WHIPLASH

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
myriam
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:16

WHIPLASH

Bericht door myriam »

In het verleden postte ik af en toe op CVS-online, betreffende whiplash en hypofyseletsel . Door de voorbije maanden heel druk bezig geweest te zijn met rechtzaak voortvloeiend uit mijn ongeval, ben ik hier geruime tijd inactief geweest . Nu wil ik toch graag voor wie interesse heeft het volgende doorgeven:


Omdat een chronische vermoeidheid ook het gevolg kan zijn van een whiplash en hersenletsel met mogelijks hypofyseletsel, nodigt de zelfhulpgroep Whiplash iedereen uit die geconfronteerd wordt met deze problematiek of interesse heeft voor haar bijeenkomst te Oostende.

Praat- en informatiebijeenkomst over blijvende problemen ten gevolge van een chronische whiplash. Whiplash Associated Disorders en het gevecht met verzekeringen.

Bestemd voor whiplashpatiënten en hun partner, gezinsleden of familie.
Dokters, kinesisten en alle andere geïnteresseerden eveneens van harte welkom.
Voor meer informatie over whiplash zie de website www.vzw-whiplash.be

Wanneer: zaterdag 29 mei 2010
Waar: Hotel Ostend te Oostende - routebeschrijving: http://www.hotelostend.be/
Hoe laat: 14u. tot 17u (deuren open om 13u45 )

Gratis voor leden van whiplashvereniging en leden van Vlaamse Pijnliga.
Niet-leden: 5 euro.

met vriendelijke groet,
Myriam
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Hierbij haal ik dit onderwerp even terug op.

Ik vraag me namelijk af dat een mogelijke whiplash van meer dan 30 jaar geleden mogelijk het begin is geweest van mijn huidige problemen.

Zijn hier misschien nog personen die mogelijk lang geleden een whiplash-letsel hebben opgelopen ?

Hans
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Hallo Hans

Ik denk persoonlijk dat er wel een link is omdat als je centraal zenuwstelsel (hersenen + ruggemerg) beschadigd is, je teveel neuropsin aanmaakt. Deze stof wordt gelinkt aan verminderde immuniteit, verandering van stress-systeem en cognitieve problemen.


Injury induces neuropsin mRNA in the central nervous system.

Tomizawa K, He X, Yamanaka H, Shiosaka S, Yoshida S.
Source
Division of Structural Cell Biology, Nara Institute of Science and Technology, 8916-5 Takayama, Ikoma, Nara 630-0101, Japan.
Abstract

We have shown that neuropsin is expressed in the neurons of the limbic system in the adult mouse. After the central nervous system was injured by incision or intraperitoneal kainate injection, neuropsin mRNA was induced in the peri-lesioned region. The cells in which neuropsin mRNA was induced were localized mainly in axon fiber pathways and closely associated to proteolipid protein (PLP) mRNA expressing oligodendrocytes.
Copyright 1999 Elsevier Science B.V.

Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10196465
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Thnx Marlène voor de link
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
myriam
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:16

Bericht door myriam »

Dag Hans,

van mij is het 16 jaar geleden. Pas na 11 jaar is er hypofyseletsel met groeihormoontekort vastgesteld. Of nu jouw whiplash van meer dan 30 jaar geleden het begin geweest is van je huidige problemen, hangt af van het volgende:
wat zijn je huidige problemen en hoe heb je die 30 jaar doorgebracht? Heb je al die tijd klachten gehad of zijn die huidige problemen pas onlangs ontstaan? Indien je daar al 30 jaar meeleeft, is het onwaarschijnlijk dat je groeihormoontekort zal gehad hebben, gezien je dit dan waarschijnlijk niet zolang zou overleefd hebben( botten en spieren die degenereren, grotere mobiditeit en mortaliteit wegens hart-en vaatziektes). Wat wel kan is dat je WAD-letsels (whiplashassociated disorders)hebt ,zoals hals-en rugletsels die met de jaren verergeren. Ook zoals Marlène het schreef, kan het te maken hebben met de beschadiging van je centrale zenuwstelsel. Het artikel dat ze aanhaalt, heeft het over axonen.
Daarom raad ik je aan wat daarover geschreven staat in eens het medisch gedeelte van de kennismakingbrochure van de whiplashvereniging te lezen( je kan die gratis downloaden).
Je vindt daar vast nog nuttige informatie:
www.vzw-whiplash.be

Ik neem van de gelegenheid gebruik om je uit te nodigen ( en uiteraard al wie belangstelling heeft) tot onze bijeenkomst volgende week:

