lekkende darmen

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ cvske

Anders gaan eten
Zorgen dat het darmslijmvlies zich terug herstelt:
Geen tarwe (gluten), melkprodukten, tomaten en andere prikkelende stoffen eten
Probiotica belangrijk voor de juiste darmflora aan te maken
Ontgiften doe ik via neuraal therapie en onlangs leverreiniging
De nodige vitaminen en mineralen om tekorten aan te vullen
enz
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

@ Alie: bedankt voor je super goede uitleg betreft het lekkend darm syndroom! Ik zou het niet beter kunnen verwoord hebben!
@ CVSke: lekkende darm wordt idd genezen zoals je zelf al hebt omschreven. Het is echter een proces van lange adem. Ok invloeden van buitenaf hebben hun negatieve inpakt op de darmen: stress, vervuiling enz... Mss even nog dit: ook een aangepast dieet kan je helpen om de darm rustiger te maken en zo reacties te verminderen.
Gebruikersavatar
cvske
Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: 11 nov 2009, 10:40
Locatie: Vlaams-Brabant

Bericht door cvske »

@Marlène en @Hildeke,

Bedankt dames voor het antwoord. Dieten doe ik ook al.
Eet reeds meer dan 11 weken geen melkproducten, gluten, suikers.....
Maar momenteel dip ik erg. Ben zeeeer moe en verdik de laatste tijd ook en weet echt niet waardoor want ik let echt op wat ik eet.

Grt, Cvske
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Door het feit dat je darmen nu weer beter zijn (en minder lekken) je ALLE voedingsstoffen nu opneemt. Dus dat kan wel een verklaring zijn voor je gewichtstoename. Geef je lichaam nog even de tijd om te wennen en anders is een bezoekje aan de diëtiste (ev. Christine Toback) ook wel een goede steun om tot een goed evenwicht te komen. Succes!
Gebruikersavatar
crazyloop
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 jul 2009, 22:29

Bericht door crazyloop »

Van lekkende darmen krijg je in ieder geval immuun problemen, als je ze nog niet had. Je neemt allerlei zaken op in je bloed via je lekke darm die hij buiten zou moeten houden en die niet in je bloed horen. Daar maakt je immuunsysteem vaak antistoffen tegen aan, en wordt het onnodig mee belast om het op te ruimen. Mijn darm is erg lek, na een verkeerd product ben ik kapot en verkrampen mijn spieren, wat begint bij de onderrug en dan door mijn hele lichaam gaat.

Ik eet geen bewerkte produktcen, vlees, zout of suiker meer, in plaats van pasta of rijst quinoa eet ik nu versgegookte aardappelen of boekweit, voor de rest met namen VEEL rauwe groenten, gejuicede groente, wat gekookte groenten en dat lijkt aan te slaan. Het is geen wondermiddel, maar de kramp is dusdanig verbeterd dat ik zonder slaappillen inslaap waar dat voorheen onmogelijk was, dat was een erg prettige verassing.

Verder ben ik bezig mijn dieet en supplementen uit te bouwen tot een volledig Gerson dieet.
// Knowlegde is power // Ben onregelmatig online //
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Weet iemand wat XMRV/MLV uitricht in de darmen, is het bijvoorbeeld een opslagplaats van het virus..?

In de XMRV-conferentie van Londen schijnt buitengewoon veel aandacht te zijn uitgegaan naar de darmen.............

Na het oplopen van mijn ME zijn mijn darmen langzaam maar zeker stuk / lek geraakt, ik ben ervan overtuigd dat dit door mijn ME komt, net zo overtuigd als ik ben van XMRV alszijnde de kwade genius van ME evt. i.c.m. EBV.

Overigens jammer dat hier geen POLL aan "gehangen" is, ik zou weleens willen weten hoeveel ME/(cvs)-ers effectief last hebben van lekke darmen...??
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

@VGZM, hoef je geen pol voor te maken, we hebben bijna allemaal lekkende darmen, voedselintoleranties etc. Ga naar een goeie dokter of natuurdiëtist die je helpt om er wat aan te gaan doen.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
karin1983
Actief lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 02 jan 2011, 03:31

Bericht door karin1983 »

weet iemand of je ooit van je allergieën en intoleranties kan af komen als je je streng aan een dieet hebt gehouden?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ karin

uit ervaring kan ik zeggen dat het GAPS-dieet me heel erg heeft geholpen om van "tijdelijke" intoleranties te geraken. Zo kon ik zeer lang geen rauwe groenten meer eten of een eitje.
Na anderhalf jaar dieet kon ik weer een paar schijfjes komkommer eten en wat bladsalade.

Nu 2,5 jaar GAPS-dieet kan ik een portie salade eten zonder problemen, een eitje ligt geen uren meer op mijn maag, er mag zelfs al eens zelfgemaakte mayo en frietjes bij en sporadisch een glas vers fruitsap (geen citrus) gaat sinds een kleine maand.

Ik ben bv echt overgevoelig aan chemische produkten zoals bewaarmiddelen, kleurstof en smaakversterkers en dat blijft. Bijna alles puur natuur dus in mijn bord.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
angels
Actief lid
Berichten: 126
Lid geworden op: 08 jun 2011, 18:10

Bericht door angels »

Bij de arts in Maastricht is een Imupro 300 test gedaan.
http://www.prohealth.nl/imupro.htm Daarnaast nog ontlasting onderzoek op parasieten, schimmels, vertering, bacterien (goede en slechte), zuurgraad.
Uit de Imupro test kwamen bij mij 18 voedselintoleranties.
In mijn geval erg lastig omdat er veel voedingsstoffen/middelen verwerkt worden in anderen.
Deze intoleranties zijn wel in ernst onderverdeeld van 1 tot 4.
Prohealth zegt dan dat je, afhankelijk van de ernst van de intolerantie deze voedingsmiddelen én alle voedingsmiddelen waar deze inzitten voor een bepaalde tijd niet kan eten. Daarna zou je d.m.v. het 'rotatiedieet' je normale voeding weer op kunnen bouwen zonder dat je opnieuw intolerant wordt.

