Dieet (paleodieet / oerdieet tegen candida)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Anto, gebruik je naast je dieet nog supplementen om bepaalde stoffen extra aan te vullen of je organen te ondersteunen? Vervelend dat je ook een virus hebt opgelopen, hopelijk is deze weer snel uit je lijf!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

anto schreef:@barb,. Het zou inderdaad kunnen. Ik heb sowieso ook een virus dat al 6 weken niet meer uit mijn lijf wil. Slechte weerstand. Dus het is misschien ook niet helemaal fair alles op het dieet te gooien. Maar ik ook wel het gevoel dat het diëten mij verzwakt ipv versterkt.
Ik heb afgelopen zomer een soort candida-dieet gevolgd op aanraden van een alternatieve arts. Zij adviseerde me dit niet langer dan 2 weken te doen. Het lichaam is weliswaar druk met het vuil dat het losmaakt en opruimt... maar door sommige voedingsstoffen zo lang te mijden, kan het lichaam ook verzwakt raken en is het dus weer kwetsbaar voor sommige slechte invloeden...
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Ik krijg alle voedingstoffen voldoende binnen hoor, het dieet is helemaal uitgekiend.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Twee weken lijkt me ook weer wat kort voor een dieet. Tenzij je sapkuren doet misschien.
Ik heb altijd gehoord dat je het candidadieet minimaal een half jaar moet volgend. Intoleranties zouden binnen twee a drie maanden verdwenen moeten zijn (of vervangen door andere).

Maar op zich vind ik het een goede vraag: wanneer stop je met een dieet? of wanneer stop je helemaal met diëten?
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Als ik me weer helemaal goed voel, dan zal ik minder streng letten op wat ik eet en drink, maar ik zal nooit meer zo eten zoals vroeger. Ik denk dat ik altijd puur zal koken, dus zonder kant en klare pakjes sauzen en soepen. Omdat ik er wel van overtuigd ben dat al die bewerkte voedingsmiddelen niet goed zijn. maar ik zo zeker wel weer in de toekomst een keer pasta gaan eten....want dt mis ik echt.
Gast

Bericht door Gast »

Onze dochter merkte pas na 4 maanden dieten (met aanvulling van voedingssupplementen) (lichte) verbetering. Dat zette zich wel langzaam maar zeker door. Inmidddels is ze zo'n 3 jaar bezig en is ze van volledige bedlegerigheid opgeklommen naar weer 3 dagen per week naar school, 2 avonden per week dansles, en daarnaast ook allerlei andere dingen, zoals winkelen, wandelen met de hond, sociale activiteiten etc.
Ze moet wel steeds een goede afwisseling tussen activiteit en rust en bewaken; ze rust op school ook 2x per dag een half uur. Doet ze dat niet, dan is ze knock-out, maar opvallend is dat ze daarvan altijd betrekkelijk snel weer herstelt.

Miek
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik denk ook wel dat je voldoende suplementen moet nemen, omdat we toch al met tekorten zitten, en in de voeding zit sowieso al minder vitamines dan vroeger.
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Zo dat is een mooie vooruitgang breda1958!

Klopt Karolien, supplementen hebben we nodig om alle organente ondersteunen, niet alleen vitamines maar ook bij het ontgiften van de lever, evt de zware metalen op te ruimen, een betere doorbloeding, enzymen om het voedsel beter te verteren, en alle energie er goed uit te halen etc.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Is het niet zo dat vitamines en mineralen uit voedsel slecht worden opgenomen in je lichaam als je darmen zo lek zijn als een mandje (voedselintoleranties)??
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ja, dat is wel zo, maar er zal altijd wel iets opgenomen worden, he.
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

en je serotonine aanmaak bij leaking gut kan ook niet volledig plaast vinden, daarmee maak je dan ook vervolgens te weinig melatonine aan en daarmee zijn we bij onze slaap problemen. Het is net een dominospel.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

verlorengezondheidman schreef:Is het niet zo dat vitamines en mineralen uit voedsel slecht worden opgenomen in je lichaam als je darmen zo lek zijn als een mandje (voedselintoleranties)??
Ja, daarom kreeg ik mega-dosissen vitamines (vele malen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) voorgeschreven.
Dan bleef er toch nog wat over om op te nemen.

Als het Candida-dieet aanslaat, wordt het lekken ook vaak weer minder.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

En zonder serotonine: depressie!
Het is puur iets lichamelijk.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Hej Barb,

Ik heb hier toch nog een vraagje over.
Heb je dan niet te weinig koolhydraten? Ik heb eens een koolhydratenarm dieet gevolgd, zelfs een tijdje bijna zonder koolhydraten en ik kreeg erg veel last van mijn geheugen, ik wist in de namiddag niet meer wat ik in de voor middag gedaan had.
Toen ik met een soort dietiste erover sprak, zei ze dat je geheugen koolhydraten nodig heeft, niet veel maar toch wel wat.
En het was idd snel beter als ik weer koolhydraten begon te eten.
Het probleem is dat ik volgens mij een koolhydratenintolerantie heb, en ik weet hier niet goed raad mee.
Ik word ook heel slechtgezind als ik te weinig koolhydraten eet, heb jij hier dan geen last van? En dan voel ik soms zo'n drang naar koolhydraten dat ik het fritkot binnenstap. :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Vermeulen zei me ooit dat als je ziek bent, het mogelijk is dat je juist meer behoefte hebt aan koolhydraten. Ik kan je helaas niet vertellen of dat oorzaak of gevolg is van het ziek zijn. En dus ook niet of je er aan toe moet geven of de koolhydraten dient te vermijden.

Persoonlijk ben ik altijd een liefhebber van koolhydraten geweest en ik zou niet weten hoe ik me zou voelen zonder. Inmiddels al ruim anderhalf jaar op een suikervrij ongeraffineerd dieet - juist om schimmels in te dammen en tegen te gaan en dat bevalt me prima. Ik merk verschil in kleine dingen (bijv. niet meer die ellendige zere keel en zulke kleine dingen), maar over het algemeen is het niet een duidelijke vooruitgang. Maar hetzelfde geldt voor mijn slaap: ik slik sinds enige tijd een doorslaapmiddel en slaap idd wel meer, maar wordt nog steeds niet uitgerust(er) wakker dan voorheen. Ik vermoed dat mijn lichaam met een enorme inhaalslag bezig is en dat zulke dingen daarom nu nog niet hun vruchten afwerpen. Snap je wat ik bedoel?

Zelf denk ik dat dit soort maatregelen er aan bijdraagt dat ik niet verder achteruitga, maar dat blijft natuurlijk altijd gissen... Ik heb heus nog steeds heel slechte dagen, maar probeer me dan voor te stellen dat het nog waardelozer was geweest als ik me niet zo had gericht op gezond eten en de nadruk op een goede nachtrust. Zulke gedachtes weerhouden me op nare dagen van het smijten van de laptop door het raam, want man o man wat ben ik het beu. Altijd maar dat thuiszitten, dat is niemand aan te raden.
Plaats reactie