Stevia

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

Heeft iemand ervaring met Sukrin?
Ik heb het gisteren gekocht in de natuurvoedingswinkel. Ik volg al bijna 10 jaar een suikervrij dieet. Ik heb al verscheidene keren dingen voor mijzelf gebakken met bv rijststroop, maar dat smaakte niet lekker.
In de winkel adviseerde men mij Sukrin, omdat Stevia een uitgesproken smaak heeft.
Ik ga het morgen uitproberen.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Ben heel benieuwd !

Heb er nog nooit van gehoord.

http://benvital.nl/sukrin.php?sub=sukri ... language=0
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

@ hoi Hildeke,

ik heb het effe voor je opgezocht,
ik had nog een fles in mijn voorraad kast,
er zijn echt geen suiker of andere zoet stoffen toegevoegd,
het is echt alleen fruit
het merk is Covelt Dixap.

je moet wel tegen fruit kunnen natuurlijk.

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@petraroos
fruit bevat juist fructose, het is gewoon een suiker en sowieso gedragen alle suikers zich hetzelfde in je lichaam
dus of je nu natuurlijk suikers binnen krijgt of geraffineerde, dat maakt dus niet uit
no go dus voor mensen met een fructose malabsorptie
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Klopt dat wel? Dat alle suikers zich hetzelfde gedragen? Er zijn immers mensen met een fructose intollerantie, maar die mogen toch wel gewone suiker? Of suiker die bijv. in mais of rijst zit... Ik weet niet helemaal of het wel klopt wat je zegt, maar ik ben geen voedingsdeskundige...
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

dat klopt, want ik heb dat geleerd uit chemisch oogpunt zeg maar

http://www.robkalmeijer.nl/voedingsleer ... uctose.htm

fructose is ook een suiker en alle suiker moleculen worden uiteindelijk door het lichaam omgezet als glucose om voor het lichaam bruikbaar te zijn

dus verschillende suikers hebben andere eigenschappen (ook in het lichaam), maar uiteindelijk dus dezelfde effecten en uitwerking
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

je hebt misschien weleens gehoord van snelle en langzame koolhydraten
koolhydraten geven ons lichaam energie
suikers (alle vormen) zijn snelle koolhydraten en geven snel energie, maar veroorzaken bijv ook een insulinepiek in het bloed
volgens mij doet fructose dat dus ook gewoon, maar dat weet ik niet 100% zeker

als je bijv op een verpakking kijkt in de supermarkt van iets waar koolhydraten in zit, dan zul je vaak zien dat een deel daar van suiker is
dat is dus eigenlijk het verkeerde soort energie, behalve fruit daargelaten natuurlijk
maar ook daarvan moet je dus niet teveel eten/drinken, want dan krijg je dus veel te veel suiker binnen en dat is gewoon slecht voor je darmen

kijk voor de lol eens op een pak vruchtensap... ook al is het vers geperst er gaat natuurlijk heel veel fruit in, dus op die manier kun je zo 10 tot 20 gram suiker (fructose) binnen krijgen
vaak roepen merken dan: geen extra suiker toegevoegd, maar dat is een loze kreet
want 20 sinaasappels geperst in een liter fles bevatten al zoveel suiker dat het toevoegen van extra suiker nergens op zou slaan
misschien houdbaarheid, maar dat lijkt me ook niet

daarom kun je dus veel beter een los stukje fruit pakken ipv vruchtendrank en dan hebben we het nog niet eens over de vezels bij wijze van

en langzame koolhydraten, dat is dus de brandstof die je binnen wil krijgen
want die worden langzaam verteerd en zorgen dus langer voor energie in het lichaam
bijv rijst, quinoa, gierst en andere granen ook denk ik?
je krijgt er ook geen insulinepiek van in je bloed, dus dat lome gevoel na het eten van (veel) suiker (=snelle koolhydraten) heb je dus niet
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Volgens dr. Lustig is fructose veel slechter dan glucose (dextrose). In zijn lezing legt hij overtuigend uit waarom dit zo is. Het is wel een lange lezing maar zeker de moeite waard!
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

zolang je max 2 stuks fruit per dag eet krijg je denk ik niet teveel fructose binnen
maar fructose zit dus ook in snoep, vruchtendranken, honing (volgens mij?) etc
ik kan heb nu ff niet de energie om die lezing te kijken, maar opletten met fructose dus!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

