Kosten De Meirleir en evt. vergoeding

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
blossom
Actief lid
Berichten: 444
Lid geworden op: 11 mar 2011, 17:33

Bericht door blossom »

Er zijn dus meer mensen met zilveren kruis als verzekering.
Wordt hierbij dan ook het bloed onderzoek op de xmrv virus niet vergoed?
Wat zijn het toch ook een stelletje.....*%$@# die zorgverzekeringen. Ze zouden ons moeten voorzien van zorg, om daar BETER van te worden. Je betaalt je scheel aan premie en aan eigen risico maar waarvoor?? om vervolgens de farmaceutische industrie te spekken want oh wee als we eens beter werden...
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Dat ik ervan uitging dat Agis de gastroscopie zou vergoeden, bleek terecht.
Ik heb de factuur met een verwijsbrief van mijn eigen huisarts opgestuurd en ik heb de kosten (€178) op mijn rekening ontvangen.
Ik betwijfel wel of het zonder verwijsbrief van mijn huisarts ook was gelukt. Misschien is dat nog een tip voor anderen?
Ik heb overigens alleen de kosten voor de gastroscopie gedeclareerd, niet de testen van het maagbiopt. Om uit te sluiten dat Agis dat als reden zou gebruiken om alle kosten af te wijzen, heb ik besloten dat apart te declareren.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@ Martine030 - Slim aangepakt om het apart te declareren!

@ Blossom - Vergeet niet dat het mogelijk een ander verhaal zou zijn als DML van al zijn patienten een wetenschappelijke verantwoording zou vastleggen. Als hij na zijn jaren werk een dik boekwerk en vele wetenschappelijke artikelen verder was, dan zouden zorgverzekeraars minder gemakkelijk 'nee' kunnen zeggen. En aan de andere kant zouden artsen in NL tevens kunnen overwegen om zijn werkwijze te volgen. Ik denk dat hij dan minder omstreden zou zijn en met minder argusogen zou worden bekeken door wetenschappers, artsen en zorgverzekeraars.

Heus, de beste man doet zijn best, maar hij beperkt de mogelijkheden voor erkenning wel op deze manier.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb een klacht ingediend bij Zilveren Kruis omdat elke vergoeding van DML wordt afgewezen, dus bloedonderzoek, behandeling, gastroscopie etc.

In de klachtenbrief heb ik gepleit ervoor dat in elk geval de in NL gangbare testen en onderzoeken vergoed zouden worden. Maar alles wordt afgewezen, want:
ze bekijken het hele pakket van DML en dat is experimenteel. Als van de 10 onderzoeken en testen er 1 tussen zit die experimenteel is, wordt ALLES afgewezen, zo schrijven ze. Te zot voor woorden. Verder werd ik verwezen naar Nijmegen.

In de afwijzingsbrief staat ook dat ME een neurologische ziekte. Toch verwijzen ze me naar de psychiater???

Mijn vriendin heeft de afwijzing mee, ze gaat bekijken of we toch weer in beroep kunnen gaan. Ik vrees echter van niet, want ze hadden het netjes onderbouwd met een uitsrpaak van de Geschillencommissie (een soort jurisprudentie dus).

Ik vrees dat er nu geen ingang meer is.

PS: ik ga toch proberen de factuur van de gastroscopie in te dienen. Hier staat namelijk niet de naam van DML op. Bedankt Martine voor het idee.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ik zit ook bij zilveren kruis pffff
0,0 krijg je vergoed! niet normaal!!

We proberen nu nog die dure gastroscopie te declareren! be benieuwd :S:S
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Even een vraagje, omdat mijn beurs bijna leeg is. Ik verwacht maandag een behandelplan van DML waarbij ik mogelijke aan de AB moet. Worden die in NL gewoon vergoed?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

felixloena schreef:Even een vraagje, omdat mijn beurs bijna leeg is. Ik verwacht maandag een behandelplan van DML waarbij ik mogelijke aan de AB moet. Worden die in NL gewoon vergoed?
De antibiotica die in NL verkrijgbaar is, krijg je normaal gesproken gewoon mee. Ik heb 1 of 2 keer iets in Belgie moeten bestellen, maar of het hier te krijgen is, kan je online wel vinden. De kosten zijn overigens laag omdat het vaak maar een paar pillen zijn.
Maar met al je afwijzingen is alles natuurlijk te veel :roll:

Nog niet opgeven hoor, ik ben wel op de hoogte van de meeste uitspraken van de Ombudsman maar de meeste gaan over medicatie. Onderzoeken die in NL ook mogelijk zijn, hoor je natuurlijk gewoon vergoed te krijgen. Ik ben nog bezig met mijn brief naar de Ombudsman dus ik moet nog even afwachten hoe ze reageren. Maar ik ben niet van plan het er bij te laten zitten als ik een afwijziging krijg.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Bedankt voor je antwoord Martine. Ik kan gewoon echt geen honderden euros meer uitgeven aan behandelingen op het moment. Mijn man is sinds een half jaar ook werkeloos, dus we hebben het simpelweg niet. Maar nu weet ik dat dit stuk weer mee valt qua kosten. Ik heb maandag een afspraak bij DML en ben benieuwd wat hij me te bieden heeft wat betreft behandeling, en daar ga ik dan een keuze uit maken.

