Is ME/CVS besmettelijk / overdraagbaar?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
epagneulbleu
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 feb 2010, 11:33

Is ME/CVS besmettelijk / overdraagbaar?

Bericht door epagneulbleu »

Ik vroeg me af of cvs besmettelijk is...
Ik ben in volledig 2002 ingestort ten gevolge van klierkoorts en die vermoeidheid is eigenlijk nooit echt overgegaan. Nu is er na al die jaren opnieuw de noemer cvs opgeplakt. 2 jaar geleden heb ik mijn (ex-)vriendin leren kennen. Ze is altijd kerngezond geweest, nooit ziek, zelfs geen verkoudheid. Nu heeft ze vorig jaar klierkoorts gekregen, is in combinatie met andere problemen 6 maand thuis geweest (al was dat vooral door die andere problemen). Sindsdien is ze om de haverklap ziek, moe, oververmoeid. Ze kan met moeite haar werk doen. Vandaag is ze weer ziek en de symptomen duiden weer op klierkoorts, hoewel die ziekte uit haar lichaam verdwenen was volgens haar dokter. Volgende week laat ze haar bloed trekken, dan weten we meer.
Het kan natuurlijk ijzertekort zijn, maar de symptomen kloppen niet.
Ik vraag mij af of ik haar op een of andere manier besmet kan hebben... Het heeft geen zin om het me af te vragen, het is zoals het is, maar ik kan het idee niet van me afzetten. Ik wil gewoon het weten...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Oei, dat is een heel moeilijke vraag, en ik heb hier al dingen rond gelezen hier op het forum maar ik weet niet meer onder welke rubriek.
Ik begrijp waarom je het jezelf afvraagt, maar ik denk dat niemand daar op dit moment in de wetenschap je een duidelijk antwoord op kan geven.
Als ik de rubriek tegen kom, geef ik hem je door, oke? Of misschien weet iemand anders dit nog?
Sterkte alvast.
Gebruikersavatar
cvske
Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 nov 2009, 10:40
Locatie: Vlaams-Brabant

Bericht door cvske »

Ik dacht dat besmettelijkheid aangehaald werd ivm het XMRV virus.
Ben daar eigenlijk ook wel een beetje bezorgd over.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Als we ons nu ook al schuldig moeten gaan voelen voor het welzijn van anderen, dan kunnen we evengoed de stekker uittrekken.
Een verkoudheid is voor zover we weten, besmettelijker dan ME/CVS.

Degenen die zich schuldig mogen voelen, zijn de artsen, psychiaters en verzekeringsmaatschappijen die wetenschappelijk onderzoek dwarsbomen en onze gezondheid op het spel zetten.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Zo is het net Marlené :wink:
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Ik wil niet ontkennen dat ook bij mij enige bezorgdheid heerst. De gezondheid van mijn kinderen, partner, vrienden en omgeving is belangrijk.

We kunnen echter niet beheersen wat we niet weten. Mijn tandenborstel, glas/tas en bestek ga ik niet delen. Ik snij het vlees van mijn jongste uitsluitend met zijn vork en mes. Mijn handen was ik meer dan vroeger. De kleding wordt vaker op kookwas gewassen dan vroeger. Hoe ver moet je gaan?

Moeten we nu in een steriele bokaal gaan leven omdat het misschien overdraagbaar is? Het leven met ME/CVS lijkt me nu al zwaar genoeg.

Klierkoorts, herpes, ... ik wil ze de kost niet geven degen die elkaar besmet hebben op deze aardbol.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik betwijfel ten zeerste dat CVS besmettelijk zou zijn. Ik heb het al 25 jaar en tot hier toe is er nog niemand in mijn omgeving die ik 'besmet' heb. Ik maak mij wat dat betreft niet al te veel zorgen.
Gebruikersavatar
epagneulbleu
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 28 feb 2010, 11:33

Bericht door epagneulbleu »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb naar mijn huisarts gemaild en hij zegt dat cvs niet overdraagbaar is. Cvs is ook geen gevolg van klierkoorts, zoals nog gedacht werd toen ik dat kreeg. Het virus kan op een later punt wel opnieuw gereactiveerd worden, maar dan is het niet meer besmettelijk. Ik heb mijn vriendin dus niet besmet met klierkoorts en zou haar dus ook niet besmet kunnen hebben met cvs.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij gelijk heeft... maar ik weet niet of ik hem mag geloven, na die links over xmrv gelezen te hebben...
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Los van XMRV zijn er nog tig zaken die bij ME-ers vaak voorkomen en die overdraagbaar zijn: chlamydia pn., mycoplasma en vele andere pathogenen.
Het is zelfs niet uitgesloten dat een moeder met ME, met onderliggende actieve Lyme de Lyme niet doorgeeft. Sterker men begint er nu zoetjesaan voor te waarschuwen dat het zou kunnen.
Dus is ME besmettelijk, nee ME zelf niet, hetgeen wat je bij je draagt echter vaak wel.
Er zijn zelfs publicaties over ziek geworden huisdieren geweest....
Maar goed zolang het een tussen de oren ziekte is, is het vast en zeker niet besmettelijk. :wink:
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Wat ik wel wil meedelen is dat ik al jaren de ziekte meesleur en dat ik nu besef dat ik zonder twijfel al ME/fibro had toen ik beviel van mijn twee kinderen. Ze zijn nu ook al één jaar in behandeling, toevallig? ik denk het niet hoor!
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Fritel, als je kinderen het ook hebben, zou dat ook niet kunnen omdat er een genetische afwijking in de familie is? Mijn vader heeft het ook. Op die manier zijn we misschien gevoeliger/vatbaarder voor bepaalde aandoeningen?

Deze website las ik ooit op dit forum en vind het erg informatief over de wisselwerking tussen voeding en lichaam.
http://www.de-poort.be
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Bericht door vilric »

Ja... dit roept vragen op. Mijn vader heeft z'n ganse leven dezelfde symptonen gehad zoals ik ze nu heb. Maar toen kende men CVS nog niet. Mijn zuster blijkt nu ook CVS te hebben...
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Ja, ja... mijn moeder. Altijd zwakke gezondheid gehad zover ik me als kind kan herinneren met dezelfde klachten als ik nu maar t'is zoals je zegt Vic, toen kende men nog geen CVS en is ze dan compleet verkeerd behandeld geweest . Ondertussen al geopereerd en "behandeld " voor darm en leverkanker, dit maakt me wel bang. Ook de reden waarom ik nu de zaken goed (!?) probeer aan te pakken en blijf hopen en geloven dat ik op het juiste pad ben en bij de juiste mensen in behandeling... vertrouwen is goud waard zeker; spijtig genoeg zijn er nog niet veel "krakken " in het vak maar dit komt nog en hopelijk op tijd voor mijn kids met de mirakuleuse juiste behandeling.
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Mijn vader was ook heel veel ziek. Migraine, nierproblemen, later hartinfarct en overleden op 62 jaar aan hartstilstand. Dat was in 1977, toen was er ook nog geen sprake van CVS.
Ik herinner mij dat hij zich heel erg moest inspannen om bvb een feest mee te kunnen maken en er achteraf lang moest van recupereren.
Het zou ook een vorm van CVS kunnen geweest zijn.
Ik geloof wel dat we bij "onze krak" in goede handen zijn. En met de kennis en ervaring die steeds maar groeit is er zeker nog hoop voor de toekomst!
Plaats reactie