Ervaringen met zorgverzekeraars

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Hoera,
Zonder problemen geaccepteerd in een zeer uitgebreid pakket van Zilveren Kruis. Er is alleen een telefonisch gesprek geweest waarin gevraagd werd hoeveel fysio ik afgelopen jaar had gehad en hoeveel gesprekken bij de psycholoog. That's it. Wat een verschil met de vorige waar ik werd afgewezen!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Francis,
francis1968 schreef:Zonder problemen geaccepteerd in een zeer uitgebreid pakket van Zilveren Kruis. Wat een verschil met de vorige waar ik werd afgewezen!
:P Hartstikke goed!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Afbeelding Wel/Geen verkooppraatje, acquisitie, op forum mecvs.net, rond de Kerst 2009?
Informatie van IAK Verzekeringen ontvangen:

Zoals door een van de deelnemers in de discussie op het forum reeds aangegeven, is het inderdaad een steeds meer gebruikelijke vorm van marketing van bedrijven om op sociale sites te verschijnen.

Omdat de naam IAK in een discussie op dit forum werd genoemd, trok het forum in dit geval onze aandacht.

Met medeweten van de IAK-organisatie is getracht een passend (en servicegericht) antwoord te geven op de gestelde vragen.

Het is de bedoeling geweest om inhoudelijk goed en volledig antwoord te geven op de gestelde vragen.

IAK ziet het beantwoorden van vragen als een van vorm pro-actief handelen, maatschappelijke betrokkenheid en service.

Het is geenszins de bedoeling geweest om via het forum verzekerden te werven.

Voor zorgverzekeraars bestaat in Nederland op grond van de Zorgverzekeringswet een acceptatieplicht voor wat betreft de basisverzekering, dus ongeacht geslacht, leeftijd of gezondheid.

Acceptatie voor een aanvullende zorgverzekering is altijd op individueel niveau, waarbij IAK zich dient te conformeren aan het beleid van de risicodragende verzekeraars voor wiens rekening en risico IAK als gevolmachtigd agent handelt. Bij IAK zijn nagenoeg alle aanvullende verzekeringen selectievrij. Uitsluitend de acceptatie voor de aanvullende verzekeringen Huishoudelijke hulp, ZiekenhuisPlus en de Tandartskosten-verzekering vindt plaats aan de hand van een medische beoordeling.

Opgemerkt dient te worden dat IAK zich met name beweegt op het verzekeren van de zogenaamde collectiviteiten waarbij de nadruk ligt op grotere werkgevers/werknemers contracten.

IAK Verzekeringen B.V.
Direct Marketing
Op vragen over de ziekte ME/CVS en de behandeling daarvan en acceptatie voor de aanvullende verzekeringen is, jammer genoeg, geen inhoudelijk antwoord gegeven.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Oke...dus ze geven toe dat ze op deze manier te werk gaan en vervolgens nog even een lekker marketing babbeltje er bovenop!
Ik vind het stijlloos.
Dankje Louisa voor de info :)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Renate,
renate schreef:Oke...dus ze geven toe dat ze op deze manier te werk gaan en vervolgens nog even een lekker marketing babbeltje er bovenop! Ik vind het stijlloos.
:P :P Dat vond ik idd ook wel erg typisch c.q. échte acquisitie praktijken.
Zij waren, denk ik, niet zo blij met mijn kritische vragen c.q. een (nieuwe) potentiële, doch kritische klant? :wink:

Groetjes, Louisa
Afbeelding
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb slechte ervaringen met zilveren kruis.
Buitenland: in principe niet vergoed
Relatietherapie: niet vergoed door verkeerde vereniging
Fysiotherapie: na een paar behandelingen zelf dokken
Alternatief: bijna niks, de rest zelf betalen ( waaronder ook uiteindelijk de relatietherapie à €1600!!!!!!!)

Ik ben nu overgestapt naar FBTO. Krijg 18 fysio behandelingen, alternatief €750. Buitenland ook als het goed is, maar daar moest ik dan wel toestemming voor krijgen en en verwijsbrief.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Omdat de vraag naar goede en bonafide verzekeraars toch regelmatig terugkomt en dus groot is, vinden wij (het team) het positief om berichtgeving vanuit de verzekeringswereld zélf, toe te laten.