Ik heb intussen toch gewoon de rekening van de gastro opgestuurd naar Zilveren Kruis. Daar staat nergens de naam DML op. Wie weet lukt dat wel. is toch weer 500 euro.

Wat een goed idee van de Ombudsman. Een brutale vraag, zou ik je brief eens mogen lezen via een PB-tje? Misschien ga ik dat ook wel doen!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Ik ben nu ongeveer €250 per maand kwijt aan medicatie. Nog steeds wel veel maar door ontzettend zuinig te doen lukt het zelfs met mijn bijstandsuitkering om een deel daarvan zelf te betalen.
Ik zit nu op belastingteruggave te wachten, als het goed is €3000. Krijg dit jaar ook nog €300 tegemoetkoming voor chronisch zieken via CAK (als je langdurig een medicijn krijgt voorgeschreven, zie site). En vakantiegeld enzo gaat natuurlijk ook allemaal op aan medicijnen.
Je kan inderdaad gewoon zelf beslissen welke medicatie je gaat gebruiken. Beter iets dan niets!

Hoop dat het lukt met de gastro. Als je geen verwijsbrief hebt, kan het dat ze daar nog om vragen, maar dat kan je dan altijd alsnog regelen.

Brief van Ombudsman stuur ik als ik die af heb. Stuur je emailadres maar even, kan wel een oude brief naar de Ombudsman sturen maar dat ging om een andere medische kosten (kreeg ik daarna overigens wel vergoed!) en mijn bezwaar naar Agis als je daar interesse in hebt.

Succes maandag!
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Ik ben per maand ongeveer 700 euro kwijt! En dus niets vergoed...

Hoop echt dat die gastroscopie wel word vergoed!!!
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

hallo allemaal,

Ik ga ook naar dml, na jarenlang sukkelen .
ik heb 2 vraagjes,
1 doet hij ook iets op hormoon gebied?

2 Hoe kan ik me het beste voorbereiden? (mijn klachtenlijst is zo lang en soms hebik zelf eenidee waar het ongeveer zit/vandaankomt,)

groetjes tavy

is het kwa kosten trouwens een idee te vragenom nederlands medicijnen,zodat ze dan vergoed worden?
alhoewel ,je betaalt je hier blauw aan premie en moet ik apotheek steeds meer zelf betalen)
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Wat betreft de kosten van medicijnen. Bij mij wordt het nogal wisselend vergoed. De antibiotica meestal wel, ook als ik ze in B bestel. Wat ik bij de NL apotheek heb gehaald (alleen Lamictal) wordt wel gewoon vergoed.
Het wil misschien ook wel helpen als je huisarts sommige dingen kan voorschrijven. Heb je een huisarts met wie je daarover kan overleggen?

Verder heeft DML bij mij niks onderzocht op het terrein van hormonen. Vind ik wel een minpuntje. Mja, ik kan ook niet echt een arts verzinnen die echt alles onderzoekt. Dat zou je dan evt bij een andere arts moeten laten uitzoeken.

Veel succes bij DML! Ik hoop dat je er door vooruit zult gaan!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

@tavy: op hormoonvlak alleen schildklierhormoon denk ik.
Mss gaat hij ervanuit dat de gemiddelde ME-patiënt al genoeg standaardonderzoeken heeft laten doen voor ze naar hem komen? En het is mss ook niet zijn specialiteit, hoewel hij wel een internist is van oorsprong (maar geen endocrinoloog)...

Je kunt het hem natuurlijk altijd wel vragen hé, als dat vroeger nog amper onderzocht is kan hij mss op een testformulier nog wat extra hormoondingen aanduiden... (of je aanraden welke je nog bij je huisarts/lokaal ziekenhuis nog zou kunnen laten doen)
Ik zou het zeker vermelden, wie niet vraagt!



Voorbereiding lijkt me niet echt belangrijk, hoewel een mentaal beeld van je klachten natuurlijk wel helpt. In het begin krijg je een standaard vragenlijst van welke klachten je hebt in welke mate, en daar stonden er toch meer tussen dan ik zelf op 123 had kunnen bedenken dat ik had.
En daarna stelt hij nog nen hoop vragen om te zien exact welke tests hij heeft die voor jou nuttig kunnen zijn.


Maar voor je zielerust kan het natuurlijk wel goed zijn een klein overzichtje te maken en dat mee te nemen ook al gebruik je het uiteindelijk niet, dan ben je wslk minder bang om iets te vergeten. Zolang je je daar maar niet teveel op focust en daardoor andere dingen/suggesties van hun vragen over het hoofd ziet ;)

Suces hé! we horen hier nog wel hoe het gegaan is...
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

ik ben best wel nerrie hoor, moet lang reizen en ben bang dat ik niets meer uitkan brengen alsik daar ben. En dat ik belangrijke digne vergeet


tavy
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Maak van te voren een briefje? En gaat er iemand mee? Dan kan die mee helpen praten en luisteren?

DML is wel wat gewend op dat gebied :mrgreen:
Succes
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie