Trazolan als slaapmiddel?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Annac, Ik ben daar geweest. Bij dokter Smits en ME verpleegkundige Ria ( als ik me niet vergis).
Ik had geen last van nachtmerries. Ik sliep als een blok ( van uitputting constateerde dr S.) Ik maakte te laat melatonine aan om goed uit te rusten onder het slapen.
Ik vond het belachelijk om een slaapmiddel te gaan slikken. Maar het hielp mij om de volgende ochtend stukken frisser en een uur eerder op te staan. Het was één van de stapjes om het leven aangenamer te maken.
Ik weet dat een er ook nog iemand uit de huiskamer bijeenkomst ( in Wageningen) er goed op reageerde en dat er ééntje zieker van werd.
Hartelijke groet van Henny

Oeps, stukje van de vraag over het hoofd gezien, dus even een aanvulling.

Er werd goed naar mij geluisterd. Dr Smits vrij kort, verpleegkundige Ria heeft zelf ME gehad en heeft zeker begrip en kan dingen duidelijk uitleggen en goede tips geven. Zij is ook daadkrachtig. Verder heb ik daar vragenlijsten ingevuld hoe het ging. Dit is ongeveer 7 jaar geleden geweest, maar ik hoorde dat zuster Ria er recent nog werkte.
Laatst gewijzigd door Henny op 13 apr 2006, 08:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Annac, ook ik ben daar geweest.
Het intake-gesprek met verpleegkundige Ria, was een verademing.
Zij heeft zelf CVS gehad, dus (h)erkenning alom.
Verder heb ik vragenlijsten ingevuld en is mijn bloeddruk gemeten.
En ik heb de 'wattentest' gedaan, waaruit bleek dat ik veeeel te laat melatonine aanmaakte.

Neuroloog Smits zelf is vriendelijk, maar wel zakelijk en kort van stof. Daarom heeft hij ook een verpleegkundige voor zeg maar 'het sociale gedeelte'.
Het melatonine-gebruik wordt goed begeleid. Dat moet ook wel, want de bevindingen worden gebruikt voor wetenschappelijke rapportages.
Verder krijg je ook veel interessante info over slapen mee naar huis.
Mijn extreme inslaap-probleem is dankzij deze poli (door kort melatonine-gebruik) opgelost.

Kortom, ik ben er zeer over te spreken en kan het iedereen aanraden.
Gebruikersavatar
Nickje
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 mar 2006, 11:38
Locatie: Moskou

Bericht door Nickje »

Om even terug te komen op mijn onderwerp, toen ik wilde beginnen met trazolan, ik ben nu al een tijdje bezig en het bevalt erg goed!

in het begin moest ik wel erg wennen aan de sterkte, als ik 'snachts naar de wc moet ofzo is het wel ff sjouwen, kreunen en steunen, maar ik merk wel dat mijn slaap beter en geleidelijker is. nog steeds droom ik heel veel, maar heb geen moeite meer met in slaap komen en al word ik een paar keer wakker 'snachts, val ook meestal zo weer in slaap. het is dus inderdaad wel een sterk middel, maar hielp voor mij meer balans te zetten in de rust 'snachts en energie overdag. hoef bijna nooit meer overdag een dutje te doen, en al ben ik natuurlijk niet spontaan genezen, het gaat wel veel beter dan voor ik trazolan gebruikte. ik raad het dus aan als mensen niet meer weten hoe ze voldoende rust moeten krijgen 'snachts, en het er eens met een dokter over te hebben...
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

ervaring met trazolan

Bericht door orchidee »

Voor de duidelijkheid : Trazolan is een anti-depressiva, dat toen het éénmaal op de markt was, ook goed bleek te helpen bij doorslaapproblemen. Sommigen reageren er goed op; anderen voelen zich bij het opstaan "dronken". Kwestie van proberen
Gebruikersavatar
mokkie
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2006, 10:44
Locatie: Alkmaar

Bericht door mokkie »

Ik heb uitgebreid ervaring met Trazolan. Ik heb het 10 jaar geslikt!
Ik slikte Fevarin en Trazolan. Fevarin is een SSRI, echter Trazolan is een tri-cyclische medicijn.
Niet echt een goede combinatie, al was het wel door een psychiater voorgeschreven!!!
Ik kreeg er zelf geen zelfmoordneiging van. Het "heerlijke" van Trazolan was dat ik voor het eerst eens kon slapen, zowel inslapen als doorslapen!
Echter heb ik begin dit jaar besloten om dit middel af te bouwen, omdat het a: een "gevaarlijke mix is i.c.m. Fevarin en b: het is heeeel moeilijk om er andere medicijnen bij te gebruiken.
Daar liep ik tegen aan (ik heb namelijk ook chronische migraine en daar zijn ook stevige middelen voor). Aangezien ik nog langer wilde leven dan vandaag, besloot ik de minst "noodzakelijke" medicijn heeeel rustig af te bouwen en dat was de Trazolan.
Nu zit ik wel weer met het probleem dat ik niet kan inslapen en doorslapen, wat op zich ontzettend vervelend is, maar ik voel me wel "schoner" van binnen en durf mijn mdicijnen die ik echt nodig heb nu gewoon in te nemen....
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Mokkie, heb je al eens melatonine geprobeerd?
Gebruikersavatar
mokkie
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2006, 10:44
Locatie: Alkmaar

Bericht door mokkie »

annac schreef:Mokkie, heb je al eens melatonine geprobeerd?
Hai Annac,

Nee, ik heb dat nooit gebruikt, omdat Fevarin een SSRI is (Engelse afkorting die staat voor: Selectieve Serotonine Heropname Remmers).
Ikzelf heb een tekort aan serotonine-opname en dat wordt d.m.v. Fevarin zeg maar "verlengt": serotonine blijft langer beschikbaar in de hersenen.

