Financiele steun?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Financiele steun?

Bericht door Izzy »

Hallo allemaal,

Aangezien ik net nieuw ben hier weet ik niet of dit onderwerp al besproken is hier maar ik doe toch een poging :P
Sinds een jaar of 2 heb ik me/cvs maar weet het pas sinds kort "officieel".
Door dit hele gedoe ben ik o.a. mijn baan kwijtgeraakt en ben ik (als 25 jarige) in de bijstand terecht gekomen.
Omdat het zo'n ontzettend gedoe is om alle rekeningen te kunnen betalen en allerlei andere dingen te regelen, zeker wanneer je gewoon niet helder en logisch kunt denken, vraag ik mij af of er ook instanties of iets dergelijks zijn die hier bij kunnen helpen.
En dan (hopelijk) met name speciaal voor me/cvs patienten.

heeft iemand hier ervaring mee of informatie over?
het zou me heel erg helpen.

groetjes, Renate
Gebruikersavatar
pirewiet
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 okt 2009, 17:16

Financiele steun?

Bericht door pirewiet »

als je van belgie bent kan je terecht bij het ocmw die hebben een dienst boekhoudkundig en dergelijk
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Financiele steun?

Bericht door hildeke »

Hey Renate,
Je kan ook terecht bij de Maatschppelijke Dienst van de mutuatliteiten. Die helpen jou ook graag een handje wat betreft extra legale voordelen ed...
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Financiele steun?

Bericht door Renka »

Hoi Renate,

Ik zou denken aan het Maatschappelijk Werk of aan Stichting MEE. Sowieso kunnen ze je bij die laatste wel helpen om je een goede instantie aan te wijzen als ze het zelf niet doen.

Succes, Renka
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Financiele steun?

Bericht door feuer »

Hey Renate,

Ik zit in ook in zo'n soort situatie...
Sinds April kan ik niet meer werken en zit in de ziektewet, daarvoor werkte ik voor het minimumloon dus krijg daar 70% van.
Als eerste ben ik naar de belastingdienst gegaan, huurtoeslag en zorgtoeslag aangevraagd.
Toen naar het UWV, een aanvulling gevraagd op mijn uitkering (omdat ik onder het bestaansminimum zat)
En een week geleden kreeg ik een brief van de Sociale dienst, omdat ik nóg onder het minimum zit.

Bij de sociale dienst van je gemeente hebben ze heel wat potjes...
Zo kan je een collectieve zorgverzekering krijgen, dat scheelt weer ff wat.
Daarbij hebben ze ook potjes voor muziekles, sport enz...
Altijd ff de moeite waard om d'r langs te gaan.

Dit zijn de bedragen waar je onder moet zitten om in aanmerking te komen:

Echtpaar/samenwonenden: Euro 1.465,- Euro 10.910,-
Alleenstaande ouder: Euro 1.320,- Euro 10.910,-
Alleenstaande: Euro 1.025,- Euro 5.455,-
Het 1e bedrag is het netto inkomen per maand, het 2e bedrag is het vermogen (spaarrekening).

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Financiele steun?

Bericht door Izzy »

Bedankt voor jullie reacties allemaal :)

Gisteren heb ik gebeld naar de me/cvs stichting om info aan te vragen over de zorgverzekering voor komend jaar (in NL).
Blijkt idd dat de stichting een goeie deal heeft met Agis en dat die een speciaal me/cvs pakket hebben waar je ook allerlei kortingen op kan krijgen e.d.
Ik verwacht vandaag of morgen een grote envelop van Agis...

Groetjes.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Financiele steun?

Bericht door Guido_den_Broeder »

Pas op: Agis staat niet bepaald bekend als ME-vriendelijk.

Leden van de ME/CVS Vereniging (dat is niet hetzelfde als de genoemde stichting) krijgen korting op de producten van Zorg6, De Roode Roos en Vitadvice. Een speciaal pakket of een specifieke zorgverzekeraar is daar niet voor nodig.

De ME/CVS Vereniging geeft ook voorlichting aan instellingen als MEE.

Bij de ME/CVS Stichting Nederland krijg je korting op behandelingen door het Vermoeidheidcentrum Lelystad. Daarmee hebben ze over en weer directeuren en bestuurders.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Financiele steun?

Bericht door Izzy »

Oh? Dat is vreemd.

Ik probeer het allemaal een beetje uit te vogelen voor zover ik kan (heb erg veel moeite alles duidelijk uit te zoeken en op een rijtje te zetten e.d.) maar de Agis klinkt dan niet bepaald als een goede keuze, zeker niet als ze niet me-vriendelijk zijn.
Heb je enig idee welke zorgverzekeraar wel (een beetje) me/cvs-vriendelijk is?
Ik zit momenteel bij menzis.
Gebruikersavatar
MEFL
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2008, 12:58

Financiele steun?

Bericht door MEFL »

Voor de Nederlanders : als je 3 jaar een UITKERING heb ,kan je in aanmerking komen voor langdurigheidstoeslag. (Wel Wat Voorwaarden)
(Leuk bedrag)
En kennen Jullie de Categoriale bijstand?,Je moet Wel '' Bewijs " hebben dat je Chronisch ziek of gehandicapt bent,en het bedrag verschilt volgens mij per gemeente,maar ALLES is MEegenomen tooch !!!
Plaats reactie