Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Hoi Punika,

ik weet niet hoe het allemaal zit in Nederland, ik ben van België, maar of ik nu doorverwezen wordt of niet, dit maakt geen verschil voor de kosten. Er wordt sowieso ook zo goed als niets terugbetaald bij mij, maar ik weet niet hoe dat bij jullie zit.
Waarschijnlijk kunnen de Nederlanders onder ons je beter helpen!

Groetjes!
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Bericht door Punika »

Hoi Sowfia,

Dank voor je zeer snelle reactie. Kun je me misschien wel vertellen wat de kosten ongeveer bedragen, ik heb wel geldbedragen op het forum zien staan wat betreft het bloedonderzoek maar niet mbt de intolerantietesten en bv het samenstellen van het dieet.
Dus gewoon de kosten om je uitgebreid te laten diagnostiseren.
Dat de kosten daarna, de maandelijkse kosten voor medicatie e.d., sterk uiteenlopen van geval tot geval, en dat daar minder zinnigs over te zeggen is, begrijp ik.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

ik begrijp dat bloedonderzoek circa 1000-1500 kost, hoe zit het met de kosten van bv intolerantietesten en opstellen dieet
De kosten van de onderzoeken hangen af van wat er onderzocht moet worden, dus je kunt het niet zo zwart-wit zeggen.

Fructose en lactose kun je eventueel ook op de gastro-endo van een universitair ziekenhuis in Nl laten doen.
Blaastesten.

Verder gaat je bloed naar 3 of 4 labs.
Normaal is dat een deel van buitenlandbehandeling/-onderzoek vergoed wordt.
Kijk ff in je voorwaarden en bel even met de zorgmakelaar van je verzekering.
Redlab wordt over het algemeen niet vergoed, de andere labs meestal wel.
Maar je moet je vooraf indekken.
Ik krijg bijna 1300 euro per jaar voor onderzoeken, consulten etc.
En heb maar een gewone verzekering, oke wel met aanvullend.
Die bijna 1300 komt bij mij uit de basisverzekering.

Dieet: valt onder een consult bij de dietiste daar. Die consulten worden doorgaans bij de meesten vergoed.

Consult bij De Meirleir zelf bedraagt nog altijd 40 euro voor vervolg, is niet omhoog gegaan en ik geloof 60 eerste keer.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Ik weet zelf nog niet het hele kostenplaatje, want zit nog volop in de fase van alle onderzoeken... Voorlopig weet ik dat een aantal bloedonderzoeken samen 1550 euro kost, dat gaat over 5 verschillende labs. Maar daar zitten een aantal dingen nog niet bij, zoals die ademtesten, eens toelgang- en speekselonderzoek in amerika, gastroscopie (die denk ik wel dat terugbetaald zal worden). Dus het gaat nog wat oplopen. Maar zoals zonaanbidster zegt, niet iedereen moet dezelfde testen ondergaan en moet ze ook allemaal ondergaan. Dus je kan het niet echt zeggen.

Over dat dieet kan ik je nog niets zeggen want vermits ik nog geen resultaten binnenheb, weet ik daar nog niks van...
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Voor zover ik me kan herinneren, heb ik voor die voedingsintolerantietesten iets van een 150 euro betaald (schiet me niet dood als ik ernaast zit, kan het even niet terugvinden :wink: )
Een consultatie bij de diëtiste kostte vorig jaar zo'n 65 euro voor een eerste keer, ik geloof dat de opvolgconsulten iets goedkoper zijn, maar daarmee heb ik geen ervaring, omdat ik niet bij haar ben teruggegaan.
De blaastesten (fructose en glucose) heb ik in het plaatselijk ziekenhuis laten doen, die werden zo goed als volledig terugbetaald door het ziekenfonds.
Veel succes ermee.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

hihi je wordt niet doodgeschoten; 150 klopt voor voedingsintolerantietest USA
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Welkom Punika.

Jouw conclusie is zeer juist. Alleen denk ik wel dat je, voor je Belgische trip, bij een internist een uitsluitingsdiagnose moet laten doen en dus min of meer weet dat je inderdaad ME hebt. Welke ziekten moeten worden uitgesloten staat vlgs mij ook ergens op deze site.

Zonaanbidsters info over DML klopt. Of daar echter Nexavir bij zit weet ik niet. Die gaat ook in de papieren zitten en betreft een anti-viraal middel. 150 euro per maand of 1/2 maand.

Succes en sterkte.
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

hallo Punika,
ik heb uit een mail van dr meirleir even het kostenplaatje voor je gekopierd ;):

Overzicht kosten patiënten uit buitenland


Eerste consultatie 50 €

Tweede consultatie 40 €

Ademtest Lactose 70 €

Ademtest Fructose 70 €

Voedselallergietest 150 €

EKG + ergospirometrie 109,64 €

Echocardiogram 55 €

Bloedname/urine- tussen 1000 € en 1500 €
en stoelgangtesten
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hallo Tony,

Dat zijn nogal kosten... maar bijvoorbeeld die lactose en fructose, wordt dat dan niet vergoed, of weet je dat niet? Bij mij wordt namelijk ook aangeraden om dat na te laten kijken, maar dan via een regulier ziekenhuis.
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

