Stevia

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Stevia

Bericht door senna »

Zijn er mensen die een (streng) dieet volgen en toch stevia mogen eten ?

"Extracten Stevia-plant gezond alternatief voor suiker"

Omdat ze nauwelijks calorieën bevatten, zijn de zoetstoffen uit de Stevia-plant niet alleen voor gezonde mensen maar ook voor diabetici en zwaarlijvigen een gezond alternatief voor suiker. Bij hoge concentraties treden zelfs gunstige gezondheidseffecten op. Dat stelt professor Jan Geuns (KUL) in zijn boek ‘Stevia and steviol glycosides’. Toch weigert de EU de zoetstof toe te laten als voedingsadditief.

Stevia-blaadjes en de zoetstof steviolglycosiden zijn al in heel wat landen als Brazilië en Paraguay toegelaten als lagecaloriezoetstof. In de Verenigde Staten zijn de blaadjes en extracten toegelaten als dieetsupplement. De Europese Commissie echter weigerde in 2000 de blaadjes en de zoetstof als voedingsadditief. De Europese Stevia Associatie diende in 2007 opnieuw dossiers in, maar nog steeds zijn de afgeleide producten van de steviaplant niet toegelaten.

Geuns is er voorstander van om het product toe te laten. Het is volgens hem immers een zeer geschikte suikervervanger. "De lage doses hebben alleen maar zoetende eigenschappen zonder farmacologische eigenschappen. Toegediend in hoge doses is er sprake van gunstige farmacologische effecten. Zo verlaagt het product de bloeddruk bij personen met hypertensie en de bloedsuikerspiegel bij personen met diabetes type 2. Het verhoogt ook de insulinegevoeligheid, remt huidkankers af en voorkomt aderverkalking. Bovendien zijn geen nevenwerkingen bekend", aldus Geuns.

De Stevia-plant komt oorspronkelijk uit subtropisch en tropisch Zuid- en Centraal-Amerika. Stevia komt nog in het wild voor in het hoogland op het grensgebied tussen Brazilië en Paraguay. De plant wordt daar door de oorspronkelijke bewoners al eeuwenlang gebruikt als zoetmiddel voor thee, medicinale drankjes en kruidenextracten. In ons land is stevia wel als kruid, maar niet als zoetstof te verkrijgen in de winkel.

bron Belga/eigen verslaggeving
26/03/2010
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Stevia

Bericht door bloemetje »

Jep, ben al bijna twee jaar op suikervrij volkorendieet, omdat ik dat had gelezen in het boek van Teitelbaum. Kan je in NL gewoon bij de Natuurwinkel of andere biosuper kopen. Let wel: koop de 'witte' vloeibare Stevia, want de bruine is op alcoholbasis. Ook zal er mogelijk op de verpakking staan dat het is te gebruiken om je voeten mee in te smeren, maar da's alleen omdat er in Europa nog geen toestemming voor is om dit middel als suikervervanger te verkopen. Zal wel een politiek spel zijn, dat ze ons liever aan de sorbitol ofzo hebben, maar da's dan weer veel ongezonder dan Stevia.

Er zijn ook best wat (Engelstalige) recepten met Stevia te vinden. Suc6 ermee!
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Stevia

Bericht door Lea »

vandaag juist een artikel in "Het Belang van Limburg" over chocolade gemaakt met Stevia

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/ai ... olade.aspx
Frank
Actief lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 07 nov 2008, 16:07

Stevia

Bericht door Frank »

Stevia is een goede zoeter (vind ik niet zo lekker) alsook Xylitol vind ik wel lekker. Van Tagatesse van Damhert daar zou ik mee oppassen het bevat Tagatose + Sucralose. Sucralose = http://www.youtube.com/watch?v=UYh5bkwyuRs . Ook met andere zoetmiddelen oppassen geblazen, tenzij je je huiswerk gemaakt hebt.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ik eet al 3 dagen suiker-vrij en dat vind ik al een prestatie nu de paaseieren uit de lucht vallen ! :lol:
Ga nu toch maar op zoek naar recepten met stevia want lang hou ik dit niet meer vol !
Fijne paasdagen !!!
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Senna, ben je cold turkey gegaan? Dus niet afbouwen, maar in een keer overgestapt op je dieet? Zo heb ik het destijds gedaan, omdat ik niet wilde smokkelen. Dat ging me best af, maar de hoofdpijn viel me erg tegen. Daar was ik van tevoren wel voor gewaarschuwd, maar het hield toch zeker een dag of 10/14 aan. Heb jij daar (nog) geen last van, Senna?

Overigens eet ik wel chocola (errug met mate, dat wel!), omdat daar goede anti-oxidanten in zitten. Vandaar zo puur mogelijk, dat beetje suiker wat erin zit, neem ik dan voor lief. En 's morgens bio jam op brood waar geen extra suiker aan is toegevoegd.

