Hulp in de huishouding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Hulp in de huishouding

Bericht door Izzy »

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring met het aanvragen voor hulp in de huishouding/thuiszorg (vanuit de bijstand)?

Morgen heb ik een gesprek met mijn nieuwe consulente en ga ik dit voorleggen nl.
Sinds maart woon ik weer alleen, wat opzich heel relaxed is, maar ik moet toch onder ogen zien dat ik alleen de kleine hoognodige dingen kan doen.
Dingen zoals douche schoonmaken etc. lukt me gewoon niet meer helaas.

Alle tips en ideeen zijn welkom :)

Liefs.
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Hulp in de huishouding

Bericht door cansada »

Hi Izzy,

Eigenlijk heb ik hele slechte ervaring m.b.t. het aanvragen van hulp in de huishouding: heb tot 2x toe aangevraagd bij het CIZ en beide keren afgewezen! De redenen: allereerst is volgens hen CVS een niet-definieerbare ziekte en ten tweede zouden mijn wederhelft en onze twee kinderen ook wel wat in het huishouden kunnen doen. Op de vraag of het wat uitmaakte als ik alleen zou zijn, kreeg ik een vaag antwoord. In de trant van dat dat wel eens niets kon uitmaken. En daar kon ik het mee doen.
Misschien heb jij meer geluk, succes!
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Hulp in de huishouding

Bericht door Izzy »

Tjee, daar ben je dan ook mooi klaar mee :s
Heb je nu zelf hulp in moeten schakelen dan?

Hopelijk maakt het een verschil dat ik binnenkort de uitslag van het cvs centrum krijg.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Hulp in de huishouding

Bericht door felixloena »

Zie de topic 'aanvraag voorzieningen' (gelinkt, admin)
Daar staan mijn ervaringen, helaas slechte...
Ik ben een rechtszaak begonnen tegen de gemeente.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Hulp in de huishouding

Bericht door cansada »

@Izzy: als mijn partner thuis komt van z'n werk dan moet hij thuis nog weer aan de slag; ondanks mijn erge vermoeidheid, pijn etc... doe ik zoveel mogelijk zelf. Het is in huis, helaas voor onze zoontje met een huisstofallergie, dan ook niet zo schoon toen ik nog niet ziek was. Financieel gezien is het niet mogelijk om hulp in te schakelen of om ook maar te kunnen procederen tegen de gemeente zoals jij @felixloena: heel veel succes en sterkte! Het typen van deze korte reactie gaat al moeizaam laat staan lappen tekst en alles wat erbij komt kijken!
Gast

Hulp in de huishouding

Bericht door Gast »

h
@izzy:
heb zelf in de thuiszorg gewerkt, en idd toen ik zelf ziek werd kreeg ik geen huis. hulp
want een man en kinderen, dit is een paar jaar geleden al aangescherpt.
kinderen worden geacht vanaf 12 jaar al lichte klusje over te nemen, zoals afwassen.
en vanaf 18 jaar worden ze als volwassen gerekend.
of je man nu 80 uur in de week werkt telt niet mee..
als je alleen bent kun je volgens mij wel hulp krijgen, maar met alleen de diagnose cvs ,dat ligt ook weer verschillend denk ik.
en als je alleen bent dan vragen ze of familie niet kan meehelpen, of de buurvrouw etc, daar moet je op voorbereidt zijn.

@cansado: vroeger kon je vergoeding krijgen voor bijv zeil/laminaat? speciale matras etc ivm stofallergie, want makkelijker stofvrij te maken, maar dat zal nu misschien ook niet meer zo zijn?

groetjes van mij
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Hulp in de huishouding

Bericht door Izzy »

Bedankt voor alle tips zover :)

Wat een inhumane onzin is het ook allemaal zeg!
Maar het is erg nuttig deze dingen allemaal te lezen om op het ergste voorbereid te zijn.
Gesprek met de gemeente is trouwens verzet naar vrijdag dus kan ik het nog ietsje beter voorbereiden.

Ik hoop dat jullie ook gauw krijgen waar je recht op hebt!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Hulp in de huishouding

Bericht door bloemetje »

Hi Izzy, hoe staat t nu met je aanvraag? Ik ook overweeg om huishoudelijk hulp aan te vragen. Manlief werkt de hele week en is elke avond zowat twee uur bezig met van alles en nog wat. Dat kan je toch niet van een mens verlangen om zelf te doen? Nog afgezien van alle tripjes naar artsen, tandarts, andere doktoren (ik kom immers nergens zonder dat hij me met de auto brengt). Laat staan dat hij ook nog voor me langs de apotheek moet elke zoveel tijd. Zucht.