dfainher schreef:zolang je max 2 stuks fruit per dag eet krijg je denk ik niet teveel fructose binnen
maar fructose zit dus ook in snoep, vruchtendranken, honing (volgens mij?) etc
ik kan heb nu ff niet de energie om die lezing te kijken, maar opletten met fructose dus!
Klopt helemaal!
Fruit bevat veel oplosbare vezels, wat een natuurlijk anti-gif is tegen fructose. Oplosbare vezels vertraagt n.l. de maagontlediging hierdoor krijgt je lever meer tijd om de fructose te ontgiften.
Omdat fruit veel goede voedingsstoffen bevat is het niet aan te raden om het helemaal niet te eten. Snoep, vruchtendranken en honing kun je volgens mij het beste laten staan. Iets wat mij als snoepverslaafde niet altijd lukt....
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

petraroos schreef:@ hoi Hildeke,

ik heb het effe voor je opgezocht,
ik had nog een fles in mijn voorraad kast,
er zijn echt geen suiker of andere zoet stoffen toegevoegd,
het is echt alleen fruit
het merk is Covelt Dixap.

je moet wel tegen fruit kunnen natuurlijk.

lieve groetjes
petraroos
Hey Petraroos,

Bedankt voor het opzoeken, heb het alvast genoteerd en ga eens kijken of ik het hier in België ook vind. Ik eet geen fruit (natuurlijke afkeer) maar daarom niet minder interessant om eens uit te proberen. Als ik het dan niet lust, kan mijn man verder proeven... :wink:

@Dfainher: Ik veronderstel dat AH = Albert Heyn maar van "roosvicee" nog nooit van gehoord. Sorrryy, in Belgenland bij mijn weten niet zo bekend...net zoals Sukrin... Moet nog overwaaien denk ik...

Groetjes,
Hildeke
Gebruikersavatar
memsi
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 dec 2010, 14:42

Bericht door memsi »

@Hildeke , dronk als kind al roosvicee ,denk dat het nog wel te verkrijgen is in Belgie .
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@emootje
behalve als je een fructose malabsorptie hebt dan ;)
dan kun je fruit wel beter laten staan

@hildeke
zal de taalbarrière wel zijn :P
ik dronk het ook als kind inderdaad, in NL is het denk ik wel een bekend begrip
je zou het ook aanmaak kunnen noemen, maar ik versta daar weer iets anders onder
in ieder geval niet de aanmaak die bij de fris staat, kindersap aanmaak dan of zo :P
en met AH bedoelde ik inderdaad Albert Heijn, excuses ;)
maar je kunt het vrij makkelijk vinden in de supermarkt!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
jvklinken
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2011, 23:57

stevia en tagatose

Bericht door jvklinken »

Eline schreef:Heeft iemand ervaring met Sukrin?
Ik heb het gisteren gekocht in de natuurvoedingswinkel. Ik volg al bijna 10 jaar een suikervrij dieet. Ik heb al verscheidene keren dingen voor mijzelf gebakken met bv rijststroop, maar dat smaakte niet lekker.
In de winkel adviseerde men mij Sukrin, omdat Stevia een uitgesproken smaak heeft.
Ik ga het morgen uitproberen.
Sukrin ken ik niet maar uit de reacties maak ik op dat het diksap is. Dat is vrij calorierijk. Wil je én calorie-arm én natuurlijk én smaakneutraal, dan kan ik je Tagatesse aanbevelen. Dat is een product van het Vlaamse bedrijf Damhert. In Nederland verkoopt de Plusmarkt de Tagatesse-producten en verder Ekoplaza. Ook de grotere AH's schijnen het te hebben. Ik ben gezondheidsjournalist en een grote fan van stevia (zie www.stevia.startpagina.nl) maar als de smaak je niet bevalt, vind ik Tagatesse een aanrader. Mijn vrouw gebruikt het sinds een jaar als alternatief voor suiker. Het is duur maar je hebt er de helft minder van nodig en het belast je systeem niet. Succes! (In Belgie hebben alle grotere supermaktketens Tagatesse, heb ik vernomen)
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

stevia en tagatose

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

hoi Dfainder,

nou ben ik mooi in de war gebracht zeg,
weet effe niet wat ik er mee aan moet :-k
zit er dan in Rijst stroop en Mais stroop ook verkeerde suikers?

lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Plaats reactie