Wij nodigen jullie graag uit op onze eerstvolgende bijeenkomst die bestemd is voor whiplashpatiënten en hun partners alsook voor dokters, kinesisten, osteopaten en andere geïnteresseerden:
“Atlasreflextherapie” Praat- en informatiebijeenkomst met lotgenoten
Spreker? Jo Cosyns, Atlasreflextherapeut – www.atlasreflex.be Rijselstraat 66 – 8200 Sint-Michiels – gsm 0485 58 62 61
(manueel therapeut volgens de methode van dr. Meyer)
Wanneer? zaterdag 7 mei 2011
Waar? Ostend Hotel - Londenstraat 6 - 8400 OOSTENDE www.ostendhotel.be
Hoe laat? van 14u tot 17u, deuren open om 13u45
Inkom? - (met geldige lidkaart) gratis voor onze leden en leden van de Vlaamse Pijnliga + gezinsleden
- niet–leden: 5 euro of ter plaatse lid worden

Hopelijk heb je hier iets aan,
Myriam
Gebruikersavatar
myriam
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:16

Bericht door myriam »

Omdat whiplash soms de trigger is voor ME/CVS/Fibro, deze uitnodiging:


VZW WHIPLASH
14de Congres 8 oktober 2011
" WHIPLASH IS MEER DAN EEN NEKSLAG ALLEEN "
UZA • Auditorium • Wilrijkstraat 10 • 2650 Edegem
10.00 u. - 16.00 u. - deuren open 9.30 u.
"Openingswoord"
Voormiddag - lezingen:
"Schadevergoedingen in gemeen recht" door een advocaat
"De visie van een neuroloog bij een whiplash en zijn gevolgen"
door een neuroloog-traumatoloog
"Invloed op de hersenen, de gevolgen, de beoordeling.
Wat te doen in het belang van het slachtoffer." door een neuropsycholoog
"De vergoeding in arbeidsrecht" door een advocaat

Namiddag - 3 workshops:
-Juridische workshop met advocaten
-Medische workshop met dokters
-Workshop over behandelingen met chiropractor

info en details: http://www.vzw-whiplash.be/

INKOM GRATIS

Alle geïnteresseerden welkom !

Met vriendelijke groet,
Myriam
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Dank je Myriam, ik heb het doorgestuurd naar mijn artsen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Beste Myriam,

Whiplash is geen trigger voor ME.
ME is een postvirale hersenziekte, en geen 'chronische vermoeidheid'.

Met vriendelijke groet,

Guido den Broeder
www.mevereniging.nl
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ guido

wiplash kan wél een "trigger" zijn voor ME want het veroorzaakt priming van de hersenen wat een ideale "voedingsbodem" is voor een virale (hersen)ziekte.

Wiplash en ME zijn twee verschillende aandoeningen, dat wel.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
myriam
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:16

Bericht door myriam »

@ Guido,

ik begrijp dat je hier het onderscheid wil maken tussen ME en CVS.
Met de nieuwe Internationale Consensus Criteria voor ME wordt dat ook duidelijk gesteld ( zie op homepage deze site)

Daarin volg ik je dan ook helemaal. Dit sluit echter niet uit dat whiplash een trigger kan zijn ( ook voor een virale hersenziekte)

Het kan dus wel dat een whiplashslachtoffer dat bij het nekletsel een hersenletsel opgelopen heeft, na verloop van tijd ME ontwikkelt als bijkomende morbiditeit. Heel veel whiplashslachtoffers blijken immers ook een hypofybeschadiging te hebben.
Ik citeer even dr. Coucke:
..."30% van de whiplash patiënten, hebben een hypofyse die niet goed werkt -… wat wil dat zeggen: geen testosteron, geen cortisol, geen groeihormoon en je wordt moe, je krijgt een “leaky gut” en je raakt ondervoed enz.."

Zoals Marlène het terecht noemt: een voedingsbodem voor virale ziektes.


@Marlène

bedankt voor het doorgeven!
Ik begrijp wel niet wat je bedoelt met 'priming'. Zocht even op en vond dat priming te maken heeft met het geheugen. Hoe zie je dat dan?


Met vriendelijke groet terug,
Myriam
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

myriam schreef:Het kan dus wel dat een whiplashslachtoffer dat bij het nekletsel een hersenletsel opgelopen heeft, na verloop van tijd ME ontwikkelt als bijkomende morbiditeit.
ME ontwikkel je niet, je loopt het op. De incubatietijd is 4-7 dagen.

Natuurlijk kan een whiplashslachtoffer ME krijgen, en misschien is de kans zelfs ietsjes groter vanwege de beschadigingen door de whiplash. Maar er is geen oorzakelijk verband tussen de twee.
Laatst gewijzigd door Guido_den_Broeder op 27 sep 2011, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
myriam
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 okt 2009, 13:16

Bericht door myriam »

Bedankt, Marlène! Bevat interessante info betreffende TBI.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@ Guido Als de incubatietijd voor ME 4-7 dagen betreft, hoe verklaar je dan dat een minderheid van de patiënten het langzamerhand ontwikkelt? En hoe weten we dat van die 4-7 dagen?
Life smells...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Er zijn er die langzaam ME krijgen.

DML zei dat mijn dochter haar lactose-intolerantie waarschijnlijk al zou hebben van bij haar geboorte en dat door de pfeiffer, erbij, de ME ontwikkelt zou zijn...dus, 4-7 dagen lijkt me ook niet te kloppen.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Plaats reactie