Ik kom op de site van mijn gemeente het volgende tegen mbt aanvraag van huishoudelijke hulp:

Huishoudelijke taken
De gemeente gaat er vanuit dat uw huisgenoten huishoudelijke taken kunnen overnemen. Woont u alleen of is uw huisgenoot vanwege ziekte of handicap niet in staat huishoudelijke klussen te doen? Dan komt u in aanmerking voor een indicatie voor professionele zorg.


Betekent dit dat het geen zin heeft om een hulp aan te vragen? Iemand ervaring hiermee?
Gast

Hulp in de huishouding

Bericht door Gast »

ja bloemetje dat betekent het inderdaad helaas... zie mijn berichtje hierboven.

bedenk wel dat huishoudelijk hulp via wmo ook betaalt moet worden, er wordt naar je gezamelijke inkomen gekeken, misschien kun je zelf particuliere hulp regelen? ik heb zelf bij de thuiszorg gewerkt en kreeg ook geen hulp, toen had ik een part. hulp à 10,00 per uur. je kunt haar de zwaarste klusjes laten doen, zoals bedden verschonen
ramen lappen dweilen etc. scheel enorm hoor?
Gast

Hulp in de huishouding

Bericht door Gast »

apotheek bezorgt ook aan huis
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Hulp in de huishouding

Bericht door bloemetje »

Kan je me dat laatste nog eens uitleggen? Die laatste alinea? Dat zelfs als ondanks manlief zijn werk ik in aanmerking zou komen voor die WMO-regeling, dat er dan nog eerst naar zijn inkomen gekeken gaat worden? Wat is daarbij dan de drempel? Iemand enig idee? Of heb ik je verkeerd begrepen?
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Hulp in de huishouding

Bericht door Lynn »

Dit verschilt ook per aanvraag.. Ik krijg bijvoorbeeld kinderopvang op medische indicatie.. Hiervan is de eigen bijdrage een percentage van zijn inkomen.. Dus hoe meer in komen je hebt hoe hoger het percentage is dat jezelf moet betalen..
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Hulp in de huishouding

Bericht door bloemetje »

Jullie hebben helemaal gelijk, ik heb toch maar ff gebeld om het zeker te weten. Ik hoef het traject van de aanvraag niet in te gaan, want als manlief alleen zou wonen dan moet hij toch ook zijn eigen wc schoonmaken. Snap ik, maar met zijn 2tjes heb je natuurlijk meer was, afgezien van alle medische tripjes waarbij ik hem nodig heb. Een klein doekje voor het bloeden: omdat het idd inkomensafhankelijk is, is het niet interessant voor mensen met een modaal inkomen. Dat je van een modaal inkomen geen drol overhoudt, na betaling van de rekeningen van het spul dat DML voorschrijft... daar is natuurlijk geen wet die daar rekening mee houdt.

Nogmaals (ik heb het al zo vaak gezegd): die Bussemaker kan wel een leuke wet bedenken en er goede sier mee scoren, maar voor een patient met vage klachten die zowat niks kan aantonen en haar heil bij een verfoeide prof in Brussel zoekt is dat niet zo interessant. Gelukkig voelde ik me al in de steek gelaten door het systeem van overheid en maatschappij toen mijn uitkering werd stopgezet, zonder opgaaf van reden. Daardoor doet dit zoveelste tikje geen zeer.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Hulp in de huishouding

Bericht door felixloena »

Hoi
Hier kun je trouwens de eigen bijdrage berekenen http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?ch=,DEF&id=64194

Vaak loont het zich niet om huishoudelijke hulp te krijgen vaqnwege de eigen bijdrage, maar als je meerdere voorzieningen uit de wmo krijgt (bijv. scootmobiel of rolstoel) dan weer wel. Je eigen bijdrage blijft gelijk voor het hele pakket zeg maar.

En soms krijg je nog geld terug als je een bijdrage krijgt uit de wtgc (wet gehandicapten en chronisch zieken)
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Hulp in de huishouding

Bericht door stargazertje »

Hmm, mij is vandaag geadviseerd via maatschappelijk werk huishoudelijke hulp in te roepen. Maar goed, als ik dit hierboven lees ga ik het eerst via een andere weg proberen.
Plaats reactie