Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Bericht door klaproos »

Hallo,
Omdat ik mijn slaapkwaliteit absoluut wil en moet verbeteren, was ik aanvankelijk van plan om eens met melatonine te beginnen. Dr. Vollon vroeg me trouwens eens of ik dat ooit had geprobeerd. Nu las ik ergens dat het bij sommige ME-patiënten niet aangewezen is om melatonine te gebruiken, zeker niet diegenen die bv. Hashimoto hebben. Dus ik twijfel.
Enig gegoogel bracht me dus bij L-tryptofaan en HTP-5? Welke zou ik het beste nemen? Is dat zonder gevaar? Ik wil mijn bijnier niet onnodig extra belasten, die zijn sowieso al uitgeput...
Maar ik wil wel eens lekker slapen.
Gebruikersavatar
pip
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 25 apr 2009, 15:44

Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Bericht door pip »

Ik heb zelf L-tryptofaan gebruikt, dat leek wel enigszins te helpen om ietsje beter te slapen. Ik weet niets over verder gevaar of bijwerkingen, ik weet alleen dat het niet verstandig is om er abrupt mee te stoppen als je het een tijd hebt gebruikt. ik heb dat wel gedaan, omdat er niet bij stond dat je het af moest bouwen, maar daardoor raakte ik toen helemaal uit balans en kon een aantal nachten helemaal niet meer slapen. Dus mijn advies is voorzichtig stoppen als je er aan begint.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Bericht door Renka »

Ik heb melatonine gebruikt, maar dat was geen succes. Achteraf kan dat ook aan iets anders hebben gelegen, maar ik heb het nog niet aangedurfd om het opnieuw te testen.

L-tryptofaan gebruik ik wel al een tijd. Ik heb er geen bijwerkingen van, volgens mij, en dat is bij mij al heel wat. Ik wist trouwens niet dat je het moest afbouwen. Ik gebruik het naar behoefte. Soms een tijd wel, soms een tijd niet. Momenteel zo'n 3 a 4 capsules per week, rond 20u.
Meral
Actief lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 05 apr 2008, 14:20

Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Bericht door Meral »

Hallo klaproos,
over bijwerkingen heb ik nooit wat gehoord en van afbouwen wist ik ook niet , wat ik wel weet is dat ik op advies van mijn huisarts ook melatonine gebruikte ( hielp wel wat maar niet veel) die ik zelf bij de drogist moest kopen. Correct me if I'm wrong maar geloof dat het per pilletje dan 0,01 miligram was en je mocht er maximaal 8 nemen per 24 uur, maanden later komt mijn vriend voor iets bij zijn dokter en die schrijft hem ook melatonine voor, alleen bij hem was het voorgeschreven, moest ie naar de apotheek en was het 5 miligram per keer. nogal een verschil. Zijn arts legde hem toen uit dat je melatonine in die hoeveelheid moet gebruiken minder werkt niet maar meer ook niet. Betekend dus dat ik van mijn kruitvat pillen er 50 zou moeten slikken. Hoe het nou allemaal precies zit weet ik dus niet groetjes meral
Gebruikersavatar
anaska
Actief lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 29 apr 2010, 21:49

Melatonine, L-tryptofaan of HTP-5?

Bericht door anaska »

Volgens mij verschilt dit per persoon. Ik neem 1mg per nacht en dat werkt super. Als ik meer neem slaap ik niet, dan lig ik de hele nacht te woelen.
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Dank voor de reacties, maar ondertussen is dit voor mij niet meer a/d orde, mag geen melatonine innemen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Ik heb nog een bijna vol potje L-tryptofaan staan. Vanwege de AD kan ik 'm niet meer gebruiken.
Ze zijn niet zo lang meer houdbaar: nog een maand.

Wil jij 'm hebben? Laat het dan even weten via een pb'tje.

Voor €3,- (incl. verzendkosten) stuur ik je de capsules toe in een bubbeltjesenvelop. In het potje kan ook, maar dan wordt het pakketpost.

Groetjes, Karen
Plaats reactie