Vitamine D tekort

Stel hier je vragen over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME)
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Vitamine D tekort

Bericht door Barb70 »

Het eerste stuk wat Guido geschreven heeft overslaan, begin te lezen bij het stuk van Mark Adams!

http://www.wanttoknow.nl/overige/n-epid ... de-wereld/
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Vitamine D boost: Colecalciferol 50.000 IE/ml
Op doktersrecept verkrijgbaar bij iedere apotheek.
1 keer het drankje opdrinken en na 30 dagen weer een keertje, dan zit je meteen goed met je waarden.

Gisteravond op TV als je vitamine D onder de 125 zit dan is je lichaam niet in staat om calcium en fosfor uit voeding te halen.

Voor vrouwen die last hebben van PMS, bleek dat als je 3 maanden een vitamine D rijk en Calciumrijk dieet volgt (o.a. vette vis en kaas) je 50 tot 80% vermindering van je PMS klachten hebt.
Verbluffend resultaat, wat onderzocht is in Australie, Amerika en Engeland
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb een vit D waarde van 38.9 en dit zit volgens het ziekenhuis tussen de referentiewaarde(17.7-113.3) :shock:
Kloppen de referentiewaardes dan niet net zoals de vitb12????
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Je trekt de juiste conclusie. De referentie waarden die huisartsen stellen is veel te laag. Je zou minimaal op een referentie waarden moeten zitten van 125. (dat is dan echt het minimum) dus dan zit je met 38,9 veel en veel te laag.
Je kunt je eetgewoonte aanpassen door veel vis te eten, en je kunt daarnaast vitamine D wel extra gebruiken. Echter de potjes bij een kruidvat zijn maar 100 IE, je mag wel potjes van 5000 IE gaan gebruiken, of bijvoorbeeld Colecalciferol. Er bestaan ook druppels die je in een sapje doet, van Biotics online te bestellen bij de roode roos bv. op het potje staat 1 druppel per dag, echter op aanraden van mijn arts doe ik er 12 per dag. in 2 maanden tijd is mijn vitamine D gehalte gestegen van 20 naar 110 (nog steeds te weinig) maar ben op de goede weg.
Gast

Bericht door Gast »

Neem dan wel vit D onder begeleiding van een arts, is een prohormoon.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik ga dit ook bespreken met DML!!!!
Ik vind het allemaal best schokkend!
Ik kom er steeds meer achter dat referentiewaarden helemaal niets zeggen
:shock: vandaar dat ik steeds gezond wordt verklaard door de meeste artsen want als ik steeds tussen de referentiewaardes blijf ze totaal geen verder onderzoek doen :cry:
Ik vraag me echt af waarom het zo gaat en de waarden niet worden aangepast :?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Wij pleiten ervoor dat iedere Nederlandse vrouw van boven de 18 jaar haar Vitamine D status laat bepalen. Feitelijk zou dit standaard onderdeel van een in de basisverzekering opgenomen preventieve maatregel moeten zijn ter preventie van ten minste borstkanker. Mensen kunnen dit via de huisarts laten bepalen, vraag dan wel nadrukkelijk om de bepaling van 25(OH)Vitamine D in serum en vraag ook de waarde van de uitslag op. De vermelding dat het goed is, geeft geen juiste informatie vanwege de veel te lage referentiewaarden.

Voor hen wiens huisarts niet wil meewerken geven we de mogelijkheid om via CCG in Zeewolde (info@ccgonline.eu) voor 32 euro de bepaling te laten doen, inclusief het advies.

Wanneer u zelf de bepaling hebt laten doen kunt u bij ons voor 10 euro terecht voor een op maat advies wat u zou moeten doen om de vitamine D status binnen redelijk tijd op het gewenste niveau van 150-200 nmol/L te brengen.

Wacht niet tot het te laat is, voorkomen is beter en aanzienlijk goedkoper dan genezen’
Bron: http://ccgforum.wordpress.com/category/25oh-vitamine-d/
Maartje
Donateur
Donateur
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 okt 2008, 15:55

Bericht door Maartje »

Mijne was geloof ik iets van 15, dus zit nu aan de D-cure.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik heb eens gekeken in mijn papieren. In 2008 zat ik op een waarde van 50 en heb toen van de homeopaath Vit.D druppels gehad. Daarna is er eigenlijk nooit meer gecontroleerd. Maar omdat ik nooit vette vis en weinig vlees eet, weinig buiten kom, ik kan heel slecht tegen de zon, heb ik een potje vit.D gekocht vanochtend.

