donorcodicil

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

donorcodicil

Bericht door Feniks »

Ik heb al mijn helve leven een donorcodicil in mijn portomonee. Maar vraag me ineens af of dat nog wel slim is. Waar zit mijn ziekte eigenlijk, welke delen zijn nog goed, welke minder? Altijd gehoopt iemand wat te kunnen bieden als ik onverhoopt iets mocht overkomen, maar twijfel nu aan de kwaliteit van wat ik te bieden heb. Zou het overdraagbaar zijn?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hallo Nah,

Van mijn internist kreeg ik laatst nog opmerkelijke informatie. :oops:

Hij vroeg of ik een donorcodicil had. Hij heeft mij aangegeven dat ik vanwege het CMV-virus (zichtbaar in het bloed) dat latent in mijn lichaam blijft zitten, eigenlijk nooit meer een donor voor organen kan/mag zijn. Dit, omdat transplantatiepatiënten als ontvanger er erg ziek van kunnen worden, omdat het virus actief kan worden doordat de afweer van de patiënt met medicijnen onderdrukt wordt.

Dat was wel even een heftige mededeling, maar ik heb dit serieus opgenomen.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Dat meen je...! Schrik hier best van, heb ook een donorcodicil en wil graag alles beschikbaar stellen voor transplantatie. Niemand heeft mij bij de afgelopen zoektocht dit gevraagd of gezegd dat ik dit niet meer mag...
Waarom wordt zoiets dan niet bekend gemaakt?
@Nah, wat ga je nu doen?
@Louisa, heb je nu de donorcodicil ongeldig gemaakt?
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb Lyme en dan lijkt het me ook zeker geen goed idee...
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Ik heb nog geen idee wat wijs is!

Mijn coach uit Lelystad, antwoordde op deze vraag vanmiddag dat mijn organen nog goed zijn. Bij mij is ook niet een virus gevonden.

Het blijft nog wel even door mijn hoofd spoken. Het verhaal van Louisa maakt me er niet geruster op. Misschien dat ik een papiertje erbij schuif dat ik CVS?ME papient ben? Zal de artsen die snel moeten beslissen niet makkelijk maken ... ik weet het echt niet.

Ik vond het altijd een fijn idee iemand te kunnen helpen met iets, alles, wat ik niet meer gebruik. Tot ruim een jaar terug was dat flink boffen voor die persoon ;-)! Nu weet ik het niet zozeker meer!
laurills
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 feb 2009, 14:48

Bericht door laurills »

In Engeland worden (nav XMRV) ME patienten geweigerd voor bloed donatie, totdat ze volledig genezen zijn. Persoonlijk zou ik het ook nooit in mijn hoofd halen zolang ik ziek ben.
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

In België mogen wij geen bloed of organen geven.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Van bloed doneren dat niet mag in België wist ik, donor wist ik niet. Had er eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Ik zou alles afgegeven hebben. Maar uiteraard als er een risico mee verbonden is, wat inderdaad wel logisch lijkt, dan doe je het niet.
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Heb net Britse site bekeken:
http://www.meassociation.org.uk/index.p ... Itemid=216
Daar stellen ze dat je geen bloeddonor moet zijn als ME/CFS patient. Ik snap nog niet of het ook voor organen geldt. Ik ga voorlopig mijn codicil uit mijn portomonee halen. Moet vast ook nog iets anders doen, maar weet even niet wat.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Goed dat je dit ter sprake bracht, Nah! Ik ben al heel lang van plan om me uit te laten schrijven als donor. Nu maak ik er eindelijk werk van. Ik zou niemand dat lichaam van mij of alleen al een half functionerend of met vervuiling belast orgaan gunnen.

Voor wie in NL zich wil laten uitschrijven, kan dat doen via dit forumulier.
Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

Bericht door Puck74 »

Je, heftig dit. Ik heb me het wel eens afgevraagd, maar ben het nooit gaat uitzoeken. Ook met de gedachte dat als ME/CVS niet wordt erkend, er vast niet wordt nagedacht over zoiets als donor zijn.

Bij mij is het CMV-virus ook vastgesteld. Alleen niet via het bloed, maar via een SCIO apparaat. Die meet hel veel dingen door. Als iets niet in het bloed gemeten wordt wil het nl nog niet zeggen dat het er niet is. Ze kijken naar het bloed, terwijl er vanalles in de organen kan zijn wat dan gemist wordt! Zo'n SCIO apparaat meet op een heel ander niveau. Erg interessant. Zo ben ik nu bezig om bepaalde virussen op te ruimen. Maar goed, dat ter zijde. Voor mensen die nog nooit van SCIO hebben gehoord raad ik aan dat eens te googelen.

Toch nog maar eens over nadenken wat betreft donor zijn. Het voelde juist altijd zo positief tegenover de negatieve ervaringen met mijn lichaam. :-k
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Sunshine,

Ik schrok ook best toen de internist in Utrecht mij dit vertelde. Er wordt gewoon heel weinig over verteld. Ik heb nu voldoende informatie gevonden dat ik het zeker serieus neem.

Ook is het EBV-virus (ziekte van Pfeiffer) niet weg uit mijn lichaam. Bij donor donatie kan de ontvanger ook heel (ernstig) ziek worden.
sunshine1982 schreef:@Louisa, heb je nu de donorcodicil ongeldig gemaakt?
:oops: ja, ik ga het ongeldig maken en mij uitschrijven. Dat lijkt mij de beste keuze.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Ik heb de vraag nogmaals bij Lelystad voorgelegd. Ik denk zo dat er niet een vast advies voor ligt. Ik denk erover me uitteschrijven (dank voor de link Bloemetje) maar heb het er zwaar mee. Altijd zo jammer gevonden dat zo weinig mensen donor zijn in Nederland! Ga ik me ook nog uitschrijven!!! Voel ik me nog minder!
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

Bericht door Feniks »

Ik heb het donorregister gebeld! De dame aan de telefoon vertelde dat je in Nederland met ME gewoon donor mag zijn. Met onze huid en hoornvlies bijvoorbeeld zijn ze blij. Ik hoefde nergens iets te veranderen. Ik vertelde dat ME niet erkend is (weet niet hoe ze dat in een spoedsituatie snel controleren) maar ook daar zag ze geen probleem. Kan gewoon dat ding in mijn portomonee houden. Ik wees ze erop dat het in Eng/ Belgie anders ligt, maar ze antwoorde dat dat in Nederland dus niet zo is.

Phoe, toch weer een beetje opgelucht, maar helemaal overtuigd ben ik nog niet. Voor de zekerhied doe ik er toch een stickertje op dat ik CVS/ME heb en dan ga ik er even niet meer over na denken. Lees straks graag wat jullie ervan vinden!
Gebruikersavatar
Puck74
Actief lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 sep 2009, 12:19

Bericht door Puck74 »

Goed dat je gebeld hebt. Ik had eigenlijk niet anders verwacht dat je in Nederland gewoon donor mag zijn. Maar daarmee weet je helaas nog niet wat wijsheid is. En hoe kan je nou weten wat wijsheid is als de wetenschap nog steeds niet precies weet hoe ME/CVS in elkaar steekt? Wel een goed idee om bij je codicil een briefje te doen dat je ME/CVS hebt.
Plaats reactie