens is uniek. Als die angst leidt tot enigzins kalmaan opbouwen is er niets mis mee. Als hij verlammend werkt wel.
Hartelijke groet van Henny
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

bedankt voor al jullie reacties... tjah, ik ben helaas nog niet zo positief... want zo zie ik hoe jij er tegen aan kijkt jazzie. en superwoman, wat wel grappig is, is dat je zegt dat je een dag heel wat ibuprofen had genomen, nou ben ik eigenlijk wel beniewd hoeveel dat was... ik neem namelijk elke dag 3 ibuprofens, wel onder het limiet maar iedere dag is niet echt dat je zegt goed...

het gaat dus wel beter maar hoofdpijn is altijd toch weer iets wat ik onder controle moet houden... heeft iemand een idee wat je met hoofdpijn kan doen??? want ik heb gelezen dat ibuprofen juist met teveel gebruik het tegenovergestelde gaat doen.. maar hoe kan je met iets stoppen dat toch net ietsje beter lijkt te werken dan niks...
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Nickje,

Allereerst: fijn dat het wat beter lijkt te gaan! Over je hoofdpijn kan ik je geen advies geven, ik weet alleen wel dat het niet echt goed is voor je maag om gedurende langere tijd veel ibuprofen te slikken..
Wat betreft je andere vraag: ik las toevallig gisteren in een boek dat CVS-patiënten wordt geadviseerd om uit te gaan van de '50 %-regel'. Dat wil dan zeggen dat je op goede dagen ongeveer 50% doet van wat je denkt maximaal te kunnen. Volgens deze theorie zou je op die manier terugvallen soms kunnen voorkomen, omdat je niet meteen weer al je energie opmaakt. Ik moet er wel bij zeggen dat het me zelf nog niet echt lukt om die regel toe te passen! Als ik me eens iets beter voel, ben ik zo enthousiast dat ik meteen veel te hard van stapel loop...Net alsof ik dan alles wil 'inhalen'. Ik weet dat dat dus niet echt werkt, maar zoiets is lastig af te leren!

Succes ermee en vergeet vooral niet om te genieten van deze relatief goede periode!
Gebruikersavatar
superwoman
Actief lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 mei 2006, 16:24

Bericht door superwoman »

Ik slik alleen wat tegen de hoofdpijn, wanneer het me echt echt te gek word.
Op de vraag hoeveel ik er had geslikt is dat ik toen ook last van m'n menstruatie had en dus meer pijn had en moeier was. Heb er 2 kleinjes van 200mg - dat hielp niet, dus paracetamol 2 - dat hielp ook niet , toen nog 2 ibuprofen van 400mg - daarna had ik geen last meer. Normaal slik ik dus bijna nooit en loop door met de pijn. Door de pijnstillers kan ik m'n grenzen nooit voelen en dat risico vind ik te groot. Daarbij is het ook niet goed voor je lichaam en wil ik m'n lichaam niet nog meer vergiftigen.
Maar een x een uitzondering dan :twisted:
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

Daar was ik al bang voor, wat jij die keer nam, neem ik elke dag, 3 ibuprofen en 2 paracetamol.. ik weet dat het slecht is, het enige is dat het me helpt iets beter te voelen, dus is het moeilijk om mij daar ineens vanaf te zetten.. die 50 % regel lukt bij mij de ene keer wel, de andere keer niet... dat komt omdat ik dan de keuze tussen school en sociale dingen moet maken, en school moet en sociaal wil ik graag dus eindig ik het soms allebij te doen.. vaak maak ik wel de keuze, meestal zoiets van: ok een weekje aan school werken (dat betekend meer dan de helft thuis want dat gaat makkelijker) en dan in het weekend ofzo weer even wat leuks en sociaals, dat gaat nu dus redelijk... maar je weet helaas nooit wanneer de bom valt, of die uberhaupt valt of niet...
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

En daarbij ook nog eens Trazolan?? Dat is spelen met vuur.
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

hoezo spelen met vuur??
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Je moet wel oppassen met gebruik van aspirines Nickje! Ik slik zelf alleen ibuprofen als het echt niet anders kan, dat wil zeggen dat ik normaal gesproken doorloop met pijn, hoe erg ook, en dat ik pas ibuprofen slik als ik bijvoorbeeld een weekendje wegga. In dat weekend slik ik ibuprofen 400, soms ver boven de grens van de hoeveelheid die mag. Maar dat is dus hoogstens een keer of 7 per jaar. Nog niet gezond, maar ik wil niet te veel risico lopen met mijn maag (die door ME/CVS en Pfeiffer al heel wat te stellen heeft gehad) en ik wil zeker niet het risico lopen dat het op een gegeven moment niet meer werkt als je het te vaak gebruikt..
Denk er echt goed over na of je die pijnstillers werkelijk elke dag nodig hebt, want op die manier kun je meer kapot maken dan je wil.. Stel dat je lichaam er aan gaat wennen en ze dus over een tijd helemaal niet meer helpen..
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

Zit er nu over na te denken om inderdaad veranderingen te maken, ik weet eigenlijk ook wel dat ibuprofen gewoon slecht is in de hoeveelheid dat ik het gebruik... ik ga vanaf vandaag ermee stoppen en proberen als het echt nie gaat paracetamol te slikken... hoop nu maar in godenaam dat ik niet mijn maag al zodanig heb verknoeit :(
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

De vraag is vooral: Voor welke klachten slik je de Ibuprofen en de Paracetamol?

Verschillende pijnstillers hebben namelijk verschillende toepassingsgebieden.

Ibuprofen is bijvoorbeeld geschikt bij reumatisch aandoeningen, omdat het tot de 'niet-hormonale ontstekingsremmers' (NSAID's) behoort.

Paracetamol heeft die ontstekingsremmende werking niet, maar is alleen pijnstillend en koortsverlagend.

Paracetamol kan je nieren en lever (onomkeerbaar) beschadigen.

Beide middelen kunnen bij hoofdpijn tegengesteld gaan werken.
Met beide middelen kun je zonder af te bouwen stoppen.

Ik zou je gebruik en de klachten waarvoor je het slikt eens met de arts bespreken.
Plaats reactie