Uiteraard moeten we hier wel strenge regels handhaven teneinde platte reclame tegen te gaan.

Duidelijke en objectieve info, waarin het belang van de patiënt vooropstaat, dus zonder belangenverstrengeling, zonder dat het commerciële de hoofdtoon gaat voeren, en zonder dat de neutraliteit van de website wordt geschaad kan alleen maar helpen.


Een duidelijk kader dient echter te worden ontworpen en daar werken we aan.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Hermine,
Hermine schreef:Duidelijke en objectieve info, waarin het belang van de patiënt vooropstaat, dus zonder belangenverstrengeling, zonder dat het commerciële de hoofdtoon gaat voeren, en zonder dat de neutraliteit van de website wordt geschaad kan alleen maar helpen.
:P Dat lijkt mij een prima idee! Heldere en duidelijke informatie door verschillende zorgverzekeraars over polissen, kosten, voorwaarden, acceptatie, aanvullende verzekeringen, vergoedingen alternatief, en vergoedingen van behandelingen en medicaties voor ME/CVS patiënten (chronische ziekten) is hard nodig.

Tot nu toe blijven zorgverzekeraars daar erg vaag over en staat het commerciële plaatje voorop en wordt je niet duidelijk geïnformeerd, waardoor je, als je overgestapt bent, het risico kunt lopen voor vervelende verrassingen te komen staan.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

Hallo allemaal,

Ik wil deze discussie weer leven in blazen :wink:. Ik moet op het moment overstappen van verzekering. Ik ben nu nog collectief verzekerd via de werkgever van mijn vader, maar omdat ik 23 word (of mijn diploma heb behaald... weet even niet meer welke van de twee van toepassing is), moet ik een nieuwe verzekering uitzoeken.

Ik neig naar CZdirect extra. Die is best goedkoop en biedt dekkingen die voor mij van belang zijn. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Of andere tips dan die hier in dit bericht al genoemd zijn? Voor mij zijn belangrijk:

- brillen en lenzen (voornamelijk lenzen, ik heb -8, dus altijd een dure grap)
- tandarts (gewoon normaal 2x per jaar controle)
- fysio (ik ga er nu mee stoppen en hoop dat zo te houden, maar mocht het in de toekomst niet goed gaan, moet ik daar wel kunnen terugkeren)
- alternatief (ik wil waarschijnlijk naar een osteopaat, of bioresonantie gaan proberen)
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hai Amaike,

Ga je ook kiezen voor aanvullende verzekeringen? Of kies je voor de hoofd- verzekering, want daar zit niet alles in wat je graag wilt.

Laat het me weten, dan kijken we samen nog even, goed?

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hi Amaike,
Pas wel op dat je niet die neemt met het hoge eigen risico, dat lijkt mij niet handig...
(CZdirect: in 2010 vanaf € 65,37 per maand (eigen risico € 665,-). Bij een eigen risico van € 165,- betaal je maar € 86,- premie per maand.)

Ik heb zelf geen ervaring met CZdirect, wel met de 'gewone' CZ verzekering...de old scool variant zeg maar, ik weet niet of er veel verschil in zit (het prijsverschil moet ergens vandaan komen), maar was altijd erg tevreden over CZ als zorgverzekering, nu moet ik even afwachten want ik ga binnenkort bij DML in Brussel beginnen, en ik weet niet hoe ze daarmee om zullen gaan, misschien denk ik er dan anders over... ;-)

Wat betreft brillen krijg ik altijd 200 euro per 2 jaar en tandarts is ook gedekt evenals fysio (tot 1000 euro per jaar) Bioresonantie gaat bij mij van de alt. beh. af en daarvoor krijg je 600 euro per jaat vergoed, alleen betaal ik dus wat meer en vraag me af waar dat verschil hem dan in zit, want ik neem aan dat dit de uitgeklede versie is van mijn uitgebreide aanvullende TOP verzekering, ik betaal iets van €130 p/m aan premie, dus ga dit ook maar eens even uitzoeken...

http://www.cz.nl/CZdirect-pakketvergelijker-2010
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

@Louisa: ja, ik ga kiezen voor aanvullende verzekeringen, dat moet in ons geval haast wel. Ik had voor mezelf een budget van max. 130 euro voorgesteld.