Behalve stevia kan je maltodextrine als suikervervanger te zijn. Schijnt beter te zijn dan Xylitol of Aspartaam, maar toch weer minder dan stevia. Maltodextrine wordt in NL verkocht als Nevella in de supermarkt.

Volhouden, Senna!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Yes, cold turkey ! :lol:
Ik las om de zoveel tijd een suikervrije periode in maar met de stevia zou ik het nu eens lang willen volhouden !
Nog geen hoofdpijn. Heb wel precies véél tijd nodig om te wennen aan het zomeruur...
Jij ook succes bloemetje !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Wat te denken van deze muffins, Senna: http://www.stevia.com/Stevia_recipe/Oat ... _Muffins/2? Eigenlijk nog iets te zoet naar mijn idee, maar da's vast omdat ik nauwelijks zoetigheid eet. Succes ermee, groeten van Bloempie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Dankjewel !!!
Van mij mag stevia de wereld snel veroveren !

www.stepa.be
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

senna schreef:Van mij mag stevia de wereld snel veroveren !
Nou, wie weet gebeurt dat ooit, want ik dacht dat ze in Amerika bezig waren om dit middel toch als voeding te erkennen om te gebruiken als zoetmaker in priklimonade. De sinas- en cola-industrie ligt er namelijk behoorlijk onder vuur, vooral m.b.t. de machines op highschools. Aspartaam is ook bewezen slecht, dus wie weet krijgt Stevia ooit de aandacht die ze verdiend!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

In Japan al 30 jaar in gebruik ! [-o<

http://www.allesoverstevia.nl/
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
earthangel
Beginner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 feb 2010, 14:46
Locatie: Hoorn

Bericht door earthangel »

stevia ken ik eigenlijk niet. Ik eet wel zoveel mogelijk suikervrij (niet omdat het moet maar omdat het volgens mij troep is). Ik eet inderdaad gewoon de ongezoete jams uit de natuurwinkel, en bijvoorbeeld koekjes gezoet met spelstroop. Weet iemand hoe het daarmee zit met granenstropen. Is dat net zo slecht? Ik denk nl altijd maar dat het 'beter'is omdat het geen geraffineerde suikers zijn.

Soms (toen ik nog meer energie had) bakte ik muffins (op basis van yoghurt, volkorenmeel, ei) en maakte dat zoet met kaneel en geprakte banaan of appel of soms met een scheut suikervrije diksap.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Als je alles van granen mag eten lijkt graanstroop me een goed alternatief.
Het is gemaakt uit het zetmeel van bv tarwekorrels.
Tagatesse is nu ook geweldig in de mode maar jammer genoeg vindt de fabrikant het nodig er sucralose onder te mengen.
Stevia is zeker niet overal te koop en meestal staat er "uitwendig gebruik" op om de wet te ontduiken.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Stevia

Bericht door bloemetje »

Lea schreef:vandaag juist een artikel in "Het Belang van Limburg" over chocolade gemaakt met Stevia

http://www.hbvl.be/nieuws/wetenschap/ai ... olade.aspx
De chocolade ligt klaar om verzonden te worden naar winkels en klanten. Jammer, alleen dat de Europese wetgeving dit tegenhoudt: http://www.cavalier.be/nl/index.html. Teken onderstaande petitie om Stevia op de kaart te krijgen als fatsoenlijke zoetstof (dus niet om je voeten mee in te smeren), zodat we hier allemaal van kunnen smullen. Overigens is in Amerika de verkoop van choco met Stevia wel toegestaan.

Groeten, Bloem

Petitie: http://www.prostevia.org/content/petitie
Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Stevia

Bericht door baukje »

Ik eet volledig veganistisch en praktisch suikerloos omdat mijn lichaam het niet meer verdraagt.
Wel eet ik als zoetmiddelen rijststroop, agave, ahornsiroop, dadelstroop, maismoutstroop, appelstroop.
Alleen bio soyaprodukten die of ongezoet zijn of gezoet zijn met appelconcentraat.
En in hele zeldzame gevallen gebruik ik bio rietsuiker of oerzoet.

Je lichaam reageert heel anders op suiker dan op natuurlijke stropen, dat kan ik duidelijk merken.
Na suiker ben ik nog moeier, word ik depressiever, algeheel lusteloos en rusteloos, pijn in mijn hele lichaam.
Stropen kan ik wel gewoon eten, maar ook dat met mate. Nadenken wat je in je mond stopt.

Een goed boek hiervoor is: Ecofabulous van Lisette Kreischer.
In april komt haar volgende boek uit, een boek over gebak en koek: Lisette in Luilekkerland.
Het grootste deel van de recepten in Luilekkerland zijn gezoet met stropen.
Plaats reactie