wat doen jullie aan pijnklachten?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door felixloena »

Ik ben eens benieuwd naar wat jullie zoal doen aan pijnklachten, want ik wil zo weinig mogelijk pijnstillers gebruiken.

Ik heb veel pijn in mijn gewrichten. Ken je het gevoel dat je ijs moet vasthouden? Dat gaat op een gegeven moment pijn doen. Dat soort pijn voel ik in mijn gewrichten. Heb ook vaak spierpijn, maar dan net of ze overstrekt zijn geweest. En als ik mijn huid op die plekken aanraak, doet dat ook zeer, net alsof die overgevoelig is. Ik zie aan de buitenkant niks: geen roodheid, geen zwelling of wat dan ook.

Als het heel erg is gebruik ik ibuprofen, warme pittenzakjes helpt ook wel, ook spiroflor van VSM. En eens in de 4 weken een ontspanningsmassage (ben dan minimaal 1 dag pijnvrij!)

Ben benieuwd naar jullie ideeën.
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door Lea »

Dag Francis,

Er zijn zoveel verschillende pijnen dat het moeilijk te veralgemenen is.

Pijnstillers heb ik in het verleden teveel gebruikt en daardoor maagproblemen gekregen.
Nu neem ik ze enkel nog als ik te zware hoofdpijn of migraine heb.

Voor de spier- en gewrichtspijnen neem ik geen medicijnen.
Een wekelijks bezoek aan de osteopaat helpt mij telkens weer voor een paar dagen verder.
Hij haalt de spanningen en blokkeringen weg en past ook cranio-sacraal toe.

Voor de rest heb ik ondervonden dat de aangepaste voeding heel erg helpt om de pijnen te verminderen.
Ik volg het basisdieet van Christine Tobback. Het komt er op neer dat ik enkel voedsel eet waar ik niet allergisch op reageer.
Veel variatie heb ik zo niet meer, maar de pijn is er wel door afgenomen.

Twee jaar geleden heb ik ook een natuurlatex matras gekocht om zo weinig mogelijk druk op de pijnpunten te krijgen.
Die heeft samen met een beweegbare lattenbodem ook verlichting gebracht.

In de living hebben we twee relaxzetels. Daarin kan ik rusten, TV kijken, op de computer bezig zijn en lezen.
Het zijn allemaal hulpmiddelen die toch samen het leven wat draaglijker hebben gemaakt.
Als ik ergens naar toe ga, neem ik een speciaal rugkussen mee om minder pijn te hebben op "verkeerde" stoelen.

Een kersenpitkussentje helpt ook al eens om de nek te ontspannen.
Voor de pijnen in mijn vingers heb ik nog geen afdoende oplossing.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes,
Lea
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door marlène »

Wat bij mij heel kort helpt is lymfendrainage. Dat ontzwelt de klieren en daarmee de druk op de zenuwen. Mijn moeder is verpleegster en is het gaan leren speciaal voor mij zodat als ik een pijncrisis heb, ze het kan toepassen op special request.

Een andere drastisch oplossing is heel zwaar dieten. Mijn pijn is gezakt van 8/10 naar 4/10. Ik eet totaal geen tarwe, gist (kazen, yoghurt, ...) , kleur-, smaak- en bewaarmiddelen meer, nog heel selectief groenten en fruit. Er schiet nog nauwelijks iets over en ik ben 10% gewicht kwijt, heb een BMI van 17,5 nu maar alles is beter daan pijn en morfine.
hubertus53
Donateur
Donateur
Berichten: 248
Lid geworden op: 19 okt 2009, 16:49
Locatie: Leeuwarden / Friesland
Contacteer:

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door hubertus53 »

Als het heel erg is gebruik ik ibuprofen
Ibuprofen zou ik achterwegen laten, het is zeer slecht voor de maag.Probeer het met paracetamol of ga na je huisarts en vraag om Tramadol.
Probeer in iedergeval bezig te zijn met voor u leuke dingen die leiden goed af en probeer in iedergeval te blijven bewegen.

Groetjes en succes,
Hubertus53
Ons lijden zal eens ons voordeel zijn.
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door truus73 »

Als het me te bar wordt 1 of 2 paracetamol, dat scheelt iig iets.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door Guido_den_Broeder »

Ibuprofen werkt bij ME veel beter dan paracetamol. Last van je maag kun je pas krijgen als je er heel veel van gebruikt. Een paar tabletten per week is geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door Zuiderzon »

Guido_den_Broeder schreef:Ibuprofen werkt bij ME veel beter dan paracetamol.
Precies omdat er bij ME sprake is van (intracellulaire) en chronische inflammatie. en Paracetamol dus geen ontstekingsremmende werking heeft maar ibuprofen, diclofenac, etc. wel.
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door felixloena »

Bedankt voor al jullie tips. Van die paracetamol had ik al gemerkt. Vandaar dat ik ibuprofen gebruik. Ik gebruik sowieso ook dagelijks een maagbeschermer vanwege andere mediciijnen, en hoop zo de nadelen van de ibuprofen wat op te lossen.

Dat boek van mevr. Tobback zie ik wel erg vaak voorbij komen op deze site. Zal het toch eens uit de bieb halen.

