kefir als natuurlijk probiotica?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

kefir als natuurlijk probiotica?

Bericht door karolien »

Wat denken jullie van kefir als natuurlijke probiotca?
Het probleem is voor mij dat ik lactose-intolerantie heb, en het met melk gemaakt moet worden.
Ik heb het in de zomer een tijd genomen,g emaakt van geitenmelk, maar ik kreeg hier ook intolerantie van, dus ben ik gestopt, maar ik ben toch weer trug begonnen.
Het zijn levende cellen en bacterien die de darmflora herstellen op een natuurlijke manier.
katia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 aug 2009, 18:02

kefir als natuurlijk probiotica?

Bericht door katia »

Ik denk dat dat zeker wel kan helpen, maar denk niet dat dat een vervanger is voor de krachtige probiotica's die bv prof DML voorschrijft.
Er bestaat trouwens ook Kefir op waterbasis, die volgens mij een gelijkaardige werking heeft. Je moet die kweken op water met daar oa fruit in (dat bepaald ook de smaak) omdat die groeit op de suikers in het fruit.
Groetjes,
Katia
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

kefir als natuurlijk probiotica?

Bericht door stier »

Is er iemand die op dit moment kefir neemt? Ik zit er over te denken om het eens een tijdje te proberen. Ik las ergens dat als je het op waterbasis maakt, dat het dan ongeveer zoals Rivella smaakt. En het zou ook met sojamelk kunnen, maar dat vind ik eigenlijk vrij smerig [-( (doe ik wel soms door de pannenkoeken, dan proef je het niet).
Every day may not be good, but there's something good in every day.
katia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 aug 2009, 18:02

Bericht door katia »

Ik neem momenteel dan wel geen, maar ik weet dat de melk- en watervariant 2 verschillende soorten kefir zijn, dus je kan dezelfde bloemetjes niet zowel op water, als op melk kweken. kwestie van te weten welke je koopt.
Groetjes,
Katia
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ stier

ik drink elke dag een klein kopje kefir.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

@stier: de Engelse wiki-pagina van kefir linkt ook naar 'water kefir' die dan weer doorverwijst naar tibicos dus ik denk dat het dit is dat je bedoelt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tibicos

Mss heb je vooral iets aan puntje 2., hoe je het o.a. kunt maken.
Ik weet weinig.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Vandaag is mijn kefir gearriveerd. Ik heb de melkvariant genomen en heb ze in de geitenmelk gedaan. Het zal me benieuwen of het te drinken is :D
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
ridder
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: 09 mar 2011, 23:20

Bericht door ridder »

Is lekker spul! Smaakt yoghurtachtig.
Jammer genoeg heb ik een melkintolerantie, dus moet ik het met waterkefir doen (een heel andere smaak, ook lekker maar minder dan de melkkefir). Melkkefir is ook redelijk te kweken in kokosmelk, maar dat is helaas veel duurder dan melk.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik denk dat ik lang geleden waterkefir had. Was te vies voor woorden, en die zwam groeide als kool.
Mijn zus kocht een keer een bakje kefir in de winter en ik denk dat het melkkefir was. Ze wist zeker dat het verrot was en na inspectie zag ze een gaatje in het deksel. Nee, dat was géén schadegaatje maar een ontluchtingsgaatje.

Ik vraag me af of het niet alleen de melk (yoghurt), maar ook het fermenteren is waar ik niet tegen kan. Heb lactosevrije yoghurt gevonden, maar die viel slechter dan de sojayoghurt. Er is een tijd geweest waarin ik alle gist/fermenten gemeden heb. Toch schijn ik geen foute darmflora te hebben.
Syl
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 sep 2008, 17:45

Bericht door Syl »

Waterkefir is goed te maken, is zelfs erg lekker. Doe er wel een zoetmiddel bij (honing, agave nectar, stevia..)
Het doet me denken aan ginger ale.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb gisteravond het eerste glas kefir gedronken. Gemaakt met geitenmelk dus. Het is superlekker! Het lijkt een beetje op karnemelk. Ik ben dus helemaal happy met dit drankje, voorlopig wil ik om de dag een glaasje nemen, kijken hoe het (be)valt.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Plaats reactie