Bij CZdirect is het dan zo dat ik CZdirect Basic en CZdirect Extra heb, en dat zou dan 105,50 per maand moeten zijn volgens verzekeringssite.nl. Dat vind ik een hele schappelijke prijs. Ze geven zelf aan dat ze de verzekering zo goedkoop mogelijk willen houden, vandaar dat alles online wordt geregeld, en ze bijvoorbeeld ook geen offertes of dergelijke per post sturen.

@metoo: nee, dat was ook niet mijn bedoeling om 665 eigen risico te nemen, ik ga voor de 165. Goed om te horen dat je tevreden bent over de gewone CZ. Neem aan dat er niet veel verschil zal zijn met CZdirect, behalve dat alles online gaat.

Bij CZdirect Extra krijg je inderdaad ook 200 euro per 2 jaar. Heb dat eens met andere verzekeringen vergeleken, dan is dat best veel. Alternatieve behandelingen was 35 euro per dag. Is wel minder dan jij, maar ook nog wel te doen voor mij.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hai Amaike,

:P Goed dat je voor de aanvullende verzekeringen kiest.

Nog een paar vraagjes:
- hoe zit het met fysiotherapie precies: moet je de 1e 9 behandelingen zelf betalen en worden de behandelingen daarna vergoed? Hoe vaak mag je dan op jaarbasis naar de fysiotherapeut?

- hoe zit het met die € 35,-- voor alternatieve geneeswijzen? Is dat het bedrag dat je per keer vergoed krijgt? Bijvoorbeeld consult is € 115,--, dan moet je € 80,-- zelf betalen?
En hoe vaak mag je op jaarbasis naar de natuurarts/behandelaar?

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

hoe zit het met die € 35,-- voor alternatieve geneeswijzen? Is dat het bedrag dat je per keer vergoed krijgt? Bijvoorbeeld consult is € 115,--, dan moet je € 80,-- zelf betalen?
En hoe vaak mag je op jaarbasis naar de natuurarts/behandelaar?
Bij mijn verzekering, en bij de meesten geloof ik, is het ook een max. per dag, geloof 40 euro, en dan tot een max. van 600 per jaar, je kan dus zo vaak tot dit potje leeg is. Je kan je behandelaar meestal vragen of ze de rekening splitsen, dus over meerdere data sprijden, dan kan je dus gewoon de hele rekening declareren...bij mij werkt dat tot nu toe prima, moet heel soms wat bij betalen, als het net boven de 40 uitkomt, dus geen ramp.
Ik zie wel Fysio max. 500 euro dat lijkt me niet zo veel?
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Amaike
Donateur
Donateur
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:01

Bericht door Amaike »

@Louisa: Bij de fysiotherapie staat bij CZdirect extra 500 euro. Dus ik neem aan dat je een jaar lang met die 500 euro moet doen tot het op is. Dan staat er verder dat vanaf de 10e behandeling 100% vergoed wordt bij bepaalde aandoeningen. Die aandoening moet dan op de lijst staan van de overheid. Je raad het natuurlijk al... daar staan wij niet bij. Terwijl ik nu toch al meer dan een jaar met fysio bezig ben, en in het verleden daar ook regelmatig ben geweest.

Bij de alternatieve geneeswijzen is het inderdaad wat je zegt, dat die 35 euro van het bedrag wordt afgetrokken. Je mag tot een maximum van 400 euro gaan bij die extra.

@metoo: bedankt voor de tip :), dat zou een hele fijne oplossing zijn!

500 is inderdaad niet heel veel, maar weer wel voordeliger dan bijvoorbeeld een verzekering die maar 12 behandelingen vergoed. En ik heb daar ook aangekaart dat ik van verzekering moet veranderen, daar willen ze wel in meedenken. Nu heb ik bijvoorbeeld 1 op 1 sporten, dat kan ook wel in een groep etc.
Plaats reactie