De Trazolan had die "eigenschap" ook; maar ik heb ergens gelezen dat melatonine juist het tegenovergestelde doet.

Melatonine is natuurlijk ook een stof die normaal aangemaakt wordt door de hersenen, maar doet het tegenovegestelde....
In mijn geval neutraliseert dit mijn Fevarin weer, waardoor ik weer halfzijdige verlammingsverschijnselen krijg..... pffff..... :shock:

Greatings,
Mokkie
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Och je, ik dacht, als je die andere medicijen stopt heb je daar misschien wat aan....Maar je stopt niet alles.
Gebruikersavatar
mokkie
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 sep 2006, 10:44
Locatie: Alkmaar

Bericht door mokkie »

Zelfs al zou ik willen, mag ik niet eens stoppen met Fevarin!!
Ik zit daar zo wie zo mijn hele leven aan vast.....
gisèle
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 jan 2007, 19:57

Bericht door gisèle »

ik gebruik TRAZOLAN,voor in te slapen en door te slapen en moet zeggen dat ik er te vrede over ben!! heb geen zelfmoordneigingen hoor!! daarvoor nam ik temesta en dat hebben ze afgebouwd tot O omdat het niet goed is voor cvs patenten
gr gisèle
Gebruikersavatar
Cees
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 dec 2010, 22:07

Trazolan als slaapmiddel?

Bericht door Cees »

[quote="Nickje"] ik heb even een vraagje, heeft iemand ervaring met de anti-deprisiva genaamd trazolan? mijn dokter heeft aanbevolen om dat te gebruiken maar ik twijfel een beetje... [/quote]


Ik heb Trazolan voorgeschreven gekregen om beter te kunnen slapen. Ik slaap nu veel langer door en sta 's-morgens het eerste uur niet stevig op de benen. Bovendien heb ik veel darmproblemen. (constipatie!) Ik overweeg te stoppen met dit middel. Ik zal mijn arts daarvan op de hoogte stellen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Trazolan als slaapmiddel?

Bericht door marlène »

@ cvd bosch

Vaak is het voldoende de dosis te halveren of 1/3 eraf te halen om toch te kunnen slapen en geen neveneffecten te hebben.

Ik slaap nu door met 1/8 van een tablet (Lerivon) ipv 1/2 initieel voorgeschreven. Dat was veel te sterk. Ben toen begonnen met 1/3 en heb afgebouwd.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

TRAZOLAN

Bericht door chika »

topic samengevoegd. admin.

Hey iedereen,

Wegens ernstige slaapproblemen neem ik sedert juni Trazolan.
Het UZ Gent scheef het me voor, na hun slaaponderzoek dat aantoonde dat ik nooit diep genoeg slaap en dus geen melatonine aanmaak, en mijn ontwaakindex veel te hoog was.
Blijkbaar is het niet echt een uitgesproken slaapmedicijn, eerder een soort van kalmeermiddel of zo?

Ik heb altijd wel vreemde reacties op medicijnen, en dus ook op deze:

De 1x nam ik een 1/2 en kreeg ik een volledig ziek en gedrogeerd gevoel, gevoel van flauwvallen en misselijkheid.
Op aanraden van huisarts nam ik vervolgens maar een 1/4. Wat wel hielp want ik heb een maandje goed geslapen.

Na een maand werd ik weer midden in de nacht wakker, of kon niet inslapen, Dus neem ik nu weer 1/2 in voor het slapengaan.
Nu helpt het me niet meer: Ofwel krijg ik weer dat akelig ziek gevoel zoals de 1e x (ik denk in combi met dafalgan, ook al zat er 12 uur tussen beide innames) ofwel word ik gewoon weer klaarwakker midden in de nacht.

Heeft iemand zelf al trazolan gebruikt? Of heeft iemand een alternatief?
Slaap is zo belangrijk voor ons...
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

TRAZOLAN

Bericht door uook »

@ Chika,
Het is na de ervaringen alhier gelezen + wat ander zoekwerk dat ik trazolan ben beginnen te gebruiken; sporadisch en enkel wanneer echt niet anders kan. Een halfje (50 mg.) helpt uitstekend en zonder bijwerkingen ondanks hooggevoelig voor duizeligheid en griepgevoel etc..; het is me efficienter dan 'echte' slaapmiddelen die geen enkel effect hadden. Het reguleert het, -althans mijn- slaapritme en verhoogd er ook merkelijk de kwaliteit van.
Gebruikersavatar
chika
Gevorderd lid
Berichten: 552
Lid geworden op: 10 mei 2011, 22:20

TRAZOLAN

Bericht door chika »

Bedankt voor je reactie uook.

Ga het bij het volgende huisartsbezoek eens bespreken...
Een kwartje is te weinig geworden en een halve roept dan weer vaak dat vies gevoel op, net alsof ik op het punt sta het bewustzijn te verliezen, kan niet praten, niet stappen, ...

Jij neemt het echt sporadisch begrijp ik?
Als je echt een goede nachtrust nodig hebt of zo?

Enkele van de vorige reacties op dit topic boezemen me toch ook wel wat angst in.
Het is inderdaad een stevig middeltje, dat voel je meteen. Ik hou er echt niet van.
Maar wel van slapen natuurlijk... ;)
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Plaats reactie