Medicatie aftrekbaar van belastingen?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Medicatie aftrekbaar van belastingen?

Bericht door bloemetje »

annac schreef:Mijn zoon is dankzij hem al halverwege een HBO opleiding en doet het goed op zijn medicatie, waaronde Nexavir. Heel duur, maar je krijgt best wel veel terug van de belastingen. Neem een goede, betrouwbare financieel adviseur in de arm en je haalt het maximale terug op die manier. De mijne in Groningen berekent me slechts 70 euro Al was het 200, dan deed ik het nog want je krijgt meer dan dat bedrag terug.
Over belastingen gesproken: wilde bij het invullen eindelijk weleens proberen medische kosten terug te krijgen. Wat denk je? De drempel is ongeveer E 1000,- !!! Dus pas wat daarboven uitkomt, kan je aftrekken. Ik maakte afgelopen jaar E 600,- aan kosten en dat vind ik tamelijk veel, gezien het feit dat ik geen eigen inkomen heb, maar kon dus niks aftrekken. Grappig dat ik daardoor wel recht heb op die zgn aanrechtsubsidie. Toch een doekje voor het bloeden.

Groeten van Bloem ---> die zich nu naar het aanrecht beweegt om een potje te koken. Nee, verwar haar niet met een Desperate Housewive. Desperate is daarentegen wel een omschrijving die soms in de buurt komt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Was er ook vandaag. Beregoed humeur.

Wat belasting betreft......
Ben je zeker dat je het goed doet?
Je hebt een percentage van je totale inkomen dat je drempel wordt en daarna kun je aftrekken.
In mijn geval bijna 5000 euro. Nu heb ik ook een inkomen van niks maar oke.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Aha, een percentage... verklaart ms wel wat. Ik snap in ieder geval dat mijn E 600,- nauwelijks iets voorstelt. En dan te bedenken dat ik die in een maand of 3 al heb gemaakt bij een alternatief genezer. Haar behandelingen werden wel vergoed, maar dus niks van wat ze me voorschreef. Kun je nagaan als ik er 12 volle maanden was geweest... Dan had ik zeker wat gehad om belastingvoordeel van te hebben. Zucht.

Wat een geld al die toestanden, he? Zon, ik neem aan dat jij je kosten bij DML hebt gemaakt? Is dat als Hollandse? Toevallig enig idee hoe het zit met verblijfskosten?

Gaap, truste voor nu. Morgen weer een dag, dag allemaal Afbeelding
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Nou ja, als het klopt van die 1000 euro drempel dan heb ik geluk zo veel te moeten betalen, niet?

Ha, ha!

Maar wat ik hiermee wil zeggen is dat je uiteindelijk best wel veel terug krijgt. Dus als je van iemand kunt lenen, zonder rente, is het de moeite waard.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

@annac.. Mag je Nexavir van belasting aftrekken ondanks dat het niet op "de" goedgekeurde lijst staat???????????

Dat zijn nog eens vrolijke berichten :-D
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Je moet even op de site kijken welke ziektenkosten, of je moet het goede formulier hebben dan zit het daarbij.
Zo niet moet je op de site kijken.
Dieet/dieten, duurste nemen is aftrekbaar.
Alle medicijnen op doktersvoorschrift.
Reiskosten.
Verblijfkosten.

Dus ja als je een voorschrift met Nexa hebt Lynn..... :idea:
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Ik had begrepen dat het doktersvoorschrijft van een Nederlands arts moest zijn..!
Hier gaan we ons volgend jaar eens goed in verdiepen als weer aangiften moeten doen.. Ik denk dat wij ook maar een advisuer erbij nemen ;-)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb mijn kilometers naar Lelystad ingevuld, en de B12
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Voor de belgische leden: medicatie kan niet ingebracht worden in de belastingen. Heb al ruim navraag gedaan hiervoor... Spijtig want dat had een serieuze boterham kunnen zijn!
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Bedankt voor de info hildeke!
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Graag gedaan!! :wink:
Plaats reactie