Stoppen in examenjaar?

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
plientje91
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:45

Stoppen in examenjaar?

Bericht door plientje91 »

Hoi,

Ik zit nu in het examenjaar van de havo. Ik heb het daar ook ontzettend druk mee en ik heb het ook helemaal gehad met school. Nou zit ik te denken, ondanks dat ik bijna klaar ben, om ermee te stoppen. Mijn hart schreeuwt ook dat ik moet stoppen. Ik word hier zo ongelukkig van. Het is zelfs zo erg dat ik vaak denk om er maar een eind aan te maken...

Dit klinkt misschien erg dramatisch in jullie oren, maar ik voel dit echt heel sterk en voor mij is dit de realiteit. Ik ben er ook al ontzettend lang mee bezig. Al langer dan een half jaar denk ik eraan om te stoppen met school, maar ik was er denk ik eigenlijk nooit klaar voor.

Ik ben ook dit weekend naar een lezing van Hans Stolp geweest, over de aartsengel Michaël. Hij strijdt tegen materialistisch denken en voor het volgen van je hart. Dus geen dingen doen tegen jezelf in, alleen maar omdat het 'moet' of 'zo hoort'. Ik ben al mijn hele leven zo. Ik ben bijvoorbeeld extreem tegen dierenmishandeling, voor biologisch, voor respectvol met elkaar omgaan enz. Ik heb de laatste tijd ook echt iets tegen het onderwijs van tegenwoordig gekregen. Je moet alleen maar presteren enz, of je het nou kan of niet. Het gaat ook tegenwoordig alleen maar om diploma's, daar ben ik ook een beetje allergisch voor geworden.

Maar goed, door deze lezing had ik eigenlijk mijn keuze gemaakt. Ik zag eindelijk in dat het echt mijn hart is die het zegt. Maar nou had ik gisteren mijn profielwerkstuk afgemaakt en daar kreeg ik echt een adrenalinekick van. Ik wist toen even heel zeker dat ik door wilde gaan. Er was een last van m'n schouder. Maar nou werd ik vanmorgen wakker, opnieuw met het gevoel van het niet weten wat je nou moet doen.

Ik kan dit echt niet meer aan zo en als ik stop wil ik me eindelijk eens bezig gaan houden met wat ik moet doen, mijn 'taak'. En vooral eens aan mezelf gaan denken, doen wat goed voor me is!

Ik heb nu ontzettende hoofdpijn, dus ik kan het allemaal helaas niet helemaal goed uitleggen.
Het is echt een groot dilemma, al maanden lang en ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik kan zo ook niet verder, ik word er alleen maar depressief van...
Jullie weten natuurlijk een heleboel dingen niet, maar misschien kunnen jullie hier wat zinnigs over zeggen? En misschien zijn hier nog meer mensen die gestopt zijn met school (in het examenjaar/vlak voor de examens) door de ME/CVS en/of fibro?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Plientje
The things people refuse are the things they should use.
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Stoppen in examenjaar?

Bericht door Alabama »

hoi plientje,

mijn advies is toch door te gaan. je kunt beter een paar maanden tegen je hart in doorwerken dan de rest van je leven spijt hebben dat je toch gestopt bent.

wat betreft hoe je over het onderwijs van tegenwoordig denkt en het andere, ik denk dat er meerder mensen die visie delen. aan de andere kant, als je iets wil bereiken in het veranderen van deze dingen dan zou je toch weer een diploma moeten hebben, want er wordt niet veel geluisterd naar mensen zonder diploma.

op dit moment volg ik een opleiding die veel te laag is voor mij, en ben voor het eerst in mijn leven blijven zitten, maar ik reageer nog steeds heel fel als iemand zegt dat ik misschien moet stoppen met school. ten eerste omdat ik zo gek ben op leren, ten tweede omdat het moeilijker is gerespecteerd te worden als je geen diploma's hebt.

en stel je voor dat er over een paar jaar een medicijn is tegen cvs/me en dat je genezen bent, dan zit je zonder diploma. als je nu ff doorwerkt kun je dan een betere baan krijgen ;)

ik wens je veel wijsheid

liefs
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
Alabama
Gevorderd lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2008, 20:45

Stoppen in examenjaar?

Bericht door Alabama »

btw: die Hans van die lezing heeft zelf ook diploma's waarschijnlijk ;)
God is closest to those with broken hearts..
Gebruikersavatar
marry
Actief lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 aug 2009, 15:31

Bericht door marry »

hoi Plientje

Mijn dochter zit met precies hetzelfde ook in examen jaar al doet ze er wel 2 jaar over . Dus examen wordt gespreid. Maar dan nog is het hartstikke zwaar. Lees meer op mijn weblog www.marrym.web-log.nl

Je hebt recht op verspreiding van je examen en ook om het aan te passen en om uitstel te vragen, desnoods je vakken via het VAVO te gaan halen als je het niet redt. maar wees verstandig en haal je diploma.

