Trazolan als slaapmiddel?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Trazolan als slaapmiddel?

Bericht door Nickje »

ik heb even een vraagje, heeft iemand ervaring met de anti-deprisiva genaamd trazolan? mijn dokter heeft aanbevolen om dat te gebruiken maar ik twijfel een beetje...
Arjen
Gevorderd lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:55

RE: ervaring met trazolan??

Bericht door Arjen »

Hoi Nickje,

Mijn eerste vraag hier is, twijfel jij aan het middel of twijfel jij aan een anti depressiva! ? 8)
Gebruikersavatar
sanny
Actief lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 13 okt 2005, 22:36

Bericht door sanny »

Hoi Nickje,

Waarom wil je ha trazolan voorschrijven?
Vindt hij je depressief? of vind jij jezelf depressief? heb je de klassieke symptomen of weet de huisarts niet wat hij met jouw klachten aanmoet en geeft hij je daarom dit middel.

Het kan ook zijn dat hij je een hele lage dosering geeft m.n. voor slaapproblemen.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Van Trazolan zijn heel nare bijwerkingen bekend, zoals zelfmoordneigingen. Daar staat weinig over in Nederlandse informatie, maar in het buitenland heet dit middel Trazodone en dan wordt er flink gewaarschuwd.
Als het gaat om beter te kunnen slapen, is Melatonine te overwegen. Daar zijn goede ervaringen mee.
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

ik heb melatonine al geprobeerd, het werkte niet en kwam ook meer gewicht aan waar ik niet zo blij mee was... wat betreft de zelfmoordneigingen dat heb ik ook gehoord maar voor mij is het meer voor het slapen... niet omdat ik echt depressief ben. ik twijfel aan het middel omdat ik inderdaad verhalen erover heb gehoord zoals zelfmoordneigingen...
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Mensen met CVS kunnen voor een verbetering van de slaap 5-10 mg van het antidepressivum Amitriptyline nemen, twee uur voor het slapen gaan.
Dat is dus een zeer lage dosis, zodat de bijwerkingen minimaal zijn. (Ter vergelijking: Bij depressieve mensen wordt maar liefst 100-150 mg voorgeschreven.)
Als het na twee maanden niet werkt, moet je stoppen.
Dan kun je nog Trazolan (ook een lage dosis van 5 mg) proberen. Dit kan helpen bij het doorslapen.
Maar zoals al gezegd werd, Trazolan is een gevaarlijker middel, dus je kunt beter éérst Amitriptyline proberen (àls je al antidepressiva gaat proberen).

Hoeveel mg melatonine heb je gebruikt? En door wie werd dat voorgeschreven/begeleid?
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

nou ik heb het nu helemaal op een rijtje...

melatonine heb ik wel gebruikt maar werkte heel even en toen niet meer, het was een dosis van 10 mg. dat werd heeft mijn moeder zelf gekocht en was niet direct voorgeschreven, toen het eenmaal aan bod kwam bij de dokter hadden we het al geprobeerd.

Amitriptyline heb ik ook al geprobeerd, dat was dus waar ik dikker van was geworden (was even in de war met wat precies wat was) en het hielp ook maar even. had eerst een dosis van 10 mg en later een van 25 mg. dit was voorgeschreven door mijn dokter.

dus daarom valt onze hoop nu op trazolan. al kreeg ik wel te horen dat het ook is zodat ik me niet te veel zorgen maak en niet in een diep dal raak al ik door moelijke dagen heenga. mijn dokter en psycholoog hebben dit allebij aanbevolen om uitteproberen. ze hebben voorgeschreven om 150 mg te nemen voor ik ga slapen...

maar er niemand heeft dit middel dus al gebruikt????
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Hoi Nicky, wat die melatonine betreft.
Jij hebt waarschijnlijk niet 10 mg gebruikt, want dat bestaat volgens mij niet. (Tenzij het in Moskou anders is.)
In Nederland zijn tabletjes van 0,1 mg vrij verkrijgbaar bij de drogist. Maar dat is een te lage dosering om echt te werken.
Op voorschrift van een arts kun je bijvoorbeeld tabletjes van 3 of 5 mg krijgen.
Als je inderdaad alleen nog maar die lage dosering van 0,1 hebt gebruikt, zou ik toch eerst een hogere dosering melatonine proberen alvorens aan de Trazolan te gaan.
Als je bijvoorbeeld om 23.00u in wilt slapen, moet je om 20.00u zo'n melatonine tabletje slikken.

Een té hoge dosering melatonine kan trouwens averechts werken. Bij mij had de dosis van 5 mg het effect dat ik juist heel kort sliep, hoofdpijn kreeg, e.d. Maar de lagere dosis van 3 mg werkte bij mij prima.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Nog even een P.S.
Melatonine is een INslaapmiddel, en Trazolan is volgens mij een DOORslaapmiddel.
Dus de keuze van het middel ligt ook aan je specifieke klacht.
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

hmmm ik heb beide problemen...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mijn zoon heeft ook beide problemen, maar is wel te spreken over melatonine. Hij slaapt dus ook niet door en heeft ook nog eens veel last van nachtmerries die nog eens extra veel vermoeidheid geven.
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

same here, ik droom per nacht soms wel 5 keer tot 6 keer. dat betekend dus dat ik al heel snel in mijn remslaap zit en daardoor zijn mijn hersenen nog steeds actief 'snachts wat heel vermoeiend is, ik geloof dat ik amper de echte diepe slaap bereik.

ik heb trouwens vanacht voor het eerst de trazolan geprobeerd en het effect was sterker dan ik dacht. al had ik wel goed geslapen, toen ik 'snachts naar het toilet moest kon ik die amper bereiken, was super duizelig en vanochtend ging het ook heel moeilijk om op te staan.

nou zijn er wel wat andere dingen die dat kunnen hebben veroorzaakt, was de dagen daarvoor ook al niet lekker enzo. maar goed was dus niet echt een happy trial, dus nu overweeg ik het later te proberen als ik vrij heb van school, of een lagere dosis.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb ook elke nacht nachtmerries. Ik word er zó moe van, al die emoties en narigheid terwijl ik gewoon vredig wil slapen. Ik gebruik overigens helemaal geen medicatie. 't Hoort blijkbaar bij onze ziekte.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Over slapen en nachtmerries gesproken, ik stuitte gister weer ff op de site van de Gelderse Vallei met slaapstoornisonderzoeken en melatonine medicatie, met behulp van ook CSV-verpleegkundigen enzo.

Zijn er misschien mensen, die nu regelmatig deze site bezoeken, die hier geweest zijn of er verhalen/info over hebben?
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

En dan gaat het mij niet eens om het melatonine gebruik, maar meer over de begeleiding in de Vallei....
Plaats reactie