Dus nogmaals dank, en meer tips zijn natuurlijk nog steeds welkom :lol:
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

wat doen jullie aan pijnklachten?

Bericht door verlorengezondheidman »

Bepaalde medicijnen (ik geloof o.a. Paracetamol) zijn slecht voor je lever :shock:
Aangezien ik in mijn jongere jaren geelzucht heb opgelopen, blijft mijn lever m.i. toch enigszins een zwakke plek 8-[
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ibuprofen geeft toch ook behoorlijk veel bijwerkingen als je zenuwstelsel is aangetast ik gebruik al vanaf 1974 paracetamol maar alleen bij uiterste noodzaak het is pijnstillert en ook koortsverlagend
in het ziekenhuis zeiden ze dat ibuprofen best veel bijwerkingen hebben
bijvoorbeeld hartklachten en samen met andere medicijnen moet je uitkijken
daarbij is dat bij paracetamol toch veiliger
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Ik mag van de huisarts geen ibufrofen gebruiken. waarom weet ik niet precies, maar ik slik ook al bloedverdunners, iets tegen hoge bloeddruk en cholesterol.
Van die bloedverdunners kreeg ik maagklachten en daar heb ik ook iets voor.

Dus voor mij alleeen paracetamol.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Hi Francis, ik ben ook 'maar een patient' en dus geen medicus waardoor mijn antwoord natuurlijk weinig betrouwbaar is. Ik ben door de jaren heen te weten gekomen, dat sommige pijnstillers bij specifieke klachten worden voorgeschreven. Heb je bijv. last van een pijnlijke ontsteking (bijv. oorontsteking), dan helpt alleen paracetamol nauwelijks. Ongeacht hoeveel je er slikt. Bij dit soort klachten schijnt paracetamol het best i.c.m. ibuprofen te werken. Uiteraard zijn ontstekingen als deze en de bijbehorende pijnklachten uitzonderlijk. Een vaker voorkomend probleem is menstruatiepijnen, daarvoor schijnt naproxem geschikter te zijn.

Wat spier- en gewrichtspijnen betreft weet ik het niet zo goed. Maar gezien het feit dat de ene pijnstiller meer effect heeft bij zo'n typisch geval van pijn, zou ik aanraden om dit aan je huisarts voor te leggen. Heel stom is in ons geval dat gewrichtpijnen vaak het gevolg zijn van te weinig beweging. Je afvalstoffen hopen zich dan op, terwijl die juist met bewegen worden afgevoerd. Tja, daar zit je dan: moet je meer bewegen terwijl je lijf het al zo moeilijk heeft. Ik ben destijds met zulke klachten naar de fysiotherapeut geweest en zij heeft mij heel goed geholpen door me eenvoudige oefeningen te laten doen. Ook spoorde ze me opnieuw aan om meer te wandelen (in mijn geval had ik last van rugklachten), maar dat lukte gewoonweg niet. Jammer, ik zou graag mijn overtollige vuil kwijt zijn!

Lekker hoor, dat je jezelf elke zoveel weken verwend met een ontspanningsmassage! Zou ik ook eens moeten doen, maar ja... hoe daar te geraken. Begin het langzamerhand flink beu te worden om voor alles (JA, ALLES) dat zich buiten de deur afspeelt mijn man te moeten vragen me te brengen. Wat hij overigens zonder mopperen doet, maar toch... zou zo graag mijn zelfstandigheid weer terughebben... Zucht.
katia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 aug 2009, 18:02

Bericht door katia »

Bij mij zijn de spierpijnen ook sterk vermindert na het uitzoeken voor welke voeding ik intollerant ben (ja, ook via Christine Tobback :wink: ) Bij mij is het de yoghurt die voor de spierpijn zorgt.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Als je je afvalstoffen kwijt wil, is lymfedrainage een aanrader :) Knallende hoofdpijn en doodmoe van al het gif dat in de bloedbaan vrijkomt de uren erna kan je verminderen door te gaan zweten in de sauna en het onmiddellijk gaan afspoelen om te vermijden dat je poriën het terug opnemen. Veel water drinken vervolgens voor rehydratatie.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
colle
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2009, 15:29

Bericht door colle »

hallo,
ik neem verschillende pijnstillers ( Tramadol, Paracetamol , Lyrica ).
de dosissen zijn in samenspraak met de huisarts en de neuroloog bepaald.
daar had ik zelf veel inspraak in. gesprek gehad wat de maximumgrens is , gezocht wat de minima waren voor een pijndempend effect te hebben.
sinds kort ben ik gestart met lymfedrainage en magnesiumkuur. vermindering van de pijn waargenomen.
voor de lymfendrainage ga ik naar de kinesiste juist naast de deur. wel gemakkelijk.
ik heb geluk met mijn huisarts en andere verzorgers : tesamen met mijn vriendin maakten we een verzorgingsplan op die we dan met " de actoren " bespraken. enkele correcties toegepast.
ja , nog iets : om de zes weken krijg ik een bloedondderzoek waar de onder andere de leverwaarden extra aandacht krijgen. tot heben geen problemen gehad niettegenstaande ik in het verleden verschillende infecties heb gehad waaronder arbeidsgerelateerde TBC waar ik 9 maand een antibiotica diende te nemen.
groetjes,
peter ( oostende - belgië )
Plaats reactie