In de tussentijd dat je deze voeding niet eet kunnen je darmen tot rust komen en herstel ondersteunt worden door o.a. prebiotica of probiotica en wellicht nog andere ondersteunende middelen.
Omdat je lichaam enorm aan het werk gaat om te herstellen is er wel kans om voor andere dingen intolerant te worden, vandaar dat rotatiedieet.
Een lekkende darm is eigenlijk niet meer dan dat het slijmvlies van de (dunne) darm is beschadigd en stoffen 'doorlekt' naar je lichaam.

Ik moet zeggen dat ik voordat ik dit wist heel erg veel last had van spier- en gewrichtspijn en heel veel hoofdpijn had. Dat is aardig over.

Het is wel heel erg duur. Als ik het goed heb is deze test alleen al 600 euro. Begeleiding van een arts is wel belangrijk
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Rotatiedieet?
Kan je mss een beetje meer uitleg hierover geven?

ikzelf volg al heel lang een gluten en melkvrij en suikervrij dieet, en ik moet zeggen dat er wel heel wat verbeterd is in mijn lijf, ook nu mede dankzij de LDN.
Ik durf tussendoor al eens zondigen, zonder al te veel afwijkingen te voelen.

ik heb zelfs lange tijd bijna koolhydratenvrij gegeten omdat ik die niet eens meer kon verdragen, maar dat is allemaal goed gekomen.

En de gluten gaat nu ook vrij goed als ik er niet te veel van eet, alleen de melkprodukten geven me nog wel de problemen die ik vroeger ervaarde, heb ik de indruk.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Nog een toevoeging over lekkende darm die iemand mss interessant vindt:

Vorige consultatie bij KDM, zei die dat ook bij AIDS-patienten als de ziekte zich volledig begint te ontwikkelen, lekkende darm meestal een van de eerste gevolgen is (daarom ook dat veel AIDS-patiënten diarrhee krijgen)

Dus het is zeker niet per se de causale trigger van ME, eerder een probleem dat bij meerdere ziektes ook kan voorkomen dus door iets anders is veroorzaakt, maar dan op zijn beurt het allemaal nog veel erger maakt en het immuunsysteem helemaal finaal de nek omwringt/overbelast



Als ik de rest ook goed begrepen heb, kan leaky gut o.a. ontstaan door onontdekte voedselintoleranties die al lang aanwezig zijn maar doordat we ons d'r niet bewust van zijn, blijven die de darmwand jaren aan een stuk uitputten; ook stress, ontsteking** en zware inspanningen, ook alcohol kan bijdragen als ik het goed onthouden heb, doen de darmpermeabiliteit toenemen, waardoor die darm lek kan worden.
Zeker een combinatie van deze factoren kan uiteindelijk de doorslag geven - bij mij is m'n darm er finaal aangegaan in een periode dat ik zowel intensief ging sporten, als toevallig enorme hoeveelheden melkproducten ging consumeren waaraan ik later dus intolerant bleek.

**voorbeeld van ontstekingsreacties dat KDM gaf was whiplash, dat blijkbaar een inflammatoire factor heeft, en dat een patiënt zeker 6 maanden achteruit zou zetten in de verbetering omdat die inflammatie de darm weer helemaal lek maakt.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@fjaulnir,

Het XMRV/MLV-retrovirus zou weleens flinke vernielingen aan kunnen richten in de / aan het darmen / immuunsysteem.
Bij de XMRV/MLV-conferentie in Londen is daar ruimschoots aandacht aan besteed door de ME-wetenschappers....

Mijn darmen functioneerden voor mijn ME prima, sinds mijn ME zijn ze zo lek als een mandje geworden en in toevalligheden geloof ik niet zo met dit ernstige invaliderende niet erkende ziektebeeld, echter heb ik helaas geen enkele huisarts gevonden die aandacht aan mijn darmproblematiek wil geven :(
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

verlorengezondheidman schreef:@fjaulnir,

Het XMRV/MLV-retrovirus zou weleens flinke vernielingen aan kunnen richten in de / aan het darmen / immuunsysteem.
Mij bekend, maar ik vermeldde het expliciet niet omdat 1- KDM dat toen (toevallig?) niet vermeldde 2) omdat XMRV nog niet volledig is uitgeklaard en 3) omdat ook bij sommigen XMRV (nog) niet gevonden is en dus andere ziekteverwekkers als Lyme, ... etc, dit blijkbaar ook kunnen doen.

Maar het blijft idd een van de mogelijkheden :)
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

fjaulnir schreef: omdat ook bij sommigen XMRV (nog) niet gevonden is en dus andere ziekteverwekkers als Lyme, ... etc, dit blijkbaar ook kunnen doen.
@Fjaulnir,

Bij chronische lyme patienten (65 patienten getest) werd bij 100% XMRV/MLV aangetroffen door dr. Mikovitis...

Misschien praten we wel over éénzelfde soort (invaliderende!) ziekte met verschillende uitingen en gradaties....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie