Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb op 26 januari een afspraak staan bij DML en ik ben nu druk bezig met het onderzoeken of ik het wel vergoed krijg van mijn ziektenkostenverzekering omdat ik bang ben heel veel kosten te krijgen dat ik niet kan opbrengen!
Ik heb al contact gehad met de ziektekostenverz en die gaf aan De Meirleir helemaal niet te kennen en ook niet geregistreerd staat bij hun en ook redlabs niet dus ik moet nu een aanvraag van mijn huisarts zien te krijgen en dan opsturen naar de ziektekostenverzekering en dan maar afwachten of ze het willen vergoeden in het ergste geval moet ik DML afbellen omdat de kosten niet te doen zijn volgens mij :roll:
Ik hoop snel meer duidelijkheid te krijgen
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Kent jouw verzekering een afdeling Zorgmakelaar, dan moet je die afdeling hebben.
Als dat niet zo is, moet je afdeling Buitenland(hulp) hebben.
En je hebt recht op vergoeding van consulten en gewoon bloedonderzoek in elk geval(volgens de wet!!!), dus neem per definitie geen genoegen met nee oke! Hij is verbonden aan het AZVUB, misschien kunnen ze m dan vinden.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Zonaanbidster ik heb dit antwoord gekregen van afd buitenland van de verzekering en wat ik begreep van hun is dat ik voor vergoedingen in het buitenland opzich wel vergoed krijg mits er sprake is van een erkend ziekenhuis of kliniek.
Het helpt zeker als AZVUB hierin genoemd wordt :wink:
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Bloemetje, ik heb al het een en ander uitgezocht wat betreft de vergoedingen van de ziektekosten en het is in mijn geval zo dat mijn huisarts eerst een aanvraag moet indienen bij de verzekeraar en dan nmoet ik wachten op een goed of afkeuring!
Ik weet ook dat DML niet bekend is bij mijn verzekeraar en ook niet het Redlab waar hij onderzoeken doet en om enorme kosten te maken heb ik gewoon geen geld voor dus ben ik heel voorzichtig!
De huisarts gaat een aanvraag indienen op kort termijn en dus afwachten wat de verzekeraar gaat doen :roll:
Ik heb ook contact gehad met het cvs centrum Amsterdam en die hebben idd een wachttijd in ieder geval tot april 2010!
Ik weet ook dat dit centrum samenwerkt met DML en vaak overleg met hem heeft :wink:
Ik wacht eerst nu de aanvraag af en dan zien we weer verder :!:
Ik hoop zo op een vergoeding :shock: zodra ik wat weet hoor je het van me
Ik vind het wel spannend allemaal :?
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik ga als het goed is eerst voor een eerste consult naar DML en als ik de goedkeuring heb van de verzekering zou ik me evt kunnen laten opnemen voor evt verder onderzoek!!
Ik ga 26 jan voor het eerst heen.
Het is voor mij ver weg ik woon in Noordholland :wink:
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Voor zover ik weet is er geen verzekering die de onderzoeken vergoed! Wel de consulten en fietstest en dergelijke, maar de dure bloedonderzoeken niet :-(
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Er zijn verzekeringen zat die het vergoeden, als je het goed aanpakt.
Ze zijn overigens VERPLICHT tot betaling consulten en normale lab.testen,inspanningstesten etc.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik begrijp dat DML bloed laat prikken in het Redlab en dit is geen lab die bekend staat bij mijn verzekeraar dus daarom kan de vergoeding in het geding komen en moet ik dus toestemming vragen.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

@zonaanbidster,
Is dat voor Nederland of ook voor Belgie, die terugbetalingen van de ziekenkas. Ik kom net terug thuis van Neder-over-heembeek voor de fructose-testen, de 22e december moeten we terug bij DML zelf komen, om de testen te bespreken.
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Voor Nederland.
Belgie kent andere regels, maar ik heb eerder van een Belgische vernomen dat zij de fructose- en lactose test terug kreeg, consult en verder weet ik niet.
Ik denk, dat voor de Belgische situatie beter even een Belg hier kan reageren, die zijn er immers genoeg, dan weet je waar je aan toe bent.

Het is onjuist dat DM alleen gebruik maakt van REDlabs.
Er zijn meerdere labo's. Een aantal specifieke testen gebeurt echter bij RED. Dat dit per definitie niet vergoed wordt, is voor de Nederlandse situatie niet waar. Niet wanhopen dus maar aanvragen en eventueel bezwaar maken.Immers je hebt geen keuze voor dezelfde testen in Nederland....(al zou NK kunnen maar dat vertikken ze bij ME/CVS) Maar wie slim wil zijn zorgt gewoon voor toestemming bloed- en ander noodzakelijk onderzoek op papier. Zonder te veel uitwijkingen.
De Belgen zijn vermoedelijk per definitie minder goed af, want ik meen dat zij sowieso RED niet terug krijgen.

wellicht kan een Belgische patient nader informatie geven hierover
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Voor België.

De fructose- en lactosetest werden bij DML rechtstreeks met de mutualiteit geregeld. Daar moesten we geen opleg voor betalen. Ook niet voor de inspanningstest.
Alle labtesten zijn volledig zelf te betalen, voor zover ik weet.
Deze van REDLabs wel ja, labotesten bij Labo Medische Ontledingen niet (standaard bloedbeeld, zoeken naar rickettsia, borrelia, q fever,...)
Zuiderzon
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Berichten naar hier verplaatst. Admin ZZ

Weet iemand of consulten, (bloed)testen e.d. bij Prof. DML worden vergoed door de Nederlandse reguliere gezondheidszorg/ziekenfonds?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

In principe wel ja, maar daarover had ik elders al een keer berichten gepost maar ik kan ze niet terugvinden zo snel.
Een Nederlander heeft recht op buitenlandhulp. Tot een bepaald maximum. Verzekeringen echter zullen pogen hieronder uit te komen en veel patienten nemen dit aan als zijnde geen recht. Dit is onjuist.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Ik heb nu zwart op wit staan dat ik in ieder geval bloedonderzoek mag laten doen en het wordt vergoed norm de Nederlandse vergoeding dus als Belgie duurder is dan Nederland dan moet ik de overlappende kosten zelf betalen maar Nederland is al een duur land dus ik denk dat het allemaal wel los zal lopen :) !
Ik moet wel toestemming vragen voor verder onderzoek bij DML!
Ik heb dus 26 jan een afspraak staan bij DML en die wordt vergoed en nav wat DML wilt gaan onderzoeken en evt opname ivm afstand moet ik dus eerst overleggen met de verzekeraar!!
Ik kan wel als tip geven dat je het beste alles wat je bespreekt met de ziektekostenverzekeraar op papier zet zodat er achteraf geen verrassingen komen :wink:

Groetjes Niessie
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

@zonaanbidster
Weet jij misschien waar dat staat dat je recht hebt op buitenland hulp..?? In algemende voorwaarden van zorgverzerkeraard of ergens anders?
Heel toevalllig wilde ik net starten met de brief aan mijn verzekering met alle facturen van DML..
Helaas is dit dus vooraf niet gecommuniceerd en heb ik weinig kans om alsnog zaken vergoed te krijgen, maar wil het toch nog proberen!!!
Plaats reactie