Ik zou als ik jou was doorgaan maar ga er achter heen om wat te regelen voor je vakken. problemen zijn heel herkenbaar en ook voor na de HAVO, wat gaan we dan doen en is het allemaal haalbaar voor een zieke kind> uiteindelijk ben je toch blij als je in ieder geval je diploma bij elkaar heb gesprokkeld in plaats van te stoppen. Maar pas het aan aan de hoeveelheid je nu aan kan.

mijn dochter heeft ook bijv veel minder vakken en geen gym en vakken die niet zo belangrijk zijn nu, dat kan men schrappen evt.

Bij vragen mag je me altijd mailen.

Groetjes marry
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Plientje,

Keuzes uit het hart maken kan je nog beter met diploma.
Je hebt dan veel meer dingen om uit te kiezen.

Kiezen uit het hart wordt soms ook verward met ontlopen van pijn.
De laatste loodjes wegen immers zwaar. Soms komt er nog een äfstudeercrisis" bij.

Mijn advies is om examen te doen en als het niet mogelijk is om een diploma te halen, zoveel mogelijk certificaten te halen. (Soms moet je om meer vakken te halen, één of meer vakken minder aandacht geven en wel het centraal schriftelijk maken.) Eventueel kan je het volgende schooljaar in het VAVO de rest te halen en in de rest van de tijd alvast meer vanuit je hart gaan doen.

Zolang je niet al een tijd voor de volle honderd procent zeker weet wat je vanuit je hart wilt gaan doen, is dat de beste optie. En anders waarschijnlijk ook.

De meeste kennis heb je al in huis. Waarschijnlijk ziet het schoolprogramma er zo uit: Nog een maand nieuwe stof, nog drie weken herhalen en examens oefenen en dan je examen.

Onderwijl regelmatig even rust en kijken/voelen/mogelijkheden ervaren wat je vanuit liefde (en niet vanuit pijn) voor de wereld wilt gaan betekenen.
Niet forceren, zorg voor rust in je hoofd. Dan kunnen, als de tijd er rijp voor is, de antwoorden vanuit gevoel opwellen en duidelijk worden. Stilte in je hoofd is belangrijk voor het maken van goede keuzes.

Veel liefs en sterkte en mooie ideeën toegewenst! Henny

PS Hans Stolp heeft -voorzover ik weet- theologie gestudeerd en afgemaakt en daarna is hij zijn hart gaan volgen op een zichtbaar afwijkend pad. En op dat pad maakt hij wel weer gebruik van alle kennis die hij met zijn studie heeft opgedaan. Hij geeft hele mooie, diepgaande lezingen.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ai, waarschijnlijk ben ik een toetsweek voor het schoolexamen vergeten op te noemen.

Ook hier kan het soms handig zijn om een (of meer) vak minder te leren om meer vakken wel te halen of om de lucht te krijgen die je nodig hebt.
Vakken wel maken of wat inhalen kan soms lucht geven.

Heb je een aardige studiebegeleider/mentor/coördinator/docent? Zo ja, ga daarheen als wat jen og moet doen je te zwaar is.

Succes met je beslissingen. Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Hoi Plientje,

Een heel herkenbare situatie: school en leren en het eigenlijk niet meer trekken, ik heb het allemaal meegemaakt. Toch is mijn advies: doorgaan. Het is waarschijnlijk verschrikkelijk zwaar en je gaat door een hel, maar uiteindelijk is het beter voor je. Ik had eens in de paar weken een gesprek met mijn mentor, dat heeft veel geholpen. Bij haar kon ik mijn hart luchten over alle moeilijkheden, zowel mentaal als fysiek.

Wat betreft je hart of gevoel volgen: Ik denk dat het op zich heel goed is om je gevoel te volgen, maar alleen in combinatie met het rationeel denken. Alleen dingen doen omdat het 'moet' is niet goed, maar alleen op je gevoel afgaan zonder diep na te denken, daar kom je ook niet ver mee.
Ik wens je veel sterkte toe!
Gebruikersavatar
gizmo
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: 07 feb 2010, 00:57

Bericht door gizmo »

ik weet dat het heel moeilijk is, maar mijn advies is haal alsjeblieft je diploma.
ik zelf ben na je derde jaar gestopt bij mn beroepsonderwijs, en heb er nu nog spijt van.

je heb dan altijd iets om op terug te vallen.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Het is echt moeilijk en ik snap heel goed dat je er gewoon mee wil stoppen. Ik werd ziek toen ik in het middelbaar zat, maar heb mezelf er toch doorgeworsteld om toch maar dat diploma te halen en dat is gelukt. Mét aanpassingen, dus hopelijk heb jij ook iemand op school die daar rekening mee houdt.