Nu staat er op de gebruiks aanwijzing o.a.: mensen die weinig buiten komen (vrouwen boven de 50 jaar) 20 mcg per dag.

Ik ga er morgen mee beginnen. Ik ben benieuwd of ik er wat van merk.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Het is op dit blog al vaker genoemd maar de door de reguliere geneeskunde gehanteerde normaalwaarde voor 25(OH)Vitamine D (30-100 nmol/L) is volgens de actuele stand van kennis in de wetenschap zondermeer achterhaald. Onderzoekers pleiten nu nadrukkelijk voor een waarde van 200 nmol/L.
Bron: http://ccgforum.wordpress.com/category/25oh-vitamine-d/

De referentiewaarden zijn natuurlijk niet te verwarren met ng/ml, dan krijg je een heel andere schaalindeling waarde waar een voldoende zou moeten liggen tussen 40 - 100 ng/ml.

Met mijn 12,7 ng/ml zit ik ook aan een zware deficientie en neem nu een maandelijkse ampul van D-Cure. Nu ik me beter voel, word ik door vrienden per sms eraan herinnerd 's middags een kwartiertje in de zon te gaan zitten. Dat helpt wel om uit de zetel te komen of na lunchtijd eerst even in het zonnetje te gaan zitten ipv onmiddellijk in bed te kruipen.
Gebruikersavatar
epagneulbleu
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 feb 2010, 11:33

Bericht door epagneulbleu »

Ik heb ook D-cure genomen, enkele maanden geleden. Elke week een ampule, een maand lang.
De arts zei dat bijna alle patiënten van wie hij het bloed controleerde een tekort aan vitamine D hebben. Vitamine D wordt bijna niet opgenomen uit voeding, dat is echt een verwaarloosbare bron. Vitamine D wordt vooral ui zonlicht gehaald. Zo weining mogelijk een zonnebril dragen en niet teveel smeren zei hij, omdat dat de oorzaak is van het algemene vitamine D tekort, samen met het vele binnenzitten.
Binnenkort ga ik mijn bloed ook nog eens laten controleren.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik kwam er tot mijn schrik achter dat ziekenhuizen in Nederland totaal een ander referentiewaarden hebben en er totaal geen eenduidige waarde is in Nederland :shock:
In het ene ziekenhuis heb je totaal een andere benadering dan de andere dus als ziekenhuis a een referentie heeft van minimaal 50 nmol/l dan zou ik zeker onder de waarde zitten met 38.9 maar bij ziekenhuis b zou ik tussen de referentiewaarden zitten want die hanteren minimaal 17 nmol/l :shock:
:shock: het is toch van de zotte!!!!!!!

Het is ook nog zo dat een te lage waarde enorm veel schade kan aanrichten
:shock:

Ik vind het maar een zeer vreemde gang van zaken en tja zo kom je nooit achter een evt oorzaak/trigger :evil:

Gelukkig ben ik bij DM beland die daar zeker goed naar kijkt :roll:
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Ik heb een waarde van 44, dus ik heb 1000 IU pillen besteld.
Ben benieuwd hoe hoog de waarde eind mei is.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

juul schreef:Neem dan wel vit D onder begeleiding van een arts, is een prohormoon.
Afbeelding Neem dit advies van Juul serieus! Ga niet vitamine D tabletten nemen, zonder begeleiding van een arts/internist. Ik gebruik ook vitamine D medicatie, maar wel onder begeleiding van een internist.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

louisa schreef:
juul schreef:Neem dan wel vit D onder begeleiding van een arts, is een prohormoon.
Afbeelding Neem dit advies van Juul serieus! Ga niet vitamine D tabletten nemen, zonder begeleiding van een arts/internist. Ik gebruik ook vitamine D medicatie, maar wel onder begeleiding van een internist.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Op dit moment ben ik huisartsloos, dus dat amsterdam over een maand weer wilt prikken zal ik op dit moment moeten zien als genoeg begeleiding.
Plaats reactie