Amaike schreef:Hallo Tony,

Dat zijn nogal kosten... maar bijvoorbeeld die lactose en fructose, wordt dat dan niet vergoed, of weet je dat niet? Bij mij wordt namelijk ook aangeraden om dat na te laten kijken, maar dan via een regulier ziekenhuis.
hoi amaike,
dit is een overzicht van wat hij eventueel voor onderzoeken gaat doen, fructose en lactose is standaard maar de rest is naar aanleiding van het gesprek. ik weet niet of het vergoed wordt. mijn verzekering (agis) vergoed waarschijnlijk een gedeelte wel, maar weet niet wat wel en wat niet, want ben zelf ook nog niet bij dr meirleir geweest. heb begin februari mn eerste afspraak;)
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hoi Tony,

bedankt voor je bericht. Ik moet ook nog uitzoeken wat mijn verzekering wel en niet vergoed, vandaar mijn vraag. Veel succes in februari!
Gebruikersavatar
Stinsu
Beginner
Berichten: 76
Lid geworden op: 29 nov 2008, 14:42
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Stinsu »

Verder wou ik nog wat kwijt over de IgG Voedingsallergie test van US Biotek. Laatst als ik bij DML was heb ik hem ernaar gevraagd (prijs 150 euro, onmiddelijk te betalen na bloedafname). Ik wilde weten of je voor die test speciaal bij hem moest zijn of die ook bij andere artsen kon aanvragen (wat zo lijkt als je op de site van het lab zelf gaat kijken). Dat is dus niet zo eenvoudig, toch zeker niet aan deze prijs. De prijs die DML vraagt is in feite al een gunsttarief ondermeer omdat hij van het lab zelf het testmateriaal in huis heeft, vandaar dat je ook onmiddelijk moet betalen. Verder vertelde hij ook dat hij zelf een proef heeft gedaan met de verschillende labo's die dit soort test aanbieden: een staal van één persoon onder 3 verschillende namen laten analyseren. De prijzen bij verschillende labo's konden oplopen tot meer dan 1000 €. Hieruit bleek dat US biotek de meest betrouwbare was, samen met een veel duurder duits lab. Gelukkig was US biotek de goedkoopste. Ik heb zelf wat gegoogled en ik denk dat dit wel klopt. Ik heb verschillende andere labo's bevonden die die test ook doen maar telkens zijn ze substantieel duurder. Mijn persoonlijke conclusie is dat wat deze test betreft de prijs/kwaliteit van deze test zeer redelijk is.

Hoop dat jullie er wat aan hebben!
Gebruikersavatar
klaproos
Actief lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 nov 2008, 16:49
Locatie: Maaseik

Bericht door klaproos »

Punika,
Ik hoop dat het een beetje meevalt. Ik kan je aanraden op voorhand op papier een lijstje te maken met dingen die je zeker wilt melden/vragen, en niet buiten te gaan vooraleer je lijstje afgewerkt is :wink: .
Laat je niet afschrikken door zijn niet al te geweldige bedside manner soms; hij is soms ook niet veel van zeg, maar vraag maar gerust door.
Je zal sowieso eerst een aantal onderzoeken moeten laten doen, daar kan je niet onderuit.
Ik wens je alle succes toe, ik heb volgende week ook weer een (opvolg)afspraak.
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Bericht door Punika »

Hoi Klaproos,

Bedankt voor je tips. Prijzen vallen me eigenlijk nog wel mee, aangezien dit zoals gezegd de werkelijke kosten van de onderzoeken zijn; mensen die dit bestrijden hebben denk ik nog nooit de facturen van de, wel door de zorgverzekeraar vergoede, medische hulp onder ogen gehad.
Maar goed, hoe dit ook zij, het blijft in absolute zin natuurlijk prijzig voor de meesten.

Jij ook succes met je vervolgafspraak!

@Zonaanbidster: wat betreft de gedeeltelijke vergoeding door de zorgverzekeraar van buitenlandse ziektekosten, verlangen zij nog wel dat je door je huisarts/bedrijfsarts bent doorverwezen naar De Meirleir?

@Annac: ik ben reeds door de huisarts doorvewezen naar een internist in NL, deze heeft reeds uitsluitingsonderzoek gedaan, met dien verstande dat dit naar mijn mening erg magertjes heeft plaatsgevonden. Er is bloed geprikt op van alles en nog wat, en toen daar niks uitkwam zag hij geen aanleiding om verder te zoeken. Hij had geen aanknopingspunt zei ie, dus hij zou niet weten wat ie nog zou moeten testen. Tja, en dan krijg je te horen dat je maar gewoon moet afwachten en dat de vermoeidheid meestal vanzelf wel minder wordt..ondanks mijn waslijst aan klachten van 4 a4jes dat ik bij hem had ingeleverd...
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

hai Punika!
@Zonaanbidster: wat betreft de gedeeltelijke vergoeding door de zorgverzekeraar van buitenlandse ziektekosten, verlangen zij nog wel dat je door je huisarts/bedrijfsarts bent doorverwezen naar De Meirleir?
Dat ligt ook aan de verzekering, daarom is het zo belangrijk het zo veel mogelijk van te voren te regelen. In principe heeft ieder recht op buitenland hulp uit de basisverzekering.
Verwijzing, de ene wel, de ander niet. Ik heb het bijvoorbeeld niet nodig.
Veel wel, je moet het navragen.

groetjes!!!
Plaats reactie