In het hoger onderwijs, ben ik het jaar daarna ook begonnen aan een gewone universiteit, maar toen was het ook echt "omdat het zo hoort" en eigenlijk wist ik toen wel dat dat niet ging lukken. Daar ben ik toen dus mee gestopt, maar ben wel begonnen aan de Open Universiteit, dus afstandsonderwijs, wat voor onze situatie eigenlijk wel een goede oplossing is als je nog iet of wat kan studeren. Je kan het dan zo traag doen als je wilt, werkt vak per vak af. (misschien een idee voor jou dochter, Marry? Maar de richtingen moeten je dan wel liggen natuurlijk, heel veel keuze is er niet. Doe zelf psychologie)

Ik zou toch ook proberen van nog even door te bijten, gewoon omdat je nu al zo dicht bij het einde zit. Zoals iemand hier ook al zei, wie weet wordt je nog beter in de toekomst en dan is het wel goed als je tenminste een diploma hebt...
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

Ohja wat herkenbaar. Ik zit in het ene laatste jaar van mijn hbo studie. En wat is het soms zwaar en wat zou ik soms graag opgeven. Het vraagt zoveeel van je. Ik zou blij zijn als ik klaar ben. En dan krijg je er ook nog steeds te horen ( ik dan) dat ik niet zo slim heb gekozen qua studierichting.. nee dat weet ik ook wel! Maar wat moet je als je iets graag wilt en je weet dat je het in je hebt? Je wilt toch graag iets doen wat je leuk vind.
Dus ik herken heel erg dat je graag wilt opgeven. Maar niet doen hoor. Net zoals iedereen hier zegt, met een diploma kom je veel verder en als je dan terugkijkt later ben je blij dat je het gedaan hebt.
Ik ga ook doorzetten, al wil ik soms liever vandaag dan morgen stoppen. Ik wil dit diploma zo graag, heb er al zolang voor gevochten. Het zou zonde zijn van alle jaren die je achter je hebt.
Nog even!!! Kom op zet hem op!! Nog even doorzetten en dan mag je bijkomen!!!
Ik hoop echt dat je doorzet, ook al weet ik uit ervaring hoe je er soms van kan balen.
Gebruikersavatar
plientje91
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: 05 nov 2009, 15:45

Bericht door plientje91 »

Hoi iedereen,

Bedankt voor de reacties!

Ik heb toch wel besloten om maar door te gaan. Ik doe wel gewoon wat ik kan en niet meer. Sowieso zat ik ook met de twijfel, door het idee dat ik waarschijnlijk spijt zou krijgen.

Het wordt nog wel even frustrerend. Ik had namelijk inderdaad m'n examens in 2 jaar kunnen doen, maar daar kwam ik dit jaar pas achter...zelf! School denkt niet echt mee wat dat soort dingen betreft. Ik heb nu met de tentamens extra tijd, maar met de examens niet, omdat we daarvoor net te laat waren... En dat kwam weer doordat wij zelf daar niks van wisten.. School wist dat wel, maar zei er niks over. Dus dat wordt wel even lastig, maar tot nu toe is het me altijd gelukt! En als ik het niet haal ga ik inderdaad de VAVO doen. Maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd en ben ik volledig deze school afgegaan, om het maar even zo te noemen.
Ze houden trouwens ook niet echt veel rekening met me op school. Vooral mijn mentor begrijpt me niet helemaal volgens mij. Maarja het is nog maar zo kort en ik heb me er zeker 4 jaar op deze manier doorheen gesleept, dus het kan nog wel even. (Dat zeg ik nu, maar als het weer even tegenzit....:-k)

Ik ga ook het jaar hierna even niet naar school. Eerst even rust en waarschijnlijk een paar uurtjes in de week werken (als dat mogelijk is). Met dat uitzicht is het ook wel beter te doen.

Ik zat vorige week trouwens ook even in een dipje. Ik denk dat ik daardoor ook wel graag van school wilde, even rust. Ik kon het echt even niet meer aan. Maar eergisteren heeft iemand mij even goed geholpen met iets van school, waar ik ook enorm tegenop zag en vanaf dat moment zag ik het weer een beetje zitten. Ook is gelukkig het dipje weer voorbij.

Groetjes,
Plientje
The things people refuse are the things they should use.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Ik zat vorige week trouwens ook even in een dipje. Ik denk dat ik daardoor ook wel graag van school wilde, even rust. Ik kon het echt even niet meer aan. Maar eergisteren heeft iemand mij even goed geholpen met iets van school, waar ik ook enorm tegenop zag en vanaf dat moment zag ik het weer een beetje zitten. Ook is gelukkig het dipje weer voorbij.
[/quote]

Gelukkig dat je weer uit de dip bent en dat je zo fijn geholpen bent.
Ik wens je meer van zulke mensen toe om je over hobbels heen te helpen.

Als je ME hebt voelen de hobbels zo groot en jijzelf zo klein.
Iemand die je dan versterking biedt is dan heel fijn.

ZET HEM OP!!!
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie